پیام فارس

آخرين مطالب

ایجاد بستر‌های انگیزشی در دانشجویان برای پزشکی بازساختی اجتماعي

ایجاد بستر‌های انگیزشی در دانشجویان برای پزشکی بازساختی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - جانشین رئیس موسسه رویان ایران را جزو کشور‌های پیشرو در پزشکی بازساختی دانست و در عین حال بر لزوم ایجاد بستر‌های انگیزشی در دانشجویان رشته‌های مختلف برای آشنایی با پزشکی بازساختی نیز تاکید کرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سعید آبرون در رویداد تخصصی پزشکی بازساختی پزشکی آینده، با یادآوری اینکه موسسه رویان از سال 85 در کشور تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد، به بخش‌هایی از دستاورد‌های این مرکز در زمینه پزشکی بازساختی اشاره کرد.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی بیماران cp، دستاورد‌های این مطالعات را بسیار امیدوارکننده برشمرد و گفت: ایران جایگاه بسیار خوبی در پزشکی بازساختی دارد و قطعا چشم‌انداز بسیار روشن است. 
جانشین موسسه رویان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت علمی موجود در دانشجویان و پژوهشگران جوان کشور، به آینده ایران در این رشته، بسیار امیدوار است، گفت: ما در آموزش و تحقیقات خوب عمل کرده‌ایم، اگر ه در تحقیقات نیازمند عملکرد بهتری به واسطه وجود نیرو‌های توانمند و با دانش هستیم. 
وی با تاکید بر لزوم تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مناسب، گفت: پژوهشگر نباید دغدغه داشته باشد، اگر آموزش و پژوهش را تقویت کنیم، نتایج آن را در بالین خواهیم دید. 
آبرون با بیان اینکه در عرصه بالینی هنوز کار‌های بسیاری وجود دارد که باید انجام شود، گفت: به نظر می‌رسد که همه بخش‌ها باید وارد عرصه شوند تا شاهد سرعت بخشیدن به این عرصه و شکوفایی و ثمربخشی باشیم. 
جانشین موسسه رویان، گفت: در بحث بالینی ما با جان انسان سر و کار داریم، لذا موضوع بسیار حساس است و دولت و به ویژه وزارت بهداشت، باید ورود کامل داشته باشند؛ لذا باید سختگیری باشد تا کار اصولی و اثرگذار انجام شود. 
وی بیان کرد: خوشبختانه امروز علاوه بر رویان که پیشینه خوبی در این عرصه دارد، شرکت‌ها و موسسه‌های خصوصی متعددی با دریافت مجوز‌های لازم، فعال شده‌اند؛ این بسیار خوب است و مطالعات اثربخش در کشور هم گاهی محصول همکاری چند شرکت با رویان بوده است. 
این پژوهشگر عرصه پزشکی بازساختی، اضافه کرد: امروز در کشور شاهد وجود مراکز پزشکی بازساختی هستیم، به عنوان نمونه یکی از مراکز توسط ملک‌حسینی و با همراهی خیرین در شیراز فعال است، برای توسعه این مراکز همه باید دست به دست هم دهیم، دولت، خیرین، متخصصان و نهاد‌های مرتبط باید همراهی کنند. 
رشد مطلوب‌تر پزشکی بازساختی در کشور نیازمند حمایت حاکمیت است
اسماعیل میرزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم ضمن بیان اینکه در زمینه‌های آموزش و پژوهش شاهد رشد خوب در بخش پزشکی شناختی هستیم، لزوم تمرکز بر حوزه بالینی را متذکر شد و رشد مطلوبتر پزشکی شناختی را نیازمند حمایت قاطع حاکمیت دانست و گفت: از نظر آموزش یعنی نیروی متخصص و آموزش خوشبختانه مشکلی نداریم و خیلی زود شروع کردیم.
معاون دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیروی متخصص در سطوح پی اچ دی و کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در رشته‌های مختلف آموزش دیده‌اند یا در حال آموزش هستند. 
وی با یادآوری اینکه پزشکی بازساختی، یک رشته میان رشته‌ای محسوب می‌شود و برای ورود به این عرصه و رشد در آن نیازمند تخصص‌های مختلفی هستیم، گفت: پزشکی بازساختی خیلی پیش از این در کشور شروع شده و اکنون رشته‌هایی نظیر بایوتکنولوژی پزشکی، پزشکی مولکولی و غیره را در دانشگاه‌های مختلف داریم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: ما در تربیت نیروی انسانی خوب عمل کرده‌ایم، در پژوهش هم بسیار خوب ورود داشتیم و شاهد انتشار مقالات متعدد آی اس آی و غیره هستیم، سرانه تولیدات علمی ایران در این زمینه بالا است.
میرزایی عنوان کرد: در یک بخش اصلی که شاید ضعف‌هایی موجود است و نیازمند تلاش و اهتمام بیشتری هستیم، بحث تجاری‌سازی و ورود به بازار است. مثلا در شیراز، سال‌ها است که عمل‌های جراحی بسیار پیشرفته و پیوند را داشته‌ایم، اما پزشکی بازساختی یک درمان جدید محسوب می‌شود که شاید مشکلات شیوه‌های درمانی قبلی نظیر پیوند، از اهدا کننده تا ایمنوژنسیتی تا زدن پیوند و هزینه و زمان انتظار و غیره را نخواهیم داشت.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تقویت این مبحث را نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب، داشتن برنامه مدون و تامین زیرساخت دانست و گفت: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا محصولاتی که فاز آزمایشگاهی را با موفقیت طی کرده‌اند، در محیط‌های استاندارد، وارد پروسه تولید شده و در مرحله بالینی تست و مصرف شوند. 
وی با بیان اینکه در این حوزه متاسفانه حمایت خوبی را شاهد نبوده‌ایم، گفت: ضرورت دارد که نهاد‌های مختلف، از وزارتخانه‌ها، معاونت فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها، ستاد‌های ویژه و. با نگاهی علمی و کاربردی، فارغ‌التحصیلان و متخصصان مستعد و توانمند را حمایت کرده و زمینه برای تجاری‌سازی را فراهم کنند.
میرزایی با تاکید براینکه بخش خصوصی نیز می‌تواند در این زمینه فعال شود، گفت: به دلیل‌های ریسک بودن این بخش، الزاما باید دولت در یک قسمت از پروسه پزشکی بازساختی، ورودی کامل و دائم داشته باشد تا ریسک‌ها کم و انگیزه ورود و فعالیت برای بخش خصوصی، فراهم شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن یادآوری اینکه پزشکی بازساختی، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین و زمان اثرگذاری نسبتا طولانی است، گفت: بهتر است که دولت در یک مرحله گذار ورود و سرمایه‌گذاری و حمایت کند. این دوره گذار بین مرحله تحقیقات دانشگاهی و تولید زیاد کلینیکی، یک مرحله گذار یعنی در مقیاس نیمه صنعتی یا کوچک، نیازمند حمایت و همراهی دولت هستیم.
وی بیان کرد: دولت می‌تواند به افراد برای شکل‌گیری هسته‌های اولیه فنار کمک کند تا پروژه تحقیقاتی به مرحله بالینی وارد شده باشد، اما با مقیاس کوچکتر، این گونه سرمایه‌گذار اعتماد کرده و وارد عرصه خواهد شد.
ایران در پزشکی بازساختی همپای جهان پیش رفته است
مهدی هادی، یک متخصص سلول درمانی و پزشکی بازساختی هم در این رویداد تخصصی گفت: حوزه پزشکی بازساختی با سرعت بسیار زیادی در جهان مسیر پیشرفت را طی می‌کند و ایران نیز پا به پای جهان در لبه دانش این بخش، حرکت می‌کند. 
وی با بیان اینکه ایران موفق شده است در همین مدت کوتاه فعالیت، محصولاتی قابل رقابت با محصولات جهانی را تولید و به بازار مصرف عرضه کند، افزود: ما در سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، پایه‌های خوبی داریم که یکی از آنها، پژوهشگاه رویان است، که حاصل تلاش‌های مستمر متخصصان این پژوهشگاه در موسساتی نظیر سل تک فارمد، مسیر تجاری سازی را طی کرده و می‌کند. 
هادی با اشاره به اینکه شرکت‌های مختلف در عرصه تجاری کردن محصولات تحقیقاتی در کشور فعال شده‌اند، گفت: در عرصه آموزش چه در صنعت سلول درمانی چه در مراکز تحقیقاتی نظیر رویان، برنامه‌های آموزشی بسیار خوبی اجرایی و دنبال شده است. 
متخصص سلول درمانی و پزشکی بازساختی در رویداد تخصصی پزشکی بازساختی پزشکی آینده، گفت: چشم‌انداز ایران در عرصه پزشکی بازساختی روشن و مطلوب است، اما ضعفی وجود دارد و آن اینکه، هزینه‌های زیادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی جز معدودی از این مراکز، برای انجام پژوهش‌هایی صرف می‌شود که نتیجه مطلوب را به دنبال ندارد. 
وی ادامه داد: بیشتر تحقیقات به شکل هدایت و مسیردهی شده است که نتایج آن اگر چه علمی خواهد بود، اما به درد صنعتی شدن نمی‌خورد، لذا پیشنهاد صریح این است که کارشناسان و صاحب‌نظرانی به عنوان مشاور در کنار مراکز آموزشی و تحقیقاتی قرار بگیرند تا مسیر پژوهش‌ها به شکل صحیح ترسیم و تعیین شود. 
هادی با بیان اینکه ارائه مشاوره به دانشگاه‌ها باید از ابتدای نوشته شدن یک پروپوزال تحقیقاتی باشد، گفت: متاسفانه بسیاری از تحقیقات دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مسیر اشتباهی را می‌پیماید و با وجود هزینه‌های نسبتا زیاد، منجر به نتایج مناسبی در عرصه تولید ثروت نمی‌شود. 
متخصص سلول درمانی و پزشکی بازساختی با تاکید براینکه هم اساتید دانشگاه و هم دانشجویان در زمینه انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی نیازمند آموزش هستند، گفت: همه باید به گونه‌ای آموزش ببینند که به جای تولید یک یا چند مقاله از تحقیقات علمی، یک پکیج دانش فنی تولید کنند؛ این پکیج ویژگی‌هایی دارد که مورد قبول و تایید صنعت بوده و قابلیت صنعتی‌سازی محصول در آن وجود دارد. 
وی گفت: در سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا نظیر همین حوزه، ستاد‌هایی در سطح ملی تشکیل شده نظیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، ستاد سلول‌های بنیادی و غیره که پروژه‌ها را بررسی و داوری کرده و تسهیلاتی را به طرح‌های مناسب، به شکل بلاعوض یا تسهیلات، اعطا می‌کنند. 
هادی در عین حال گفت: طی یکسال گذشته شاهد کمرنگ و ضعیف و کم جذابیت شدن حمایت‌ها در این حوزه بوده‌ایم که ضرورت ورود حاکمیت برای تقویت تسهیلات و حمایت‌ها را به عنوان یک ضرورت کرد داده است. 
این متخصص سلول درمانی، گفت: امروزه در کشور‌های پیشرفته جهان، یکی از مباحث مهم در نگاه حاکمان و برنامه‌ریزان، بعد از انرژی هسته‌ای، پزشکی بازساختی و دانش سلول‌های بنیادی است. 
انتهای پیام/424/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/812983/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سنگین‌ترین ریزش بورس در 11 ماه گذشته

پتک «کارت» امتحان نهایی بر روح و روان دانش‌آموزان

قامت سرخ بورس

فعال اصولگرا: در این شرایط صحبت از رئیس جمهور بعدی شایسته نیست

تأثیر تغذیه بر جنسیت کودک

حس بویایی جنین در زمان بارداری

امروز یارانه کدام دهک‌ها واریز شد؟

دامنه نوسان بورس تغییر کرد

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 1 خرداد 1403

تکذیب شهادت محافظ رئیس‌جمهور

در گزینش‌ها نیاز به تحول داریم

پیام تسلیت امام جمعه فسا در پی شهادت رییس جمهور و هیئت همراه

سیدی که اهل فرهنگ بود

داغی بزرگ بر جان مردم آذربایجان/همه عزادارند

پیام تسلیت امام جمعه شهر صغاد در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه

روایت خبرنگار مهر از غم عظیم میدان بسیج مشهد

دیوارنگاره بزرگ شیراز در سوگ آیت الله رییسی سیاه‌پوش شد

محیط بان نمونه فارس آسمانی شد

برنامه جدید مسابقات هفته‌های سی و دوم تا سی و چهارم لیگ یک

فارس: تکذیب شهادت محافظ رئیس جمهور

چه کسی اجازه پرواز بالگرد رییس جمهور را صادر کرد؟

جلوگیری از تنش در منطقه بخشی از مذاکرات مسقط است

آخرین سفیر؛ کارنامه دیپلماتیک اردشیر زاهدی

افشای اسناد تازه از تلاش مصر برای تخریب هزاران تونل حماس

آشوب در کابینه

انتخابات؛ اهرم تنش‌زدا در مذاکرات ایران و آمریکا

آخرین پروژه‌ای که سید ابراهیم رییسی افتتاح کرد

چرا روحانی پاسخ شورای نگهبان را منتشر نکرد؟

چابهار در ابهام

دیپلماسی آقای دیپلمات در برابر لابی‌های قالیباف

گروه‌های تروریستی‌ای که ارتش اسرائیل را بنا نهادند

رژیم های گیاهی خطر ناراحتی قلبی، سرطان و مرگ را کاهش می دهند

همه چیز درباره بیماری آلزایمر

انتشار سویه مرگبارتر آبله میمون در آفریقا

تاثیر ورزش بر سلول‌های ایمنی حامی عملکرد مغز

اکثر درمان های سرطان نزدیک به پایان عمر بی فایده اند

کارهای ممنوعه دوران بارداری

پیچ خوردن مچ پا در دوران بارداری

نکات طلایی بارداری سالم

راهکارهای کاربردی برای کاهش چربی خون

5 دلیل که چرا آب گوجه‌فرنگی برای سلامتی شما مفید است

عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی لغو شد

قیمت سکه و طلا کاهشی شد

مشاور وزیر راه و شهرسازی: تعرفه خدمات مهندسی باید عادلانه و به‌روز باشد

روند بازار ارز پس از وقوع حادثه هوایی چگونه است؟

ادامه ریزش قیمت طلا و سکه در بازار؛ دلار ساز مخالف زد

بازار طلا فردا باز است

افزایش صادرات نفت روسیه به چین در 4 ماه اول 2024

دیگه ماشینتو کارواش نبر ... اونم با 198 تومن

شناسایی 120 همت سرمایه‌گذاری در نهضت ملی مسکن