پیام فارس

آخرين مطالب

ریشه‌‏های تنش در روابط ایران و بحرین سیاسی

ریشه‌‏های تنش در روابط ایران و بحرین
  بزرگنمايي:

پیام فارس - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سیدمرتضی موسوی خلخالی-دیپلمات پیشین ایران در بحرین| در جمع کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، بحرین ضعیف‌ترین و کم‌درآمدترین کشور محسوب می‌شود؛ تا جایی که معمولاً بخشی از کسری بودجه بحرین توسط عربستان سعودی تامین می‌شود. روابط میان بحرین و عربستان سعودی، روابطی ویژه است. پل عظیم 25 کیلومتری دوستی بحرین و عربستان، مشهور به پل ملک فهد، روی خلیج فارس تنها مسیر ارتباط زمینی جزیره بحرین با همسایگانش است.
البته این پل بحرین را با اکثریت جمعیت شیعه به منطقه الشرقیه در عربستان سعودی متصل می‌کند که در آنجا نیز جمعیت بزرگ شیعیان عربستان سعودی زندگی می‌کنند و بعدها وجود این پل مایه نگرانی‌های سیاسی در هر دو کشور شد و به دلایل سیاسی استفاده از این پل برای ارتباط میان دو کشور توسط شهروندان عادی بسیار ناچیز است.
تا پیش از استقلال بحرین، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های رهبران عربی در اجلاسیه‌های اتحادیه عرب این بود که ایران استقلال بحرین را به رسمیت بشناسد. نهایتاً پس از مدتی تنش، ایران موافقت کرد که تحت نظارت سازمان ملل متحد نظرسنجی‌آی در بحرین برگزار شود و با رای اکثریت بحرینی‌ها این جزیره به یک کشور مستقل تبدیل شد. سال 1350 با رسمیت پیدا کردن استقلال بحرین، تعیین حدود میان دو کشور ایران و بحرین انجام شد و با حضور اردشیر زاهدی، وزیر خارجه وقت ایران، سفارت ایران در بحرین افتتاح شد و روابط دیپلماتیک میان دو کشور برقرار شد.
در بیش از نیم قرنی که از استقلال بحرین می‌گذرد، منامه هرگز روابط چندان ممتازی با تهران، چه پیش از انقلاب و چه پس از آن نداشته‌است. به‌رغم وجود روابط دیپلماتیک، برای مثال قبل از انقلاب رفت و آمد شهروندان عادی میان ایران و بحرین به سادگی امکان‌پذیر نبود. هرچند ایران به سادگی به اتباع بحرینی ویزا می‌داد، اما بحرینی‌ها سختگیری‌های زیادی برای صدور ویزای اتباع ایرانی به کار می‌گرفتند. در واقع حتی در دوره‌هایی که تنش در روابط ایران و بحرین وجود نداشت، روابط دو کشور در بهترین حالت عادی بود و هیچگاه در سطح ممتاز و صمیمانه قرار نگرفت.
زمانی که انقلاب در ایران رخ داد، رهبران بحرین نسبت به ایران بیشتر حساس شدند و جبهه گرفتند. رهبران بحرین، همسو با برخی دیگر از رهبران کشورهای عربی اینگونه احساس می‌کردند که عزم و اراده حکومت انقلابی در ایران این است که با تحریک وقایعی مشابه، حکومت‌های کشورهای جنوب خلیج فارس را نیز تغییر بدهد. واقعیت این است که وضعیت آزادی و دموکراسی در بحرین، به‌رغم وجود مشکلات بنیادین، نسبت به دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بدتر نیست. بحرین از گذشته دارای پارلمان، قانون اساسی و حتی تعدادی از روزنامه‌ها و رسانه‌ها است که در بیان مطالب تا حدی آزادی دارند.
در بحرین از احزاب خبری نیست و حکومت به صورت موروثی در اختیار خاندان آل‌خلیفه است که از اقلیت اهل سنت منتسب به عربستان سعودی هستند. خلیفه بن‌سلمان، از اعضای خاندان سلطنتی و نخست‌وزیر بحرین در طول نیم قرن گذشته تا زمان فوتش در سال 2020، یکی از اصلی‌ترین مخالفان سیاسی ایران در بحرین محسوب می‌شد.
من دو دوره، پیش و پس از انقلاب در بحرین به عنوان دیپلمات خدمت کردم و پس از انقلاب نزدیک به یک سال سرپرست سفارت ایران در بحرین بودم. به یاد دارم در یکی از سفرهایی که پس از انقلاب به بحرین داشتم، مقام‌های بحرینی برخلاف پروتکل‌های دیپلماتیک و مصونیت کیسه دیپلماتیک از بازرسی، اصرار به بازرسی بسته دیپلماتیک همراه تیم دیپلماتیک ایران داشتند. همین امر یکی از دلایلی بود که باعث تشنج در روابط و قطع روابط میان ایران و بحرین، در همان سال‌های نخست پس از انقلاب شد.
اکثریت جمعیت بحرین، بر اساس روایت‌هایی از میان شیعیان هستند، اما شیعیان هرگز فرصت دستیابی به مناصب کلیدی و پست‌های مهم ندارند. هرچند شیعیان اجازه حضور در پارلمان و برخی از مقام‌های دولتی را دارند، اما در پست‌های حساس و مهم امنیتی، نظامی، سیاسی و قضایی اجازه مدیریت پیدا نمی‌کنند. برخی از شیعیان بحرین هم هستند که تظاهر به تسنن می‌کنند تا بتوانند از امتیازهایی که بقیه شیعیان از آن محروم شده‌اند، بهره‌مند شوند.
به‌رغم فرازونشیب‌ها در روابط میان ایران و بحرین، برخی از مناصب عالی در بحرین به ایرانی‌تبارهای بحرین هم می‌رسید. برای مثال علی محمد عبدالرحمن حسن فخرو که تبار ایرانی داشت، بیش از یک دهه عهده‌دار سمت وزارت بهداشت این کشور بود. البته ما شاهد هستیم که مقام‌های ایرانی‌تبار در برخی حکومت‌های جنوب خلیج فارس، رفتار خصمانه‌تری نسبت به ایران نشان می‌دهند؛ شاید به این دلیل است که این افراد می‌خواهند به حکومت‌های متبوع خود ثابت کنند که اصالت و تبار ایرانی، باعث نمی‌شود که به ایران نزدیک باشند.
حمدبن عیسی بن‌سلمان آل‌خلیفه، دقیقاً یک سال پیش در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر چین، تاکید کرد که تمایل دارد به سرعت روابط منامه را با تهران عادی کند، اما واقعیت این است که با گذشت یک سال از دستور او، هنوز اقدام عملی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و معرفی سفیر صورت نگرفته‌است و وزیر خارجه ایران نیز که پاییز گذشته پس از نزدیک به دو دهه به بحرین سفر کرد و با پادشاه بحرین دیدار کرد، گفته‌است که همچنان موانعی برای عادی‌سازی روابط وجود دارد که باید برطرف شود.
واقعیت این است که تلاش خاص و ویژه‌ای در جریان نیست که انتظار داشته‌باشیم به زودی روابط ایران و بحرین به حالت عادی بازگردد. مردم بحرین به ایران علاقه‌مند هستند و چه به دلیل پیوند فرهنگی و چه به دلیل پیوندهای مذهبی، تمایل زیادی برای رفت و آمد به ایران دارند. در عین حال از لحاظ فرهنگی و فکری نیز در میان کشورهای جنوب خلیج‌فارس، مردم بحرین از سطح بسیار بالا و جایگاه بسیار ممتازی برخوردار هستند.
حکومت بحرین به دلیل حمایت کامل مادی و معنوی که از عربستان سعودی دریافت می‌کند و حضور بخشی از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در سواحل خود، چندان نیازی به روابط دوستانه و حسنه با ایران احساس نمی‌کند. شاید برای برقراری روابط عادی میان دو کشور، باید عزم و اراده جدی‌تری در میان دولت‌های دو کشور برای برطرف کردن موانع، تعریف منافع مشترک و اعتمادسازی شکل بگیرد تا بیش از نیم قرن پس از استقلال بحرین از ایران، روابط دو کشور به جایگاهی متناسب با پیوندهای عمیق فرهنگی، مذهبی و قومی موجود برسد.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/959957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شریعتمداری نوشت: ما در این میان کجای کاریم؟!

سرمقاله اعتماد/ لنج‌های چوبی، نماد هویت فرهنگی

این خوراکی ترش‌، قلب و کبدتان را نجات می‌دهد

خرید بلیط هواپیما در دقیقه 90 شانس سفر چارتری

بازار داغ فروش نسیه در ایران

طلای جهانی مجال صعود نیافت

ثبت‌سفارش «برنج» و «انبه» آغاز شد

سرمقاله هم میهن/ اصلاح‌طلبی راه یا مغازه؟

اطلاعیه بانک مرکزی درباره وضعیت بانک آینده

مناسبت روز/ شنبه، 10 خرداد ماه

خدمت‌رسانی بی‌منت و موثر راهبرد تشکل‌ها و نخبگان ایثارگر کشور است

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نفت، اقتصاد و یک پیشنهاد

کمتر از 8 سال تا خانه‌دار شدن!

پیگیری مطالبات کامیون‌داران توسط وزارت راه

مالیات عایدی سرمایه؛کلیدمهارسوداگری واحیا سرمایه‌گذاری تولید

رکوردشکنی 3 هزار کارگر ایرانی با تیشه و کلنگ

برگزاری برنامه صبحگاهی نشاط و سلامت ویژه بانوان شاغل استانداری فارس

سرمقاله خراسان/ فرصت دوباره جنگ اوکراین برای ایران

چند توصیه درباره تغییرات رژیم غذایی بیماران کلیوی در فصل گرما

چالش‌های نسل بی‌مهارت Z در بازار کار

افشاگری روزنامه اسرائیلی از نشست محرمانه مقامات صهیونیست

خطر خوش‌بینی افراطی در اقتصاد

عملکرد شهرداری شیراز در حوزه میراث فرهنگی قابل تقدیر است

بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز فارس برگزار شد

بازدید مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی از پروژه 224 واحدی مسکن فرزندان شهدای زنجان

عواملی که ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد

پیش ‌بینی بورس شنبه 10 خرداد 1404

قدرت لرزان جمهوری آذربایجان

تخریب شدید دندان‌ها با مصرف این خوراکی ها

توصیه رئیس اتحادیه طلا به مردم: الان وقت خرید طلاست

واقعیت تسهیلات بانکی در سال 1403

دستور تهیه ماسک‌های بی‌نظیر برای صورت

پیش بینی قیمت طلا و سکه 10 خرداد 1404

7 روش برای تقویت مغز و حفظ عملکرد آن

پیش بینی قیمت دلار 10 خرداد 1404

طلای جهانی در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار گرفت

در تاریکی، نگران نباشید؛ این چراغ قوه همه‌کاره همیشه همراه شماست!

بچه دار شوید و زمین مجانی بگیرید

سخنران هزینه‌زا

محبوب‌ترین دانه برای خنک کردن بدن در گرما

کاهش قیمت سولانا؛ نگرانی‌ها از آزادسازی توکن‌ ها

بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌ها را بشناسید

پشت پرده افزایش قیمت نان سنگک چیست؟

نقش حیاتی ویتامین D در پیشگیری از یک بیماری خطرناک

کاهش 55 درصدی تولید نیروگاه‌های آبی در فروردین امسال

تورم اجاره مسکن به کمترین حد در 3 سال گذشته رسید

نتانیاهو در گوشه رینگ

32 همت طلب گندمکاران پرداخت نشد

این نوشیدنی سلامت کبد را حفظ می‌کند

اصلاح جدول قواعد سوخت برای رانندگان