پیام فارس

آخرين مطالب

اجرای طرح مدار با هدف کمک به توسعه فناوری در کسب و کار‌های روستایی اجتماعي

اجرای طرح مدار با هدف کمک به توسعه فناوری در کسب و کار‌های روستایی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - محمدصادق حسنی در حاشیه سفر به فارس و در جمع خبرنگاران گفت: از سال 1400 و درراستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و انتقال فناوری به کسب و کار‌های روستایی، با هماهنگی معاونت روستایی وزارت کشاورزی و سایر دستگاه‌ها، طرح روستا‌های «نوفن» در دستور کار قرار گرفت.
او با بیان اینکه به موازت این طرح، طرح «مولد، دانش بنیان، اشتغال آفرین و روستایی» تحت خلاصه عنوان «مدار» نیز در دستور کار قرار گرفت، گفت: این طرح با هدف شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و کمک به آن‌ها برای توسعه فناوری‌های روز در کسب و کار روستایی کلید خورد و به همین دلیل می‌توان طرح‌های «نوفن و مدار» را دو طرح موازی مکمل و دارای یک هدف مشترک توصیف کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید در ادامه با بیان اینکه فارس به عنوان پانزدهمین استان کشور میزبان اجرای این رویداد می‌شود، عنوان کرد: در هر استان بنا بر ظرفیت‌ها یک نقشه راه داریم.
به گفته حسنی، اگر قرار است در استان فارس برای کسب و کار روستایی برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت انجام شود، حمایت مادی و معنوی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌هایی که محصولات فناور دارند، علاوه بر ارائه تسهیلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.
او ادامه داد: حمایت مادی و معنوی شامل رفع موانع اقدامات شرکت‌های دانش بنیان همانند اخذ مجوز، ایجاد زیرساخت و... می‌شود.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه منابع اعتباری ارائه تسهیلات هنوز ابلاغ نشده است، اظهار کرد: البته منابع اعتباری سالیانه برای دستگاه‌ها از جمله پارک علم و فناوری تعریف شده است.
حسنی گفت: صندوق کارآفرینی امید تلاش می‌کند چنانچه اعتباری به پارک علم و فناوری تخصیص یافته نزد این صندوق تودیع شود، دو برابر آن اعتبار به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت کند.
او گفت: بنا به اظهار مرکز آمار ایران، طی ١٠ سال گذشته ١٦ صدم درصد منابع اعتباری و تسهیلاتی در اختیار صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته و با همین منبع اعتباری، قریب به ١٨.٩ درصد اشتغال کسب وکار خرد در کشور توسط این صندوق، کمک و هدایت شده است.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید گفت: عملکرد صندوق از محل اعتبارات بودجه ١٤٠٠ که در سال ١٤٠١ پرداخت شد، تکلیف ٤.٥ تا ٥ هزارمیلیارد تومانی بوده، اما این صندوق نزدیک به ٦.٥ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.
حسنی همچنین مزیت صندوق نسبت به شبکه بانکی را چابکی بیان کرد و گفت: خودمان را محدود به تامین مالی صِرف نکرده‌ایم، ضوابط ودستورالعمل‌ها همانند وثایق، ضمانت‌ها ونحوه حمایت مالی همان ضوابط بانک مرکزی است و تلاش می‌کنیم که کمترین میزان بروکراسی اداری را داشته باشیم.

پیام فارس

او گفت: تجربه صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات از سال ٩٧ تا پایان شهریور ١٤٠١ نشان داد که بیش از ٤٥ درصد در بخش کشاورزی ورود پیدا کردیم؛ اولویت ما بحث کشاورزی و در رسته‌های گلخانه‌ای، آبزی پروری و فرآوری و گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان فارس نیز گفت: تلاش ما این بوده که صرفا یک نهاد تامین کننده مالی نباشیم، بلکه در کنار این موضوع به عنوان یک نهاد توسعه‌ای نیز نقش‌آفرینی کنیم.
به گفته سجاد پارسائیان، هدف از انجام این کار این است که ظرفیت‌های موجود در فارس، زنجیره‌های کسب و کار و مشاغلی که بتوانند اثر توسعه‌ای پیشران داشته باشد را شناسایی و در قالب انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی به آن‌ها کمک شود.
مدیر صندوق کارآفرینی امید در فارس گفت: قبل از اینکه دستگاه‌های اجرایی طرح‌های خود را معرفی کنند، جلسات تخصصی و فنی تشکیل می‌شود و طرح‌ها مورد بررسی اولیه قرار می‌گیرند و شرکت‌های طرف تفاهم‌نامه معرفی و نهایتاً به صندوق ارجاع داده می‌شوند. علاوه براین طرح‌هایی که پایداری بیشتر و در واقع نقش بیشتری در ایجاد اشتغال داشته باشند در اولویت قرار می‌گیرند.
پارسائیان گفت: در سال گذشته و در اکثر تفاهم‌نامه‌ها بالغ بر ٢٥ درصد بیشتر ازسهم استانی جذب داشتیم که نشان‌دهنده چابکی تیم بررسی کننده استان در حوزه صندوق کارآفرینی امید، دستگاه‌های اجرایی بامحوریت استانداری است.
او با تاکید بر اینکه در کمترین زمان ممکن تسهیلات در سطح استان جذب شده است، گفت: صندوق کارآفرینی امید فارس سال 1401 تعداد 1626 فقره تسهیلات به مبلغ حدود 217 میلیارد تومان، در زمینه ایجاد، توسعه و تثبیت اشتغال دانش بنیان، زنجیره تولید، توجه به مناطق محروم، ظرفیت‌های بخش کشاورزی و صنایع دستی و افزایش نقش مشارکتی بانوان پرداخت کرده است.
پارسائیان گفت: این صندوق توانسته زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال برای حداقل 2113 نفر را فراهم کند که نسبت به سال 1400 بالغ بر 82 درصد رشد داشته است. از طرفی سال گذاشته در موضوع کشت زعفران در بعضی شهرستان‌ها مانند سروستان به افزایش٢٠ درصدی سطح کشت کمک شد.
او با بیان اینکه فارس بالغ بر ٥٠ درصد رشته‌های صنایع دستی کشور را در خود دارد، گفت: در این حوزه نیز توانستیم 148 طرح را در سال گذشته حمایت کنیم؛ علاوه بر این‌ها در بخش ضمانت‌ها نیز بیشترین تسهیلگری را داشته‌ایم. از طرفی تا کنون بالغ بر ٦٣٠ صندوق محلی خرد زنان روستایی در فارس مورد حمایت قرار گرفته و تا سقف ٢٠٠ میلیون تومان تسهیلات صرفا با اخذ سفته به آن‌ها پرداخت شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید همچنین به موضوع روستا‌های نوفن نیز اشاره کرد و گفت: در بحث روستای نوفن نیز تلاشمان بر این است که در این استان کارگروهی با هدف ارتباط بین شرکت‌های فناور و فعالین اقتصادی در حوزه روستا‌ها تشکیل شود.
معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری فارس نیز با بیان اینکه روستای نوفن از ابتکارات صندوق کارآفرینی امید کشور است، گفت: بخشی از آنچه که در تحقق روستای نوفن اتفاق می‌افتد در واقع رسالت دستگاه‌های اجرایی هم محسوب می‌شود، با این حال صندوق کارآفرینی امید در راستای عمل به وظایف خود در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی، بخشی از هدف‌گذاری خود را در روستا‌ها انجام داده و فارس نیز پانزدهمین استان کشور است که طرح روستای نوفن در آن عملیاتی می‌شود.
محسن ربانی‌زاده، ضمن مفید و مناسب ارزیابی‌کردن این ایده، ضرورت مشارکت دستگاه‌هایی همچون دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در تحقق اهداف این طرح را مورد تاکید قرار داد و گفت: این یک واقعیت است که از فناوری گریزی نیست و باید تکنولوژی و فناوری به روستا‌ها وارد شود تا از ظرفیت نیرو‌های بالقوه ماهر و متخصص این مناطق برای رونق اقتصاد کشور بهره گرفته شود.
به گفته معاون استاندار فارس، این کار کمک می‌کند رشد تولید و اشتغال فناور را تجربه وبه ارتقاء بهره‌وری کمک کنیم.
او با اظهار تأسف از اینکه بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های روستایی به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: نمونه این عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های روستایی را می‌توان در خام‌فروشی و عدم فرآوری محصولات آن‌ها و همچنین در مسیر واسطه‌گری و دلالی قرار گرفتن تولیدات روستایی مشاهده کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس همچنین یکی از راه‌های مبارزه با دلالی و واسطه‌گری در روستا‌ها را توسعه فناوری وتکنولوژی روستایی عنوان کرد و ادامه داد: باتلفیق فناوری و تولید در روستا‌ها به راحتی می‌توان دست دلالان را کوتاه و در تشکی لزنجیره ارزش تولید تا مصرف و همچنین افزایش بهره‌وری کسب توفیق کرد.
ربانی‌زاده، نقش و عملکرد صندوق کارآفرینی امید را به نوعی کوتاه کردن دست واسطه‌گران وکمک به تشکیل زنجیره ارزش تولید تا مصرف عنوان و اضافه کرد: تحقق ایده مورد نظر صندوق کارآفرینی امید نیازمند تشکیل یک کارگروه استانی است.
به گفته او، صندوق کارآفرینی امید به لحاظ مالی و پرداخت تسهیلات پای کار است و استانداری هم سعی دارد بخشی از منابع فارس را از محل تبصره‌های 16 و 18 و سایر منابع به این سمت سوق داده و به تحقق روستا‌های نوفن، کمک کند.
ربانی‌زاده با تاکید بر اینکه اجرای این طرح باید بر مبنای اقتضائات، محصولات و شرایط هر منطقه عملیاتی شود، گفت: اگر بتوانیم تعریف صحیحی از زنجیره ارزش انجام دهیم و زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کنیم، می‌توانیم روستا‌های نوفن را وارددهکده جهانی کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/718538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق