پیام فارس

آخرين مطالب

شور حسینی پیونددهنده اقوام و مذاهب در گلستان فرهنگي

شور حسینی پیونددهنده اقوام و مذاهب در گلستان
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ایرنا، شروع ماه محرم برای هر ایرانی از کوچک تا بزرگ یادآور واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان، آتش زدن خیمه‌ها و به اسارت بردن زنان و کودکان بیگانه است و حضور در مراسم عزاداری هیات‌های مذهبی در مساجد و حسینیه‌ها در این ماه، بار دیگر دل‌ها را در سوگ ماتم کاروان حسینیان برای رفتن به محشر کربلا مملو از حزن و اندوه می‌کند.
اقشار مختلف مردم و عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در استان گلستان همانند سایر نقاط از روز شنبه با آغاز ماه محرم با حضور در مساجد و حسینیه‌ها برای عزاداری‌ فرزند فاطمه (س)، شعور حسینی خود را به نمایش گذاشتند.
از نگاه مومنان واقعی عشق به امام حسین(ع) عشق به عزت و اقتدار و همه خوبی‌ها، عشق به ایمان و اعتقاد و سربلندی و مردانگی و آزادگی است و به راستی که حسینی شدن سعادت می‌خواهد و باید عاشقانه راه و مسیر روشن حسینی را انتخاب کرد.
مهمترین سمبُل عزاداری به‌ویژه در ماه محرم سیاه پوش کردن خیابان‌ها با پرچم‌های مشکی است که هر ساله توسط عاشقان اهل بیت(ع) در کنار برپایی مراسم عزاداری توسط اقوام مختلف استان گلستان در مساجد و حسینیه‌ها انجام می‌شود و علاوه بر آن قوم ترکمن هم با صدقه دادن به نیازمندان، برپایی ایستگاه صلواتی و پخش نذری خود را در این غم بزرگ شریک می‌دانند.
همچنین عده‌ای از مردم ترکمن که همگی اهل سنت هستند در طول ماه محرم محافل ختم صلوات و قرآن در کنار قرائت بعضی از اشعار مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن را در وصف امام حسین(ع) برگزار می‌کنند. 
روحانی اهل سنت گلستان، محبت به اهل بیت پیامبر (ص) به‌ویژه امام حسین(ع) را برای اهل سنت مایه افتخار دانست و بیان کرد: مردم ترکمن این استان هر ساله در ماه محرم با برگزاری مراسم ختم صلوات و قرآن و نیز روزه گرفتن و صدقه دادن، در غم شهدای کربلا به سوگواری می‌پردازند.
آخوند عبدالجلیل فرهمند افزود: از نگاه اهل سنت اباعبدالله حسین(ع)، امام هدایت و آزادی است و مومنان در پرتو حیات عالمانه و سعادتمندانه این امام شهید می‌توانند به اهداف و آرمان‌های بلند انسانی خود دست یابند.
ترکمن‌ها حرمت زیادی برای ماه محرم قائل هستند و این ماه به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی را فرصت خوبی برای گسترس دوستی می‌دانند و افرادی را که به دلایل مختلف با یکدیگر قهر هستند، به احترام این ماه و امام حسین(ع)، آشتی می‌دهند.
پخت غذای نذری مانند سوپ، آش و نان‌های محلی و توزیع آن بین همسایگان، روزه گرفتن به یاد تشنگی و گرسنگی شهدای کربلا در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، خواندن نمازهای مستحبی، ختم قرآن و صلوات و نثار آن به روح امام حسین(ع) و یاران شهیدش، برپایی سفره افطاری برای روزه‌داران بعد از نماز مغرب و عشا در مساجد و تبیین واقعه کربلا و از خود گذشتگی امام حسین(ع) برای دفاع از ارزش‌های واقعی دین اسلام توسط سخنران از جمله مراسم‌های ترکمن‌های استان گلستان در ماه محرم است.
همچنین در بین بعضی از ترکمن‌ها رسم است اگر خانواده‌ای فرزند دوقلو پسر به دنیا بیاورد برای نشان دادن محبت و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت (ع) نام کودکان خود را حسن و حسین می‌گذارد زیرا یاد واقعه کربلا و فداکاری امام حسین(ع) بغض و اندوه را در دل هر انسان آزاده‌ای می‌اندازد. 
حاج آخوند امان گلدی حنفی امام جمعه اهل سنت گمیشان هم گفت: اهل سنت به اصل محبت به اهل بیت عصمت و طهارت و جایگاه شخصیتی امام حسین(ع) اعتقاد دارند هر چند که شیوه ابراز محبت و علاقه آنها نسبت به سیدالشهدا (ع) با شیعیان متفاوت است.
وی خواندن نماز نافله، دادن صدقه، پختن انواع نان و طعام، فرستادن صدقه به مساجد و خواندن دعا و قرآن برای ارواح مطهر شهدای کربلا را از جمله آیین‌های ترکمن‌های گلستان در دهه اول محرم برشمرد و اظهارداشت: قوم ترکمن مراسم سوگواری صدقه عاشر آی (نذری ماه محرم) را در دهه اول این ماه در نقاط مختلف استان از جمله گمیشان برگزار می‌کنند که یکی دیگر از جلوه‌های ارادت اهل سنت به اولاد نبی مکرم اسلام(ص) است.
تمام این مراسم قوم ترکمن در کنار برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی، تجمع سه سالگان حسینی، مسابقات مداحی نوجوانان و نونهالان حسینی، دسته‌ روی در روزهای عاشورا و تاسوعا، نشست شعر آیینی و مجمع ذاکرین اهل بیت(ع) و برگزاری زیارت عاشورا در ادارات در کنار مراسم عزاداری در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نمایش بخشی از دلدادگی مردم گلستان به خاندان عصمت و طهارت است.
تراب استادی یکی از مداحان اهل بیت(ع) در گنبدکاووس هم در گفت و گو با با ایرنا در وصف حال و هوای محرم، بیان کرد: شور و نشاط مراسم محرم امسال در مقایسه با 2 سال قبل، پرشورتر است و مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در مساجد حضور یافته و در غم شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران‌شان سوگوار می‌کنند.
وی مهمترین نیاز امروز جامعه را حسینی بودن و حسینی ماندن دانست و گفت: بهترین درخواست از مومنان عمل به این شعر است "حسینی باش در محشر نگویند/ چرا پرونده‌ات امضا ندارد/ اگر پرونده‌ای امضا ندارد/ رضایت نامه از زهرا ندارد/ سرش در روز محشر بی‌کلاه است/ هر آن کس که چون حسین مولا ندارد".
رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در این شهرستان تقریبی برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) نمایش بخشی از وحدت حاکم میان تشیع و تسنن به‌حساب می‌آید.
حجت‌الاسلام احمدرضا کریمی افزود: مردم ترکمن در کنار اقوام دیگر با برپایی ایستگاه صلواتی و پخش نذری و صدقه دادن عشق و ارادت خود به سید و سالار دشت کربلا امام حسین(ع) را به نمایش می‌گذارند.
وی افزود: امسال همزمان با مراسم عزاداری در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها توسط 80 هیات مذهبی فعال در گنبدکاووس، سه حسینیه مخصوص کودکان و نوجوانان با برنامه‌های متنوع مانند قرائت شعر آیینی، خطاطی و شابلون نویسی محرم برپا شده است.
گفته می‌شود یک سوم جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان را ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می‌دهند.
برچسب‌ها ماه محرم وحدت اسلامی گلستان

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/273579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید