پیام فارس

آخرين مطالب

صیادی از آب گل‌آلود خودرو اقتصادي

صیادی از آب گل‌آلود خودرو
  بزرگنمايي:

پیام فارس - دنیای اقتصاد / در میانه غوغای قیمت‌گذاری خودرو که این روزها فضای رسانه‌ای و اقتصادی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده، برخی برای القای ناکارآمدی مدیریت غیردولتی و تضعیف روند خصوصی‌سازی خودرو در تلاش‌اند.
منتقدان که پیش‌تر نیز در واگذاری سهام بزرگ‌ترین شرکت خودروساز، غوغا به پا کردند، اکنون نیز از بحران قیمتی ایجادشده بهره‌برداری سیاسی کرده و با ماهیگیری از آب گل‌آلود فعلی، صراحتا خواستار لغو واگذاری سهام سایپا شده‌اند. اما واقعیت این است که آنچه امروز صنعت خودرو را به بی‌ثباتی کشانده، نه واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، بلکه خصوصی‌سازی ناقص و نیم‌بند است. بنگاهی که سهامش واگذار شده اما همچنان از تعیین قیمت محصولاتش ناتوان است، خصوصی نیست؛ تنها نام خصوصی را یدک می‌کشد. به‌عبارت روشن‌تر، اگر اختیار تعیین قیمت به همراه مالکیت منتقل نشود، واگذاری سهام بیشتر به یک شوآف اقتصادی شبیه است تا اصلاح ساختاری.
شرایط کنونی نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین اشتباه سیاستگذاران، تفکیک مالکیت و اختیار تصمیم‌گیری است. خودرویی که محصول شرکت خصوصی است، همچنان با چراغ سبز وزارت صمت قیمت‌گذاری می‌شود. همین تناقض حالا به ابزار مخالفان خصوصی‌سازی بدل شده تا از ضعف ساختار تصمیم‌گیری، بهره‌برداری و با کل فرآیند خصوصی‌سازی تسویه‌حساب کنند.
در این فضا، منتفعان بقای دولت در صنعت خودرو بار دیگر فرصت را مغتنم شمرده‌اند تا نشان دهند که «خصوصی‌سازی شکست خورده» است. آنها، با برجسته‌سازی بحران قیمت، تلاش دارند در روایت جدید خود، واگذاری سهام را عامل بی‌ثباتی بازار بخوانند حال آنکه واگذاری ناقص و بدون آزادی عمل بنگاه‌ها این بلاتکلیفی را رقم زده است.
در‌همین‌حال، سیاستگذاران خودرو نیز در موضع بی‌عملی ظاهر شده‌اند. نه قیمت‌های جدید را شفاف اعلام می‌کنند و نه موضع رسمی مشخصی در قبال بازار دارند. این بلاتکلیفی، زمینه‌ساز ابهام بیشتر شده و این پرسش را پررنگ کرده که آیا سکوت فعلی وزارتخانه، تلاشی برای جبران شکست در جلوگیری از واگذاری سهام ایران‌خودرو است؟ یا شاید بخشی از سناریویی بزرگ‌تر برای بی‌اثر کردن خصوصی‌سازی صنعت خودرو؟
شوی رسانه‌ای مخالفان واگذاری سهام بزرگ‌ترین شرکت خودروساز که تا چندی پیش در صدر اخبار بود، اکنون با اجرای فصل دوم خود در قالب جنجال قیمت‌گذاری ادامه یافته است. هدف نیز تغییری نکرده؛ تضعیف اعتبار فرآیند خصوصی‌سازی و بازگرداندن کنترل کامل به دولت. اگر قیمت‌گذاری آزادانه به بخش خصوصی واگذار می‌شد و وزارت صمت مطابق قانون صرفا نقش ناظر را ایفا می‌کرد، اساسا نیازی به این همه جنجال و بحران‌سازی نبود.
آنچه امروز بازار خودرو را ملتهب کرده نه اصلاح ساختاری، بلکه بی‌تصمیمی ساختاری است. فقدان یک سیاست روشن در مورد واگذاری اختیار قیمت‌گذاری، نه‌تنها مسیر خصوصی‌سازی را تضعیف کرده بلکه دستاویزی برای مخالفان فراهم کرده است تا پروژه‌ای نیمه‌تمام را ناکارآمد جلوه دهند.
در نهایت، خصوصی‌سازی بدون آزادی قیمت، نه‌تنها بی‌فایده بلکه پرهزینه است. تا زمانی که دولت نقش قیم بازار را بازی می‌کند، مالکان خصوصی صرفا بازیگران صحنه‌اند و نه تصمیم‌گیرندگان اصلی. اگر قرار است صنعت خودرو واقعا خصوصی شود، باید اختیار قیمت‌گذاری نیز از سایه دولت خارج شود. در غیر این صورت، بازی همچنان در زمین دولت باقی خواهد ماند، حتی اگر توپ در اختیار بخش خصوصی باشد.
دولت می‌تواند تمرکز علایق خود در صنعت خودرو را بر واردات و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی قرار دهد؛ اقدامی که هم به تنظیم بازار کمک می‌کند و هم می‌تواند نقش رقیبی برای بخش خصوصی را ایفا کند.
*مرجان شهریاری
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/962819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیاتیک رگ نیست

مراقب سکته قلبی خاموش باشید

وزارت جهاد کشاورزی: تامین و توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل انجام میشود

راه اندازی قطارهای فوق‌العاده در پی لغو پروازها

تمدید توقف پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ساعت 14 فردا

7 گیگ اینترنت رایگان ببر! همه‌چی راحته، بدون قرعه‌کشی و معطلی

پایداری روند تامین آب شرب در کشور

آخرین آمار مجروحان حمله تروریستی اسرائیل؛ 95 مصدوم در 12 استان

شیراز، دقایقی قبل!

بیمارستان‌های استان فارس در آماده‌باش کامل قرار دارد

محکومیت شدید جنایات رژیم صهیونیستی در حرم شاهچراغ

حمله مجدد به پایگاه‌های هوایی شیراز تکذیب شد

شهید «فریدون عباسی» دانشمند هسته‌ای، مردی از تبار فارس

آخرین آمار امدادرسانی به مجروحان حملات رژیم صهیونیستی به کشور

تمام اماکن تاریخی فرهنگی فارس تا اطلاع ثانوی تعطیل است

روزنامه نگار مشهور آمریکایی: دولت اسرائیل خطری برای یهودیان سراسر جهان است

کاهش وزن در میانسالی می‌تواند به طول عمر بیفزاید

واریز و برداشت پلتفرم‌های طلا به دستور بانک مرکزی متوقف شد

توانیر: تامین برق مشترکان روال عادی دارد؛ پایداری شبکه سراسری برق

پیام وزارت اقتصاد در پی جنایت امروز رژیم صهیونیستی

وزیر رفاه: حمله به بهزیستی قصرشیرین جنایت جنگی است

بازدید میدانی وزیر نفت از خدمت‌رسانی در جایگاه‌های سوخت

عوارض خروج از کشور مسافران حفظ می‌شود؛ مساعدت با دانشجویان و اتباع

تصمیم گیری در خصوص نحوه فعالیت بازار سرمایه تا عصر شنبه

آمادگی صنعت نفت برای پشتیبانی از امنیت ملی

خساراتی به تأسیسات راه‌آهن وارد نشده است؛ حرکت قطارها، طبق برنامه است

پروازهای مهرآباد تا بامداد شنبه متوقف شد

هر قطره خونی شهیدان آتشی بر خرمن صهیونیسم جهانی خواهد بود

تداخل عجیب سیب با داروهای رایج!

«غول رسانه‌ای» که می‌خواهد از توافق ایران و آمریکا جلوگیری کند

فقط یک جهش کوچک تا «اپیدمی»؛ کروناویروسِ HKU5-CoV2 در کمین

امام جمعه اهل سنت اوز فارس:اکنون وظیفه ما پیگیری انتقام شهداست

کینه صهیونیست‌ها با دیانت ماست

سردار حاجی‌زاده به شهادت رسید

مشرق: فرزندان صدیقی چرا بازداشت‌ شده‌اند؟

مضرات سیب!

نشانه‌های اختلال در عملکرد تیروئید را بشناسید

کمپوت سیب هم عوارض داره؟

شهید فریدون عباسی دانشمند هسته ای مردی از تبار کازرون فارس

«کرامت شهادت»؛ نقطه عطف فرهنگ غدیر

سه فرمانده ارشد نیروهای مسلح با حکم فرمانده کل قوا منصوب شدند

روایت «المانیتور» از نقشه راه ترامپ در مواجهه با ایران

تاثیر خواب باکیفیت در نوجوانی بر سلامت قلب در بزرگسالی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: بانک مرکزی باید ارز را تک نرخی کند

تهدید در کمین پایتخت؛ 40 هزار ساختمان بسیار پرخطر در تهران

جهش 10 درصدی قیمت نفت در بازار جهانی

تولید و فعالیت در شرکت پالایش نفت آبادان بدون وقفه ادامه دارد

احتمال اختلال موقت و کوتاه مدت در سامانه کدال

ایران‌خودرو به جای بهبود تولید، به جنگ قیمت رفت

کاهش بیش از یک درصدی بازارهای سهام آمریکا در پی حمله رژیم صهیونیستی