پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ سازمان‌های بین‌المللی و امید به عدالت برای غزه مقالات

سرمقاله اعتماد/ سازمان‌های بین‌المللی و امید به عدالت برای غزه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اعتماد / « سازمان‌های بین‌المللی و امید به عدالت برای غزه » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته زهرا نژادبهرام است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
درخواست دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری لاهه جهت صدور حکم تعقیب برای نتانیاهو و گالانت نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسراییل به خاطر جنایت جنگی امید به سازمان‌های بین‌المللی را افزون و پرچم عدالت را بلند کرد. به نظر می‌رسد این درخواست پاسخی به افکار عمومی جهان و نشان‌دهنده روزنه امید در هزاره سوم برای آرمان‌ها و هویت انسانی، در کنار حفظ جایگاه سازمان‌های بین‌المللی برای تداوم صلح و آرامش در جهان است. 
ساختار مستقل این نهادهای بین‌المللی که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کنند بستری برای دادخواهی و رسیدگی به مشکلات جهانی است. باور به آنها به معنای ایجاد ساز و کاری برای به اهتزاز در آوردن پرچم عدالت و صلح در جهان است؛ حفظ این نهادها در کنار تقویت آنها تنها راهکار برون‌رفت جهان از بحران ستیزه‌جویی و جنگ و بی‌عدالتی است؛ این مهم در شرایطی است که نسل‌کشی در غزه به‌رغم همه درخواست‌ها برای آتش‌بس و برقراری صلح همچنان ادامه دارد. موج آوارگی و بی‌خانمانی، گرسنگی و بیماری تمامی غزه را در خود فرو برده و کشتار زنان و کودکان تصویر نمادین جنگ اسراییل علیه غزه است؛ آن‌گونه که نهادهای جهانی و کشورهای بزرگ هنوز نتوانسته‌اند راهی برای عبور از این فاجعه پیدا کنند و مردم غیرنظامی همچنان هزینه نسل‌کشی اسراییل را می‌دهند. در واقع به نظر می‌رسد که افکار عمومی جهانی و خیزش دانشجویان جهان به خصوص در امریکا در برابر این نسل‌کشی در کنار شکایت آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر برای جلوگیری از این اقدام منجر به درخواستی تاریخی شد. اسراییل که تا پیش از نسل‌کشی در غزه اتحاد آشکار و نمادین کشورهای اروپایی و امریکا را با خود همراه کرده بود در برابر امواج افکار عمومی برای مقابله با این اقدام با شکستی جدی روبه‌رو شد. از این رو درخواست دادستان دیوان برای صدور حکم جلب این دو نفر به معنی آن است که ادله کافی برای نسل‌کشی از سوی دادستان گردآوری شده است. این به معنی آن است که جامعه جهانی هنوز می‌تواند به این سازمان‌ها برای برقراری صلح امیدوار باشد، هر چند دولت‌ها هنوز در برابر این حقیقت که صلح ضرورت تداوم حیات در این جهان است با تردید همراه هستند. 
کشتار بیش از 35 هزار نفر طی هفت ماهه اخیر به معنی نابودی همه امکان حیات یک ملت که در محدوده‌ای کوچک از زمین و آسمان و دریا مورد تهاجم قرار گرفته‌اند، محاصره غذایی و دارویی و کمک‌رسانی امدادی که به گفته مسوولین سازمان ملل همواره با محدودیت و نبود روبه‌رو است؛ تصویری که امروزه دنیا را تکان داده، هر چند هنوز برخی دولت‌ها در برابر این فاجعه نتوانسته‌اند تصمیم لازم را اتخاذ کنند.
 این مهم به معنی آن است که عقلانیت نظام جهانی که با تشکیل سازمان‌های بین‌المللی به خصوص دیوان بین‌المللی کیفری لاهه جهانی صلح‌آمیز را تصویر می‌کرده نشانه‌های تلاش خود را مشاهده می‌کند؛ این در شرایطی است که مردم جهان که ناامید از رفتار دولت‌های خود شده‌اند و در بی‌پاسخی از سوی آنها قرار گرفته‌اند، اکنون با درخواست دادستان این نهاد جهانی بارقه‌هایی از امید را مشاهده می‌کنند. 

براساس صدور حکم این دو نفر در 124 کشور جهان که پیمان رم را امضا کرده‌اند تحت تعقیب خواهند بود. در اولین واکنش نروژ اعلام کرده که با تمکین از حکم دیوان نتانیاهو و گالانت را دستگیر خواهد کرد.
در این میان واکنش بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان قابل تامل است. در برابر این واکنش‌ها همراه با دیوان کشورهای انگلیس و امریکا با رویکردهای متفاوت این تصمیم دیوان را مورد پذیرش قرار ندادند.
در هر صورت نگاه حمایتی از این تصمیم بیانگر عمق فاجعه در غزه و بی‌تفاوتی دولت‌های بزرگ در برابر آن است و اینکه تنها یک سازمان بین‌المللی قادر شده به این مهم رسیدگی کند جای امیدواری است. 4 دوره بی‌تفاوتی شورای امنیت در برابر قطعنامه‌های درخواستی برای توقف جنگ در غزه و کشتار انسان‌ها نشان داد دولت‌های صاحب حق وتو قادر به حفظ صلح در جهان و مجازات تهدیدکننده صلح نیستند. آنها در بستر منافع سیاسی و نظامی و اقتصادی حتی به حداقل‌های برقراری صلح نیز راضی نشدند و این اقدام دیوان بیانگر اقدامی موثر در برابر این بی‌تفاوتی است، یعنی نهادهای بین‌المللی غیردولتی بیش از نهادهای دولتی قادرند تضمین‌کننده صلح در جهان باشند. 
تقویت و حفظ این نهادها برای برقراری صلح الزامی انکارناپذیر است؛ پس دولت‌ها باید با نگرشی دوباره به جایگاه این نوع نهادها در حفظ و پابرجایی آنها مساعدت کنند و با عمل به دستورالعمل‌های توافقی جایگاه آنها را برجسته سازند. شکسته شدن دیوار مصونیت اسراییل به‌رغم همه کشتارهای اخیر در غزه برگ برنده ملت‌ها در برابر سکوت و تقویت جنایت در این محدوده است. این شکست برای حامیان نتانیاهو پیامد مطلوبی نخواهد داشت و پس از هفتاد سال جنگ و خونریزی زمان پاسخ رسیده است. 
درنهایت در صورت پذیرش این درخواست از سوی سه قاضی این دیوان حکم جلب صادر خواهد شد اما حتی در صورت عدم صدور حکم تعقیب از سوی دیوان این پیام به اسراییل مخابره شد که جهان در برابر کشتار و نسل‌کشی سکوت نمی‌کند. و سازمان‌های بین‌المللی نقطه امید برای تحقق عدالت و صلح در جهان هستند هر چند خیلی از دولت‌ها آن را باور نکنند. 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/817113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا ماءالشعیر سنگ کلیه را از بین میبرد؟

تورهای لوکس جنوب آسیا

اقامه نماز عید قربان در سوریه

افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی عطرآباد اردکان

برخورد قانونی با متخلفان مالیاتی

وصول 173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

دعوت علمای اهل تسنن بخش رخ تربت حیدریه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری

هر یک رای تیری است به سینه دشمنان اسلام

در انتخابات حضور قوی و حداکثری داشته باشیم

ادعای بزرگ درباره وضعیت زندگی شخصی قالیباف در ایران اسلامی

اعلام برنامه‌های دهه امامت و ولایت در فارس

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره 100 در امور مالیاتی تا 15 مرداد/وصول 173هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

از پخت 110 هزار پرس غذای گرم تا توزیع کیک چند هزارنفری غدیر بین شهروندان شیرازی

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

رژیم غذایی مضر در زمان زردی نوزاد

پلاک طلای آبشده زربد با پک منحصر به فرد گلدن ارت ( خانی )

درآمد عربستان از حج تمتع

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

استاندار فارس رئیس ستاد عالی بازیهای هندبال  نوجوانان آسیا شد

ایست قلبی بدون هیچ علامتی

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

اصفهان، فاتح مسابقات بدمینتون کارگران کشور شد

پیکر پدر سرداران شهید جوانمردی در شیراز تشییع شد

شعله های سرکش آتش در دل جنگل‌های رستم فارس فروکش کرد

نماز عید قربان در شهرهای مختلف شیعه و سنی نشین کرمانشاه اقامه شد

جایگاه‌های عرضه و ذبح بهداشتی دام در شیراز

سرمربی کره ای تیم ملی بعد از کسب سهمیه: تیروکمان در ایران محبوب نیست

پیام عید قربان پذیرش بندگی خدا و پاگذاشتن روی تعلقات دنیوی است

هشتم تیرماه صحنه حماسی بزرگ برای تقویت پایه‌های نظام اسلامی است

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

با مصرف این نوع لبنیات لاغر بمانید

اولین یادواره شهدای مهندس در شیراز به روایت تصویر

کمک 5 میلیارد تومانی شهرداری جهت بهسازی جاده کیان‌آباد

آب میوه‌ای که ویروس‌های معده را از بین می‌برد

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

در گذشت پدر سرداران شهید در شیراز

نمره قبولی سرطلایی استقلال به نکونام

یک کشته در تصادف جاده رامجرد به درودزن

دعوت امام جمعه اهل سنت مسجدالنبی بجنورد به شرکت در انتخابات

اقامه نماز عید قربان در تمام نقاط فارس

دعوت امام جمعه اهل سنت باغلق راز و جرگلان به شرکت در انتخابات

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

پورمحمدی پدیده مناظرات می‌شود؟

چه موادی اثربخشی مکمل‌های غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تأمین اعتبار اجرای عملیات بهسازی محور‌های میانرود_کیان آباد

مدیریت گرمای تابستانی با مصرف بهینه آب