پیام فارس

آخرين مطالب

راه‌اندازی نخستین ژئوپارک شهری ایران در شهر شیراز اجتماعي

راه‌اندازی نخستین ژئوپارک شهری ایران در شهر شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مصطفی کیانی رحیمی گفت: ایران جایگاه مهمی در جهان از دیدگاه ویژگی‌های طبیعی و گوناگونی زمین شناختی دارد. مناطق مختلفی از ایران، پتانسیل معرفی جهت ژئوپارک را دارد. ژئوتوریسم و ژئومورفوتوریسم، رویکردی مسئولانه، حفاظتی و علمی درباره پدیده‌های منحصر به فرد طبیعی در چارچوپ شناسایی ژئومورفوسایت‌ها است.
او گفت: امروزه، موضوع زمین‏ گردشگری (ژئوتوریسم) و ژئوپارک، رویکرد اصلی توسعه گردشگری در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و همچنین مناطقی است که منابع و ذخایر طبیعی محدود داشته و یا از لحاظ صنایع و تولیدات ضعیف بوده، اما دارای جاذبه‌های ارزشمند زمین شناختی و زمین ریخت شناسی (ژئومورفولوژیکی) هستند.
  کیانی رحیمی گفت: گسترش شهرنشینی و فعالیت‌های مختلف انسانی که موجب افزایش فشار بر محیط‌های طبیعی و اکوسیستم‌ها است، موجب مطرح شدن توسعه پایدار و توجه بیشتر بر محیط‌ها و چشم‌انداز‌های طبیعی شده است، ژئوپارک‌ها علاوه بر توجه به جاذبه‌های زمین‌شناختی، بر تفسیر و آموزش، حفاظت گونه‌های مختلف میراث و همچنین شکوفایی اقتصادی و فرهنگی جامعه میزبان تأکید دارند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ژئوپارک، یک محدوده جغرافیایی مشخص است که با استفاده از جاذبه‌های طبیعی زمین‌شناختی و زمین ریخت شناسی، جامعه محلی را به طور مستقیم درگیر مباحث حفاظت، مدیریت و بهره‌برداری و آموزش می‌نماید و به این ترتیب دستیابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری را میسر می‌سازد.
او گفت: یکی از راهبرد‌های ایجاد اشتغال جدید، توسعه صنعت توریسم بر مبنای پایش مکان‌های طبیعی متنوع، مفرح و جاذب گردشگر با سطح دسترسی مناسب است و شورای اسلامی و شهرداری شیراز درصدد بررسی توانمندی‌های ژئوپارک و ارائه راهکار‌های مدیریتی جذب گردشگر در شیراز می‌باشد، که با پیمایش میدانی پتانسیل‌های ژئوتوریستی شامل ژئوسایت‌ها، ژئومورفوسایت‌ها و نیز سایت‌های فرهنگی و اقتصادی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت. علاوه بر ژئوسایت‌های طبیعی، سایت‌های فرهنگی و اقتصادی نیز اهمیت فوق¬العاده‌ای داشته اند بنابراین وجود سایت‌های مختلف و متنوع گردشگری و امکان بازدید طیف‌های مختلف گردشگران، توان تبدیل به یک قطب ژئوتوریسم کشوری و ژئوپارک را دارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در حال حاضر 177 ژئوپارک در 46 کشور جهان وجود دارند که یک شبکه جهانی را شکل داده‌اند، گفت: این شبکه به سرعت در حال رشد و توسعه است.
کیانی رحیمی حفاظت از میراث زمین‏شناختی، بالا بردن نرخ اشتغال در بین فارغ ‏التحصیلان مراکز آموزش عالی رشته‌های مختلف، توسعه اقتصادی جامعه محلی با استفاده از راهبرد‌های ژئوتوریسم (زمین گردشگری)، کاهش مشاغل کاذب، افزایش آگاهی و دانش عمومی درباره منابع زمین و جلب مشارکت جامعه محلی در حفاظت و نگهداری از آن‌ها را از جمله دستاورد‌های ایجاد ژوپارک در مناطق دانست و گفت: ایجاد، معرفی و ثبت ژئوپارک در یک منطقه در واقع دست یابی به یک برند معتبر گردشگری است که به معنای تضمین کیفیت، امنیت و اعتبار یک مقصد گردشگری بوده و راهکاری نوین برای مدیریت هوشمندانه و مدبرانه آن سرزمین به شمار می‌رود. از این رو برنامه‌ای که در این راستا برای شهر شیراز درنظر گرفته شده، شامل شناسایی، معرفی و ثبت یک ژئوپارک شهری است که اهداف ویژه‌ای را دنبال می‌کند.
او، توسعه متوازن گردشگری و خدماتی در سطح شهر را یکی از مهمترین اهداف مورد نظر دانست و گفت: کمک به توسعه متوازن گردشگری و خدماتی در سطح شهر و محدوده‌های پیرامونی به نحوی که با معرفی مقاصد گردشگری جدید، فشار و تمرکز از روی برخی مناطق مخاطب فعلی برداشته شده و مردم با گونه‌ای جدید از گردشگری (زمین گردشگری) آشنا شوند، در واقع به این وسیله بخش‌های کم برخوردارتر با استفاده از جاذبه‌های ویژه‌ای که در طول مطالعات شناسایی خواهند شد، رونق خواهند گرفت.
کیانی رحیمی با اشاره به این نکته که ایده ژئوپارک شهری همچنین توانایی متعادل سازی و حتی متوقف کردن رشد بی ضابطه و دست اندازی به بخش‌های بکر و ارزشمند طبیعت و چشم‌انداز‌های اطراف شهر را دارد، گفت: بر همین اساس از باتجربه‌ترین و خبره‌ترین متخصصین این حوزه در ایران و منطقه که دارای کرسی جهانی نیز هستند، برای ارزیابی منطقه و ارائه مشاوره تخصصی دعوت به عمل آمد، آقای علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم و مشاور ارشد دو ژئوپارک ارس و طبس که کار شناسایی، راهبری پروژه و ثبت این سه ژئوپارک را به انجام رسانده و ایران را در زمره کشور‌های پیشرو در حوزه ژئوپارک مطرح نموده‌اند، ایشان ارزیاب و عضو اصلی شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی نیز هستند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: برنامه موردنظر توسط شورای اسلامی و شهرداری شهر شیراز و با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز و با همراهی تعدادی از معاونت‌ها، شهرداران مناطق و مدیران ارشد شهرداری شیراز، هیئت علمی و دانشگاه آزاد دانشگاه شیراز، سازمان زمین شناسی مرکز شیراز و... طی بازدیدی در روز پنچشنبه 6 بهمن 1401 در طول یک روز کامل برگزار شد و در آن از مناطق شمال غرب، غرب، جنوب، جنوب شرق، شرق و بخش‌هایی از مرکز شهر شیراز و حرائم پیرامونی مراکز مذهبی، فرهنگی، گردشگری و تاریخی بازدید به عمل آمد و در خلال این بازدید به بحث و تبادل نظر فنی و کارشناسی پرداخته شد.
او گفت: برخی از این نقاط در سطح کشور کم‌نظیر بوده و حتی قابلیت مطرح شدن در سطح بین‌المللی را هم دارند در جهت تحقق این ژئوپارک که می‌توان آن را به عنوان یکی از دستاورد‌های شاخص شهرداری و شورای ششم درنظر گرفت‏، نیاز به همکاری و حمایت کامل مقامات ارشد استان و شهر شیراز وجود دارد.
کیانی رحیمی ادامه داد: این همکاری و همدلی ان شاالله منجر به خلق یک اثر ارزشمند ملی در شهر شیراز خواهد شد که علاوه بر منافع پرشمار پیش‌گفت، راهکاری موثر برای حفظ و صیانت از میراث طبیعی و زمین شناختی منطقه بوده و این امانت را برای آیندگان به یادگار خواهد گذاشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/299882/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید