پیام فارس

آخرين مطالب

در انتظار سیگنال‌ها برای کاندیداتوری مقالات

در انتظار سیگنال‌ها برای کاندیداتوری
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
خبر کاندیداتوری پزشکیان نه از طریق رسانه های اصلاح طلب بلکه از طریق خبرگزاری فارسی منتشر شد که سابقه بلندبالایی در انتشار اخبار غیر مستند و کذب دارد. مسعود پزشکیان اما با انتشار مطلبی در صفحه ایکس خود نوشت: «اخبار مربوط به اینجانب را فقط از طریق صفحات رسمی پیگیری کنید.»
امام سخنگوی جبهه اصلاحات : در واکنش به خبرهایی در خصوص بررسی نامزدهای اصلاح طلب در جبهه اصلاحات می گوید: اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری شرط خاصی ندارند و نیاز است شورای نگهبان و حاکمیت فضا را برای حضور آنها باز کنند.
سلیمی نمین در گفتگو یی ضمن اشاره به اینکه مشکلی بر سر نامزدی چهره هایی چون جهانگیری و همتی وجود ندارد! اعلام کرد که رهبری خواستار اصلاح جفایی شده که در انتخابات قبلی متوجه علی لاریجانی شده است.
هر اندازه که معادله اصلی برای طیف های میانه رو و اصلاح طلب در انتخابات مقوله ردصلاحیت‌هاست، اصولگرایان را زخم انشقاق و افشاگری های درون گروهی آزار می دهد.
اگر فرضیه نامزدی قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جدی باشد، این چهره سیاسی ظرف مدت 3ماه 3رقابت مهم انتخاباتی(انتخابات مجلس، ریاست مجلس و ریاست جمهوری) را پشت سر گذاشته است!
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در رابطه با حضور یا عدم حضور علیرضا زاکانی به عنوان یکی از کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری در انتخابات گفت: در این ارتباط هنوز صحبتی نشده البته این مسئله یک موضوع بسیار شخصی است.

مهدی بیک اوغلی| در شرایطی که میزان مشارکت اقشار مختلف مردم در سه انتخابات اخیر کاهش چشمگیری داشته و در آخرین آوردگاه انتخاباتی به 40 درصد مشارکت (با 7 درصد آرای سفید و باطله) رسیده، روز گذشته و با اعلام وزیر کشور رسما زنگ آغاز به کار فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به صدا درآمد.
اما پرسش مهم در این میان سمت و سوی جهت‌گیری‌های انتخاباتی در هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا است. هرچند هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان در مواجهه با امر انتخابات از نگرانی‌هایی رنج می‌برند، اما جنس نگرانی این دوطیف با هم، تفاوت‌های جدی دارد. مهم‌ترین نگرانی اصلاح‌طلبان در هر گزینش انتخاباتی، ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان است که امکان کنشگری را از آنان سلب کرده است. در نقطه مقابل اصولگرایان هرچند مشکلی از بابت مقوله احراز صلاحیت‌ها، احساس نمی‌کنند اما معضل اصلی آنان عدم اقبال عمومی نسبت به ایده‌ها و گفتمانی است که این طیف ارائه می‌کنند. تجربه ثابت کرده که در صورت ایجاد رقابت حتی به صورت نسبی، این گفتمان اصلاحات است که گوی رقابت را از سایرین می‌رباید. بر این اساس است که اصولگرایان برای کسب کرسی‌های انتخابی، تمام تکیه و توان خود را متوجه ظرفیت‌هایی می‌کنند که از حذف رقیب برای آنان ایجاد می‌شود. این رویکرد سلبی اما در بلندمدت باعث شده تا میزان مشارکت مردم در آوردگاه‌های انتخاباتی به اندازه ای کاهش پیدا کند که منتخبان عملا دیگر به عنوان منتخب جامعه اکثریت ایرانیان محسوب نشده و منتخبان اقلیت به شمار بروند.
اصولگرایان نخوانند!
جناح چپ سیاست ایران زمین که زخم‌های ردصلاحیت‌های گسترده طی سه انتخابات اخیر، هنوز بر پیکره آنها سنگینی می‌کند با نوعی بیم و امید، کنشگری در انتخابات را آغاز کرده است. دیروز فضای رسانه‌ای حول محور این جریان مبتنی بر اعلام نامزدی مسعود پزشکیان قرار داشت. خبری که هرچند در ادامه از سوی شخص پزشکیان تکذیب شد اما به اندازه‌ای در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی چرخید که در ذهن مخاطب رسوب کند. جالب اینجاست خبر کاندیداتوری پزشکیان نه از طریق رسانه‌های اصلاح‌طلب بلکه از طریق خبرگزاری فارس منتشر شد که سابقه بلندبالایی در انتشار اخبار غیرمستند و کذب دارد. مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اخبار مربوط به اینجانب را فقط از طریق صفحات رسمی پیگیری کنید.»
به دنبال انتشار خبر کاندیدتوری پزشکیان، تعداد دیگری از رسانه‌ها مطلبی با این مضمون منتشر کردند که کاندیداتوری پزشکیان قطعی نیست و او تا پایان هفته تصمیم خود را اعلام می‌کند. با توجه‌به اینکه جبهه اصلاحات قصد کنشگری فعال در انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 را دارد، روند بررسی و اعلام نامزدهای این جبهه هم در حال انجام است. سخنگوی جبهه اصلاحات اما در واکنش به خبرهایی درخصوص بررسی نامزدهای اصلاح‌طلب در جبهه اصلاحات می‌گوید: «اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری شرط خاصی ندارند و نیاز است شورای نگهبان و حاکمیت فضا را برای حضور آنها باز کنند.» به اعتقاد امام هنوز سیگنالی از سوی شورای نگهبان ارسال نشده و تا زمان ارسال این نوع سیگنال‌ها نمی‌توان با قاطعیت درخصوص نحوه کنشگری این طیف صحبت کرد.
زمزمه‌های کاندیداتوری چهره‌های اصلاح‌طلب اما به همین جا ختم نشد؛ دیروز اخباری غیررسمی در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد که چهره‌هایی چون سیدمحمد صدر و رضا اردکانی همراه با مجید انصاری به لیست نامزدهای مورد نظر اصلاح‌طلبان راه پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه اسحاق جهانگیری هم همچنان به عنوان نامزد بالقوه اصلاح‌طلبان در کنار سایر چهره‌ها مطرح شده است. محمدجواد حق‌شناس، عباس آخوندی و محمدرضا عارف از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبی هستند که شانس کاندیداتوری جدی آنها در انتخابات وجود دارد و هنوز پروسه نامزدی آنها تکذیب نشده است. از سوی دیگر مصاحبه دیروز عباس سلیمی‌نمین درباره نامزدهای انتخاباتی بارخوردهای قابل توجهی در فضای عمومی کشور پیدا کرد. نمین در این گفت‌وگو ضمن اشاره به اینکه مشکلی بر سر نامزدی چهره‌هایی چون جهانگیری و همتی وجود ندارد! اعلام کرد که رهبری خواستار اصلاح جفایی شده که در انتخابات قبلی متوجه علی لاریجانی شده است. اینکه سلیمی‌نمین با تکیه بر کدامین اخبار و ارتباطات یک چنین پیش‌فرض‌هایی را محتمل دانسته، مشخص نیست. عباس سلیمی‌نمین، درباره احتمال گشایش فضای سیاسی برای اصلاح‌طلبان گفت: «قطعا این امکان وجود خواهد داشت، بعید می‌دانم که مشکلی برای حضور اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد. آقایان جهانگیری، همتی و لاریجانی مشکلی برای حضور در صحنه ندارند. اینکه لاریجانی شخصا به صحنه بیاید مشخص نیست. رهبری خواهان اصلاح جفایی است که انجام شد.»
اصلاح‌طلبان نخوانند!
هر اندازه که معادله اصلی برای طیف‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب در انتخابات مقوله ردصلاحیت‌هاست، اصولگرایان را زخم انشقاق و افشاگری‌های درون گروهی آزار می‌دهد. از میان نامزدهای بالقوه اصولگرایان، کلیپ‌های تبلیغاتی سعید جلیلی در فضای مجازی می‌چرخد. نام محمدباقر قالیباف هم مانند تمام تجربه‌های انتخاباتی اخیر در حول و حوش نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم شنیده می‌شود. جذابیت کاندیداتوری قالیباف زمانی افزایش پیدا می‌کند که بدانیم او امروز باید با چهره‌هایی چون ذوالنور و متکی بر سر کرسی ریاست مجلس دوازدهم رقابت کند! اگر فرضیه نامزدی قالیباف برای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم جدی باشد، این چهره سیاسی ظرف مدت سه ماه سه رقابت مهم انتخاباتی (انتخابات مجلس، ریاست مجلس و ریاست‌جمهوری) را پشت سر گذاشته است! اخبار حول و حوش محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور اسبق کشور همچنان ادامه دارد. دیروز تصاویری از دیدار افرادی با احمدی‌نژاد منتشر شد که از استان گیلان با هدف اقناع او برای اعلام نامزدی در انتخابات حضور پیدا کرده بودند. افرادی که از احمدی‌نژاد عاجزانه درخواست می‌کردند در انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر شده و مشکلات کشور را حل و فصل کند! نمی‌توان درباره نامزدهای احتمالی انتخابات آینده صحبت کرد و حرفی از علی زاکانی، شهردار تهران نزد. سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در رابطه با حضور یا عدم حضور علیرضا زاکانی به عنوان یکی از کاندیدا‌های احتمالی ریاست‌جمهوری در انتخابات گفت: در این ارتباط هنوز صحبتی نشده البته این مساله یک موضوع بسیار شخصی است، اما همان طور که گفته شد در رابطه با این موضوع، شهردار تهران صحبتی با اعضای شورا نکرده است. علیرضا نادعلی، درخصوص تعیین تکلیف شهرداری تهران در صورت حضور زاکانی به عنوان یکی از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری تصریح کرد: «باید بر اساس قانون عمل کرد و ظاهرا شهردار می‌تواند مدتی را به صورت مرخصی به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری حاضر شود.» با عبور از این نوع اخبار چهره‌های میانه‌رویی چون نوبخت هم، نه خبر کاندیداتوری خود را تایید کردند و نه تکذیب. باید منتظر روزهای آینده و آغاز رسمی ثبت‌نام‌های انتخاباتی بمانیم تا مشخص شود سرنوشت انتخابات چه سمت و سویی پیدا می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/817573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ازدواج بر اساس مزاج عروس و داماد

سقف مجاز افزایش اجاره‌بها مشخص شد

پیش بینی بورس سه شنبه 29 خرداد 1403

سود میلیاردی یوفا از یورو 2024

وزیر نفت از امضا 2 میلیارد دلار قرارداد نفتی خبر داد

مردم چه انتظار اقتصادی از دولت جدید دارند؟

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 خرداد 1403

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در کازرون از کندی ساخت مسکن گلایه‌مند هستند

پیست موتورسواری اردکان نیازمند توسعه متناسب

فارن پالیسی: چرا طرح آتش بس بایدن در غزه شکست خواهد خورد؟

زنگ خطر سلامت قلب به صدا در آمد

نارضایتی خاندوزی از سیاست‌های ارزی

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

مناظره‌ها، کلید گشودن قفل مشارکت

15 تیر آخرین مهلت دریافت پایان‌کار مسکن مهر منطقه پردیسان

آخرین مهلت دریافت پایان‌کار مسکن مهر پردیسان تا 15 تیر

بازدید رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور از روند اجرای نهضت ملی مسکن در کازرون

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

آیا «تغییر رنگ» نشانه فساد گوشت یا مرغ است؟

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

توزیع قربانی های عید بندگی بین نیازمندان

بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق تخصصی جهادی شهدای سلامت فارس بر پا می شود

از توقیف لندکروز 70 میلیارد ریالی تا پایان قدرت نمایی اراذل و اوباش در فارس

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

تاثیر آب سرد و ترشی در کاهش قوای جنسی

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

پدر سرداران شهید «جوانمردی» در شیراز به فرزندان شهیدش پیوست

همایش تبیین انتخابات با حضور علمای اهل سنت

شهرستان ارسنجان آماده برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

گیاهان دارویی موثر در باروری و چندقلوزایی

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

ضرورت تمرکز بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شیراز

آیین کتابت قرآن کریم در شهر نی‌ریز

60 برنامه فرهنگی طی دهه امامت و ولایت در سروستان برگزار می‌شود

پروژه های سرمایه گذاری زمینه ساز توسعه پایدار شهری است

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

اسارت 640 کودک فلسطینی در کرانه باختری/ بازداشت کودک هفت ساله

اسارت 640 کودک فلسطینی از هفتم اکتبر/ بازداشت کودک هفت ساله

عید قربان امسال مردم غزه خود را قربانی قبله اول مسلمین کردند

اسارت 640 کودک فلسطینی در کرانه باختری

اسارت 640 کودک فلسطینی از هفتم اکتبر

انتخابات فرصتی فراهم کرده تا دوباره جامعه قدرت خود را نشان دهد

انتصاب استاندار فارس به عنوان رئیس ستاد عالی بازی‌های هندبال نوجوانان آسیا

معجزه پنیرمایه در درمان ناباروری

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

پارکینگ یا بیمارستانی دیگر در دل باغات قصردشت

شعله‌های سرکش آتش در دل جنگل‌های رستم فارس فروکش کرد

استاندار فارس رئیس ستاد عالی بازی‌های هندبال نوجوانان آسیا شد