پیام فارس

آخرين مطالب

آرمان ملی نوشت: برخورد مومنانه یا قانون‌مدارانه؟ مقالات

آرمان ملی نوشت: برخورد مومنانه یا قانون‌مدارانه؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حمید شجاعی| شاید بسیاری از اصولگرایان و کسانی‌که داعیه‌دار عملکرد مطلوب و بی‌عیب و نقص در امور کشور هستند به‌واقع باور نمی‌کردند که اتفاقی مثل ماجرای حوزه علمیه ازگل جنبه واقعیت به خود بگیرد و چهره‌ای که این ماجرا به وی منتسب می‌شود نیز آن را تایید کند. 
اما ماجرای باغ 4200 متری در شمال تهران که قیمت آن چیزی حدود 1000 میلیارد تومان بر آورد ‌شده باعث شد تا جامعه نیز با اتفاقی تازه در هیاهوی مسائل مختلف مواجه شود و صد البته رسانه‌های مختلفی که هر کدام از ظن خود این ماجرا را به بحث و بررسی نشستند. از همشهری، ارگان شهرداری تهران که در موضعی جالب و در نوع خود قابل تأمل از لزوم برخورد مومنانه با موضوع زمین‌خواری و حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران گفت و از اتفاق نیز با واکنش‌های نه چندان مثبتی مواجه شد؛ تا سایر رسانه‌ها که از لزوم پیگیری دستگاه قضائی در این ماجرا سخن گفتند. اما آنچه مسلم است نمی‌توان این مساله آن هم این مورد خاص را به قول ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران با برخورد مومنانه از سر گذراند.هر چند که در ابتدای امر صدیقی در نامه‌ای به دادستان تهران اظهار کرده که امضای وی را جعل کرده و اموال و دارایی‌هایی که به نام وی زده‌اند. اما پرسش‌هایی در این مطرح است که هنوز بی‌پاسخ مانده است. البته برخی مثل فروغی مدیر شبکه 3 سیما معتقدند که این پروژه برای تخریب چهره صدیقی و روحانیت انقلابی است که به نظر حداقل در این موضوع خاص بیشتر به دید احساس نه با دید منطقی بدان پرداخته است. این در حالی است که در روزهای ابتدایی سالجاری حوزه علمیه امام خمینی (ره) تهران به این قضیه واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای با اشاره به جزئیاتی جدید از ماجرای زمین مربوط به این حوزه، اعلام کرد: دستور بازگشت زمین به حوزه صادر و مراحل اداری آن در حال انجام است و پس از نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد. هر چند که پس از این اتفاقات خبر از سخنرانی صدیقی در مراسم شب‌های قدر مسجد دانشگاه امام صادق(ع) آمده بود، اما دفعتا نام وی از فهرست سخنرانان این مراسم کنار گذاشته شد که به عقیده بسیاری به جهت اتفاقات اخیر بوده است.
ردپای احمدی‌نژاد در ماجرای باغ ازگل
نهم فروردین ماه بود که اکوایران در مطلبی به ابعادی دیگر از ماجرای باغ ازگل پرداخت و آن را به ماجرای املاک واگذاری شهرداری تهران منتسب کرد. آن‌طور که در این مطلب آمده؛ بررسی گزارش تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران که در دوره مدیریت پنجم شهری انجام شده نشان می‌دهد که تقاضای واگذاری باغ ازگل به حوزه علمیه امام خمینی(ره) به دوره محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران باز می‌گردد و شهردار وقت با این واگذاری موافقت کرده است. پس از انتشار پرونده‌ای مربوط به کاظم صدیقی، معصومه ابتکار عضو پیشین شورای شهر تهران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یادتان هست؟ سال 91 در شورای شهر تهران موضوع یکی از تذکرات سه‌شنبه من در صحن علنی افشای بی‌اعتنایی این آقا در موضوع قطع درختان و تخریب باغات ازگل بود.» اما بررسی گزارش پانزدهم تحقیق و تفحص از املاک شهرداری نشان می‌دهد که واگذاری این باغ به دوران مسئولیت محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران می‌رسد.
 در این گزارش روند واگذاری باغ گیو به حوزه علمیه امام خمینی(ره) بررسی شده در میان پیوست‌های زمان مالکیت قطعی شهرداری بر این زمین‌ها سال 1374 است. در میان اسناد این گزارش درخواست حجت‌الاسلام صدیقی سرپرست حوزه علمیه امام خمینی(ره) با شهرداری وقت (محمود احمدی‌نژاد) درخصوص وگذاری زمینی حداقل به مساحت 5 هزار متر مربع دیده می‌شود. همچنین حوزه علمیه امام خمینی(ره) با مکاتبه با شهردار وقت تهران درخواست می‌کند تا زمین مجاور برای احداث مجموعه فرهنگی و مسجد و حوزه علمیه خواهران واگذار شود. سازمان املاک با اشاره به وضعیت ملک از جمله پوشش گیاهی و درختی مثمر و بافت مسکونی واگذاری این ملک راجهت حوزه علمیه را صلاح نمی‌داند، اما شهرداری با این واگذاری موافقت می‌کند. با تغییر مدیریت شهرداری تهران در سال 1386 تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ضمن مکاتبه‌ای درخواست واگذاری محضری ملک فوق به حوزه علمیه را می‌کند که شهردار در پیوست این نامه خطاب به معاون وقت امور مناطق تاکید بر حداکثر مساعدت می‌کند. سازمان املاک با اشاره به بند‌های 6 و 10 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، واگذاری زمین‌های مذکور به حوزه علمیه امام خمینی(ره) ازگل ملک موسوم به باغ گیلاس– ملک تهران پارس، قنات کوثر را با حفظ مالکیت شهرداری تهران بلامانع اعلام می‌کند. اما در نامه‌نگاری‌های دیگری که در این گزارش آمده به واگذاری قطعی سند به حوزه علمیه اشاره شده است.
عذرخواهی صدیقی
پس از ماجرای باغ ازگل و حواشی و واکنش‌ها به آن بالاخره حجت‌الاسلام صدیقی پس از نامه اول به دادستانی که در آن گفته بود امضایش جعل شده است واکنش نشان داد و در در ویدئویی جدید درباره ماجرای حوزه علمیه ازگل از مردم عذرخواهی کرد. امام جمعه موقت تهران، با انتشار ویدئویی گفت: در تاسیس موسسه غفلتی صورت گرفت که این غلفت از ناحیه من بود، نباید اعتماد می‌کردم. وی افزود: از اعضای موسسه آگاهی نداشتم و از وقوع غفلت در محضر خداوند استغفار می‌کنم و از مردم با همه وجودم عذرخواهی می‌کنم. صدیقی تاکید کرد: اموال حوزه با تاسیس موسسه جابه‌جا نشده است. موسسه منحل شد و ملک رسما به حوزه منتقل شده و به ثبت رسمی رسیده است. وی با بیان اینکه در افراد تغییراتی ایجاد شد، تصریح کرد: توقع دارم در نظارت اگر به موردی رسیدند که از نظر قانونی جای مواخذه وجود دارد اعم از آشنایان و غیر آشنایان در اجرای قانون حتما به حساب اشخاص رسیدگی شود.
واکنش‌ها به ویدئوی عذرخواهی صدیقی
پس از آنکه ماجرای باغ ازگل در رسانه‌ها مطرح شد افراد بسیاری به این مساله واکنش نشان دادند. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در مطبی با عنوان «سوال‌هایی که آقای کاظم صدیقی از خودش نپرسید» با اشاره به نقش احمدی‌نژاد در این امر در کانال تلگرامی خود نوشت: «اگر من به‌جای آقای صدیقی بودم حتما از خودم می‌پرسیدم واقعا چرا شهردار وقت، آن زمین را به من داد و به برج‌سازها نداد؟ فقط به این دلیل بود که آن شهردار، اسلام‌پناه و دین‌پرور و شیعه‌گستر بود؟ اگر جواب این پرسش مثبت باشد آقای صدیقی نباید به فکر فرورفته باشد که چرا آن باغ را به افراد بسیار بزرگتر از آقای صدیقی که هم در دین‌مداری و هم در حوزه داری از او باسابقه‌تر و باتجربه‌تر بودند، نداد؟» جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات نیز در واکنش به عذرخواهی کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران درباره حوزه علمیه ازگل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آقای حاج شیخ ‎کاظم صدیقی! قرار بوده است روحانیت مبلّغ باشد و خود را فدای دین کند، اما توجیه‌ها و سوءمصرف دین باعث شده است دین و اعتقادات جامعه فدای روحانیت شود. با هدف ایجاد مسیری متفاوت و حفظ شأن روحانیت پیشنهاد می‌شود صادقانه «استغفار مومنانه» صورت گرفته را تکمیل بفرمایید و با این کسوت خداحافظی کنید! رحمت‌ا... بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به قبول تخلفات صورت‌گرفته در حوزه علمیه اُزگُل تهران از سوی کاظم صدیقی و عذرخواهی وی خواستار استعفای او از همه مناصب خود شد و نوشت: عذرخواهی کاظم صدیقی گامی به جلو و حرکت به سوی اصلاح اشتباهات است. همچنین حزب ندای ایرانیان نیز خواستار ورود قاطع و شفاف قوه قضائیه از ابعاد اقتصادی و زیست محیطی به این موضوع شد. همچنین خواستار جایگزینی برخورد مومنانه با برخورد قانون مدارانه در این پرونده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/804672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ قانون بومرنگ دیروز «دوحه» امروز «پاریس»

سرمقاله وطن امروز/ ماجرای هریس و دموکرات‌های جکسونی

سرمقاله فرهیختگان/ سختی‌های دفاع از انسانیت در جهان سیاست‌زدایی‌شده

سرمقاله شرق/ فیلترینگ و پیامدهای اقتصادی

سرمقاله اعتماد/ دفع این خطر فقط کار پزشکیان است

سرمقاله خراسان/ دولت سایه؛ حزب سیاسی یا...؟

احتضار در انتظار جوامع بدور از فریضه امر به معروف و نهی از منکر

آواها و نواهای هنرمندان و اقوام کشور، عاشورایی شد + تصاویر

پلاکارد اخراج افغان‌ها از روستای «دهنو» فارس

طبق اعلام آبفای شیراز مشکل قطعی آب صدرا به زودی مرتفع می‌شود

ظلم و ستم زمینه ساز سقوط جوامع بشری است

آواها و نواهای هنرمندان و اقوام کشور، عاشورایی شد

تغییر ساعت فعالیت نانوایی‌های شیراز به دلیل گرمای هوا

افزایش دمای هوا تمام مسابقات فوتبال و فوتسال فارس را تعطیل کرد

گزارش خبرنگار مهر از حال و هوای مراسم افتتاحیه المپیک

وضعیت ادارات استان فارس در هفته آینده مشخص شد

کاهش ساعت کاری ادارات در کیش

یک راهکار درمانی برای لطیف کردن کیسه صفرا

ظریف: شما مردم بزرگ در این انتخابات، ایران را پس گرفتید

اوقات شرعی شنبه ششم مرداد

گزارش خبرنگار مهر از محل برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک

صدور مجوز صنایع تبدیلی نیازمند وحدت رویه است

غار شگفت‌انگیز «زکریا» در خطر نابودی!

رسیدگی به پرونده‌ها در کمیسیون‌های مالیاتی بدون اطاله انجام شود

ساعت فعالیت نانوایی های شیراز به دلیل گرمای هوا تغییر کرد

گرما تمام مسابقات فوتبال و فوتسال فارس را تعطیل کرد

ساعت فعالیت نانوایی‌های شیراز به مدت 2 روز تغییر کرد

آب زیاد می خورم اما عطشم رفع نمیشه!

اموزش تصویری ماساژ کتف و گردن

کالای بنجل چینی و طرح شی برای انقلاب اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار 6 مرداد 1403

آب درمانی در منزل

بانک مرکزی جزئیات فروش ارز اربعین 1403 را اعلام شد

تحلیلی از رانت در منظر اقتصاد سیاسی

پیگیری وعده 14 ساله طرح نوسازی بافت فرسوده

انتقال مقبره شهید والامقام جواد رضایی به روستای سیریزجان + تصاویر و فیلم

علی نام آور شهید دانش آموز گراش در دفاع مقدس

ترامپ چگونه تله انتخاباتی مرگباری برای خود گذاشت؟

شایع ترین عوارض گره های تیروئیدی

قطعی برق و ضرر بنگاه‌های اقتصادی؛ نیروگاه بوشهر برق زیر فشار گرمای تابستان

آغاز ثبت نام ساکنین یزد در طرح رایگان چکاپ سلامتی

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 6 مرداد 1403

آغاز ثبت نام ساکنین تهران در طرح رایگان چکاپ سلامتی

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در فارس

امام جمعه شیراز: ایرانی‌ها پیش از اسلام و پس از اسلام، متمدن و باعظمت پای کار اخلاق و انسانیت ایستاده‌اند

افزایش 36 درصدی اعتبارات نفت و گاز و تملک دارایی در شهرستان لامرد

ظریف: شما مردم بزرگ در این انتخابات ایران را پس گرفتید

وضعیت بحرانی اثر تاریخی نقش رستم

هشدار تداخل داروهای گیاهی و شیمیایی

پیش بینی بورس هفته دوم مرداد 1403