پیام فارس

آخرين مطالب

مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «بهمن ماه» سال گذشته اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - سال 1402 با همه فراز و فرودهایش، تلخی‌ها و شیرینی هایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن، انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست، تحولات مهمی را به خود دید که هم اکنون قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی داشته باشیم. شاید بیان همه اخبار این حوزه مهم مقدور نباشد، اما با این حال تلاش شده خبرسازترین رویداد‌های ماهانه در حوزه سیاسی در بهمن ماه سال 1402 در این مجموعه گردآوری شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
استاندار جدید آذربایجان شرقی انتخاب شد
علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت:«یک ‎جوان دهه شصتی دیگر از دولت سیزدهم رای اعتماد گرفت.با گرامیداشت تلاش‌ها و خدمات استاندار جهادی، مرحوم زین‌العابدین خرم برای مردم غیور و فرهنگ‌دوست آذربایجان شرقی، با رای اعضای هیئت دولت، دکتر مالک رحمتی استاندار این دیار شد.وی پیش‌از این رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود.
فرزند آیت‌الله طالقانی درگذشت
سیدمهدی علایی طالقانی یکشنبه یکم بهمن ، به علت بیماری ریوی - تنفسی در آی.‌سی.یو بیمارستان خاتم الانبیاء تهران، درگذشت.او متولد 1329 و از زندانیان دوران مبارزه با حکومت پهلوی بود که در سه دهه اخیر، به بازنمایی و تبیین افکار و آراء پدر پرداخت.
راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات اعلام شد
راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شد.در این راهبرد که در قالب سندی در جلسه مجمع عمومی این جبهه سیاسی به تصویب رسید، ضمن ارائه تعریفی از خط مشی اصلاح طلبی که مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های مدنی و به‌کارگیری شیوه‌های مسالمت آمیز و خشونت پرهیز است، ابتدا به تحلیل وضعیت موجود پرداخته و سپس در چارچوب سه اصل مهم؛ جامعه به عنوان عامل تعیین کننده، رقابتی و منصفانه بودن انتخابات و تأثیر انتخابات بر سیاست های نظام در اداره کشور، راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان تعیین شده است.
پاسخ «نوباوه» به اطلاعیه پایگاه اطلاع‌رسانی قالیباف
بیژن نوباوه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نوشت:
«عصر روز یکشنبه خبرگزاری ایسنا به نقل از سایت محمدباقر قالیباف با انتشار اخبار کذب و توهین آمیز خطاب به نمایندگان مردم، مدعی دروغگویی نمایندگان و به زیر سؤال بردن حکم قطعی دادگاه، مبنی بر برائت بیژن نوباوه از اتهام نشر اکاذیب و افترا شد.
محمد باقر قالیباف فرزند حسین در ادعایی ناصحیح اعلام کرده که عده‌ای از نمایندگان نامه‌ای را خطاب به تخریب کنندگان رئیس مجلس منتشر کرده و آن را خطاب به دادستان ارسال کرده‌اند در حالی که یکی از مشاوران قالیباف مسئول جمع‌آوری امضا از سوی نمایندگان بود و پس از اعتراض تعدادی از نمایندگان که متوجه این توطئه و جریان‌سازی علیه مجلس شده بودند، اصل نامه را از مشاور مربوطه - بر اساس قولی که داده‌ام نام او را فاش نمی‌کنم- گرفته و ضبط کردند.
این در حالی بود که قالیباف هنوز اصل نامه حتی امضای نمایندگان را ندیده بود اما از متن آن که توسط نزدیک‌ترین مشاورش نگاشته شده بود، با اقدامی ناشیانه از انتشار قریب‌الوقوع آن و تصویر امضای نمایندگان خبر داد! در حالی که اصل نامه الان در اختیار اینجانب است و هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد.
سوال اینجاست اگر بنا به گفته قالیباف فرزند حسین، وی از انتشار بیانیه‌های مجلس بی‌خبر است و هیچ مهندسی‌ای در بیانه‌های نمایندگان صورت نمی‌گیرد، جناب قالیباف چطور از انتشار این بیانیه - که هنوز آن را ندیده - مطلع بوده و اقدام به انتشار آن در سایت شخصی خود کرده است؟!
قضاوت با مردم است که دروغ‌گو کیست و ایستادگی و افشاگری نمایندگان ملت برای حفظ نظام و حرمت خانه ملت با منافع چه کسانی تعارض دارد.
دقت کنید که مشروح مذاکرات مجلس با همه اطلاعات آن از جمله بیانیه‌های مجلس در صورتی در روزنامه رسمی به چاپ می‌رسد که رئیس مجلس آن را امضا کرده باشد و این ادعا که رئیس مجلس از انتشار نامه نمایندگان خطاب به رهبری و دست بردن ثانویه در آن که به نفع قالیباف مصادره مطلوب شده، بی‌اطلاع بوده، کاملاً دروغ و اشتباه راهبردی است و قابل اثبات است. 
اینجانب به تنهایی حاضرم با هر شرط و در هر زمان و مکانی با جناب قالیباف و همه مشاوران و همفکران وی، مناظره کنم. 
ضمناً به منظور اعاده حیثیت، حق شکایت از قالیباف فرزند حسین برای اینجانب محفوظ است.
ان شاءالله در آینده نزدیک برای تنویر افکار عمومی، اطلاعات تازه‌ای را از دخالت افراد بیرونی و مشاورها در طرح ساماندهی فضای مجازی و لایحه حجاب و دست‌کاری‌های انجام شده در اختیار مردم قرار خواهم داد.
والسلام. بیژن نوباوه»
احمدی‌نژاد در صدر، روحانی در قعر
بر اساس نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است و گفته شده که توسط یک مرکز دولتی انجام گرفته، پیش‌بینی شده که میانگین میزان مشارکت در انتخابات اسفند 1402 در کل کشور 30 درصد است. همچنین در استان تهران میزان مشارکت حدودا 22 درصد و در شهر تهران 15 درصد پیش‌بینی شده است. در این نظرسنجی از 30 درصدی که عنوان کرده‌اند در انتخابات مشارکت می‌کنند پرسیده شده که «توصیه های چه کسی در رأی دادن شما اثرگذار است؟» که در پاسخ 36 درصد از محمود احمدی‌نژاد، 30 درصد از سید ابراهیم رئیسی، 20 درصد از محمد باقر قالیباف، 16 درصد از سید محمد خاتمی و 10 درصد از حسن روحانی نام برده‌اند.
رائفی‌پور به دادستانی تهران «دعوت» شد
«در پی ایراد برخی ادعاها از علی اکبر رائفی‌پور، دادستانی تهران ضمن دعوت وی؛ اسناد و مدارک مرتبط با ادعای مطرح شده را مطالبه کرد.رائفی پور اخیرا در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد که یکی از نمایندگان مجلس فعلی تعداد 140 سکه دریافت کرده است.محمد باقر قالیباف رییس مجلس روز یکشنبه اول بهمن ماه در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در این باره گفت: با توجه به اتهام مطرح شده علیه یکی از نمایندگان برای دریافت سکه، دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید این موضوع را پیگیری کند و نتیجه به مردم اعلام شود.
توضیح دفتر حدادعادل درباره یک شایعه
در پی انتشار نامه‌ای در فضای مجازی که در آن خواسته شده غلامعلی حدادعادل شایعهٔ شراکت خود را در فروشگاه سرای ایرانی تأیید یا تکذیب کنند، دفتر وی اعلام کرده است:«دکتر حدادعادل هیچگونه شراکت و مالکیتی در این مجموعه ندارند و هرگونه شایعه‌ای در این‌ زمینه تکذیب می‌شود.»در این اطلاعیه همچنین تأکید شده است:«بهتر بود نویسندگان نامه پیش از انتشار در فضای مجازی برای رفع هرگونه ابهام، سؤال موردنظر خود را مستقیم از ایشان پرسیده و پاسخ می‌گرفتند.»
شناسایی تعداد قابل توجهی از جواسیس موساد در 28 کشور جهان
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از شناسایی تعداد قابل توجهی از جواسیس موساد در 28 کشور جهان خبر داد.
حکم جدید برای «وحید یامین‌پور»
رئیس جمهور در اجرای ماده واحده «تکمیل عنوان شورای‌ عالی جوانان به شورای‌ عالی نوجوانان و جوانان» مصوب شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، وحید یامین‌پور را به عنوان دبیر این شورا منصوب کرد.
واکنش کدخدایی به بستن کانال اینستاگرام رهبر انقلاب: تعطیلی آزادی بیان در غرب!
عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در یادداشتی به زبان انگلیسی نوشت:«تعطیلی آزادی بیان در غرب!بستن کانال اینستاگرام رهبر انقلاب که مقام عالی سیاسی کشور است یعنی گروگان گرفتن آزادی بیان؛ یعنی آشکار شدن ماهیت آزادی‌ها در غرب. اینکه سخنان رهبر سیاسی یک کشور را تحمل نتوانید، یعنی تعطیلی آزادی بیان.»
پیروزی حقوقی ایران در 5 پرونده بین‌المللی
محمد دهقان با بیان این‌که «اخیرا در پنج پرونده بین‌المللی رای به نفع ایران صادر شده است» اظهار کرد: به طور مثال بعضی از مدارس ما را در کشورهای حوزه خلیج فارس توقیف کرده بودند که در دادگاه‌های داخلی آنجا پیگیری و رای به نفع ما صادر شد. یکی از این مدارس به آموزش و پرورش برگشت و دیگری هم رای به نفعش صادر شد که به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود.
وی با اشاره به به رای صادره به نفع ایران در لوکزامبورگ یادآور شد: آن رایی که قبلا در دیوان عالی کشور لوکزامبورگ صادر شد و به شورای تجدید نظر این کشور برگشت، خوشبختانه شورای تجدید نظر به نفع ما رای صادر کرد و وجوهی که در آنجا داشتیم در این پرونده رفع توقیف شد. برای انتقال و مدیریت بقیه پرونده‌ها بعدا توضیح می‌دهیم.
دهقان همچنین درباره پرونده شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده گفت: روابط حقوقی ما با رژیم صهیونیستی بحث خاصی دارد و از مصادیری نیست که با رژیم صهیونیستی و افرادی که ترور کردند بتوانیم یک کار حقوقی انجام دهیم. این از بحث‌های فراحقوقی است که ان‌شاءالله انجام می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/803996/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پسوند آبی ها عوض می شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم های عربی!

هدیه سپاهان به مورایس؛ مهر، تسبیح و قرآن (+عکس)

علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟

مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما

یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی

دانش آموز پاسارگادی نایب قهرمان مسابقات دومیدانی فارس

بازگشت احمد شهریاری به استقلال

بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس

هوای فارس، بارانی می‌شود

نماینده مالک جدید در استقلال معرفی شد

علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است

تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز

حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا

ظرفیت های فارس، چشم 32 هیات تجاری خارجی را گرفت

بازدید شبانه خبرنگاران از خط 2 مترو شیراز

آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود

بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود

قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست

اوقات شرعی فردا دهم اردیبهشت در شیراز

در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟

111 فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است

تدابیر لازم نسبت به بارندگی‌های پایان هفته در شیراز

سفیراندونزی از غرفه استان فارس بازدید کرد

نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد

کمک 3 میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا

خودشان بهتر می‌دانند، اهل تهدید پوچ نیستم!

تیم دوم استقلال زنده می‌شود

کمک 3 میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 9 اردیبهشت

پسوند آبی‌ها عوض می‌شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم‌های عربی!

رسمی: خطیر در استقلال ماندنی شد

هدیه سپاهان به مورایس؛ مهر، تسبیح و قرآن + عکس

اولین تغییر بزرگ مالک جدید: نام استقلال عوض شد!

خطیر در استقلال ماندنی شد

اولین تغییر بزرگ مالک جدید: استقلالِ خلیج فارس!

تصاویر| گل و گلاب میمند

مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز

ویدئویی که شعله تظاهرات در اسرائیل را افروخته‌تر ساخت

هراس تل‌آویو از صدور حکم جلب بین‌المللی برای نتانیاهو

پاسخ کارشناسان به دولت: انتقاد، حق و وظیفه رسانه حرفه‌ای است

مدیرمسئول همشهری نوشت: اگر این صحنه‌ها در ایران بود

مهاجری: رئیسی پروژه‌هایی را افتتاح می‌کند که یک بخشدار هم می‌تواند افتتاحش کند

اعتماد به نفس کجاست؟

جنگ پنهان برای یک کرسی عیان!

دلیل جالب خوردن مهر توسط مادران باردار!

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت دلار 10 اردیبهشت 1403

مدت زمان مناسب برای تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم