پیام فارس

آخرين مطالب

تعلل در تحقق بودجه باغات شیراز؛ یا بودجه‌ای که صرف امور دیگر شد؟! اقتصادي

تعلل در تحقق بودجه باغات شیراز؛ یا بودجه‌ای که صرف امور دیگر شد؟!
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  باغات شیراز که روزی حجم وسیعی از فضای سبز شهری این کلانشهر را تشکیل می‌دادند امروز بسیار کوچک شده‌اند. 
باغ‌هایی که علاوه بر ایجاد فضای سبز و بکر جهت تفریح نقش تامین اکسیژن را نیز عهده‌دار بودند؛ اما طی سال‌های گذشته به‌ویژه در دهه 70 با بی‌تدبیری حجم گسترده‌ای از باغات از دست رفت و به بهانه ساخت بیمارستان و .
  .. تغییر کاربری‌ها رخ نمود. 
این اتفاق تلخ ادامه یافت تا از حجم سه هزار هکتاری باغات شیراز که خود به دو گروه شامل حوزه استحفاظی قصردشت و باغات خارج از حوزه استحفاظی هم در محدوده و هم در حریم تقسیم می‌شوند، کمتر از 2 هزار هکتار باقی بماند. 
امروز وسعت باغات قصردشت که محله‌ای خوش اب و هوا، قدیمی و مشهور شهر شیراز است، هزار و 500 هکتار شامل باغ، اراضی و روستاهایی چون کدیون، دینکان و ... بوده که در مجموع حدود هزار هکتار آن در گروه یک واقع شده است. 
باغات قصردشت خود شامل پنج گروه هستند، در گروه یک هیچ ساخت و سازی مجاز نیست و از محل تغییر کاربری برخی گروه‌های دیگر باید جهت حفظ و آبادانی گروه یک استفاده شود. 
تغییر کاربری‌های جزیره‌ای با واگذاری‌های غیراصولی
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این راستا در گفتگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه طی سنوات گذشته با استفاده از اشکال قانون برخی ساخت و سازها و واگذاری‌های غیر اصولی صورت گرفته است، گفت: در هزار هکتار گروه یک 30 هکتار مغایرت وجود دارد که همان ساخت و سازهای غیرمجاز است در حالی که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی تنها آنچه که از گروه 5 به صورت زمین است و باغ نیست می‌تواند تغییر کاربری یابد و عوایدش صرف حفظ باغات گروه یک شود. 
غلامعلی ترابی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبات ادوار مختلف شورا در گذشته توضیح داد: در شوراهای مختلف مصوباتی در حوزه صیانت از باغات به تصویب رسید که شهرداری به عنوان متصدی اصلی به حفظ باغات کمک کند و ساخت و سازهای غیرمجاز را به عنوان فضای عمومی در اختیار مردم قرار دهد اما به طور کامل اجرایی نشد، همچنین مبالغی که باید برای حفظ باغات اختصاص می‌یافت نیز به طور کامل تخصیص نیافت. 
وی با بیان اینکه بودجه مصوب شده سال جاری برای حفظ و تملک باغات شیراز هزار میلیارد تومان بود، گفت: متاسفانه این بودجه تا کنون محقق نشده است و تا پایان سال و ماه های ابتدایی سال آینده 50 تا 60 درصد آن محقق خواهد شد. 
ترابی با اشاره به اینکه در بحث باغات دو موضوع مطرح است، اظهار داشت: یکی تامین منابع مالی و یکی اختصاص این منابع است که مطرح می‌شود، اما به دلیل تغییرات مدیریتی که امسال در بحث شهرداری داشتیم مقداری عقب افتادگی داریم اما تلاش می‌شود این عقب ماندگی جبران شود. 
این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از تحقق بخش زیادی از بودجه مصوب دارد اما در جای دیگر هزینه شده است، گمانی که شورا از شهرداری جزئیات آن را مطالبه کرده است
ترابی اما با اشاره به اینکه یکی از عمده‌ترین دلایلی که عملکرد در حوزه باغات مطلوب نیست، تغییرات مدیریتی بوده، گفت: شهرداری قول داده است که در سال 1402 این عقب‌ماندگی را جبران کرده و خروجی خوبی اتفاق بیفتد. 
احداث باغ‌پارک بزرگ شهری در دل شیراز
ترابی در ادامه با اشاره به ایجاد باغ‌پارک بزرگ شهری در شیراز که نمونه آن در دنیا کم نظیر است، اظهار داشت: در نظر است تا در شهر شیراز در فضایی به وسعت 400 هکتار یک باغ پارک بزرگ برای استفاده عموم ایجاد شود تا مردم بتوانند از فضای باغات برای تفریح استفاده کنند. 
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز با ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به این افق گفت: در افق مد نظر، مجموعه گردشگری خوبی نیز در کنار این باغ قرار خواهد گرفت تا مورد استفاده مردم شهر شیراز و کشور قرار گیرد که با مصوبات شورا و پیگیری های شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط اتفاق خواهد افتاد. 
تغییر کاربری باغات نیز یکی از مواردی بود که ترابی نسبت به آن پاسخ داد و گفت: مرجع تغییر کاربری کمیسیون ماده 5 استانداری است که اعضای مختلفی دارد و شهرداری مجری اجرای طرح هاست، به طور مثال فعالیت های کاربری و خدماتی در شهر بر اساس ضوابط باید در اختیار همان خدمات قرار گیرد به این معنا که اگر تصویب می شود فضایی در اختیار آموزش یا در اختیار درمان قرار گیرد باید در اختیار همان باشد، اما آنچه مسلم است اینکه جانمایی و مکان‌یابی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است برای مثال ایجاد بیمارستان هایی که در دهه 70 در مجموعه باغات ساخته شده است اتفاقات ناشایستی است که نبای هرگز تکرار شود. 
باغ‌هایی که بیمارستان شدند!
وی گفت: طی سال‌های گذشته بیمارستان هایی چون دنا، کوثر، اردیبهشت، مرکزی و چمران در دل باغات جانمایی و ساخته شده‌اند و حتی اورژانس برخی از این بیمارستان‌ها به دلیل جانمایی نامناسب سبب دسترسی نامناسب برای مردم شده است. 
هرگونه تغییر کاربری در حوزه باغات گروه یک تخلف است و پیگرد قانونی دارد
ترابی افزود: احداث این بیمارستان‌ها با خشکاندن و قطع درختان در محدوده باغات ضربه سنگینی بر پیکره باغات بود و لذا در مجموعه باغات و فضای سبز شهری هیچگونه تغییر کاربری نباید اتفاق افتد و هرگونه تغییر کاربری در این محدوده تخلف است. 
او تاکید کرد: این تغییر کاربری‌ها خلاف مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است و در صورت اتفاق افتادن دستگاه نظارتی و دستگاه قضا باید به آن ورود و برخورد کنند. 
این عضو شورا با اشاره به اینکه پیشنهادهایی از سوی استانداری مطرح شده تا این تغییر کاربری‌ها رخ ندهد و مجوزی برای تغییر کاربری به سادگی صادر نشود، گفت: در گذشته عرصه بزرگی از شهر شیراز را باغ‌ها تشکیل می‌دادند به گونه‌ای که در سال 68 هزار و 500 هکتار باغ داشتیم اما از سال 70 چندصد هکتار از این باغ‌ها تخریب شده و اکنون در حوزه استحفاظی از هزار هکتار صد هکتار تغییر کاربری داده شده است. 
ترابی در ادامه اظهار داشت: با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 1381 و ایجاد حوزه استحفاظی باغات بنا شده هزار هکتار از مجموعه باغات به عنوان فضای سبز عمومی در اختیار مردم قرار گیرد که تاکنون 250 هکتار از این میزان تملک شده و در اختیار مردم قرار گرفته است همچنین 750 هکتار باغ دیگر نیز باید تملک شده و در جهت حفظ و نگهداری آن اهتمام جدی صورت گیرد تا دیگر شاهد از بین رفتن این میراث گرانبها نباشیم.
  شورا فرصتی به شهرداری داده است تا درباره این بودجه شفاف سازی کند، بودجه ای که محقق نشده یا محقق شده اما در امور دیگری صرف شده است!
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/375015/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!