پیام فارس

آخرين مطالب

سرنوشت مبهم جاده قره پیری! مقالات

سرنوشت مبهم جاده قره پیری!
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  پروژه بزرگراه قره پیری پروژه ای فراموش شده است که به همان اندازه که این پروژه پر اهمیت و بزرگ است به همان اندازه به آن بی توجهی می شود.
این پروژه به دانشگاه آزاد ، سایت اورژانس ، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان سوانح سوختگی متصل می شود و می‌تواند یک مسیر سریع و میان‌بر باشد هم برای بیماران هم دانشجویان و شهروندان شیراز و صدرا ، اگر این مسیر افتتاح شود از بار ترافیکی نیز به شدت کاسته می شود چرا که برای رفت و آمد از صدرا به شیراز فقط بزرگراه دکتر حسابی وجود دارد.
حال سه سال از شروع پروژه گذشته است اجرای این پروژه در بهمن ماه سال 99 آغاز شده و پیش بینی شده بود که دوساله تمام شود ، اما هنوز حتی 40 درصد از مسیر پروژه تحویل پیمانکار داده نشده است و حتی بعد از گذشت یک سال اول هم حدود 70 درصد از مسیر در اختیار پیمانکار نبوده و کم کم رفع معارض شده است؛ علاوه بر آن کل پروژه که قرار بوده با بودجه 200 میلیارد تومانی تمام شود حالا نزدیک به 200 میلیارد برای آن هزینه شده و هنوز برخی از قسمت های پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است حال هر چه زمان میگذرد به رقم تکمیل نهایی پروژه افزوده می شود و هنوز پروژه اندر خم تأمین اعتبار اولیه و رفع معارض و تملک آن است.
سوالی که اینجا مطرح می شود این است چرا ابتدا زمین ها تملک نشد تا پروژه در زمان خودش ادامه پیدا کند آن زمان مسئولان استانی و شهری منتظر چه چیزی بودند؟
روح الله شجاعیان، عضو شورای شهر صدرا در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تا زمانی که تقاطع ابتدا و انتهای این پروژه شروع به ساخت نشود جاده به صدرا و شیراز متصل نمی شود، اظهار داشت: برخی از قسمت های این پروژه که در اختیار پیمانکار قرار دارد 60 الی 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در برخی از نقاط این پروژه شاهد پیشرفت های 40 درصد و صفر درصد نیز هستیم. 
او ادامه داد: مشکلی که این پروژه دارد بحث آسیب شناسی قضیه است زمانی که روحانی(رئیس جمهور سابق) این پروژه را کلنگ زد ابتدا باید این 31 و خورده ای هکتار را که گفته اند تملک می‌خواهد تملک می کردند تا حالا با این مشکل بر نمی خوردند که شهرداری شیراز بگوید همچین پولی جهت رفع معارض ندارم.
وی افزود: طبق آخرین جلسه برگزار شده در ماه گذشته برای پروژه گفته بودند قصد داریم در سفر ریاست جمهوری از هیئت دولت اجازه بگیریم که اختیار به استاندار داده شود تا استاندار برخی از محدوده های حریم ها را به محدوده اضافه کند تا از درآمد آن پروژه تأمین اعتبار شود اما هنوز خروجی مصوبات سفر رئیس جمهور را نداریم تا ببینیم چه می شود. 
عضو شورای شهر صدرا گفت: از این جاده تا جوادیه شیراز هشت دقیقه است و اگر تونل های جوادیه نیز وصل شود تا میدان نمازی بیست دقیقه راه است. 
شجاعیان ضمن بیان اینکه هر چه از زمان این پروژه می گذرد برخی ادعای تملک می کنند اظهار داشت: هر چه از زمان پروژه می گذرد شاهد این هستیم که مردم در زمین های اطراف شروع به کشاورزی کرده و ادعای تملک می کنند.
وی عنوان کرد: این جاده می تواند در بحث سوخت ، زمان مردم ، دسترسی سریع و آسان شهروندان هم در بحث درمان در دسترسی به بیمارستان پیوند ، نمازی یا بیمارستان های دیگر کمک کند و بسیار در زمان صرفه جویی شود.
حسین شجاعیان، پیمانکار این پروژه نیز در گفتگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: نام پروژه ، صدرا به شیراز است اما کیلومتر شمار آن از شیراز به صدرا است.
وی افزود: از 10/5 کیلومتری که داریم به ما گفته اند از کیلومتر 9/5 شروع کنیم به دلیل بحث مطالعاتی روگذر انتهایی مسیر که به بلوار حافظ شهر صدرا متصل می شود و در حال حاضر به ریل راه آهن و به آپارتمان های مجاور بلوار حافظ نزدیک است.
پیمانکار این پروژه در توضیح مشخصات این جاده گفت: 44 متر عرض جاده و یک خط بی آر تی در این جاده به اضافه سه لاین رفت و سه لاین برگشت پیش بینی شده است. 
نماینده شرکت جهاد نصر فارس تصریح کرد: قسمتی از پروژه به وسیله دو پل بزرگ یکی به طول 120 و دیگری به طول 140 متر که میان آنها خاکبرداری زیادی صورت میگیرد بهم متصل می‌شود.
پیمانکار پروژه قره پیری افزود: بیش از 60 دستگاه بولدوزر ، بیل مکانیکی،گریدر،غلطک،تانکر آبپاش، کمپرسی و..... در این جاده در حال فعالیت می باشند ، این مسیر دو دوربرگردان نیاز دارد که هم اکنون در مراحل اجرایی به سر می برد.
وی افزود: همچنین در طول مسیر چندین رشته قنات وجود دارد که به دلیل تداخل قنات ها با مسیر پروژه ، نقشه جاده شیفت داده شده است و قسمتی از پروژه هم به این دلیل زمان برده است.
به گزارش فارس ، در این پروژه دو سنگ شکن ، کارخانه تولید آسفالت و بچینگ تولید بتن توسط کارفرما ، شرکت جهاد نصر فارس مستقر شده است و برخلاف برخی از نقاط که هیچ پیشرفتی نداشته است و حتی تحویل پیمانکار داده نشده است قسمت هایی از این پروژه آماده عملیات روسازی آسفالت است.
حداقل شهرداری شیراز می تواند کم کم تأمین اعتبار کند تا پروژه رونق پیدا کند و امید مردم به این پروژه نا امید نشود.
خبرگزاری فارس از استانداری، شهرداری شیراز و سایر مسئولین استانی و شهری مطالبه می‌کند که به طور جدی به این پروژه بپردازند چرا که این پروژه به حال خود رها شده است و سرنوشت آن تا زمان تأمین اعتباری که از آن هم خبری نیست مبهم است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/762753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت دلخراش ِشاهدانِ جنایت اسرائیل در تجریش

مراقب گرمازدگی در داخل خانه باشید

لغو ١٢ هزار پرواز در ایام جنگ و آتش‌بس؛ گزارش اولیه خسارت به ایرلاین‌ها اعلام شد

چراغ خاموش شفافیت؛ چرا اطلاعات وام مسکن از دسترس عموم خارج شد؟

تأکید بر وحدت و انسجام ملی

عاشورا، فرهنگ بیداری و ایستادگی

این روغن‌ها برای سلامتی مفید هستند

عامل گرانی برنج در بازار

تاسوعای حسینی، روز وفاداری و ایثار

نذر و سوگ برای علمدار کربلا

دیدار معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد با خانواده شهیدان قاسمی، فروغی‌راد و مهری در استان زنجان

سراب تجزیه ایران

از سرگیری پرواز شرکت‌های هواپیمایی عربی به ایران

هشدار سازمان هواپیمایی؛ بعد‌ از ساعت 18 عصر پروازی نداریم

این غذاها سبب ابتلا به آلزایمر می‌شوند

بازار طلا پس از تعطیلات به کدام سو می‌رود؟

شیراز میزبان تجمع زینبیون در حمایت از ولایت

برگزاری عصر شعر عاشورایی دانش‌آموزی در شیراز

چگونه شرکت‌های جهانی از کشتار فلسطینی‌ها سودهای هنگفتی به دست می‌آورند؟

معاون وزیر ارتباطات: با اینترنت طبقاتی مخالفیم؛ اینترنت طبقاتی یعنی تبعیض

هشدار درباره تبعات تاخیر در اعلام قیمت خرید گندم

دیدار معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد با خانواده شهیدان قاسمی و فروغی‌راد در استان زنجان

این خوراکی‌ها ساعت خواب را تنظیم می‌کنند

قیمت جدید مرغ در ایام محرم اعلام شد

بازگشت فرودگاه تبریز به شبکه حمل و نقلی هوایی کشور

شناسایی و حذف 2400 مگاوات مصرف پنهان رمزارز‌ها

دیدار معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهیدان قاسمی و فروغی‌راد در استان زنجان

سکوت اژدها

شرایط بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده قطعی شده اعلام شد

فرودگاه شهید مدنی تبریز باز شد

راه‌اندازی قطارهای فوق‌العاده در مسیرهای پُرتردد برای تاسوعا و عاشورا

سلامت کبد به این ویتامین‌ها نیاز دارد

تأمین دام برای محرم و صفر بدون مشکل

اقامه نماز ظهر تاسوعا در حرم مطهر شاهچراغ (ع)

سومین حرم اهل بیت(ع) غرق در عزای تاسوعای حسینی

عزاداری تاسوعای حسینی در حرم شاهچراغ (ع)

چرا پوتین حکومت طالبان را به رسمیت شناخت؟

کاهش قیمت و افزایش فایل‌های اجاره مسکن با خروج اتباع غیرمجاز

کشف مهمات، گوشت شکار و سلاح غیرمجاز در «کوه هوا» لامرد

92 هزار نفر دوره در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای فارس مهارت آموختند

اضطراب، فوبیا و پانیک؛ چه تفاوتی دارند؟

توضیح عضو شورای شهر تهران درباره افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی

برق در وضعیت هشدار؛ تمدید خاموشی‌ها با افزایش مصرف

جزئیات جدید از واریز کالابرگ الکترونیکی

برگزاری مراسم عزاداری شب نهم محرم در فارس

واژگونی سمند در محور داراب فارس با 7 مصدوم

حضرت ابوالفضل(ع) نمادی از بصیرت و ولایتمداری در رکاب امام زمان

خرید روغن شرطی شد

عزاداری تاسوعای حسینی در سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران

کربلا؛ کانون عشق و دلدادگی