پیام فارس

آخرين مطالب

جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع) اجتماعي

جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  بزرگنمايي:

پیام فارس - حیدری ابهری در کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» روایت‌های کوتاهی را بر اساس منابع پژوهشی و قرآنی درباره زندگی بنیانگذار مکتب تشیع برای کودکان آورده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت(ع) را دوست دارم»، اثری از حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است که تلاش دارد در بستری تاریخی، سبک زندگی اهل بیت(ع) را برای کودکان روایت کند.
نویسنده برای نگارش این اثر که از سوی نشر جمال منتشر شده، به سراغ منابع متعدد قرآنی و روایی رفته است. هانیه عدالتی، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی هشتمین مجلد این مجموعه پرداخته؛ جلدی که در آن زندگی رئیس مذهب تشیع، امام صادق(ع) روایت شده است. یادداشت او را می‌توانید در ادامه بخوانید:
امام صادق(ع) در زمان خودشان شاگردان زیادی پرورش دادند و بسیاری از دانشمندان از اقصی نقاط دنیای اسلام برای مسائل علمی به ایشان مراجعه می‌کردند و در جلسات درس امام(ع) شرکت داشتند. کودکان و نوجوانان ما می‌توانند در علم‌آموزی و دیگر فضائل اخلاقی و تربیتی ایشان را الگوی خود قرار دهند. کتاب‌های داستانی با محوریت شخصیت و زندگی امامان معصوم(ع)، بستر تربیتی و آموزشی خوبی برای برای کودکان و نوجوان هستند. در این داستان‌ها علاوه بر اینکه کودک با امام(ع) آشنا می‌شود، به طور غیر مستقیم اخلاق و صفات پسندیده را هم می‌آموزد.
نشر جمال مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگی‌نامه‌ یکی از اهل بیت (ع) می‌پردازد. نویسنده‌ این مجموعه، حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه‌ تعلیم و تربیت کودکان است و آثار متنوعی در زمینه‌ ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.
کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» هشتمین جلد از این مجموعه است. مبنای کتاب بر پایه‌ مودت و دوستی اهل بیت(ع) است و کتاب با این جمله شروع می‌شود؛ من امام صادق(ع) را دوست دارم. بعد از آن در معرفی امام به عنوان امام ششم شیعیان به پدر و مادر آن حضرت که امام باقر(ع) و بانو ام‌فروه بودند و جایگاه والای مادر امام از زبان خودِ امام اشاره شده است. یکی از راه‌های ایجاد رابطه‌ دوستی و مودت در جان کودکان نسبت به امام، شاد کردن آنها در شادی اهل‌بیت است. اولین صفحه‌ کتاب، تصویر کودکانی است که به مناسبت 17 ربیع‌الاول که میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) است جشن گرفته و خوشحال‌اند. حُسن سلیقه نویسنده و تصویرگر کتاب، حکیمه شریفی در این رابطه ستودنی است.
دوران امامت امام صادق(ع)، همزمان با درگیری حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس بود و این تحولات فرصتی به حاکمان وقت برای سختگیری و ایجاد محدودیت برای شیعیان نمی داد. امام صادق(ع) از این فرصت ایجاد شده استفاده کردند و علوم اسلامی را گسترش دادند و شاگردانی، عالم و دانشمند تربیت کردند. نویسنده این موضوع را به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان توضیح داده و در نهایت دلیل معرفی کردن امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه را بیان می‌کند.
زمانه زر و زور و گل محمدی! حیدری ابهری نمونه‌هایی از سبک زندگی امام صادق(ع) در قالب روایت کوتاه آورده تا کودکان با ابعاد متفاوت زندگی ایشان آشنا شوند. در یکی از این حکایت‌ها، از کار کردن و تلاش امام برای به دست آوردن هزینه‌های زندگی، داستانی آورده است. در حکایتی دیگر ضمن آشنایی مخاطب با علم غیب امام، تأکید ایشان را بر احترام به مادر بیان می‌کند. آگاهی از مسلط بودن امام(ع) به تمام زبان‌ها قطعاً برای کودکان جالب و شگفت‌انگیز خواهد بود. در این مورد نمونه‌ای از سخن گفتن امام(ع) به زبان فارسی آورده شده است.
در نهایت، موضوع مسموم شدن و شهادت امام(ع) بیان می‌شود تا مخاطب با سیمای واقعی دشمنان اهل بیت(ع) آشنا شود و بداند که دین اسلام، آسان به دست ما نرسیده است. آخرین ساعات حیات امام صادق(ع) و سفارششان به نماز این‌چنین به تصویر کشیده شده است:
«او در آخرین ساعات زندگی اش، چشمانش را باز کرد و به خانواده‌اش فرمود: همه‌ خویشانم را نزد من بیاورید. انگار امام(ع) کار مهمی با آنان داشت. وقتی خویشاوندان حضرت آمدند، امام(ع) در مورد اهمیت نماز با آنها صحبت کرد. حضرت به آنها هشدار داد که هرگز نسبت به نماز بی‌توجه نباشند و آن را سبک نشمارند.»
در پایان کتاب معرفی مختصر و شناسنامه‌ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» درکتابنامه‌ رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان 8 تا 12 سال است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/811579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ مقصران سیل مشهد درغافلگیری گیوتین عدالت!

سرمقاله کیهان/ از مجلس شورای اسلامی انتظار نبود!

سرمقاله وطن امروز/ وضعیت اسرائیل پیش از حمله سراسری به رفح

سرمقاله فرهیختگان/ با کتاب زیستن یعنی سیاسی بودن

سرمقاله شرق/ کوری سفید

سرمقاله اعتماد/ عثمان خوافی و اوج موسیقی سنتی ایران

قانون جدید اجاره بها ضمانت اجرا دارد؟

استان کرمانشاه 6 بار لرزید

لرستان یک تساوی تا لیگ برتر

فقه تمدنی بنیان اساسی برای شکل‌دهی به جامعه جهانی دارد

ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با قاچاق برای حل مشکل طلافروشان

النصر 1-1 الهلال؛ مُهر آبی بر کارنامه ناکامی‌های یاران رونالدو

سفر رهبر شیعیان نیجریه به عراق

اختلالات تغذیه ای در افراد دیابتی نوع 1 رایج است

سرجهازی دولت در صادرات غیرنفتی

صحبت های مدیر سازمان امور مالیاتی در لزوم استفاده از کارتخوان

راه سکه از طلا جدا شد؛ کدام سیگنال نقش دلار را در بازار طلا کمرنگ کرد؟

تخریبچی لشکر 33 المهدی فسا ، دلاوری خستگی ناپذیر

مرگ 3 راهدار در سروستان

فوت دانشجوی دندانپزشکی شیراز

وزیر راه: راه‌آهن یزد ـ اقلید تا 2 ماه آینده تکمیل می‌شود

خط ریلی یزد - اقلید تا 2 ماه آینده تکمیل و افتتاح می‌شود

جان باختن 3 راهدار حین خدمت‌رسانی در فارس

افزایش حملات به شیعیان افغانستان؛ احتمال توافق پنهانی بین داعش خراسان و طالبان

عمل بینی برای چه افرادی مناسب است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها از 15 ماه عبور کرد

پیش ‌بینی قیمت دلار 29 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 اردیبهشت 1403

اوقات شرعی فردا 29 اردیبهشت در شیراز

واکنش حماس به ادعای رژیم صهیونیستی درباره کشف اجساد 3 اسیر در غزه

تاکید رحیم سرهنگی بر بسیج تمام امکانات بخش خصوصی و دولتی برای رونق گردشگری کیش

این خوراکی‌ها را برای تقویت حافظه مصرف کنید

نحوه تشخیص آزمایشگاهی میکروب هلیکوباکتر

پیش بینی بورس شنبه 29 اردیبهشت 1403

فروش بی سابقه اوراق قرضه آمریکا توسط چین

جان باختن دانشجوی دندانپزشکی شیراز بر اثر ایست قلبی

ارتش صهیونیستی مدعی کشف اجساد 3 اسیر خود در غزه شد

دیدار استاندار گیلان با مادر یک شهید

اسرائیل مدعی کشف اجساد 3 اسیر خود در غزه شد

اجرای طرح «همیاران آرامش اجتماعی» در محله حاجی آباد لردگان

قرب الی الله با اهل بیت علیهم السلام است

روایت دیپلمات پیشین از «دشواری مدیریت روابط با بغداد و اقلیم کردستان عراق»

روش‌های تشخیص سرطان پستان

سراب رشد؛ دامی برای شرکت‌های جاه‌طلب

نات کوین را با بهترین قیمت بفروشید و بخرید!

اثر نان‌خورهای اضافی دولت بر تورم از زبان معاون پیشین سازمان بودجه

تعداد سهامداران بورس 2 برابر شد

شیخ ابراهیم زکزاکی در نجف: میلیون‌ها نفر در آفریقا شیعه شده‌اند

آیت‌الله کریمی جهرمی: ابلاغ منطق اهل بیت(ع) به جامعه امری مهم است

دیدار استاندار گیلان با مادر شهید «بهمن احمدی» در املش