پیام فارس

آخرين مطالب

شمالغرب شیراز؛ بالاشهر غیربرخوردار مقالات

شمالغرب شیراز؛ بالاشهر غیربرخوردار
  بزرگنمايي:

پیام فارس- محدوده حریم منطقه 6 شهرداری شیراز که بخش مهمی از باغ‌های قصردشت و بلوار چمران تا جوادیه از یک سو و معالی آباد از سمت دیگر را شامل شده، از نظر بسیاری، بالا شهر! شیراز محسوب می‌شود، حال آنکه اگر با ساکنان قدیمی این نقطه از شهر هم‌نشین و هم کلام شوی و گشتی در گلدشت شهید دستغیب بزنی، متوجه خواهی شد که اکثر ساکنان این منطقه، جزو گروه متوسط جامعه هستند و نه متمکنین. 

ساکنان قریب به 6 هزار واحد آپارتمانی گلدشت و کارمندانی که از حدود چهار دهه قبل زمین تعاونی در این محدوده که آن زمان نقطه ای دور از محدوده شهری بود، به آنان دادند و باسختی ساختند، اکثریت قریب به اتفاق ساکنان این محدوده را به خود اختصاص داده‌اند، اهالی این محله را تشکیل می‌دهند. منطقه ای که به تدریج مورد توجه مدیریت شهری و انبوه سازان قرار گرفت. 

گذشته از این، شهرک‌های مختلف خصوصا دینکان و جوادیه، عرفان و استقلال و ... ساکنانی متمول که ندارد هیچ، اکثرا جزو دهک‌های پائین جامعه به لحاظ درآمدی و مهاجران و کوچندگان سکنی گزیده را شامل می‌شوند. مناطقی که به لحاظ آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و ... هم همواره با مصائبی پنجه در پنجه بوده است.

اما این محدوده از شیراز که حتی به لحاظ اقدامات شاخص عمرانی، جز عبور خط اول قطار شهری و 2 تقاطع غیر هم‌سطح که هر 2 دارای نقائص بی شماریست، کمتر اقدام شاخصی را شاهد بوده، طی دهه‌های گذشته، حتی به لحاظ برخورداری از پیاده راه، فضای سبز عمومی مناسب، پارک و بوستان و ... توسعه خطوط مخابرات و تلفن و ... هم با مضیغه‌های گسترده‌ای مواجهه داشته است.

زیر پوست این نقطه که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذابیت‌های فراوانی دارد، پناهگاه‌های امنی برای کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و .... وجود دارد، آپارتمان‌هایی که پیدا و نهان به خانه مسافر بدل شده و به شکل مستمر، شاهد بروز بزه‌های مختلف و شکل گیری داستان‌های پلیسی و... در آنها هستیم.

از طرفی فضاهای غیرایمن رها شده، در این محدوده شهری، نظیر گودبرداری‌های انجام و رها شده از سه دهه قبل تاکنون، فضاهای رها شده همجوار با ایستگاه‌های تقویت فشارگاز، نبود پیاده روی مناسب بین خطوط شریانی و انشعاب‌های فرعی، نبود سیستم مناسب جمع آوری آبهای سطحی، نبود پل یا معبر ایمن عبور عابرپیاده، نبود و کمبود روشنایی مناسب در برخی معابر، توسعه فضاهای تجاری حاشیه خیابان‌های اصلی، رها شدن فضای سبز محدوده مجتمع 5 هزار واحدی و .... نه تنها چشم اندازها را دچار آسیب کرده بلکه مخاطره جدی به لحاظ تجمع سگهای ولگرد از یک سو و معتادان و خلافکاران خرده‌پا، از سوی دیگر برای ساکنان به شمار می‌رود.

اجرای کند و بطئی طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای، مشکلات جدی ترافیکی، بی‌تفاوتی نسبت به ایجاد و توسعه و ترمیم فضاهای شهری مناسب و در ادامه نگهداری از فضای سبز موجود، رهاشدن بعضی بوستان‌های محلی که آتش سوزی و سوختن درختان و نابودی درختان چند ده ساله را به دنبال داشته، بخشی از مشکلات ساکنان محدوده منطقه 6 شهرداری شیراز است.

منطقه 6 شیراز که حالا بخشی از آن به مرکز خرید و فروش خودرو، بخشی به استقرار فست فودی‌ها و رستوران‌ها، بخشی به مراکز خرید کوچک و بزرگ و ..... بدل شده، عمدتا مسیر آمد و شد یا مقصد تفریح، خرید، وقت گذرانی و تجارت ساکنان سایر نقاط شیراز و حتی میهمانان و گردشگرانی از سایر نقاط استان فارس و کشور است و در این بین، نصیب ساکنان، سر و صدا، انواع ناهنحاری، آسیب‌های مختلف اجتماعی، به خطر افتادن امنیت جانی و روانی و .... بوده و هست.

به گزارش ایسنا، طی سه دهه گذشته، بسیاری از مسئولان مدیریت شهری به بهانه رفع تبعیض از دیگر نقاط شهر، منطقه 6 شیراز را کناری گذاشتند و حتی در اولویت‌های دسته چندم هم قرار ندادند.

در دوران شورای چهارم، سید احسان اصنافی که آن زمان عضو ناظر شورا در منطقه 6 بود، معالی آباد را فقیرآباد می‌خواند و از کم توجهی و بی توجهی به اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای در ابعاد مختلف این منطقه، گلایه می‌کرد؛ او اکنون شهردار شیراز است.

شمالغرب شیراز؛ بالاشهر غیربرخوردار

تلاش برای رفع نقصان‌های منطقه 6

شهردار منطقه 6 شیراز، با قبول این دیدگاه که این منطقه در ظاهر برخوردار اما در باطن مواجه به مشکلات، کمبودها و نبود زیرساخت‌های مختلف است، گفت: بودجه عمرانی این منطقه 250 میلیارد تومان است، اعتباری که هنوز ریالی از آن محقق نشده و امیدوار هستیم تا پایان سال، انجام شود.

مسعود قادری با اشاره اینکه معمولا 6 ماهه اول سال، میزان تحقق بودجه، بسیار اندک است، وجود مشکلات در ابعاد مختلف این منطقه را قبول و تاکید کرد که اقداماتی در راستای رفع این مشکلات، اجرایی شده و در دستور کار است.

قادری، بهسازی و بازسازی بوستان‌ها، اجرای طرح انتقال آب‌های سطحی، بهسازی پیاده‌راه‌ها، پیگیری برای تعیین تکلیف گودبرداری‌های انجام و رها شده و ... تلاش برای رفع مشکلات ترافیکی و ایمن سازی تردد عابران پیاده در عرض معابر را از این دست اقدامات اعلام کرد.

شهردار منطقه شش از اجرای عملیات لوله گذاری معابر خیابان گلدشت معالی آباد تا مسیر کمربندی به سمت رودخانه خشک به صورت اجرا در 2 فاز تا پایان سال جاری و یک فاز در سال آینده خبر داد و گفت: کندی عملیات اجرایی این پروژه به دلیل برخورد با شبکه‌های خدماتی نظیر آب، گاز، برق و ... بوده است.

فضای سبز عمومی نامناسب از دیگر موارد مورد بحث شهردار منطقه 6 شیراز بود که در این رابطه گفت: یکی از زیر ساخت های بسیار مهم توزیع و انتقال شبکه آبرسانی به فضای سبز این منطقه است. چرا که متأسفانه در سطح منطقه 80 درصد از آبرسانی به فضای سبز با تانکر انجام می شود و باتوجه به کمبود آب این موضوع به عنوان یک فاجعه محسوب می شود. 

قادری ادامه داد: یکی از اصلی ترین اولویت های معاونت خدمات شهری در سال جاری در خصوص رفع مشکلات آبرسانی فضای سبز این منطقه می باشد و امید است شبکه گسترده انتقال مویرگی آبرسانی به صرفه در منطقه ایجاد شود. چرا که به دلیل آبرسانی با تانکر، این منطقه متأسفانه دارای فضای سبز مطلوبی نیست.

او از صدور اخطارهایی برای مالکان اراضی رها شده که بعضا، گودبرداری هم در آنها انجام شده است، خبر داد و گفت: به زودی بحث ایمن سازی محدوده گودبرداری شده میدان احسان را با دستور قضایی، با پرکردن گودال، آغاز خواهیم کرد.

قادری همچنین تاکید کرد در خصوص رفع معضلات مطرح شده از سوی خبرنگار ایسنا، در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و فضای سبز و زیباسازی شهری این منطقه، پیگیری و اقدام لازم انجام خواهد شد.

شهردار منطقه شش در این نشست همچنین به اقدامات انجام شده توسط واحد تأسیساتی این منطقه اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه روشنایی در پیاده‌راه و پارک‌ها یکی از اصلی ترین علت امنیت در این اماکن عمومی است، اگرچه به دلیل محدودیت‌های مرتبط با تامین انرژی در ایام تابستان، مشکلاتی در تامین کامل روشنایی همه بوستان‌ها وجود دارد و بعضی از این اماکن به همین دلیل، شب‌ها تعطیل است.

قادری در عین حال گفت: در گردشگاه‌ها، پیاده‌راه‌ها و بوستان‌هایی که استقبال شهروندان از آنها زیادست، نه تنها محدودیت و خاموشی برق نداریم بلکه طرح‌های تکمیلی برای تامین روشنایی مناسب، در حال اجرا است.

محرومیت زدایی در دو شهرک پردیس و جوادیه از دیگر موضوعاتی بود که شهردار منطقه شش به آن اشاره و اضافه کرد: در شهرک جوادیه نیز احداث پارک، دارالقرآن و فرهنگسرا توسط شهرداری در دست انجام است. اما تأسیس چنین فضاهایی کمک به رفع محرومیت این شهرک ها نمی کند چرا که این شهرک دارای مشکلات زیر ساختی است که مهم ترین بخش آن مربوط به شبکه آب می باشد که به دلیل پوسیدگی و غیراستاندارد بودن این شبکه مشکلات بسیاری را برای مردم بوجود آورده است.

قادری همچنین یادآور شد: در این دو شهرک عملیات شبکه فاضلاب اجرا نشده است و مردم این شهرک ها فاضلاب خود را در انتهای این شهرک در کانال های آب سطحی قرار می دهند و این کانال ها تبدیل به یک محل ایجاد عفونت زایی و بوی متعفن تبدیل شده است. لذا نیاز است تا اداره آب و آبفا وارد عمل شوند تا معضل این دو شهرک را رفع کنند. 

وی خاطر نشان کرد:در شهرک پردیس هم با توجه به اینکه اکثر تفکیک‌ها غیرمجاز بوده و از ابتدا به فکر تامین زیرساخت فرهنگی، ورزشی، آموزشی و ... نبوده‌اند، امکان ایجاد چنین اماکنی را نداریم.

قادری، سرقت دریچه‌ها و پل‌ها و ... فلزی را از معضلات جدید اعلام و اضافه کرد: برای مقابله با این سرقت‌ها، مجبور هستیم که از دریچه و ورودی‌های ثابت استفاده کنیم که قابل سرقت نباشد.

 شهردار منطقه 6 شیراز در خصوص ترافیک سنگین بلوارهای شریعتی و پرستار نیز گفت: در رابطه با تملک واحدهای تجاری مسجد شهید دستغیب، اقداماتی را اجرایی کرده‌ایم اما این موضوع نیازمند اعتبارات بسیار زیادیست.

قادری همچنین از فراخوانی مالکان مراکز تجاری واقع در بلوار پرستار، که عامل اصلی ترافیک، ناایمنی و مشکلات این محدوده هستند، خبر داد و اعلام کرد که اجرای پل عابر پیاده به دلیل آنکه بخشی از پل در محدوده فضای سبز یکی از این اماکن قرار میگیرد، مقدور نیست، لذا بحث آرام سازی ترافیک در این بخش، مد نظر است.

شهردار منطقه 6 از پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر الزامی کردن استفاده از پارکینگ برای خودروی مغازه داران و مشتریان این واحدهای تجاری و افزایش استقبال مردم با رایگان کردن این پارکینگ‌ها، استقبال و تاکید کرد که این موضوع پیگیری شود.

قادری از تلاش برای تعامل با هیئت امنای مجموعه‌های مسکونی با هدف بهسازی فضای سبز موجود در این محدوده و استفاده بهینه از فضاهای غیرمسکونی عمومی، ایجاد بازارچه‌های فصلی مناسب، تلاش برای بهسازی محدوده بلوار نوروزی و ایجاد فضای سبز و پیاده رو، مطلوبیت بخشیدن به نور و روشنایی‌های معابر و .... خبر داد.

به گزارش ایسنا، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر کندی ترافیک و تردد خودرویی در محدوده منطقه 6، واگذاری مجوز به واحدهای تجاری کوچک و بزرگ بدون توجه به الزاماتی نظیر تامین فضای پارک مناسب، مسائل ترافیکی و ... بوده است.

در محدوده منطقه 6 طی یک دهه گذشته، اماکن تجاری و صنفی بزرگی اعم از رستوران، باغ رستوران، پاساژهای متعدد، سوپرمارکت‌های بزرگ و شعب مجموعه فروشگاه‌های مختلف و..... نمایشگاه‌های خودرو، بانک‌ها و .... ایجاد شده و گسترش یافته است و از عوامل مهم سنگینی ترافیک و دشواری تردد در این محور، حجم مراجعات به این مراکز طی ساعات مختلف شبانه روز است.

این امیدواری برای ساکنان این محدوده باید وجود داشته باشد که آیا سید احسان اصنافی، کسی که زمانی به عنوان عضو ناظر شورای شهر در منطقه 6 و شهردار کنونی کلانشهر شیراز، با همان باور آن سال‌ها در خصوص نبود زیرساختهای مناسب و رنج منطقه از توسعه نیافتگی متناسب، کمر همت برای رفع مشکلات دهه‌های گذشته تاکنون، خواهد بست؟

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/271192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید