پیام فارس

آخرين مطالب

خواص جادویی سیر چیست؟ علمي

خواص جادویی سیر چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا /سیر از مواد غذایی پر طرفدار در ترکیبات مواد غذایی ایرانی‌ها است و ترکیبات مفیدی برای سلامتی دارد؛ سیر حاوی ترکیباتی با خواص دارویی قوی، بسیار مغذی با کالری بسیار کم است و می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی کمک کند. سیر یکی از گیاهانی است که در طب سنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و ادعا شده خواص بسیاری برای سلامتی مانند تقویت سیستم ایمنی دارد. یونانی‌ها، بابلی‌ها، رومی‌ها و چینی‌ها نیز از سیر به عنوان دارو استفاده می‌کرده‌اند.
سیر حاوی ترکیباتی با خواص دارویی قوی، بسیار مغذی با کالری بسیار کم است. سیر می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی کمک کند و ترکیبات فعال موجود در سیر می توانند فشار خون را کاهش دهند. سیر سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد و ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.
سیر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند. همچنین مکمل های سیر ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشند. خوردن سیر ممکن است به سم زدایی فلزات سنگین در بدن کمک کند و سلامت استخوان ها را بهبود بخشد.
سیرخام یک منبع خوب از منگنز، ویتامین B6 همچنین حاوی کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1 است. سیر به انواع مختلف (خام، پخته و ترشی) مصرف می‌شود و تمام اشکالش نسبت به اندازه‌اش سرشار از مواد مغذی شامل ویتامین‌های گروه B و آنتی اکسیدان‌های ضد سرطان است که می‌تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی را در برگیرد. اما ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.
نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد سیر ممکن است پاسخ ایمنی بدن را تقویت کند. یک مطالعه 12 هفته‌ای روی انسان نشان می‌دهد مصرف روزانه مکمل سیر در مقایسه با دارونما، سرماخوردگی را تا 63 درصد کاهش می‌دهد. همچنین نتایج مطالعه دیگری نشان داده عصاره سیر کهنه شده در دوزهای بالا (2.56 گرم در روز) روزهای بیماری ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا را تا 61 درصد کاهش می دهد. مطالعه سوم شواهد را ناکافی نشان داد و گفت که به داده‌های بیشتری نیاز است.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نتایج مطالعات متعددی که بر روی انسان انجام شده، نشان می‌دهد سیر می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان داد که 600 تا 1500 میلی‌گرم عصاره سیر کهنه شده به اندازه داروی فشارخون «آتنولول» در کاهش فشار خون در مدت 24 هفته موثر است. برای مشاهده این فواید، باید روزانه مقدار بسیار زیادی سیر مصرف کنید - تقریباً چهار حبه.
خوردن سیر می‌تواند سطح LDL یا کلسترول "بد" و کلسترول کل را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده مصرف مکمل‌های سیر ممکن است LDL و کلسترول تام را در افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند 10 تا 15 درصد کاهش دهد.
سیر ممکن است کلسترول را کاهش دهد و توجه زیادی به تأثیر مثبت بالقوه سیر بر سلامت قلب و عروق شده است. همچنین سیر خام ممکن است از سرطان جلوگیری کند. موسسه تحقیقات سرطان آمریکا نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد سیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان های پانکراس، مری، پروستات و سینه را کاهش دهد. علاوه بر این، موسسه ملی سرطان می گوید تجزیه و تحلیل داده ها نشان داده است که هر چه میزان سیر خام و پخته مصرف شده بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ کاهش می یابد.
نشان داده شده است که ترکیبات گوگرد موجود در سیر به محافظت در برابر آسیب اندام ناشی از سمیت فلزات سنگین، زمانی که سیر در دوزهای بالا مصرف می شود، کمک می کند. مطالعه ای که کارمندان یک کارخانه باتری خودرو را - که در طول کارشان در معرض سطوح بالای سرب قرار داشتند - به مدت چهار هفته ردیابی کرد، نشان داد که مصرف سیر باعث کاهش 19 درصدی سطح سرب در خون آنها می شود. همچنین علائم سمیت مانند سردرد و فشار خون بالا را کاهش داد. کارمندان سه دوز سیر در روز مصرف کردند که در نهایت در کاهش علائم بهتر از داروی D-penicillamine بود.
یک قاشق غذاخوری سیر خام حاوی 20 گرم کالری، 5 گرم پروتئین، 2 گرم کربوهیدرات، صفر گرم سدیم و صفر گرم شکر است.
برخی افراد ممکن است واکنش‌های نامطلوبی به سیر یا سیر تخمیر شده داشته باشند. همچنین می‌تواند با برخی داروها واکنش منفی نشان دهد. قبل از افزودن سیر به رژیم غذایی یا مصرف مکمل سیر، به خصوص در دوزهای بالا، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، از آنجایی که سیر می‌تواند خون را رقیق کند، خوردن مقادیر زیاد سیر می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. همچنین می تواند با سایر رقیق کننده‌های خون مانند salicylate (aspirin)، warfarin (Coumadin) و clopidogrel (Plavix) واکنش نشان دهد. سیر همچنین ممکن است با داروی ضد HIV ساکویناویر تداخل داشته باشد.
در برخی از افراد، سیستم ایمنی سیر را به اشتباه به عنوان یک تهدید تشخیص داده و باعث واکنش آلرژیک می شود. علائم آلرژی سیر شامل التهاب پوست، کهیر، احتقان بینی یا آبریزش بینی، خارش بینی، عطسه کردن، خارش یا آبریزش چشم، تنگی نفس یا خس‌خس سینه، تهوع و استفراغ، گرفتگی معده و اسهال می‌شود. شدت علائم می‌تواند متفاوت باشد.
افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند. همچنین افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار می گیرند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی، از خوردن سیر خودداری کنند. زیرا سیر زمان خونریزی را طولانی‌تر می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/817151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا ماءالشعیر سنگ کلیه را از بین میبرد؟

تورهای لوکس جنوب آسیا

اقامه نماز عید قربان در سوریه

افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی عطرآباد اردکان

برخورد قانونی با متخلفان مالیاتی

وصول 173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

دعوت علمای اهل تسنن بخش رخ تربت حیدریه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری

هر یک رای تیری است به سینه دشمنان اسلام

در انتخابات حضور قوی و حداکثری داشته باشیم

ادعای بزرگ درباره وضعیت زندگی شخصی قالیباف در ایران اسلامی

اعلام برنامه‌های دهه امامت و ولایت در فارس

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره 100 در امور مالیاتی تا 15 مرداد/وصول 173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

از پخت 110 هزار پرس غذای گرم تا توزیع کیک چند هزارنفری غدیر بین شهروندان شیرازی

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

رژیم غذایی مضر در زمان زردی نوزاد

پلاک طلای آبشده زربد با پک منحصر به فرد گلدن ارت ( خانی )

درآمد عربستان از حج تمتع

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

استاندار فارس رئیس ستاد عالی بازیهای هندبال  نوجوانان آسیا شد

ایست قلبی بدون هیچ علامتی

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

اصفهان، فاتح مسابقات بدمینتون کارگران کشور شد

پیکر پدر سرداران شهید جوانمردی در شیراز تشییع شد

شعله های سرکش آتش در دل جنگل‌های رستم فارس فروکش کرد

نماز عید قربان در شهرهای مختلف شیعه و سنی نشین کرمانشاه اقامه شد

جایگاه‌های عرضه و ذبح بهداشتی دام در شیراز

سرمربی کره ای تیم ملی بعد از کسب سهمیه: تیروکمان در ایران محبوب نیست

پیام عید قربان پذیرش بندگی خدا و پاگذاشتن روی تعلقات دنیوی است

هشتم تیرماه صحنه حماسی بزرگ برای تقویت پایه‌های نظام اسلامی است

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

با مصرف این نوع لبنیات لاغر بمانید

اولین یادواره شهدای مهندس در شیراز به روایت تصویر

کمک 5 میلیارد تومانی شهرداری جهت بهسازی جاده کیان‌آباد

آب میوه‌ای که ویروس‌های معده را از بین می‌برد

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

در گذشت پدر سرداران شهید در شیراز

نمره قبولی سرطلایی استقلال به نکونام

یک کشته در تصادف جاده رامجرد به درودزن

دعوت امام جمعه اهل سنت مسجدالنبی بجنورد به شرکت در انتخابات

اقامه نماز عید قربان در تمام نقاط فارس

دعوت امام جمعه اهل سنت باغلق راز و جرگلان به شرکت در انتخابات

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

پورمحمدی پدیده مناظرات می‌شود؟

چه موادی اثربخشی مکمل‌های غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تأمین اعتبار اجرای عملیات بهسازی محور‌های میانرود_کیان آباد

مدیریت گرمای تابستانی با مصرف بهینه آب