پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله جوان/ خرمشهر‌های دیگر انقلاب مقالات

سرمقاله جوان/ خرمشهر‌های دیگر انقلاب
  بزرگنمايي:

پیام فارس - روزنامه جوان / « خرمشهر‌های دیگر انقلاب » عنوان یادداشت در روزنامه جوان به قلم عباس حاجی‌نجاری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در سوم خرداد سال 1395 و در سالروز عملیات افتخارآفرین آزادسازی خرمشهر، فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) درمراسم دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام درباره میدان‌های «سخت‌تر از فتح خرمشهر» در پیش روی انقلاب، یادآور شدند: جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مال شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بار مسئولیت را بردوش دارید؛ خرمشهر‌ها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه]در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است... 
اکنون و در سالروز عملیات افتخارآفرین آزادسازی خرمشهر و با گذشت بیش از 42 سال از آن دوران، مردم ایران در پاسداشت رئیس‌جمهور شهید خود آیت الله رئیسی به عنوان یکی از خدمتگزاران خدوم جهادی و ایثارگر ملت ایران حماسه‌ای دیگر آفریدند و نشان دادند که ارزش‌های انقلاب اسلامی همچنان زنده و پویاست و حرکت مردمی و انقلابی مردم ایران برای رسیدن به آرمان‌های بلند انقلاب، همچنان استمرار دارد و خون شهید رئیسی و همراهانش پویایی این حرکت و رسیدن به قله‌های بلند انقلاب را تضمین می‌کند، قله‌هایی همچون عملیات «وعده صادق» که اقتدار ملت ایران و توانایی بازدارندگی‌اش در برابر تهدیدات گسترده دشمنان را همچون آزادسازی خرمشهر در خرداد 1361 به رخ جهانیان کشید. 
آنچه که سبب ماندگاری نام خرمشهر در تاریخ انقلاب و تبدیل آن به یک اسطوره شد، اهتمام یک ملت برای آزادی بخشی از خاکش بود که حفظ آن برای دشمن اهمیتی ویژه داشت. حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در پیامش در توصیف این پیروزی آن را از عنایات الهی دانست وفرمود: «این جانب با یقین به آنکه مَا النَّصْرُ إلّا مِنْ عِندِ الله از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیه‌الله‌الاعظم - ارواحنا لمقدمه الفداء - را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت‌هایی در دست ابرقدرتان خصوصاً امریکای جهانخوارند بیرون آورد و ندای «الله اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پر افتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهر خرم- که با دست پلید خیانتکاران قرن به خون کشیده شده و «خونین شهر» نام گرفت - [بیافراشت]تشکر می‌کنم؛ و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپاکننده عدل الهی در سراسر گیتی - روحی لتراب مقدمه الفداء - می‌باشند. آنان به آرم ما رَمَیتَ إذْ رَمَیتَ وَ لکنَّ الله رَمی مفتخرند.»
اهمیت حفظ خرمشهر برای دشمن به دلیل ناکامی در رسیدن به اهدافش در جنگ تحمیلی بود. دشمنی که با حمایت ونیابت از قدرت‌های غرب وشرق؛ در 31 شهریور ماه 1359 جنگ گسترده‌ای را علیه مردم ایران آغاز و با تصور تصرف سه روزه خوزستان و رسیدن یک هفته‌ای به تهران، فروپاشی نظام اسلامی را هدف گذاری کرده بود. اما به رغم درستی محاسبات اولیه با تصور نبود یک نیروی قدرتمند برای جلوگیری از تجاوزش به خاک ایران، زمانی که با سیل خروشان مردم ایران در کنار نیرو‌های مسلح برای دفاع از ایران عزیز مواجه شد، به رغم تصرف بخشی از خرمشهر ماشین جنگی‌اش متوقف وبیش از آن نتوانست پیش برود، لذا تمام توان خود را با ایجاد چند دژ دفاعی که با سیم‌های خاردار و میدان مین و باتلاق‌ها حمایت می‌شد بر حفظ خرمشهر گذاشت. اما در روند دفاع مقدس زمانی که بنی صدر که مهم‌ترین مانع برای انسجام و وحدت نیرو‌های مسلح بود و به دلیل خیانت‌ها و پیوندش با منافقین از ریاست جمهوری عزل گردید، نیرو‌های مسلح با اتکا به ظرفیت‌های درونی وپشتوانه مردمی والبته با اتکال به عنایات الهی با طراحی واجرای عملیات متعدد، روند ناکامی و شکست در عملیات‌ها را به پیروزی تبدیل و توانستند کمتر از 8 ماه سرزمین‌های اشغال شده توسط دشمن را آزاد و نهایتاً با آزادسازی خرمشهر تمامی محاسبات دشمن در تحمیل جنگ بر مردم ایران را به هم زدند و این در حالی بود که در آن زمان رژیم بعثی حاکم بر عراق حمایت دو ابرقدرت غرب وشرق و بیش از 40 کشور اروپایی و کشور‌های منطقه را به همراه خود داشت و از آخرین تجهیزات تولیدی غرب و شرق بهره می‌برد، اما ایران تنها با اتکال به خدای متعال و پشتوانه مردم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی توانست رژیم متجاوز بعثی را شکست داده و گام بلند خود در پیروزی را در خرمشهر ثبت کند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همان مراسم دانش آموختگی دانشگاه امام حسین (ع) درسال 1395 در تبیین آن بیان امام خمینی پیرامون آزاد‌سازی خرمشهر فرمودند: «امام (رضوان الله علیه) - آن مرد خدا، آن حکیم الهی به معنای واقعی کلمه- وقتی خرمشهر آزاد شد، وقتی این‌همه مجاهدت به‌بار نشست، این‌همه جوان‌ها عرق ریختند، این‌همه شهید دادیم، این‌همه زحمت کشیدیم، فرمود که خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد! این مهم است؛ معنای این چیست؟ معنای این آن است که اگر شما مجاهدت کردید، قدرت خدا می‌آید پشت شما. لشکر بی‌عقبه، کاری نمی‌تواند بکند؛ لشکری که عقبه دارد، [نیروی]احتیاط دارد، نیروی ذخیره فراوان دارد، همه کار می‌تواند بکند. حالا اگر لشکری عقبه‌اش، ذخیره‌اش عبارت بود از قدرت الهی، این لشکر دیگر شکست‌بخور است؟ امام این را به ما فهماند؛ فهماند که وقتی مجاهدت می‌کنید، وقتی تنبلی نمی‌کنید، وقتی وارد میدان می‌شوید، وقتی نیرو‌های خودتان را به صحنه وارد می‌کنید، اینجا قدرت خدا است که پشت سر شما است، [لذا]خرمشهر را خدا آزاد می‌کند. با این منطق، همه دنیای مسخر استکبار را هم خدا می‌تواند آزاد کند. با این منطق، فلسطین هم می‌تواند آزاد بشود. با این منطق، هر ملتی می‌تواند مستضعف نماند؛ به شرطی که این منطق تحقق پیدا کند. وقتی ما این منطق را داشتیم، شکست‌ناپذیر می‌شویم». 
واکنون این منطق در عملیات وعده صادق تحقق یافته و نیرو‌های مسلح ما با میدانداری نیروی هوا وفضای سپاه «خرمشهری» دیگر خلق کردند که جهانیان را به تحیر واداشته است. عملیاتی که به اذعان دوست ودشمن؛ افزایش سرمایه اجتماعی نظام در داخل و بیرون، تقویت وحدت و انسجام ملی، تغییر موازنه استراتژیک در منطقه و جهان به نفع ایران، ایجاد یک نقطه عطف تاریخی در معادلات قدرت جهانی و منطقه ای، تهاجمی‌تر شدن و گسترش میدان عمل نیرو‌های جبهه مقاومت در منطقه و آزادی فلسطین وقدس عزیز را امکان پذیر ساخته است. وآنچه که این روز‌ها در تعظیم جهانیان در برابر رئیس‌جمهور شهید ما تجلی یافته از برکات آن عملیات است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/816638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز فعالیت ستاد مهر 1403 در اصفهان

«شهید جمهور» به دنبال بازسازی اعتماد مردم و مسئولان بود

شب سوم مسلمیه ، عزاداری مومنان در آستان حضرت عبدالعظیم(ع )+فیلم

برگزاری جشن نسیم مهر در تبریز

قرارگاه خاتم پل خلیج فارس را می سازد

گزارش خبرنگار مهر از حال و هوای موکب ها در ایام مسلمیه ری

«شهید جمهور» به دنبال بازسازی اعتماد مردم و مسوولان بود

بیانیه اخیر مسعود پزشکیان، مایه دلگرمی اهل سنت بود

عملیات رفح مُهر تایید شکست دشمن است/کمین مرگ در انتظار اشغالگران

متفکر آمریکایی مطرح کرد: هشت درس از جنگی که قرار نبود انقدر طول بکشد

سخت‌ترین نبرد نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم

شفیعی کدکنی: روسیه برای نابودی زبان فارسی در آسیای‌میانه می‌جنگد

امانت ریاست جمهوری به اهل آن سپرده شود

احتمال وقوع رگبار باران و گرد و غبار در بخش‌هایی از هرمزگان

اجلاسیه 392شهیده اهل تسنن در سلماس

«خلیلی‌مهر» برای امنیت جامعه به شهادت رسید

وبسایت اصلاح‌طلب: اصولگرایان هنوز نفهمیده‌اند کاندیدای «اصلح»شان کیست؟!

مواد غذایی موثر در بیماری دیابت

اوقات شرعی فردا یکشنبه، 27 خرداد

افتتاحیه ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در فارس برگزار می‌شود

پیروزی چادرملو اردکان مقابل وحدت مهریز در لیگ برتر فوتبال ساحلی

تلاش اصلاح طلبان برای نمایندگی تغییر

هشدار به کاندیداها

تکیه بر چشم‌انداز

تحلیلگر اصلاح‌طلب: آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود؟

مردم در مورد همستر کامبت چگونه فکر می‌کنند؟

پزشکیان به شیراز سفر می‌کند

احداث خانه‌های ایثار و مراکز اقامتی مهمترین مطالبه جانبازان و ایثارگران ایلام است

سفر یک روزه معاون توسعه، منابع و برنامه ریزی بنیاد مازندران به شهرستانهای محمودآباد و فریدونکنار

حمله «جوان» به کارشناس برنامه‌های انتخاباتی: رفع فیلترینگ را برای چه می‌خواهی؟

انتخاب سخت جلیلی و قالیباف

روزنامه اصولگرا: پزشکیان فاجعه است و هیچ ایده ای ندارد

از کارشناسان بپرسید

کودکان چه دوره‌ای از زندگی‌اشان دچار یبوست می‌شوند؟

یارانه 5 میلیونی، گوش بازار دلار را تیز کرد

تاکتیک خاص استقلال برای سورپرایز هواداران در نقل‌وانتقالات

تا جان در بدن دارید همستر کامبت بازی نکنید!

یارانه‌های دولتی خودروسازان چینی را از خطر ورشکستگی نجات داد

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 27 خرداد 1403

اصلاح مصوبه دولت درباره برنداپل؛ ایفون13مجاز شد

توسعه اهداف آموزشی باید به صورت ویژه‌ پیگیری شود

مسائل زیست محیطی شهر به طور مستمر پایش شود

روایت رزمنده دفاع مقدس از «شهید زاهدی»/حاج حسین جاوری: آرزویم ملحق شدن به 300 رفیق شهیدم است

میزبانی رسانه ملی در هفتمین روز تبلیغات تلویزیونی

خلاقیت مهندسان در جبهه‌های نبرد یاری‌گر رزمندگان بود

صعود 8 پله‌ای فارس در جایگاه عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور

برق‌رسانی به 32 روستای فاقد برق در سطح فارس

پرداخت کل غرامت بیمه محصولات کشاورزی در فارس

رییس ستاد انتخاباتی در فارس: دولت پزشکیان با روحانی کاملا متفاوت است

تصویب اعتبار 100 میلیارد تومان قیر رایگان برای ساری و میاندورود