پیام فارس

آخرين مطالب

تدارک شیراز برای برپایی باشکوه جشن غدیر مقالات

تدارک شیراز برای برپایی باشکوه جشن غدیر
  بزرگنمايي:

پیام فارس - عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان جهان است و یادآور روزی است که پیامبر گرامی اسلام (ص) به دستور خدا، امام علی(ع) را به عنوان امام و ولی مسلمانان معرفی کرد. واقعه غدیر در سفر حجه الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.
این روز در تقویم قمری همزمان با هجدهم ذی‌الحجه است که در سال 1401 هجری شمسی با 27 تیرماه همزمان شده است.
در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد(ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.
بنا بر اعلام دست اندرکاران امور فرهنگی و مذهبی در شهر شیراز، جشن بزرگ بیعت با ولایت در صبح روز عید غدیر،‌ برنامه شاخص این کلانشهر به این مناسبت است.
بر این اساس، مردم و هیات های مذهبی روز دوشنبه همزمان با عید سعید غدیر در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) حضور می‌یابند. این آیین با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عالی خطیب دینی و آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برپا خواهد شد.
تاکید مسئولان استان فارس بر بزرگداشت عید سعید غدیر
پیش از این، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و استاندار فارس بر اهتمام ویژه مسئولان استان در بزرگداشت عید سعید غدیر تاکید کرده اند.
از آن جمله، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه های نماز جمعه این شهر گفت: همه باید کمک کنند تا در صبح روز عید غدیر در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) جشن باشکوهی برگزار شود.
وی افزود: این گونه مشخص می‌شود که مردم شیراز فقط در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) سرآمد نیستند بلکه در برگزاری جشن ائمه اطهار (س) هم سابقه زیادی دارند.
امام جمعه شیراز افزود: صدای مردم ولایتمدار باید از این حرم مطهر شاهچراغ (ع) منعکس شود تا پیام غدیر به گوش کسانی که باید رسانده شود.
آیت الله دژکام ادامه داد: تمام دنیا باید این پیام را بشنوند، اگر منتظر ظهور هستید باید جهان انتظارش را بکشد، در روز غدیر بود که پیامبر گرامی چندبار ظهور حضرت مهدی (عج) را اعلام کردند که همه به دیگران هم برسانند
وی گفت: در این روز باید هم عقد اخوت خود را تجدید کنیم که به برکت ولایت علی با هم برادر شدیم و این برادری هم چیز کمی نیست و از طرفی برای اعلام ولایت به همه عالم برنامه ریزی کنیم و کار کنیم.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، روز عید غدیر را روز ناامیدی دشمن دانست و افزود: قطعا آنها ناامیدتر می‌شوند وقتی همه ما جمع شویم برادرانه فریاد بزنیم که "علی ولی الله".
وی افزود: باید قدر نعمت ولایت را بدانیم که با هیچ چیزی در این عالم قابل مقایسه نیست.
برگزاری میز خدمت یک روز قبل از عید غدیر
برپایی میز خدمت به مردم، یکی از برنامه های بزرگداشت عید سعید غدیر است که یک روز قبل از این مناسبت مورد تاکید مسئولان استان بوده است.
هم اینک و در لحظه انتشار این خبر، از ساعت 9 تا 11 صبح یکشنبه 26 تیرماه 1401 میز خدمت با حضور محمد هادی ایمانیه استاندار فارس با هدف رسیدگی به درخواست‌های مردمی در محل ورودی استانداری برپا شده است.
استاندار فارس پیش از این در جلسه شورای اداری استان فارس تاکید کرده بود:‌ مسئولان استان باید نسبت به بزرگداشت عید غدیر اهتمام ورزند و این جشن را در سازمان‌ها و ادارات مختلف استان به نحو احسن برپا کنند.
ایمانیه بیان کرد: از ساعت 8 شب به بعد چراغانی ساختمان‌های اداری مانعی ندارد و کسی نباید مصرف بهینه برق را برای برگزاری جشن عید غدیر بهانه کند.
وی افزود: مدیران تلاش کنند در شب عید غدیر بخشی از مطالبات پرسنلی را تحقق بخشند و یک روز قبل از عید غدیر برای رسیدگی به مشکلات مردم میز خدمت برگزار کنند تا خاطره شیرینی در ذهن مردم از رفع مشکلاتشان در شب عید باقی بماند.
استاندار فارس بر لزوم اهدای نهج‌البلاغه در عیدغدیر تأکید کرد و گفت: یکی از کارهایی که بنده انجام می‌دادم به تمام اساتیدی که تازه استخدام می‌شدند یک جلد نهج‌البلاغه اهدا می‌کردم. مدیران استان هم می‌توانند به افراد مدنظرشان نهج‌البلاغه هدیه بدهند.
ایمانیه با اشاره به دیدار سادات در ایام عید غدیر گفت: دیدار با سادات جزو سنت حسنه مردم ماست که در روز عید غدیر دیداری با سادات داشتند. امیدوارم عیدی‌های امسال فراموش نشود و فراوان‌تر از سال‌های گذشته پرداخت شود.
وی با بیان اینکه برخی از ادارات از وضعیت مالی بسیار خوبی بهره می‌برند، گفت: برخی ادارات می‌توانند یک عیدی برای فرزندان کارمندان به ویژه نوجوانان و جوانان در نظر بگیرند.
نورافشانی و جشن در شب عید غدیر
معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) پیش از این درباره برنامه های شب عید غدیر در این آستان مقدس گفت: غبارروبی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، برگزاری مراسم جشن با سخنرانی خطیبان دینی و با نورافشانی از برنامه‌هایی است که در شب عید غدیر خم 26 تیرماه در صحن باز حرم شاهچراغ برپا می‌شود.
پیاده‌روی به سمت حرم شاهچراغ (ع) در روز غدیر
طلایی افزود: در روز عید همزمان با دوشنبه 27 تیرماه نیز قرائت خطبه غدیر، تجلیل از سادات، پیاده روی به سمت حرم و اطعام علوی برای حدود 15 هزار نفر در وعده ناهار پیش بینی شده است.
بر این اساس، در ساعت 9 صبح دوشنبه 27 تیرماه، خطبه غدیر در حرم مطهر شاهچراغ (ع) طنین انداز خواهد شد و پس از آن، جشن بیعت با ولایت برگزار می‌شود.
ویژه برنامه های دیگری نیز پیش از این به مناسبت دهه امامت و ولایت در شهر شیراز اجرا شده است. این دهه امسال،از 19 تیرماه (عید قربان ) آغاز و تا 27 تیر(عید سعیدغدیر خم) ادامه دارد .
رویداد مرشد عشق و تجدید عهد پهلوانان با مولای متقیان، برگزاری 10 شب جشن در 10 فرهنگسرای شهر شیراز، نمایش های خیابانی با موضوع دهه ولایت و برپایی کارگاه های خوشنویسی، نقاشی، نقاشی خط و تصویرگری درباره مناسبت‌های دهه امامت و ولایت از دیگر رویدادهای روزهای اخیر شیراز به این مناسبت بوده است.
حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز در این روزها میزبان جلساتی از سلسله مباحث "ولایت فقیه"، همایش غدیر و جشن تکلیف دختران بوده است.
اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در جوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)
خبر دیگری نیز حاکی است، به مناسبت سالروز ولادت باسعادت امام هادی (ع) و همزمان با دهه امامت و ولایت، در مراسمی که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، 12سری جهیزیه به همت گروه جهادی شهید رحمان رمضانی به نوعروسان نیازمند شهرستان نیریز اهدا شد. این شهرستان در شرق استان فارس واقع است.
در این مراسم که همراه با اجرای طرح معرفت زیارت، مدیحه سرایی و کارگاه مشاوره خانواده برای زوجین بود، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت این آستان مقدس، اظهار کرد: هرکس برای استحکام زندگی، ازدواج و تشکیل خانواده قیام کند، حقیقتا جهاد فی سبیل الله انجام داده و گام بزرگی در جهت اخلاق و سلامت جامعه برداشته است و مانع بسیاری از انحرافات و ابتذال ها می شود.
وی ادامه داد: امروز به همت گروه جهادی شهید رمضانی این گام بزرگ برای جمعی از جوانان برداشته شده است. این را به یاد داشته باشید در تشکیل خانواده، جهیزیه و مسائل مادی یک بخش قضیه است، اصل کار، ایثار، گذشت، اخلاق مداری و همگرایی بین دختر و پسر است. این ها است که زندگی را شیرین می کند.
ب

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/271884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید