پیام فارس

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه مقالات

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/811322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه لابی‌های باکو، آمریکا را علیه ایران می‌شورانند؟

راهکار طلایی برای درمان خشکی پوست

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

افزایش قیمت بیت کوین تا 66 هزار دلار

قیمت جهانی طلا بازهم بالا رفت

خروج سامانه بارشی امشب از فارس / هفته پیش‌رو گرمای تابستان می‌آید

حرم امام رضا(ع) محل تلألو نور از زمین تا عرش اعلی است

دانشگاه‌ها از سهمیه نخبگان برای پذیرش آنان استفاده کنند

اردکان با 26 میلی متر، رکوردار بارش‌ها

ایران پایگاه اهل بیت است و باید این جایگاه را حفظ کرد

تأکید بر فرهنگ‌سازی و لزوم تفکیک زباله از مبدأ

خبر‌های ورزشی فارس، 28 اردیبهشت

تاکید امام جمعه شیراز بر اجرایی شدن سند راهبردی

2 تبعه تایلندی اسیر در غزه در اکتبر 2023 جان باختند

مدیران بانک‌ها در زمینه جهش تولید می‌خواهند چکار کنند؟

3 راهدار در محور سروستان شیراز جان باختند

2 تبعه تایلندی اسیر در غزه، اکتبر 2023 جان باختند

برای رشد جمعیت، گفتمان سازی صورت گیرد

چرا استعمارگران اسرائیل را در قلب جهان اسلام پدید آوردند؟

علائم و نشانه های زخم معده

فوت دانشجوی دندانپزشکی شیراز بر اثر ایست قلبی / جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد

برگزاری آزمون دبیری و هنرآموز در شیراز

دیدار مهم فرمانده کل ارتش با یک امام جمعه اهل سنت

حج امسال نماد عینی و تاریخ ساز برائت از استکبار جهانی است

خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود

صدور هشدار نارنجی برای جنوب شرق فارس / مرخصی‌ها لغو شده است

فوت 3 راهدار حین خدمت‌رسانی در فارس

باکو: محل جدید سفارتخانه جمهوری‌ آذربایجان در ایران تعیین شده است

جان باختن 3 راهدار حین خدمت در استان فارس

رونمایی از 24 اثر تاریخی در هفته میراث فرهنگی / انتقال آثار تذهیب از سعدآباد به فارس

فوت دانشجوی دندانپزشکی شیراز بر اثر ایست قلبی

گزارش مهر از روز نهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

فارس استان معین مناطق جنوبی کشور در پذیرش بیماران است

روزنامه آمریکایی: پیشروی‌های روسیه کاخ سفید را نگران کرده است

نکات مهم در مورد مصرف داروها

کاهش سن ابتلا به سرطان روده در آمریکا

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

وزش باد شدید و گردوخاک طی 3 روز آینده در مرکز و جنوب کشور

مرگ 3 راهدار حین خدمت در سروستان فارس | سالانه چند راهدار در خدمت‌رسانی جان خود را از دست می‌دهند؟

آغاز ساخت چایخانه امام رضا در گراش

ابلاغ منطق اهل بیت(ع) به جامعه امری مهم است

طنین صوت قرآن و مدح اهل بیت در دانشگاه کردستان

اشک‌ها و ذکر اهل بیت (ع) نگذاشت تاریخ تحریف شود

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

تلاش دولت برای آموزش 50 درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها

قربانی: جادوگر شهر اوز نمی‌خواهد نتیجه بگیریم

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

هویت مردم مازندران با عشق به اهل بیت رقم خورده است

عفونت در بارداری چرا اتفاق می افتد؟

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند