پیام فارس

آخرين مطالب

غیبت مسعود مقالات

غیبت مسعود
  بزرگنمايي:

پیام فارس - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
جای جبهه مقاومت ملی افغانستان در مراسم درگذشت رئیسی خالی بود
فرشید عابدی| درحالی مراسم یادبود درگذشت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش با حضور هیات‌های دیپلماتیک در سطوح رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئس پارلمان، وزیر خارجه، فرستاده ویژه و … از کشورهای مختلف برگزار شد که به‌رغم حضور هیات‌های مختلفی مانند حشد‌الشعبی و طالبان برای شرکت در این مراسم و ادای احترام به شهدای خدمت اما به جبهه مقاومت ملی افغانستان اجازه اعزام هیات داده نشده بود. یکی از مطالبات دستگاه دیپلماسی ایران، به‌ویژه وزیر فقید امور خارجه از گروه طالبان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان بود که این مهم بارها در دیدارهای دیپلماتیک و حتی در اجلاس‌های بین‌المللی از زبان دیپلمات‌های ایرانی مطرح شد. سیاست عدم اجازه فعالیت اپوزیسیون طالبان برای نخستین بار از زبان معاون سفیر ایران در کابل علنی شد که مورد انتقاد کارشناسان مسائل افغانستان قرار گرفت، زیرا این مساله را به معنای اعطای چک سفید‌امضا به گروه طالبان تعبیر می‌کردند و آن را مغایر با اصل تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان می‌دانستند.

عدم دعوت از جبهه مقاومت ملی افغانستان برای حضور در مراسم یادبود شهید رئیسی و همراهانش، عدم صدور مجوز برای حضور هیات این جبهه که منابع آگاه و نزدیک به جبهه مقاومت آن را تایید کردند، بی‌تردید باعث جسور شدن طالبان خواهد شد و این مساله به ‌نفع ایران و ملت افغانستان نخواهد بود. رویکردهای هیدروپلیتیکی گروه طالبان در افغانستان در حوضه‌های آبریز هیرمند و هریرود، مصداق بارز تضییع منافع ملی و حقوق ملت ایران است و با قوانین بین‌المللی رودخانه‌‌های فرامرزی مغایرت دارد. این مساله در حوضه آبریز آمودریا و رودخانه کابل نیز قابل لمس است. رویکردهای هیدروپلیتیکی در افغانستان با هدف گسترش و پراکنش پشتون‌ها درحال انجام است که حقوق سایر گروه‌های قومی این کشور را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. به‌رغم اینکه خشک بودن تالاب بین‌المللی هامون بسیاری از مناطق افغانستان، پاکستان و منطقه سیستان را مملو از گردوغبار کرده و این مساله مغایر مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل است و بسیاری از مشاغل هامون‌نشینان را در دو سوی مرز از بین برده، طالبان با عدم اصلاح بند کمال‌خان باعث شدند که حدود 4 میلیارد مترمکعب به شوره‌زار گودزره منحرف شود تا با احیای 49 هزار هکتار از اراضی این شوره‌زار و احیای آن 49 هزار خانواده پشتون را در آن نقطه ساکن کنند تا ترکیب جمعیتی ولایت نیمروز را به ‌نفع خود تغییر دهند. به‌رغم اینکه سد سلما باعث به حداقل رسیدن سد دوستی ایران و ترکمنستان شده بود و امنیت آبی این مناطق را به مخاطره انداخته شاهد افتتاح سد پاشدان هستیم تا مهار کامل سیلاب رودخانه هریرود را تضمین کند. سد بخش‌آباد نیز با هدف مهار کامل آورد رودخانه فراه درحال احداث است؛ به‌رغم اینکه آورد رودخانه فراه در بهترین حالت عدد بین 500 تا 700 میلیون مترمکعب را به ثبت رسانده اما سد بخش‌آباد با ظرفیت حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب، پیک سیلاب این رودخانه در زمان ترسالی را مهار می‌کند تا هیچ آبی وارد تالاب هامون سابوری نشود. بازی طالبان با مقامات ایرانی بر سر حقابه هیرمند با هدف خریدن زمان برای تکمیل سازه‌های آبی برخلاف معاهده دلتا درحال انجام است و دستگاه دیپلماسی ایران به‌رغم هشدار کارشناسان هیچ ضداستراتژی برای این مساله ندارد. اقدامات ضدحقوق بشری طالبان در قبال گروه‌های مختلف قومی، شیعیان، فارسی‌زبانان، زنان و حتی در زمینه حقوق زیست‌محیطی باعث ایجاد حس نفرت از این گروه در میان ملت ایران شده است اما طیف دارای مسئولیت در افغانستان به‌رغم خواسته ملت ایران درحال گسترش روابط با گروه طالبان هستند و به بهانه ارتقای سطح رفاه و معیشت ملت عزیز افغانستان از هیچ تلاشی برای گسترش روابط با طالبان مضایقه نمی‌کنند. این درحالی ا‌ست که طالبان با جنگ آبی منطقه‌ای درحال تهدید امنیت آبی و غذایی همسایگانش است و افغانستان را به هاب تروریست جهان مبدل کرده است. طالبان با زور اسلحه و حمایت ایالات‌متحده آمریکا در قالب قرارداد دوحه بر افغانستان چیره شدند و سیاست‌های غرب برای به چالش کشیدن ایران را دنبال می‌کنند، حال سوال این است که بدون بازی دادن اپوزیسیون طالبان و بدون اجازه فعالیت سیاسی آنها در ایران به‌عنوان کشور فارسی‌زبان و دارای حوزه تمدنی مشترک، چگونه تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان امکان‌پذیر است؟ عدم تعریف درست استراتژی طالبان در قبال مسائل مختلف توسط دستگاه دیپلماسی ایران، راهبرد اشتباه ایران در قبال طالبان است و عدم پذیرش هیات جبهه مقاومت ملی افغانستان به‌رغم محبوبیت این جبهه در میان ملت ایران و افغانستان نیز نشان از این مساله دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/817303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت تمرکز بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شیراز

آیین کتابت قرآن کریم در شهر نی‌ریز

60 برنامه فرهنگی طی دهه امامت و ولایت در سروستان برگزار می‌شود

پروژه های سرمایه گذاری زمینه ساز توسعه پایدار شهری است

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

اسارت 640 کودک فلسطینی در کرانه باختری/ بازداشت کودک هفت ساله

اسارت 640 کودک فلسطینی از هفتم اکتبر/ بازداشت کودک هفت ساله

عید قربان امسال مردم غزه خود را قربانی قبله اول مسلمین کردند

اسارت 640 کودک فلسطینی در کرانه باختری

اسارت 640 کودک فلسطینی از هفتم اکتبر

انتخابات فرصتی فراهم کرده تا دوباره جامعه قدرت خود را نشان دهد

انتصاب استاندار فارس به عنوان رئیس ستاد عالی بازی‌های هندبال نوجوانان آسیا

معجزه پنیرمایه در درمان ناباروری

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

پارکینگ یا بیمارستانی دیگر در دل باغات قصردشت

شعله‌های سرکش آتش در دل جنگل‌های رستم فارس فروکش کرد

استاندار فارس رئیس ستاد عالی بازی‌های هندبال نوجوانان آسیا شد

اهمیت خواب کافی در ناباروری

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

برنامه‌های دهه ولایت و امامت فارس اعلام شد

ضرورت تمرکز بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شیراز/ دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستیم

برپایی بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق تخصصی جهادگران فارس در قادرآباد

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

عبدالکریمی: هر کاندیدایی بگوید با آمدن من مسائل کشور حل می‌شود شارلاتان سیاسی است

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

چرخش جدید در خلیج فارس/ چرا منامه محتاطانه به تهران نزدیک می‌شود؟

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

آیا ماءالشعیر سنگ کلیه را از بین میبرد؟

تورهای لوکس جنوب آسیا

اقامه نماز عید قربان در سوریه

افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی عطرآباد اردکان

برخورد قانونی با متخلفان مالیاتی

وصول 173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

دعوت علمای اهل تسنن بخش رخ تربت حیدریه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری

هر یک رای تیری است به سینه دشمنان اسلام

در انتخابات حضور قوی و حداکثری داشته باشیم

ادعای بزرگ درباره وضعیت زندگی شخصی قالیباف در ایران اسلامی

اعلام برنامه‌های دهه امامت و ولایت در فارس

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره 100 در امور مالیاتی تا 15 مرداد/وصول 173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

از پخت 110 هزار پرس غذای گرم تا توزیع کیک چند هزارنفری غدیر بین شهروندان شیرازی

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

رژیم غذایی مضر در زمان زردی نوزاد

پلاک طلای آبشده زربد با پک منحصر به فرد گلدن ارت ( خانی )

درآمد عربستان از حج تمتع

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد