پیام فارس

آخرين مطالب

حمله «کیهان» به مصاحبه سازندگی با «متکی»: نقشه غربگرایان برای تفرقه میان منتخبان انقلابی مجلس مقالات

حمله «کیهان» به مصاحبه سازندگی با «متکی»: نقشه غربگرایان برای تفرقه میان منتخبان انقلابی مجلس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
روزنامه زنجیره‌ای سازندگی از قول یکی از منتخبان مجلس در تهران مدعی شد مجلس یازدهم مجلس کارآمدی نبود.
ارگان مطبوعاتی حزب اشرافی و غربگرای کارگزاران تمام تیتر و تصویر صفحه اول خود را به آقای منوچهر متکی اختصاص داده و تیتر زد: مجلس قالیباف کارآمد نبود(!)
این در حالی است که مجلس یازدهم، مجلس قالیباف نبود و رهبر انقلاب با عنوان مجلس انقلابی یاد کردند و اتفاقا این مجلس، نسبت به دو دوره پیشین بسیار موفق‌تر عمل کرد.
سازندگی در ابتدای مصاحبه خود می‌نویسد:، آقای متکی باید با آقایان ذوالنور و قالیباف برای ریاست مجلس رقابت کند. امری که هم سهل است و هم سخت. او در این میان امیدش به طیف فراکسیون اصلاح‌طلب و مستقلان است که حدود 100 نفر می‌شوند. اکنون باید دید که او رای می‌آورد یا نه.
آقای متکی به ارگان حزب کارگزاران گفته است: متاسفانه مجلس دوازدهم اولین مجلسی است که قبل از اینکه شروع شود دو کارت زرد از رهبری گرفته است؛ کلام تاکیدی مقام معظم رهبری هم پرهیز از اختلاف بود. اختلاف طبق منطق قرآن موجب فشل شدن می‌شود. یعنی اختلاف نکنید. ضمن اینکه هر گروه می‌تواند نظر خودش را داشته باشد. من مایل هستم قبل از پاسخ به سؤال شما نگاه خودم را به مجلس بگویم. مردم معتقدند این مجلس محلی از اعراب ندارد. مردم معتقدند مجلس کارآمد نیست. مردم نگاه مثبتی به مجلس ندارند. نگاه ناامیدانه است. می‌گویند کاری از این مجلس برنمی‌آید. الزاماً نه مجلس یازدهم؛ می‌گویند مجلس در سازه نظام، محلی از اعراب ندارد. ضمن اینکه مواضع مجلس یازدهم را انقلابی می‌دانم؛ اما مجلس یازدهم کارنامه قابل قبولی نداشت و اکنون ما می‌خواهیم مجلس دوازدهم را تشکیل دهیم.
(خبرنگار سازندگی: قبل از اینکه وارد مجلس دوازدهم شویم، این را بپرسم که این کارنامه ضعیف یا غیرقابل قبول معطوف به آقای قالیباف به‌ عنوان رئیس‌مجلس است یا معطوف به نماینده‌هاست؟) همه سهم دارند. هم صحن سهم دارد و هم رئیس. لذا من معتقدم که باید تحولی در مجلس به وجود بیاید. هم در سازوکار مجلس، هم کارکرد کمیسیون‌ها و هم جایگاه رئیس. 
متکی با بیان این که نامزد ریاست مجلس است، گفت: مجلس دوازدهم متفاوت از مجلس یازدهم است. 40 تا 50 نفر اصلاح‌طلب در این مجلس هستند. 30-30 و خرده‌ای نفر مستقل در این مجلس هستند که این افراد با هم یک فراکسیون بزرگ را تشکیل می‌دهند. خودشان که می‌گویند 100 تا هستیم. حالا شما می‌خواهید چه کار کنید؟ یعنی چه نگاهی بیشتر و بهتر به درد مجلس می‌خورد؟ ما یک سنتی داریم در 76 به بعد که هر زمانی دولت اصلاح‌طلبان سر کار بود، ما اصولگرایان سعی می‌کردیم نقدش کنیم، تخریبش کنیم، چوب لای چرخش بگذاریم تا زمانی که ساقط شود و خودمان برویم بالا. ما که می‌رفتیم بالا، اصلاح‌طلبان همین کار را می‌کردند. نقد می‌کردند یا تخریب می‌کردند. این یک رویکرد تقابلی است. به اعتقاد من یک رویکرد تعاملی هم وجود دارد. در چه حالتی عصاره تجربه، ایده‌، پیشنهاد، تخصص نمایندگان می‌شود یک‌جا گرفته شود، درحالی که شما به همه وزن بدهید. من اسم این را گذاشتم مشارکت محتوایی همه جریان‌های موجود در مجلس.

(خبرنگار سازندگی: ظاهراً افرادی مثل آقای قالیباف و ذوالنور هم کاندیدای انتخابات ریاست مجلس هستند، گویا جلساتی گذاشتند که رئیس شوند و تیم جمع کنند و شما را بی‌اثر کنند. شما چگونه می‌خواهید طیف تندرو و نیز آن دو را مدیریت کنید؟)
متکی: «بنده در جلساتی که با 5 کاندیدای ریاست بودیم و بعد فقط من و ذوالنور شدیم، مطرح کردم که شما واقعیتی دارید در مجلس به نام اصلاح‌طلبان و مستقلین، فراکسیون هم تشکیل دادند. ما می‌توانیم اینها را رد کنیم یا می‌توانیم تدبیر کنیم؟ جای دیگری که مطرح کردم با شریان و صبح ایران است. حالا کلمه تندرویی که شما به کار می‌برید، با آنها هم مطرح کردم و گفتم این واقعیت پیش‌ روی ماست که می‌توانیم 100 نماینده را تحویل نگیریم و آنها هم هیچ احساس قرابت و مشارکتی هم نکنند. بنابراین در مجلس می‌نشینند و به شما تکه بیندازند، ایراد آیین‌نامه‌ای بگیرند و تذکر قانون اساسی بدهند و مشغول‌تان کنند. راه دوم این است که از آنها استفاده کنید. پزشکیان در پزشکی این کشور حرف دارد، آقای تاجگردون در بودجه حرف دارد. گفتند بله این نگاه شما درست است. گفتم این مابه‌ازا هم دارد. نمی‌شود که از اینها بخواهید علم‌شان را بیاورند اما مشارکت در جای دیگر نداشته باشند. آنها هم می‌خواهند در هیئت‌ رئیسه و کمیسیون‌ها باشند بنده با یک رقمی از نمایندگان در قالب شورای وحدت طی 20 روز اخیر کار کردیم. اینها یک مجموعه و عدد هستند. عددی هم آقای قالیباف دارد و عددی هم مجموعه اصلاح‌طلبان دارند و اگر به تناسب اعداد، کسانی به این نگاه برسند، یعنی بنده و این جریان‌های سیاسی و اصلاح‌طلبان به این فهم مشترک برسیم، حالا یکی پایین‌تر و یکی بالاتر، به یک تفاهم هم برسیم اینها حرف آخر را می‌زنند. هم رئیس را تعیین می‌کنند، هم هیئت‌رئیسه و هم کمیسیون را».
فارغ از سرنوشت انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس، درباره سخنان آقای متکی گفتنی است که اولا مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی، موفق شد درست در مقطعی که طرف غربی برجام هم عهدشکنی کرده و تحریم‌ها را برگردانده بود و هم باج مضاعف می‌خواست، با تصویب قانون اقدام متقابل، نقطه پایان بر روند انفعال بگذارد و قدرت چانه‌زنی و بازدارندگی کشور را افزایش دهد. این رویکرد با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی تقویت شد، به نحوی که کشور توانست صادرات کاهش یافته نفت را در حد پنج برابر افزایش دهد. مجلس در عین حال، قوانین مهم و مؤثری را در زمینه «تسهیل صدور مجوز کسب و کار، جهش تولید مسکن، جهش تولید دانش بنیان، مالیات بر خانه‌‌های خالی، شفافیت در تصمیمات قوا، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، رتبه‌بندی فرهنگیان، واردات خودرو برای کاهش تورم، افزایش حقوق سربازان، و...» به تصویب رسانده که می‌تواند موجب بهبود روند‌های اقتصادی و اداری شود.
ثانیا آقای متکی یکی از سی منتخب تهران با پشتوانه بدنه رای انقلابی است و همان بدنه توقع دارند منتخبان وارد بازی‌های مخرب جریان غربگرا در میان طیف‌های انقلابی نشوند. ارگان حزب کارگزاران در حالی سعی کرده میان نمایندگان منتسب به جبهه انقلاب دو به‌هم‌زنی کند که غلامحسین کرباسچی دبیرکل پیشین کارگزاران، آذر 1394 در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق اذعان کرده بود: «ما بعد از انتخابات 1392 روش نامعقول به کار نگرفتیم. دولت (روحانی) از طرف مقابل یارگیری کرده، مثلاً در سیاست خارجی و برجام،‌ در مجموع بازی طرفداران دولت در گروه‌‌های سیاسی به واسطه همین سربازگیری از جبهه مقابل بوده و در مجلس هم می‌تواند اتفاق بیفتد».
همچنین «عباس- ع» (محکوم پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان)، شهریور 1395، به نشریه «صدا» گفته بود: «مهم‌‌ترین عاملی که در شرایط کنونی به ‌عنوان پیشران برنامه ما عمل خواهد کرد، جلوگیری از وحدت میان اصولگرایان است. این هدف در 5 سال گذشته به نحو مطلوبی پیش ‌رفته. نهائی کردن شکاف میان جناح حاکم، بسیار مهم است. اصلاح‌طلبان باید نقش «قُوِه»ای را بازی کنند که این شکاف را به مرز جدایی کامل برساند».
با این اوصاف، از وزیر خارجه اسبق و خوشنام که اکنون با رای مردم انقلابی، کسوت نمایندگی بر تن کرده، و دیگر منتخبان منتسب به جبهه انقلاب انتظار می‌رود که مراقب عملیات روانی و شیطنت‌های جریان معارض باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/817412/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فارن پالیسی: چرا طرح آتش بس بایدن در غزه شکست خواهد خورد؟

زنگ خطر سلامت قلب به صدا در آمد

نارضایتی خاندوزی از سیاست‌های ارزی

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

مناظره‌ها، کلید گشودن قفل مشارکت

15 تیر آخرین مهلت دریافت پایان‌کار مسکن مهر منطقه پردیسان

آخرین مهلت دریافت پایان‌کار مسکن مهر پردیسان تا 15 تیر

بازدید رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور از روند اجرای نهضت ملی مسکن در کازرون

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

آیا «تغییر رنگ» نشانه فساد گوشت یا مرغ است؟

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

توزیع قربانی های عید بندگی بین نیازمندان

بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق تخصصی جهادی شهدای سلامت فارس بر پا می شود

از توقیف لندکروز 70 میلیارد ریالی تا پایان قدرت نمایی اراذل و اوباش در فارس

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

تاثیر آب سرد و ترشی در کاهش قوای جنسی

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

پدر سرداران شهید «جوانمردی» در شیراز به فرزندان شهیدش پیوست

همایش تبیین انتخابات با حضور علمای اهل سنت

شهرستان ارسنجان آماده برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

گیاهان دارویی موثر در باروری و چندقلوزایی

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

ضرورت تمرکز بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شیراز

آیین کتابت قرآن کریم در شهر نی‌ریز

60 برنامه فرهنگی طی دهه امامت و ولایت در سروستان برگزار می‌شود

پروژه های سرمایه گذاری زمینه ساز توسعه پایدار شهری است

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

اسارت 640 کودک فلسطینی در کرانه باختری/ بازداشت کودک هفت ساله

اسارت 640 کودک فلسطینی از هفتم اکتبر/ بازداشت کودک هفت ساله

عید قربان امسال مردم غزه خود را قربانی قبله اول مسلمین کردند

اسارت 640 کودک فلسطینی در کرانه باختری

اسارت 640 کودک فلسطینی از هفتم اکتبر

انتخابات فرصتی فراهم کرده تا دوباره جامعه قدرت خود را نشان دهد

انتصاب استاندار فارس به عنوان رئیس ستاد عالی بازی‌های هندبال نوجوانان آسیا

معجزه پنیرمایه در درمان ناباروری

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

پارکینگ یا بیمارستانی دیگر در دل باغات قصردشت

شعله‌های سرکش آتش در دل جنگل‌های رستم فارس فروکش کرد

استاندار فارس رئیس ستاد عالی بازی‌های هندبال نوجوانان آسیا شد

اهمیت خواب کافی در ناباروری

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

برنامه‌های دهه ولایت و امامت فارس اعلام شد

ضرورت تمرکز بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شیراز/ دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستیم

برپایی بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق تخصصی جهادگران فارس در قادرآباد

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

عبدالکریمی: هر کاندیدایی بگوید با آمدن من مسائل کشور حل می‌شود شارلاتان سیاسی است

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت