پیام فارس

آخرين مطالب

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته پیش رو؛ بازار خودرو به بن‌بست رسید؟ اقتصادي

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته پیش رو؛ بازار خودرو به بن‌بست رسید؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - تجارت نیوز / بازار خودرو ایران در میانه بی‌اعتمادی خریداران و تداوم ناکارآمدی وارد مرحله‌ای از رکود عمیق و التهاب بی‌تقاضا شده است. آینده این بازار بیش از هر زمان دیگری به متغیرهای سیاسی و انتظارات تورمی گره خورده، اما آیا با باز شدن سامانه جامع تجارت و احتمال توافق سیاسی، تغییری در چشم‌انداز بازار رقم می‌خورد؟
بازار خودرو ایران در شرایط کنونی با ترکیبی از رکود معاملاتی، نوسان قیمتی و بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان مواجه است. سازوکارهای ناکارآمد در سیاست‌گذاری، محدودیت‌های وارداتی و تداوم انحصار در زنجیره تولید، شفافیت و کارایی این بازار را با اختلال روبه‌رو کرده‌اند.
در عین حال وابستگی شدید قیمت‌ها به متغیرهای غیرفنی از ج69مله نرخ ارز، سیاست‌های مقطعی و روند مذاکرات خارجی باعث شده شاخص‌های بنیادین نقش چندانی در تصمیم‌گیری مشتریان نداشته باشند. این وضعیت بازار را به جای رقابت صنعتی به عرصه‌ای برای بازی با انتظارات تورمی و جابه‌جایی سرمایه بدل کرده است.
سنگینی سکوت در بازار خودرو
بازار
مسیح فرزانه، کارشناس حوزه خودرو گفت: بازار خودرو از هفته آینده با رکودی سنگین‌تر از قبل و سکوتی محسوس مواجه می‌شود. این سکون در عمل از رکود تورمی فراتر رفته و در رفتار فروشندگان و خریداران به‌روشنی قابل مشاهده‌ است. نگاه‌ فعالان بازار به سوی نتیجه گفت‌وگوهای ایران و ایالات متحده دوخته شده و بخش زیادی از تصمیم‌گیری‌های بازار بر اساس تحلیل همین متغیر انجام می‌گیرد.
او افزود: به رغم احتمال توافق، دو عامل در مسیر تحرک بازار قابل ملاحظه است. نخست انتظارات تورمی در سال 1404 و دوم فشار هزینه‌ای که صنعت خودروسازی و بخش واردات خودرو با آن روبه‌روست. این فشار از مسیر تعرفه، مالیات و نرخ ارز وارد شده و روی تصمیم فعالان اثر مستقیم دارد.
چشم‌انداز قانون بودجه و نرخ تورم در بازار خودرو
فرزانه تصریح کرد: در بسیاری از کشورها کشف قیمتی تنها به شاخص‌های هزینه وابسته نیست و انتظار تورمی در رفتار فروشندگان نقش پررنگی ایفا می‌کند؛ ایران نیز از قاعده مستثنا نیست.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی خودروهای وارداتی به‌ندرت در بازار عرضه می‌شوند و تعداد فروشندگان آماده به معامله به شدت کاهش یافته است. بسیاری از فعالان بازار و شرکت‌های واردکننده با نگاه تحلیلی به بازار و انتظارات تورمی به این نتیجه رسیده‌اند که حتی در صورت حصول توافق در شرایط فعلی تغییری اساسی رخ نمی‌دهد.
این فعال حوزه خودرو اظهار کرد: با مشخص بودن ابعاد بودجه سال آینده و اعلام رسمی نرخ تورم از سوی نهادهای آماری، جهت‌گیری بازار وابسته به چشم‌انداز اقتصادی باقی می‌ماند. بنابراین روندی که طی روزهای پیش رو شکل می‌گیرد در چارچوب همین پارامترها قابل پیش‌بینی است.
خطر تشدید تولید ناقص
فرزانه توضیح داد: در کنار آنچه گفته شد، نشانه‌هایی که از درون صنعت خودرو مخابره می‌شود، نشان از افزایش محدودیت‌ها دارد. قطعه‌سازان با تنگنای ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند و روند تخصیص ارز با کندی بیشتری نسبت به گذشته همراه شده است. انجمن‌های تخصصی این حوزه مکاتبات متعددی با نهادهای مسئول انجام داده‌اند تا مسیرهای جایگزین برای تأمین ارز گشوده شود.
او خاطرنشان کرد: در مجموع، سیگنال‌های دریافتی از وضعیت اقتصادی و صنعتی چندان امیدوارکننده نیست. بخش بزرگی از مواد اولیه قطعات همچنان وارداتی است. اگر ارز کافی تزریق نشود و قطعات با تأخیر به خط تولید برسد، روند تولید خودروهای ناقص ادامه و افزایش پیدا می‌کند. روندی که از ابتدای سال نیز مشهود بوده و به دپوی خودروها در پارکینگ‌ها و افزایش تعهدات معوق منجر شده است.
التهاب در بازار بدون تقاضای خودرو
فرزانه تشریح کرد: با وجود کاهش شدید تقاضا در بازار خودرو و نبود خریدار، همچنان بخشی از روندهای قیمتی بازار تابع انتظارات تورمی، سطح عرضه و تقاضا و فضای روانی ناشی از اخبار و سیگنال‌هایی است که گاه با ماهیت «خبر‌درمانی» یا «آرزو‌فروشی» به بازار تزریق می‌شوند. در چنین شرایطی حتی اگر تقاضای مؤثری وجود نداشته باشد، اما تزریق نشدن خودرو به بازار می‌تواند تبعات خود را بر قیمت‌ها و فضای عمومی بازار نشان دهد.
او در پایان گفت: طی 24 ساعت گذشته خبری مبنی بر باز شدن سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی منتشر شده است. این در حالی‌ است که از ابتدای سال انتقادهای فراوانی درباره بسته بودن آن مطرح می‌شد. با این حال ثبت سفارش تنها یکی از حلقه‌های زنجیره واردات محسوب می‌شود. بررسی آمار ثبت سفارش‌های انجام‌شده در سال گذشته در مقایسه با تعداد خودروهای پلاک‌شده نشان می‌دهد که این دو شاخص همخوانی معناداری ندارند. بنابراین صرف صدور مجوز ثبت سفارش به‌تنهایی مسیر ورود خودرو را هموار نمی‌کند.
بازار خودرو ایران در آستانه ورود به یکی از پرابهام‌ترین دوره‌های خود قرار گرفته است. دوره‌ای که در آن نه تقاضای مؤثر شکل گرفته، نه چشم‌انداز روشنی از بهبود عرضه وجود دارد و نه سازوکارهای سیاست‌گذاری توان عبور از بحران را نشان می‌دهند. آنچه از مجموع تحلیل‌ها برمی‌آید، تثبیت یک رکود تورمی عمیق با ریشه‌هایی در ناکارآمدی نهادی، وابستگی به تحولات سیاسی و نبود برنامه‌ای مشخص برای تحریک تقاضا و بازسازی ساختار تولید است.
باز شدن سامانه ثبت سفارش در خوش‌بینانه‌ترین سناریو تنها گام مقدماتی برای تسهیل واردات محسوب می‌شود، در حالی که مسیرهای پیچیده‌تر همچنان مسدود مانده‌اند.
در چنین وضعیتی چشم‌انداز بازار خودرو نه بر پایه شاخص‌های فنی یا تحولات صنعتی، بلکه بر مبنای انتظارات تورمی، جهت‌گیری سیاست خارجی و نحوه مواجهه دولت با بحران ارزی و تولیدی ترسیم می‌شود؛ مسیری که هنوز نشانه‌ای روشن از تغییر در آن دیده نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/951370/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جوان/ مذاکرات از «سه» گذشت و بازی شروع شد!

سرمقاله وطن امروز/ 2 دریا فکر و یک آیین گفتار

چگونه چین برای فتح جهان آماده می‌شود؟

قلب می‌تواند 45 سال پیرتر از سن واقعی فرد باشد!

علت طولانی شدن صف دریافت وام ازدواج

جبران ناترازی انرژی با نصب چراغ‌های ال ‌ای دی

ساخت 200 هزار مسکن برای معلمان در دستورکار

وعده پرداخت وام اجاره از هفته آینده

20 درصد سهمیه وام ازدواج و فرزندآوری بانک‌ها «غیرحضوری» پرداخت می‌شود

عملیاتی کردن اقتصاد دریامحور سرآغاز نگاه نو دولت به طرح لامرد و پارسیان

وفاق کم نظیربه معنای واقعی بین اهل سنت و شیعیان جزیره کیش

عملیاتی کردن اقتصاد دریا محور سرآغاز نگاه نو دولت به طرح لامرد و پارسیان

جلسه تاج و سازمان لیگ فوتبال برای تدارک جشن قهرمانی تراکتور

فروشنده سنجاب در فضای مجازی دستگیر شد

مدیرکل غله فارس: افزایش نرخ نان و تفاوت قیمت‌ در شیراز توجیه دارد

جانباز سرافراز «ابوالفضل درمانلو» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «غلامی»

تاکید استاندار فارس بر جلوگیری از به حاشیه رفتن داشته‌های فرهنگی شیراز

«فارس» رتبه اول تربیت حافظان قرآن به صورت متمرکز را دارد

سرمقاله شرق/ بر لبه پرتگاه ایستاده‌ایم

سرمقاله ابتکار/ آقای پزشکیان، لطفاً مواظب «نان قرض‌بده‌ها» باش!

جراحی افزایش قد؛ معجزه یا شکنجه مدرن؟

شاخص بورس 61 هزار واحد ریخت

رصد میدانی تخلفات کالابرگی؛ فروش پنیر پیتزا، به جای فروش انواع گوشت!

کاهش شکایت از طلافروشی‌های آنلاین

بازار شیرینی تلخ شد

تثبیت سیادت دریایی ایران در خلیج فارس

نازنین بیاتی: دوست ندارم مردم از زندگی خصوصیم بدانند/ ویدئو

حضور وزیر ورزش در مراسم خاکسپاری صالح‌نیا

بازی «جنگ خلیج فارس»؛ نبردی هوایی در آسمان خلیج فارس

محدودیت برق صنایع تا مهر ادامه دارد؛ سه روز خاموشی در تیر و مرداد!

حضور وزیر ورزش در مراسم تشییع پیکر بهمن صالح‌نیا

18 هزار دقیقه ارتباط؛ روایت توانمندی‌های صادراتی ایران از نگاه شبکه خاوران

ضرورت انتخاب هویت محیط زیستی در مناطق پایتخت

مدیرعامل سن‌ایج: اولویت ما اخلاق است

دنیامالی: بهمن‌ خان برای ما معلم بود و انضباط و مدیریت و انسانیت، اساس کار او بود (ویدیو)

پدر ملوان در ورزشگاه سیروس قایقران بدرقه شد

آذرباد: بهمن‌خان صالح‌نیا روحت شاد!

تعظیم پدر ترامپ در مقابل شاه ایران؟+ تصاویر | ماجرا چیست؟

صالح‌نیا در خانه ابدی خود آرام گرفت / وزیر ورزش: صالح‌نیا یک معلم بود

از فاضلاب تا نان؛ داستان پنهان مزارع شرق شیراز

معلمان، اندیشه های امام و شهدا را به نسل آینده منتقل و راه آنان را ادامه خواهند داد

دانش آموزان عزیز با خواندن وصیتنامه شهدا با سبک زندگی آن‌ها آشنا شوند

اطراف حرم شاهچراغ(ع) باید نمادی از آرامش ساکنان و زائرین باشد

شوراها تجلی توزیع عادلانه قدرت هستند

سرگیجه در واشنگتن

سرمقاله همشهری/ زمزمه‌ای در بیات اصفهان

سرمقاله کیهان/ از این واضح‌تر؟!

فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی غیرمجاز پوست و زیبایی اعلام شد

چین 26٪ GDP مبتنی بر هوش مصنوعی؛ ایران کجا ایستاده؟