پیام فارس

آخرين مطالب

همه اهداف قرارگاه تخصصی‌جهادی آب در شیراز اجتماعي

همه اهداف قرارگاه تخصصی‌جهادی آب در شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس - قرارگاه جهادی تخصصی سحاب به‌عنوان اولین قرارگاه حکمرانی آب از سال 1400 با هدف ایجاد حلقه میانی دولت و مردم در حوزه آب طراحی شد و در اجلاسیه جهادگران فارس در شیراز با حضور سردار زهرایی، از سند آغاز فعالیت رسمی آن رونمایی شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در سال‌های اخیر، مسائل و چالش‌های حوزه آب در کشور ما به اندازه‌ای گسترده و مهم شده است که سایر پیشران‌های توسعه پایدار را از جمله بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست، فن‌آوری، حقوقی و حتی سیاسی و امنیتی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.
به همین خاطر شاید بتوان آب و مسائل آن را به عنوان یک حوزه اصلی در نظر گرفت. 
با توجه به رویکرد قرارگاه جهادی تخصصی سحاب، زیرحوزه آب و مسائل آن جزو اولویت‌ها و اساس تشکیل این قرارگاه بوده و ارائه یک نظام مسائل جامع و دقیق در این حوزه و سایر حوزه‌ها، یکی از ارکان نقشه راه این قرارگاه در راستای حکمرانی آب در کشور است. 
قرارگاه جهادی تخصصی سحاب به‌عنوان اولین قرارگاه حکمرانی آب از سال 1400 با هدف ایجاد حلقه میانی دولت و مردم در حوزه آب طراحی شد و در اجلاسیه جهادگران فارس در شیراز با حضور سردار زهرایی، از سند آغاز فعالیت رسمی آن رونمایی شد. 
سحاب برگرفته از ابر رحمت الهی و در اختصار به معنای ستاد حفاظت آب بسیج است. 
این قرارگاه در قالب گروه جهادی سحاب و به‌عنوان بازوی اجرایی کارگروه تخصصی آب و محیط زیست و مجمع خیرین آبرسان فارس در راستای اجرای جهادی و تخصصی پروژه‌های آبی خیرساز پا در عرصه میدان گذاشت تا بتواند کار‌هایی که به کام مردم شریف شیرین می‌آید را با کمترین هزینه‌ ممکن و بالاترین کیفیت و سرعت اجرا کند. 
محمدصالح مقدسی؛ مدیر این گروه و قرارگاه جهادی تخصصی در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: در گام نخست و در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های گسترده در سال‌های گذشته پروژه‌های با مقیاس کوچک و خرد انجام پذیرفت که امید داریم با عنایت و الطاف الهی از این لحظه خدمات چشمگیر این قرارگاه توسعه پیدا کند. 
وی افزود: نکته‌ای که در این قرارگاه به آن توجه شود این است که اولا آب در دیدگاه ابن مجموعه صرفا آب شرب نیست و این مسئله در جامعه کاملا مغفول مانده؛ زیرا مقوله آب باید از زوایای مختلف مورد توجه قرار گرفته و به صورت همزمان به آن پرداخته شود.
به گفته این مدرس دانشگاه، عموم مردم تا به آب اشاره می‌شود به آب شرب می‌پردازند؛ در صورتی که آب شرب بخش ناچیزی از سرانه مصرف آب در کشور است و البته یکی از مهمترین نوع مصرف هم هست.
این جهادگر بسیجی تصریح کرد: عموم جامعه از علل کاهش بارندگی، کاهش سطوح آب‌های زیرزمینی، آثار به وجود آمدن سیلاب، خروج بیش از حد رواناب‌ها از استان و نفوذ نکردن آن در زمین، مصارف بسیار زیاد محصولات کشاورزی، مصارف پرمصرف صنایع، بی‌توجهی به فاضلاب‌های خاکستری و سیاه و ... بی اطلاعند، یا دغدغه‌ای در خصوص فراگیری آن ندارند. 
مقدسی گفت: قرارگاه سحاب آمده تا برای اولین بار بتواند مدلی را در راستای ایجاد فرایند حکمرانی تخصصی آب ایجاد و اجرا کند و امیدواریم که این ورود دیرهنگام، آثار و برکاتی دربر داشته باشد. 
وی با بیان اینکه برای مدیریت و رفع هر بحرانی نیاز به تشکیل اتاق فرماندهی متمرکز است تا سه ضلع اصلی مدیریت بحران یعنی تصمیم‌گیری تخصصی و متمرکز، مدیریت مالی متمرکز و اطلاع رسانی متمرکز شکل بگیرد و عرصه بحران در کنترل قرار گیرد، تاکید کرد: این قرارگاه قرار است این مسیر را در مقیاس کوچک به منصه ظهور برساند و در سال‌های بعد به سمت توسعه گام بردارد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در این قرارگاه گروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و با محوریت آب فعالیت خواهند داشت، با اشاره به تعدادی از آنها گفت: در بخش جهادی و اجرایی: اجرای خطوط انتقال و شبکه‌های داخلی و احداث مخازن آب شرب، حفر چاه آب شرب و اجرای کانال‌های روباز کشاورزی و لایروبی و احیای قنوات فعالیت می‌کنند که در این بخش همچنین به بحث اجرای طرح‌های آبخیزداری مانند پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی و اجرای بند‌های خاکی نیز پرداخته و در راستای ترویج فرهنگ صرفه جویی ایجاد زنجیره‌ جهادی پیشگیری از اتلاف آب را در دست اقدام دارد.
مقدسی ادامه داد: در بخش دیگر، تشکیل کمیته علمی پژوهشی قرارگاه جهادی تخصصی سحاب، با انتشار اولین مجله فصلنامه اختصاصی فناوری‌های نوین صنعت عمران و معماری و شهرسازی، برگزاری همایش‌ها و سمینار‌های علمی پژوهشی و تشکیل کمیته‌های نخبگان و دانشگاهیان متخصص در حوزه آب فعال است و در این بخش همچنین به بحث آموزش و توانمندسازی گروه‌های جهادی و گروه‌های مردمی در جهت اجرای پروژه‌های آبی پرداخته می‌شود. 
مدیر اولین قرارگاه تخصصی حکمرانی آب گفت: در بخش فرهنگی، خیریه‌ای و رسانه‌ای نیز تلاش‌هایی در راستای فرهنگ مصرف، فرهنگ اصلاح الگوی کشت، تشویق خیرین به هدایت نذورات خود به عرصه آب، اطلاع رسانی به هنگام و متمرکز حوزه آب، تولید محتوای فرهنگی هنری و روشنگری در حوزه آب در جهت انجام فریضه واجب و شرعی جهاد تبیین درعرصه آب صورت گرفته و در دستور کار مجدانه این قرارگاه قرار دارد که از جمله دستاورد‌های بسیار مهم این قرارگاه در این بخش، برگزاری همایش استانی و ملی نشان سقا و تجلیل از خیرین و فرهنگ سازان عرصه آب همزمان با سالروز ولادت حضرت ابالفضل العباس (ع) در سال‌های 1401 و 1402 است. 
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: از جمله بخش‌هایی که مورد توجه ویژه قرار دارد، بخش حقوقی و قضایی است که با حضور حقوقدانان به بازنگری قوانین آبی و ارائه راهکار‌های عملی حقوقی جهت جلوگیری از ترک فعل آبی و اجرای دقیق قوانین آب می‌پردازد. 
این جهادگر بسیجی افزود: در این بخش، تشکیل بسیج آب و به نوعی احیای قوانین مربوط به پلیس آب جهت شناسایی تخلفات مرتبط با آب، ارائه تذکر لسانی بسیجیان به متخلفان سهوی یا ارائه گزارشات این تخلفات به مراجع قانونی قضایی در دستور کار قرار خواهد داشت. تشکیل کمیته مطالبه گری با محوریت موضوع آب در راستای چرایی عدم اجرای قوانین یا الزام دستگاه‌ها به اجرای صحیح قوانین نیز از جمله اصول این بخش است. 
مقدسی گفت: موضوع دیگری که در این قرارگاه به آن توجه شده، بحث اقتصاد آب است که در این قسمت به موضوعات حمایت از طرح‌های دانش بنیان، نوآورانه و استارتاپ‌های آبی پرداخته می‌شود که ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری و گروه‌های جهادی تخصصی با محوریت آب نیز در دستور کار این بخش قرار می‌گیرد. 
وی ادامه داد: بخش دیگر این قرارگاه، به موضوع بسیار مؤثر گردشگری آب می‌پردازد که با راه اندازی کاروان‌های راهیان پیشرفت، دستاورد‌های مهم آبی کشور به مخاطبان معرفی خواهد شد؛ همچنین با برپایی تور‌های گردشگری تخصصی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های آبی کشور را به جامعه هدف معرفی و تسهیلات لازم برای بازدید از آن نقاط را برای آنها فراهم خواهد آورد. 
مدیر قرارگاه جهادی تخصصی سحاب افزود: در این بخش گروه‌های حفاظت و نگهداری محیط زیست در راستای حفظ و نگهداری از منابع استراتژیک آب و خاک نیز فعال می‌شوند که در کنار گروه‌های مردمی در این راستا گام برمی‌دارند. 
مقدسی تاکید کرد: با توجه به اینکه آب، نقطه اشتراک تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و ... در لایه‌های پایینی تا اوج ساختار کشور قرار دارد، از فعالان، صاحب نظران، تولیدکنندگان، مجریان، اساتید برای همکاری و همفکری در این قرارگاه دعوت به همکاری می‌شود.
انتهای پیام/424

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/817191/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمره قبولی سرطلایی استقلال به نکونام

یک کشته در تصادف جاده رامجرد به درودزن

دعوت امام جمعه اهل سنت مسجدالنبی بجنورد به شرکت در انتخابات

اقامه نماز عید قربان در تمام نقاط فارس

دعوت امام جمعه اهل سنت باغلق راز و جرگلان به شرکت در انتخابات

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

پورمحمدی پدیده مناظرات می‌شود؟

چه موادی اثربخشی مکمل‌های غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تأمین اعتبار اجرای عملیات بهسازی محور‌های میانرود_کیان آباد

مدیریت گرمای تابستانی با مصرف بهینه آب

پرداخت تسهیلات 10 میلیارد تومانی وام قرض الحسنه تشویقی به دبیران متوسطه دوم برای تصحیح اوراق امتحانی

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز دوشنبه 28خرداد + ساعت اکران «تگزاس3» و قیمت بلیت

تجهیز منابع طبیعی فارس به 38 دمنده و 150 قرقبان

تحلیلگر آمریکایی: بلینکن، آمریکا را در باتلاق نتانیاهو فرو می‌برد

اقامه نماز بندگی در سومین حرم اهل بیت در ایران

قالیباف از پاکدست ترین مدیران کشور است

کلاس‌های آموزش نظامی ویژه نوجوانان بسیجی در روستای الیف به روایت فیلم

نماز عید قربان در حرم مطهر شاهچراغ (ع) اقامه شد

«زندگی بی‌نفس» تمام شد/ دختری شجاع که اسیر باند خلافکاران است

نماز عید سعید قربان در سومین حرم اهل بیت اقامه شد + فیلم

اقامه نماز عید قربان در فارس

منابع طبیعی فارس به 38 دمنده و 150 قرقبان تجهیز شد

پیام عید قربان اینست که نباید اسیر جلوه‌های دنیا شدیم

جشن عید قربان در زورخانه مالک اشتر صغاد

شکوه بندگی در جوار گنبد فیروزه‌ای حرم شاهچراغ (ع) در شیراز

173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس وصول شد

وصول 17 هزار و 300 میلیارد تومانی مالیات در استان فارس

آغاز به‌کار رسمی ستاد پزشکیان در استان فارس

خطراتی که سلامت جنین را تهدید می کند

نماز عید سعید قربان در قشم اقامه شد

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سه میلیون و 860 هزار فقره تسهیلات پرداخت کرد

شیراز میزبان همایش ملی شعر رضوی و علوی

گام‌های فارس برای حل بحران کم‌آبی: شتاب‌بخشی پروژه‌ها، یاری گرفتن از ائمه جمعه

حضور در انتخابات هم حق است و هم تکلیف

9 جایگاه موقت عرضه و ذبح بهداشتی دام ویژه عید قربان در شیراز ایجاد شد

تفال به حافظ دوشنبه 28 خرداد 1403؛ سرم خوش است و به بانگ بلند می‌گویم...

نظر یک نماینده مجلس درباره قالیباف

رخداد 139 زمین‌لرزه در یک هفته اخیر / ثبت 2 زلزله 4.3 ریشتری در فارس

آقای قالیباف از پاکدست ترین مدیران کشور است

اجاره آپارتمان در شش شهر بزرگ ایران؛ از تهران تا تبریز و شیراز

ستادهای انتخاباتی پزشکیان در فارس آغاز بکار کردند

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

توجه جدی به نقش برجسته دبیران ستاد امر به معروف در ادارات

ستاد انتخاباتی پزشکیان در شیراز

مشارکت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) برای حل مشکل راه آهن متروکه قم

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است