پیام فارس

آخرين مطالب

مایه حیاتی که از بیرم دریغ شده است/سوغات بی‌اعتنایی مسئولین؛آب نیترات‌دار و بیماری یا پولِ گزاف برای آب شیرین! مقالات

مایه حیاتی که از بیرم دریغ شده است/سوغات بی‌اعتنایی مسئولین؛آب نیترات‌دار و بیماری یا پولِ گزاف برای آب شیرین!
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  رنج بی‌آبی و نبود مایعِ گران بهای مایه حیات در بیرم لارستان زخمی کهنه است که در طول سالیان سال سر باز مانده است و بدون مرهم.
بیرم سالهاست که چشمش به رسیدن آبی گوارا خشک شده و از طبیعی ترین حقش محروم گشته است، این کهن دیار محروم و مظلوم سالهاست فریاد عطش سر می دهد اما پاسخش را با وعده ها و امروز و فردا کردن و در حال پیگیری بودن می دهند! پیگیری هایی که پس از سالها هنوز ادامه دارد اما نتیجه اش همچنان چشم انتظاری است!
به راستی چه رنجی است نبود آب آشامیدنی سالم؟! آبی که نیترات زیادی اش دستگاه گوارش، کلیه و معده مردم را نشانه گرفته است، توده های سرطانی در آن جا خوش می کنند و شوکی می شوند برای پایان آرزوهای دور و درازی که در حسرت به یغما می روند، این رنج را فقط مردمانی درک می کنند که دردِ تلخ بیماری را می کشند، چشمشان به آب شور که می افتد حسرت می کشند و در زندگی شان رد وعده ها بسیار است.
آب را باید بخریم اما با کدام پول؟!
از عطش بیرمِ بیمار با آب ناسالم هرچه بگوییم و بنویسیم پایانی ندارد، پایان درد بیرم روزی لست که عزم و اراده ها به کار بیفتد و طعم یک جرعه آب گوارا را نصیب مردمانی کند که سالهاست عطش بر جانشان رخنه کرده است.
هفته گذشته مدیرکل آبفا فارس در پی گزارشی که با عنوان «سایه سنگین بی آبی بر جنوب فارس» در خبرگزاری فارس منتشر شد جوابیه ای را ارسال کرد و در آن اظهار داشت: آب بیرم با 3 دستگاه آب شیرین کن تأمین می شود.
این جوابیه بار دیگر ما را به سوی بیرم روانه کرد به ان امید که کام مردم بیرم شیرین گشته اما دریغا از رنجی که با رنج های دیگر مضاعف شده است!
بیرم است و تابستان داغ و هرم آفتاب تیز جنوبی، رد مسیر را می‌گیرم به میان اهالی این شهر می‌روم تقاضای یک جرعه آب می‌کنم تا هم سیراب شوم و هم از احوالات آب شیرین جویا.
آب شیرین به نظر می رسد اما در لابلای شیرینی اش تلخی هایی هم خود نمایی می کند که توفیری با همان روزهای پیشین ندارد، آبی که باید به قیمت گزاف بخرند کامشان را شیرین کند یا تلخ؟!
وقتی که می فهمند در حال تهیه خبر از وضعیت آب آشامیدنی بیرم هستم، انگار که خفقان از حنجره‌هایشان گرفته شده است و می‌گویند: «بگویید به داد ما برسند، بی آبی در اینجا بیداد می کند، هرکسی می آید وضعیت آب بیرم را می بیند وعده ای می دهد و می‌رود.»
از آن آب شیرین کن هایی پرسیدم که در بیرم نصب شده است تا آبی گوارا را به کامشان برساند اما هرچه می گفتند درد بود و رنج؛ کدام آب شیرین کن ها؟ سه دستگاه آب شیرین کن در اینجا نصب کرده اند یکی دولتی و دوتای دیگر خصوصی که یکی از آنها هم از کار افتاده است اما باید آب را بخریم!
در این وضعیت اقتصادی دشوار با مردمی که اکثرشان بی بضاعت هستند از کجا پول بیاورند برای خرید آب؟! یک بشکه 20 لیتری آب شیرین را به قیمت 20 هزارتومان می خریم اما شما قضاوت کنید این آب چند روز کفاف می دهد؟! خانواده های اینجا پرجمعیت هستند در هفته باید سه چهار بار آب بخرند تا کفافشان را بدهد حالا با کدام پول و هزینه؟
یکی دیگر از اهالی بیرم می گوید: مسئولین خودشان بارها گفته اند آب بیرم قابلیت آشامیدن ندارد آنقدر که طعم گَس و تلخ و شوری دارد و پر از نیترات است، اما این آب نه فقط قابل آشامیدن نیست که حتی برای شستشو و استحمام هم غیرقابل تحمل است اگر یک جرعه آن را به صورتتان بزنید چنان چشمانتان می سوزد که دیگر دست به سمت این آب نخواهید برد.
باز هم تکرار می کنند: از درد و رنج مردم بیرم بگویید و بنویسید، شما را قسم می دهم صدای ما را به مسئولین برسانید تا کاری برایمان بکنند، از این بی آبی ها به ستوه آمده ایم و نمی دانیم باید حرفهایمان را به چه کسی بگوییم.
وعده هاتان چه شد؟
شهروندان بیرم خواستار رسیدگی مسئولین و عمل به قول و وعده هایشان شده اند، یکی از آن قول ها وعده وزیر کشور درخصوص تأمین آب بیرم به صورت کوتاه مدت با دستگاه های آب شیرین کن بوده است که اگرچه دستگاه های آب شیرین کن نصب شده است اما پرداخت پول به ازای آب برای دستانی که رنج روزگار بی بضاعتشان کرده است دشوار است و دردی مضاعف تر.
یکی دیگر از وعده هایی که شهروندان بیرم از آن یاد می کنند انتقال آب از سد سلمان به بیرم است، وعده ای که مسئولین مختلف از رده های کشوری، استانی و شهرستانی قول پیگیری اش را داده اند اما هیچ خبری از آن نشده است.
آب مایعی حیاتی است که حیات همه به ان گره خورده است، این روزها بحران و تنش های بی آبی مناطق بسیاری را با خود درگیر کرده است، اما رنج بیرم رنجی کهنه است که سالها سخن از آن به میان می آید ولی این سخن ها مرهمی برای مردم نیست.
پاسخ مسئولین؛ همچنان چشم انتظاری
پیگیری خبرنگار فارس از مسئولین در خصوص آخرین اقداماتی که برای حل مشکل آب بیرم انجام شده به این نحو است که برخی از مسئولین مربوطه پاسخگو نبودند و مشاور استاندار فارس در امور آب نیز که پاسخگوی فارس شد همچنان بر طرح هایی تأکید کرد که باید زمان زیادی برای تحقق آن ها سپری شود.
مشاور استاندار فارس در امور آب در پاسخ به خبرنگار فارس ضمن اذعان به کمیت و کیفیت پایین آب در بیرم اظهار داشت: برنامه ها برای آبرسانی به بیرم در دو محور کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده است در بحث کوتاه مدت نصیب آب شیرین کن ها بود که خب از آنجایی که دو آب شیرین کن توسط بخش خصوصی تأمین شده است مردم هزینه آن را می پردازند!
اردکانی افزود: در بحث بلند مدت هم طرح انتقال آب از سد سلمان فارسی به بیرم مدنظر قرار گرفته است که این موضوع هم در حال پیگیری است.
به گزارش فارس، بیرم برای زیست خود در تمنای آب است، نه آن آب شوری که چشم ها از شدت شوری اش به سوزش افتد و نه آن آب شیرینی که بهایش پرداخت پول از سوی مردمی ست که رنج روزگار کم بضاعتشان کرده است.
بیرم هنوز هم چشم دوخته به وعده های مسئولین است، اما انگار که رنج بی آبی بیرم هنوز برای مسئولین به دغدغه جدی تبدیل نشده است، هنوز رنج بیماری مردم از آب نیترات دار غیرقابل استفاده برای مسئولین حاد نگشته است تا چاره ای محکم بیاندیشند؛ باشد که عزم ها محکم تر و گام ها سریع تر برداشته شود و از این درد بکاهد.
انتهای پیام/ن

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/275747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید