پیام فارس

آخرين مطالب

خدماتی دولت سیزدهم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفتگو

خدماتی دولت سیزدهم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ضمن تسلیت شهادت شهید آیت‌الله رئیسی، شهید جمهور به تشریح خدمات و دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح استان فارس پرداخت.
محمد ثابت اقلیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص خدمات دولت شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه گردشگری و صنایع دستی گفت: بر همه مبرهن است که شهید آیت‌الله رئیسی مرد میدان و عمل بود، انسانی که قلباً دلش برای مردم ایران می‌تپید و دغدغه حل مسائل کشور را داشت.
ایشان توجه بسیار وافری به مقوله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشت.
وی از آخرین اقدام رئیس شهید جمهور در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سخن گفت و افزود: گزارشاتی به وسیله وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بحث برنامه فاخری که در مجموعه جهانی تخت جمشید و حافظیه در ایام نوروز برگزار شد، به ایشان ارائه داده شد که بسیار مورد توجه مردم و نظام قرار گرفت.
ثابت اقلیدی با بیان اینکه پروژه گردشگری آشوراده، سالیان سال به یک مسئله مزمن تبدیل شده بود که با توجه و حضور میدانی آیت‌الله رئیسی در فارس مشکل این پروژه حل شد، گفت: در سفرهای استانی شهید جمهور در اقصی نقاط کشور، بحث ارتقا و اعتبار بودجه‌ای میراث فرهنگی مطرح بود که در این راستا کارگروه میراث فرهنگی شکل گرفت. در این کارگروه به صورت کارشناسی، مسائل گردشگری کشور حل و فصل می‌شوند. خصوصاً در دوره دوم سفرهای استانی، تمرکز ویژه‌ای به توسعه گردشگری، از طریق توجه به حفظ، احیا و مرمت آثار تاریخی و توسعه صنایع دستی بود.
وی ادامه داد: شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه صنایع دستی به ایجاد بازارچه‌های دائمی برای ارائه محصولات تاکید داشت. در دولت ایشان، مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی مرتفع شد و وام‌های خود اشتغالی کم بهره به افراد تعلق گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: در حوزه مرمت آثار تاریخی استان فارس، در دور دوم سفرشهید آیت‌الله رئیسی به استان فارس به تلاش کارگروه‌های گردشگری نهاد ریاست جمهوری، 700 میلیارد تومان برای توسعه گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی استان فارس مصوب شد.
ثابت اقلیدی در پاسخ به اینکه این مصوبه چه میزان تحقق یافته است، گفت: یک بخش از این بودجه امسال به پروژه‌ها تخصیص داده می‌شود. یکی از موارد مورد تاکید این است که تا نیمه اول سال آینده، پروژه نیمه تمام موزه منطقه‌ای که حدود 12 الی 13 سال از شروع آن می‌گذرد و حدوداً 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است را بتوانیم به وسیله همین منابع تکمیل کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در خصوص اعتبارات دولت برای ثبت جهانی مجموعه زندیه نیز، گفت: یکی از موانع ثبت جهانی، بحث ساختمان مخابرات در حیاط دیوانخانه است که با تلاش و پیگیری استانداری، این ساختمان باید تخریب شده و حیاط دیوانخانه احیا شود.
وی در بحث مرمت آرایه‌های کنار ارگ کریم خان زند هم گفت: در مورد آرایه‌های کنار ارگ و مغازه‌های اطراف آن، باید استانداردسازی صورت بگیرد. در خصوص احیای میدان توپخانه یا نقاره‌خانه، کمیسیون ماده 5 تصویب شد و به زودی این پروژه هم آغاز می‌شود.
شیراز میزبان گردشگران لبنانی می‌شود
ثابت اقلیدی ادامه داد: یک اتفاق خوب که مورد توجه دولت سیزدهم بود، بحث منویات مقام معظم رهبری در سفر به استان فارس بوده است. از سوی معظم‌له، شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) معرفی شد و ما در نمایشگاه اکسپو تهران 2024، کمپین مثلث کرامت نور را در راستای همین جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در غرفه میراث فرهنگی فارس رونمایی کردیم. این طرح شامل توسعه گردشگری زیارت در استان فارس و در بعد داخلی با محوریت سه قطب مشهدالرضا، حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم و حرم حضرت شاهچراغ(ع) است. در بعد خارجی به صورت پایلوت، کشور لبنان را مد نظر قرار دادیم تا برای شیعیان لبنانی که به مشهد سفر می‌کنند تورهای آشناسازی برگزار کنیم و میزبان اتباع لبنانی در شهر شیراز باشیم.
وی با بیان اینکه بحث دیگری که مورد توجه قرار دارد پرداختن به نقش برجسته شکست والریان پادشاه روم، در مقابل شاپور اول ساسانی است و درباره آن ریز فعالیت‌های مختلفی در در دستور کار قرار دارد، گفت: علاوه بر این‌ها مرمت سنگ نگاره‌های نقش‌رستم، داراب، تنگه چوگان از امسال شروع می‌شوند و زیرساخت‌های دسترسی بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: تعاملاتی با فرمانداران شهرستان‌های مرودشت، فیروزآباد، کازرون و داراب داشتیم و بنا داریم میدانی در این شهرستان‌ها ایجاد کنیم و مجسمه والریان را در آنجا قرار دهیم. در واقع به دنبال این هستیم که با این کار، نگرشی که غرب علیه ایران به آن پرداخته است و به فرمایش رهبر معظم انقلاب به دور از استنادات، بزرگنمایی می‌کند، را بتوانیم از بین ببریم و کار خودمان را انجام دهیم.
وی افزود: مورد دیگری باید به آن اشاره کنیم، زیرساخت‌سازی پایگاه جهانی تخت جمشید، پاسارگاد و آثار دوره ساسانی است. نورپردازی و استانداردسازی اماکن فرهنگی، مثل حافظیه، سعدیه و ارگ کریم خان در دستور کار قرار دارد. تمام این‌ها حاصل نگاه و توجه ویژه آیت‌الله رئیسی است. ایشان از محل وزارتخانه ما در غرب و موزه ملی ایران باستان بازدید داشت و رئیس جمهوری بود که اهتمام جدی نسبت به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشت و از ریز جزئیات برنامه‌های ما مطلع بود و آن را رصد می‌کرد.
ثابت اقلیدی در ادامه در پاسخ به اینکه در فاصله بین سفر اول و دوم ریاست جمهوری، در حوزه گردشگری استان، چند درصد تحقق مصوبات داشتیم، گفت: یکی از اتفاقاتی که ماحصل سفر اول ریاست جمهوری به استان فارس بود، اختصاص 100 میلیون تومان از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به بازار وکیل بود. این کار را در اولویت قرار داده شد. این پروژه به نیت 14 معصوم به 14 قطعه تقسیم شد که بالغ بر 60 درصد از این اعتبارات، پیمانکار مشخص و قراردادها امضا شده است و ان‌شاءالله بازار وکیل یک مرمت اساسی را بعد از سالیان سال تجربه می‌کند.
وی در پاسخ به اینکه این مرمت‌ها چقدر زمان خواهد برد و آیا تا پایان دولت سیزدهم به پایان می‌رسند، گفت: مسائل باستان‌شناسی و حوزه مرمت مثل فعالیت‌های عمرانی نیست که بتوان آن را با سرعت پیش برد، بلکه کار باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود، مهم، تامین اعتبار و بسته شدن قراردادها است و اینکه به زودی در این بازار یک مرمت اساسی اتفاق خواهد افتاد.
تخصیص 30 میلیارد تومان برای مرمت مساجد تاریخی فارس
ثابت اقلیدی ادامه داد: 30 میلیارد تومان از سفر اول ریاست جمهوری، برای مرمت مساجد تاریخی استان در نظر گرفته شد که با بررسی‌هایی که انجام دادیم می‌توانیم یک اتفاق خوب را در این عرصه رقم بزنیم. 12 مسجد انتخاب، بررسی و اولویت‌بندی شده است. مسجد وکیل، مسجد مشیر، مسجد قدس یا قدمگاه امام رضا(ع)، مسجد نصیرالملک و... از جمله این مساجد هستند.
وی افزود: در خصوص این طرح، برآوردها در حال تکمیل است و به زودی مناقصه‌ها انجام خواهد شد. ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا اعتبارات کافی به این مساجد تزریق شود و بتوانیم جلوی آسیب‌هایی که متوجه این مساجد تاریخی و نفیس است را بگیریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، در پاسخ به این سوال که پروژه شاخص در دولت سه ساله شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه گردشگری استان چه بوده است، گفت: تکمیل زیرساخت‌های تخت جمشید و پلکان آن بعد از 17 سال، آسفالت جاده ورودی و تکمیل روشنایی مسیر از جمله اقدامات انجام شده است و همچنین دسترسی جاده‌ای به روستای زراعی در حال انجام است. اختصاصی کردن جاده فعلی تخت جمشید در دستور کار است تا بتوانیم دسترسی جدیدی ایجاد کنیم، با این انگیزه که بتوانیم زمان گردشگری در مجموعه را افزایش دهیم و شهرستان مرودشت هم بتواند از اقتصاد گردشگری ذی‌نفع شود.
وی افزود: تکمیل موزه منطقه‌ای و استانداردسازی اماکن از دیگر کارهای حوزه گردشگری است. ثبت جهانی مجموعه قلعه دختر، نورپردازی، ساخت نمازخانه و سرویس بهداشتی که در حال حاضر تکمیل شده است. بعد از چند سال تله کابینی که برای حمل مصالح قلعه دختر بود، تعمیر شده و به چرخه فعالیت برگشته است.
ثابت اقلیدی گفت: همچنین به شهر تاریخی گور جاده دسترسی خواهیم داشت. در دهه 80 گوردخمه‌ای کاوش شد و بحث مناسب سازی برای دسترسی و بازدید کننده‌های خارجی و داخلی پیش آمد. به طور کلی در اقصی نقاط استان فارس پروژه‌های میراث فرهنگی و گردشگری برقرار است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/817650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عوامل موثر در بروز بیماری کولیت روده

10 فرمان نظام حمایتی و رفاه

آماده باش کامل گروه‌های واکنش سریع صنعت برق

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد شهید کاملا هوشمند شده و تمامی خدمات را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد

سرمقاله ایران/ الزامات شکوفایی فرهنگی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ برای ایران عزیز

سرمقاله ابتکار/ دولت دکترپزشکیان چگونه دولتی است؟

سرمقاله جام جم/ افزایش نشاط اجتماعی با همدلی میان دولت و مجلس

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کابینه باید صدای بی‌صدایان باشد

شهادت 256 اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

سرمقاله کیهان/ قانون بومرنگ دیروز «دوحه» امروز «پاریس»

سرمقاله وطن امروز/ ماجرای هریس و دموکرات‌های جکسونی

سرمقاله فرهیختگان/ سختی‌های دفاع از انسانیت در جهان سیاست‌زدایی‌شده

سرمقاله شرق/ فیلترینگ و پیامدهای اقتصادی

سرمقاله اعتماد/ دفع این خطر فقط کار پزشکیان است

سرمقاله خراسان/ دولت سایه؛ حزب سیاسی یا...؟

احتضار در انتظار جوامع بدور از فریضه امر به معروف و نهی از منکر

آواها و نواهای هنرمندان و اقوام کشور، عاشورایی شد + تصاویر

پلاکارد اخراج افغان‌ها از روستای «دهنو» فارس

طبق اعلام آبفای شیراز مشکل قطعی آب صدرا به زودی مرتفع می‌شود

ظلم و ستم زمینه ساز سقوط جوامع بشری است

آواها و نواهای هنرمندان و اقوام کشور، عاشورایی شد

تغییر ساعت فعالیت نانوایی‌های شیراز به دلیل گرمای هوا

افزایش دمای هوا تمام مسابقات فوتبال و فوتسال فارس را تعطیل کرد

گزارش خبرنگار مهر از حال و هوای مراسم افتتاحیه المپیک

وضعیت ادارات استان فارس در هفته آینده مشخص شد

کاهش ساعت کاری ادارات در کیش

یک راهکار درمانی برای لطیف کردن کیسه صفرا

ظریف: شما مردم بزرگ در این انتخابات، ایران را پس گرفتید

اوقات شرعی شنبه ششم مرداد

گزارش خبرنگار مهر از محل برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک

صدور مجوز صنایع تبدیلی نیازمند وحدت رویه است

غار شگفت‌انگیز «زکریا» در خطر نابودی!

رسیدگی به پرونده‌ها در کمیسیون‌های مالیاتی بدون اطاله انجام شود

ساعت فعالیت نانوایی های شیراز به دلیل گرمای هوا تغییر کرد

گرما تمام مسابقات فوتبال و فوتسال فارس را تعطیل کرد

ساعت فعالیت نانوایی‌های شیراز به مدت 2 روز تغییر کرد

آب زیاد می خورم اما عطشم رفع نمیشه!

اموزش تصویری ماساژ کتف و گردن

کالای بنجل چینی و طرح شی برای انقلاب اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار 6 مرداد 1403

آب درمانی در منزل

بانک مرکزی جزئیات فروش ارز اربعین 1403 را اعلام شد

تحلیلی از رانت در منظر اقتصاد سیاسی

پیگیری وعده 14 ساله طرح نوسازی بافت فرسوده

انتقال مقبره شهید والامقام جواد رضایی به روستای سیریزجان + تصاویر و فیلم

علی نام آور شهید دانش آموز گراش در دفاع مقدس

ترامپ چگونه تله انتخاباتی مرگباری برای خود گذاشت؟

شایع ترین عوارض گره های تیروئیدی

قطعی برق و ضرر بنگاه‌های اقتصادی؛ نیروگاه بوشهر برق زیر فشار گرمای تابستان