پیام فارس

آخرين مطالب

جانِ تازه به موزه حضرت شاهچراغ (ع) با آثار به جای مانده از شهدای حرم گفتگو

جانِ تازه به موزه حضرت شاهچراغ (ع) با آثار به جای مانده از شهدای حرم
  بزرگنمايي:

پیام فارس- مهدی محسنی روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم شاهچراغ (ع) از چهار بخش تشکیل شده است. یک بخش از آن مربوط به کتابخانه و مرکز اسناد حرم می‌شود؛ قدمت کتابخانه و مرکز اسناد حرم شاهچراغ (ع) به زمان تاشی خاتون برمی‌گردد و می‌توان گفت این کتابخانه جزو قدیمی‌ترین کتابخانه در بقاع متبرکه محسوب می‌شود.

90 هزار جلد کتاب در کتابخانه شاهچراغ (ع)

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) ادامه داد: در آن زمان مدرسه‌ای در کنار بقعه حضرت شاهچراغ (ع) توسط تاشی خاتون ساخته و تعدادی کتاب هم وقف آن مدرسه شد. برخی از آن کتاب‌ها که قرآن کریم را هم شامل می‌شوند همچنان موجود هستند.

وی با تأکید بر اینکه کتابخانه و مرکز اسناد حرم شاهچراغ (ع) یک مجموعه بزرگ است که پیشینه قوی دارد، گفت: مخزن کتابخانه عمومی حرم نزدیک به 90 هزار جلد کتاب را در خود جای داده است؛ این مجموعه از تعدادی کتابخانه تخصصی از جمله کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی، کتابخانه احمدبن موسی (ع)، کتابخانه قرآن و کتابخانه امام رضا که قرار است در همین یک ماه آینده در سالروز میلاد امام رضا (ع) افتتاح شود بهره می‌برد.

هفت هزار جلد کتاب چاپ سنگی و نسخ خطی

محسنی یادآور شد: در مرکز اسناد حرم حدود هفت هزار جلد کتاب چاپ سنگی و نسخ خطی موجود است که حدود 3 هزار و 500 جلد از این کتاب‌ها نسخ خطی و حدود 2 هزار و 850 جلد از آنها نیز قرآن کریم هستند. بازه تاریخی این کتاب‌ها قرن چهارم و پنجم هجری تا قرن سیزدهم و چهاردهم است که هم اکنون فهرست‌نویسی این کتاب‌ها در حال تکمیل است.

راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه مرمت و آفت‌زدایی نسخ خطی در استان فارس

وی به بیان برنامه‌های این معاونت در حوزه کتابخانه و اسناد خطی پرداخت و گفت: راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه مرمت و آفت‌زدایی نسخ خطی در استان فارس و منطقه جنوب کشور به عنوان یکی از طرح‌ها در این زمینه محسوب می‌شود که اقدامات لازم برای تحقق این امر در حال انجام است. تقویت شیوه‌های نگهداری نسخ خطی، تولید محتوا برای نگهداری بهینه از نسخ خطی و آموزش به عموم مردم از دیگر برنامه‌های این معاونت به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه کتابخانه کودک حرم، سالن‌های مطالعه با گنجایش حدود 600 تا 700 نفر دارد، گفت: سالن‌های مطالعه حرم با امکانات بسیار خوب قابل استفاده برای عموم هستند و همه افراد با مقطع تحصیلی دیپلم به بالا می‌توانند با هزینه ناچیزی عضو کتابخانه حرم شاهچراغ (ع) شوند و از 90 هزار جلد کتاب و امکانات این کتابخانه در یک محیط فرح‌بخش استفاده کنند.

راه‌اندازی موزه گالری فاجعه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع)

محسنی با اعتقاد به اینکه نسخ خطی یکی از بزرگترین حاملان فرهنگی کشور هستند، افزود: ارزش مخزن نسخ خطی حرم شاهچراغ (ع) کمتر از موزه نیست.

وی با بیان اینکه در طرح توسعه موزه حرم قرار است وسعت این موزه از یک هزار و 700 متر مربع به 2 هزار و 800 متر مربع افزایش یابد، افزود: مقرر شده موزه نسخ خطی و اسناد قرآنی در کنار موزه گالری فاجعه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) راه‌اندازی شود.

12هزار شی تاریخی در موزه حرم شاهچراغ (ع)

وی اضافه کرد: فعالیت موزه حرم شاهچراغ (ع) از دهه 40 آغاز شده است و اشیا اهدایی و موقوفه‌های موجود در مجموعه‌های مرتبط با حرم جمع‌آوری شدند و در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. این موزه از یک مخزن بسیار مجهز برخوردار است و بیش از 12هزار شی تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

محسنی با بیان اینکه موزه حرم شاهچراغ (ع) به لحاظ تعداد اشیایی که در آن نگهداری می‌شود غنی‌ترین موزه استان فارس و جنوب کشور به شمار می‌رود، گفت: برخی از اشیایی که در این موزه نگهداری می‌شود اشیایی هستند که‌ از پنج هزار سال پیش به جا مانده‌اند؛ از سنگ‌نوشته‌ها با خطوط ایلامی تا اشیای مربوط به حادثه تروریستی حرم در این موزه به نمایش گذاشته شده است‌.

ثبت ملی اشیای حرم شاهچراغ (ع) در دستورکار

وی با اشاره به نمایش گذاشتن اشیا باقی مانده از شهید محراب آیت‌الله دستغیب در موزه حرم شاهچراغ (ع) ادامه داد: اشیای خاصی در این موزه وجود دارد که در هیچ موزه دیگری نیست و برخی از این اشیا ثبت ملی شده‌اند. ثبت ملی تعدادی از این اشیا هم در دستور کار قرار دارد.

دانشنامه حضرت احمد بن موسی (ع) و فصلنامه رهیافت اندیشه دینی

محسنی پشتیبانی سرورها و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در مجموعه آی تی حرم را از دیگر فعالیت‌های این معاونت دانست و گفت: در این زمینه از افراد متخصصی بهره گرفتن می‌شود. بخش دیگری از این معاونت هم به مدیریت آموزش و پژوهش می‌پردازد. در این بخش دانشنامه حضرت احمد بن موسی (ع) دنبال می‌شود.

او با بیان اینکه پژوهشگران بسیاری در این مجموعه به صورت قراردادی به فعالیت مشغول هستند، گفت: البته حدود هفت نفر نیروی رسمی در مجموعه پژوهشی حرم فعالیت دارند؛ از پژوهشگران علاقمند به فعالیت در حوزه پژوهشی حرم دعوت می‌کنیم که مقالاتشان را که هنوز منتشر نشده به واحد پژوهشی حرم ارائه کنند.

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب و جلسات نقد کتاب

محسنی برگزاری مراسم رونمایی از کتاب و جلسات نقد کتاب را از برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و یادآور شد: پروژه‌ها و برنامه‌هایی برای دهه کرامت به منظور بزرگداشت احمد بن موسی (ع) و مراسمی با هدف تمجید از پیشکسوتان هنر و معماری و خدمت در حرم شاهچراغ (ع) در نظر گرفته‌ایم و یک سری برنامه‌هایی هم با همکاری مدارس و مهدکودک‌ها ویژه کودکان و نوجوانان با هدف ترویج کتابخوانی دنبال می‌شود؛ درصدد هستیم برنامه‌ها و همایش‌های مختلفی را نیز در طول سال با رویکرد پژوهشی و آموزشی در حرم برگزار کنیم.

نظرسنجی از زوار و تحلیل این نظرسنجی‌ها

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آمارگیری از زوار هم از دیگر برنامه‌های این معاونت است، گفت: نظرسنجی از زوار، تحلیل این نظرسنجی‌ها و تبدیل آنها به بازخورد مناسب برای ارائه به معاونت‌های مختلف حرم به منظور بهتر شدن خدمات و امکانات و تعریف پژوهش‌هایی با هدف شناسایی آسیب‌هایی که درخدمات‌رسانی وجود دارد و ارائه راهکار برای کاهش این آسیب‌ها و بهینه کردن خدمات از طریق پژوهشگران از اولویت‌های این معاونت به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ارائه برنامه‌های آموزشی به مدیران و کارکنان رسمی حرم، زوار و خدام افتخاری در حوزه‌های موردنیاز از دیگر برنامه‌های معاونت علمی و پژوهشی حرم محسوب می‌شود، ابراز کرد: امیدواریم این مجموعه که تنها معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی در مجموعه بقاع متبرکه در ایران و عراق است بتواند خدمات خوب و شایسته‌ای را ارائه کند و در مسیر بهتر شدن کیفیت خدمات حرم به زوار گام بردارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/642243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید