پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ شهید رئیسی‌ها چگونه برای‌مان آینده‌سازی می‌کنند؟ مقالات

سرمقاله وطن امروز/ شهید رئیسی‌ها چگونه برای‌مان آینده‌سازی می‌کنند؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - وطن امروز / « شهید رئیسی‌ها چگونه برای‌مان آینده‌سازی می‌کنند؟ » عنوان یادداشت روز در روزنامه وطن امروز به قلم محسن دنیوی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 1- ملت‌ها یا آینده‌ساز هستند و برای خود یا حتی دیگران، آینده‌ای متفاوت و با اراده و آگاهی جمعی خلق می‌کنند، یا مانند اغلب جوامع در طول تاریخ، پیرو هستند و در سایه آینده‌ای که ملت‌های پیشرو آن را خلق کرده‌اند زندگی خواهند کرد.
2- آینده‌ساز بودن و یا آینده‌دار بودن، امری نیست که بشود آن را به یک ملت یا یک جمع و گروه تزریق کرد. یک ملت یا زمینه‌ها و امکان‌هایی برای آینده‌ساز بودن را دارد یا ندارد و عقیم است و بذری برای کاشتن و انتظار ثمر دادن برای آن ملت وجود ندارد! مثلا یک ملتی ممکن است جغرافیای خاصی داشته باشد که همان، زمینه آینده‌دار بودن آن ملت شود. یا ملتی دیگر، توانایی و استعداد خاصی را به نحو عمومی دارا باشد که از همان برای تغییر آینده بهره ببرد. ملتی دیگر روی منابع طبیعی خود ممکن است حساب کرده باشد. ملتی دیگر روی تاریخ و فرهنگ و تمدنی که به ارث برده است ممکن است سرمایه‌گذاری کند و آینده خود و دیگران را شکل دهد!
3- یکی از نشانه‌های آینده‌دار بودن و شاید مهم‌ترین عنصر و دارایی که بیش از جغرافیا و تاریخ و منابع طبیعی و استعدادهای مرسوم در میان ملت‌ها می‌تواند در خلق آینده موثر باشد، امکان خلق انسان جدید است. خلق انسان جدید به این معنا که افرادی در جامعه پیدا شوند که به طور طبیعی باید مسیری را طی می‌کردند اما به نحو عجیب و حیرت‌آور، به مسیر دیگری رفته و به انسان دیگری تبدیل می‌شوند. مثلا کسی در جهان انتظار ندارد یک بچه روستایی در منطقه‌ای بسیار فقیر به طور طبیعی به یکی از بزرگ‌ترین فرماندهان نظامی موثر در وضعیت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا تبدیل شود و فردی تعیین‌کننده در معادلات جهانی باشد. آن هم نه از مسیری ساختاریافته و مثلا‌ آموزش در پادگان‌ها و مراکز آموزشی فوق حرفه‌ای نظامی، بلکه از مسیری کاملا متفاوت و ساده! اینکه کریستیانو رونالدو هم از کودکی فقیر در پرتغال به مهم‌ترین فوتبالیست جهان تبدیل می‌شود عجیب است اما فرق در این است که رونالدو در یک ساختار تربیتی و آموزشی از پیش ساخته شده در قالب باشگاه‌های بسیار حرفه‌ای این مراحل رشد را طی می‌کند و آن استعداد خاص و عجیب پدیدار می‌شود اما قاسم سلیمانی را چه کسی از یک کودک چوپان و گچکار به فرماندهی نظامی با تأثیرگذاری منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرد؟!
4- این ویژگی انقلاب اسلامی یعنی امکان خلق انسان‌هایی متفاوت از شاخص‌های جهان امروز و از مسیرهایی غیرمعمول، مهم‌ترین دارایی ایران برای آینده‌سازی است. 

این روزها که ایران رئیس‌جمهور خود سیدابراهیم رئیسی را از دست داده است، زمان مرور دوباره این ویژگی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند یتیمی از شهر مشهد در اوج فقر را به سیاستمداری تبدیل کند که شبیه سیاستمداران جهان امروز نیست. کدام سیاستمداری اگر دچار حادثه مشابه می‌شد، یک چهارم جهان در یک پهنه وسیع جغرافیایی برای فقدان او عزای عمومی اعلام می‌کردند؟ کدام سیاستمداری اگر از دنیا برود، میلیون‌ها انسان برای تشییع او به خیابان‌ها خواهند آمد و در کشورهای مختلف در غم‌ او ابراز همدردی می‌کنند؟حواس‌مان باشد که درباره اهل سیاست سخن می‌گوییم که منفورترین اقشار جوامع هستند. اهل لابی و منفعت خواهی و جاه‌طلبی! همیشه به دنبال قدرت و ثروت! اغلب خودرأی و حامی منافع حزب و گروه و ده‌ها ویژگی بد دیگر که در سیاست‌ورزی در جهان معاصر رایج است اما ابراهیم رئیسی مانند محمدعلی رجایی، سیدمحمد بهشتی و در راس همه این سیاستمداران سیدروح‌الله موسوی خمینی نحوی دیگر از سیاست‌ورزی را به ملت ایران و جهانیان نشان داد که این متفاوت بودن را در پیام‌های ارسالی از سوی سران کشورهای دیگر هم می‌توان دید. نه فقط به دنبال همدلی در ایران بود، بلکه همه کشورهای همسایه و غیرهمسایه اما دوست، این احساس را از او به یاد دارند.
5- باز مرور کنیم که سیدابراهیم رئیسی، کودکی یتیم و فقیر از مشهد، چگونه به این نقطه رسید و در چه فرآیند و سازوکاری تبدیل به سیاستمداری متفاوت شد؟رمزگشایی از این نقطه، رمز ساخت آینده ایران است. آینده چیزی نیست که فردا منتظر آن باشیم. آینده در فردا ظهور و بروز می‌یابد اما همین امروز مانند بذر درختی که شما می‌دانید اگر کاشته شود، در آینده ثمر خواهد داد، نشانه‌های آن وجود دارد. آینده در امروز حاضر است اما چشم شما باید به دنبال نشانه‌ها باشد و غرق دیدن چیزهای رایج که فراوانی دارند و چشم را پر می‌کنند نباشد.
پی‌نوشت: چشم برخی دوستان اهل جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی که غرق در مشهورات علوم انسانی هستند، امکان دیدن چنین نشانه‌هایی را ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/816885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقای قالیباف از پاکدست ترین مدیران کشور است

اجاره آپارتمان در شش شهر بزرگ ایران؛ از تهران تا تبریز و شیراز

ستادهای انتخاباتی پزشکیان در فارس آغاز بکار کردند

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

توجه جدی به نقش برجسته دبیران ستاد امر به معروف در ادارات

ستاد انتخاباتی پزشکیان در شیراز

مشارکت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) برای حل مشکل راه آهن متروکه قم

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

ثبت نام سپرده گذاری خرد اتباع در استان فارس

مردان حدود نیمی از جمعیت کشور و نیروی مولد در جامعه تشکیل می‌دهند

طنین دعای عرفه در سومین حرم اهل‌بیت + تصاویر

چند سوال از دکتر پزشکیان

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

یک ماده غذایی بد بو اما فوق‌العاده مفید

طنین نوای روح‌بخش دعای عرفه در سراسر استان فارس پیچید

روزنامه اصولگرا: اصلاح طلبان میخواهند پزشکیان را رادیکال کنند

نقد دولت فراموش نشود

افرادی دور پزشکیان حضور دارند که از مبانی انقلاب عبور کرده اند

هزینه‌‌های گزاف در کمین رانندگان متخلف؛ جریمه‌های رانندگی بازدارنده می‌شوند؟

خودزنی به سبک اصولگرایان

آیا شورای نگهبان به اصلاح طلبان «رودست» زد؟!

نوشیدنی و خوراکی های مناسب رفع عطش

خبر جدید از مالیات طلا

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

رای سبز قاضی استهبان برای متخلف محیط زیست

درخشش رئیس آموزشکده فنی کشاورزی فسا در کشور

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 27 خرداد

فتح پاستور با وعده‌های خیالی

هر فرد باید چه دوزی از ویتامین D را مصرف کند؟

افزایش 37 درصدی قیمت دام در آستانه عید قربان

فوری : فروش همستر کمبت در صرافی تبدیل با بهترین قیمت

طنین دعای پرفیض عرفه در شهر کریمه اهل بیت/ مسجد مقدس جمکران میزبان عزاداران مسلم بن عقیل(ع)

طنین دعای پرفیض عرفه در شهر کریمه اهل بیت/ مسجدجمکران میزبان عزاداران مسلم بن عقیل(ع)

اوقات شرعی فردا 28 خرداد در شیراز

قرآئت دعای عرفه در حرم حضرت معصومه (س)

مراسم معنوی قرائت دعای عرفه در شاهچراغ شیراز برگزار شد

ضد رانت

عباس عبدی: مردم متدین بیش از دیگران از این اوضاع عصبانی‌اند

آیا مشارکت در انتخابات افزایش می‌یابد؟

چرا «افزایش مشارکت» اولویت نخست است؟

زمان پاسخگویی درباره کارنامه سه ساله

تأثیر داروهای سنتی روی عطش کاذب

سعید جلیلی در جمع تولیدکنندگان برتر

گزارش اوجی از تازه‌ترین قراردادهای امضاشده در وزارت نفت

فیلم|طنین دعای عرفه مؤمنان شیرازی در آستان احمدی شاهچراغ (ع)