پیام فارس

آخرين مطالب

بن‌بست جدید وزارت صمت برای تاجران اقتصادي

بن‌بست جدید وزارت صمت برای تاجران
  بزرگنمايي:

پیام فارس - تجارت نیوز / اخیرا اطلاعیه‌ای مبنی بر توقف ثبت سفارش جدید برای واحد‌های بازرگانی که مجوز آن‌ها توسط وزارت صمت صادر می‌شود، منتشر شد. این اطلاعیه مدتی پس از انتشار، از سامانه جامع تجارت حذف شد. بدین ترتیب احتمال اجرای این مصوبه کم است. اما در صورت اجرای این مصوبه، شرایط برای تولید و بازار داخل دشوار خواهد شد.
 طبق اطلاعیه منتشرشده از سوی سامانه جامع تجارت، وزارت صمت، مصوبات جدیدی را وضع کرده است. بر اساس مصوبات وضع‌شده، اخذ ثبت سفارش جدید فقط برای واحد‌های تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال 1403 خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و از سوی سازمان صمت استان و دفتر تخصصی تأیید شده باشد، امکان‌پذیر خواهد بود.
ناهماهنگی وزارت صمت با سازمان زیرمجموعه
مهراد عباد، عضو اتاق بازرگانی ایران و تهران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره ریشه چنین مصوباتی گفت: با توجه به شروع تحریم‌ها در 15 سال گذشته، نحوه تجارت خارجی ایران هم با تغییراتی مواجه شد. نحوه ثبت سفارش، نوع تخصیص ارز و نوع انتقال ارز و ... از مواردی هستند که به دلیل تحریم‌ها دست‌خوش تغییراتی شدند. به این ترتیب، دولت برای کالا‌ها یک رده‌بندی درنظر گرفت. در ابتدا ارز ارزان در اختیار همه کالا‌ها قرار می‌گرفت. اما حالا فقط چهار قلم از کالا‌ها ارز ارزان دریافت می‌کنند. کمبود منابع ارزی باعث شده، گاهی فقط تولید‌کنندگان کالا وارد کنند.
وی درباره این اطلاعیه اظهار کرد: اطلاعیه اخیر عملاً اجازه واردات به شرکت‌های بازرگانی را نمی‌دهد و تنها به شرکت‌های تولیدی که دارای پروانه تولید از وزارت صمت هستند، اجازه واردات کالا می‌دهد. این اطلاعیه مدتی پس از انتشار از سامانه جامع تجارت حذف شد، این موضوع نشانه‌ای از ناهماهنگی بین سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت است. علاوه بر این، در چند ماه گذشته هیچ تخصیص ارزی صورت نگرفته و هیچ ثبت سفارشی نیز تائید نشده است. حال باید دید هدف وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت از انتشار و حذف این اطلاعیه چه بوده است.
قانون بهبود محیط کسب‌وکار راهی برای تبدیل ایران به اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر
عباد درباره قانون بهبود محیط کسب‌وکار و الزامات این قانون درباره واردات و صادرات توضیح داد: ماده 24 قانون بهبود محیط کسب‌وکار، تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را موظف به اطلاع‌رسانی به‌موقع می‌کند تا اقتصاد ایران به یک اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر تبدیل شود. شیوه‌نامه این قانون در اسفند سال گذشته توسط وزارت اقتصاد تدوین شده و براساس آن، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ملزم به اطلاع‌رسانی به‌موقع هستند. این قانون به‌ویژه در حوزه تجارت خارجی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را موظف می‌کند تا حداقل یک ماه قبل از اجرای تصمیمات خود اطلاع‌رسانی کنند. با این حال، بسیاری از سازمان‌ها این قانون را نادیده می‌گیرند.
این فعال بخش خصوصی درباره چالش‌هایی که اجرای این طرح برای وارد‌کنندگان به وجود می‌آورد عنوان کرد: شرایط دشوار ثبت سفارش و تخصیص ارز به شرکت‌های بازرگانی، تأمین مواد اولیه کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است. بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز تولید، از طریق شرکت‌های بازرگانی وارد می‌شود. شرکت‌های بازرگانی کوچک به دلیل داشتن روابط تجاری با شرکت‌های بین‌المللی، نقش مهمی در تأمین مواد اولیه کشورایفا می‌کنند، زیرا شرکت‌های بزرگ به خاطر تحریم‌ها قادر به همکاری مستقیم با شرکت‌های بین‌المللی نیستند. البته بسیاری از فعالان اقتصادی هم در حوزه بازرگانی فعالیت می‌کنند و این تصمیمات، فعالیت اقتصادی آنها زا با مشکلات اساسی رو‌به‌رو می‌کند.

مصوبه‌ای برای افزایش قاچاق
عباد درباره مشکلات اجرای این طرح در کشور تصریح کرد: دو مورد از مشکلات عمده این طرح شامل افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قاچاق است. چراکه بسیاری از مواد اولیه تولید محصولات مختلف، از سایر کشور‌ها وارد می‌شود. اجرای این طرح باعث توقف واردات شرکت‌های بازرگانی و در نهایت افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود. واردات کالا‌ی قاچاق هم بیشتر می‌شود. زیرا واردات کالای قاچاق، هزینه کمتری دارد. خیلی از شرکت‌های وارداتی کوچک، مواد اولیه شرکت‌های بزرگ و بخش دولتی را تأمین می‌کنند. در نتیجه ادامه این روند، مشکلات زیادی برای تولید داخل ایجاد می‌کنند.
او در پاسخ به این پرسش که اجرای این طرح چه تأثیری بر تولید داخل دارد؟ یادآور شد: از آنجایی که بسیاری از مواد اولیه برای تولید محصولات داخلی از طریق واردات تأمین می‌شود، توقف واردات باعث می‌شود مواد اولیه با قیمت بالایی دراختیار کارخانه‌ها قرار بگیرد. در نتیجه تولید داخل هم از حالت رقابتی خارج می‌شود.
وی درباره تأثیر ممنوعبت واردات بر بازار داخل خاطر‌نشان کرد: در‌حال حاضر کالا‌های نهایی اجازه واردات ندارند. فقط مواد اولیه از طریق واردات تأمین می‌شود. در صورت تأمین نشدن مواد اولیه، باعث افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود. درسال‌های اخیر، بسیاری از تورم‌ها به دلیل سیاست‌های اشتباه در بحث تجارت خارجی اعمال شده است.
عضو اتاق بازرگانی ایران و تهران درباره مدت زمانی که این محدودیت‌ها ادامه دارد تشریح کرد: این محدوددیت‌ها به دلیل کمبود منابع ارزی ایجاد شده است. تغییر این شرایط مستلزم ازاد‌سازی منابع ارزی بلوکه شده کشور است. بکی دیگر از عوامل مؤثر در این زمینه، تسهیل تجارت خارجی برای بخش خصوصی است که می‌تواند منابع ارزی قابل توجهی را وارد کشور کند. ایران باید تعاملات اقتصادی و تجاری خود را با سایر کشور‌ها گسترش دهد. درغیر این صورت شرایط برای ایران دشوار‌تر خواهد شد
امکان تعطیلی کسب‌وکار و مهاجرت تجار با اجرای این مصوبه‌ها وجود دارد
عباد در پاسخ به این پرسش که آیا چنین تصمیماتی منجر به تعطیلی کسب‌وکار‌ها و مهاجرت تجار می‌شود؟ توضیح داد: بله چنین امکانی وجود دارد. در سال‌های قبل هم چنین تصمیماتی گرفته شده است. به طور مثاال در یک تصمیم‌گیری بدون اطلاع قبلی به تجار و صاحبان کسب‌وکار واردات یا صادرات یک کالا ممنوع می‌شد. ماده 24 قانون بهبود محیط کسب‌وکار هم برای همین اعمال شد. تا تجار از قبل از تصمیمات مطلع شوند و بتوانند برای صادرات و واردات، برنامه‌ریزی کنند. بدون ثبات اقتصادی، امکان برنامه‌ریزی هم برای صادرات و واردات وجود ندارد.
هوش مصنوعی راهکاری مطمئن برای حل این مشکل
عباد درباره راهکار‌های پیشنهادی برای حل این مشکل عنوان کرد: دولت تصمیم می‌گیرد چه کالا‌هایی مورد نیاز کشور است. از طرفی تقسیم ارز هم توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. دولت نتوانسته به درستی کالا‌های مورد نیاز کشور را پیش‌بینی کند و بانک مرکزی هم نتوانسته تقسیم ارز را به درستی انجام دهد. بنابراین، بهتراست این کار با کمک هوش مصنوعی انجام شود، اینگونه هم فساد کمترمی‌شود و هم ارز به شکل بهتری تقسیم می‌شود.
براساس این گزارش، با توجه به اینکه این اطلاعیه از سامانه جامع تجارت حذف شده است، احتمال اینکه این تصمیم اعمال شود کم است. حذف این اطلاعیه نشان‌دهنده ناهماهنگی بین وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت است. در صورت ادامه این روند و اعمال این مصوبه ، صادرات و واردات دشوار‌تر از حالا خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/817336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معجزه پنیرمایه در درمان ناباروری

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

پارکینگ یا بیمارستانی دیگر در دل باغات قصردشت

شعله‌های سرکش آتش در دل جنگل‌های رستم فارس فروکش کرد

استاندار فارس رئیس ستاد عالی بازی‌های هندبال نوجوانان آسیا شد

اهمیت خواب کافی در ناباروری

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

برنامه‌های دهه ولایت و امامت فارس اعلام شد

ضرورت تمرکز بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شیراز/ دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستیم

برپایی بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق تخصصی جهادگران فارس در قادرآباد

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

عبدالکریمی: هر کاندیدایی بگوید با آمدن من مسائل کشور حل می‌شود شارلاتان سیاسی است

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

چرخش جدید در خلیج فارس/ چرا منامه محتاطانه به تهران نزدیک می‌شود؟

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

آیا ماءالشعیر سنگ کلیه را از بین میبرد؟

تورهای لوکس جنوب آسیا

اقامه نماز عید قربان در سوریه

افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی عطرآباد اردکان

برخورد قانونی با متخلفان مالیاتی

وصول 173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

دعوت علمای اهل تسنن بخش رخ تربت حیدریه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری

هر یک رای تیری است به سینه دشمنان اسلام

در انتخابات حضور قوی و حداکثری داشته باشیم

ادعای بزرگ درباره وضعیت زندگی شخصی قالیباف در ایران اسلامی

اعلام برنامه‌های دهه امامت و ولایت در فارس

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره 100 در امور مالیاتی تا 15 مرداد/وصول 173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

از پخت 110 هزار پرس غذای گرم تا توزیع کیک چند هزارنفری غدیر بین شهروندان شیرازی

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

رژیم غذایی مضر در زمان زردی نوزاد

پلاک طلای آبشده زربد با پک منحصر به فرد گلدن ارت ( خانی )

درآمد عربستان از حج تمتع

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

استاندار فارس رئیس ستاد عالی بازیهای هندبال  نوجوانان آسیا شد

ایست قلبی بدون هیچ علامتی

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

اصفهان، فاتح مسابقات بدمینتون کارگران کشور شد

پیکر پدر سرداران شهید جوانمردی در شیراز تشییع شد

شعله های سرکش آتش در دل جنگل‌های رستم فارس فروکش کرد

نماز عید قربان در شهرهای مختلف شیعه و سنی نشین کرمانشاه اقامه شد

جایگاه‌های عرضه و ذبح بهداشتی دام در شیراز

سرمربی کره ای تیم ملی بعد از کسب سهمیه: تیروکمان در ایران محبوب نیست

پیام عید قربان پذیرش بندگی خدا و پاگذاشتن روی تعلقات دنیوی است

هشتم تیرماه صحنه حماسی بزرگ برای تقویت پایه‌های نظام اسلامی است

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»