پیام فارس

آخرين مطالب

دشمنان به دنبال ضربه زدن به اعتماد مردم هستند سياسي

دشمنان به دنبال ضربه زدن به اعتماد مردم هستند
  بزرگنمايي:

پیام فارس- آیت‌الله لطف‌الله دژکام در آستانه هفته قوه قضائیه در جمع اعضای شورای قضائی استان فارس ضمن ادای احترام به روان پاک شهدای دستگاه قضا، گفت: بنده شاهد بخش قابل توجه‌ای از خدمات و زحمات مجموعه قضائی استان هستم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه را در بخش‌های مختلف از جمله در بخش مربوط به قوه قضائیه اداره کنیم، مدیریت کردن اسباب، ابزار و مقدماتی دارد که باید فراهم شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر اسباب مدیریت فراهم نشود، مدیریت موفقی را شاهد نخواهیم بود و مدیر هر چقدر که تلاش و جهاد کند باز هم کار به سامان نمی‌رسد، افزود: قسمتی از این ابزار جنبه سخت افزاری دارد و خارج از حیطه شخص مدیر است و قسمتی از آن در خود شخص مدیر باید تحقق پیدا کند.

او اضافه کرد: از مسائلی که در بحث قضاوت مورد توجه همه انسان‌ها بوده، بحث قداست حرفه قضا است چرا که قضاوت در اختلافات و مشکلات امر خداست و باید برای خدا انجام بگیرد تا امورات جامعه اسلامی سامان داشته باشد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: این نگاه حرفه مندی به کار اگر در جایی پیدا شد، موفقیت را به دنبال خواهد داشت. ظاهراً در غرب به معنای شغل در نظر می‌گیرند و در شغل انگیزه شاغل، درآمد است ولی در حرفه، برای فرد وظیفه و انجام وظیفه مدنظر است، این تفاوت بین این دو نگاه است.

آیت‌الله دژکام، با بیان اینکه روحانیت، قضاوت، طبابت و معلمی جزو کارهایی است که فراتر از شغل قرار می‌گیرد، گفت: اگر روحانیت شغل شد، نمی‌تواند نقش خود در اجتماع را ایفا کند، در مورد قاضی نیز همین است، قاضی نمی‌تواند از کسی مزد بگیرد، حاکم باید او را تأمین کند تا نیاز نداشته باشد و در مسند قضاوت فقط برای خدا حکم کند.

وی با اشاره به اینکه نظیر همین برای پزشک و معلم هم گفته شده است، گفت: باید به این 4 قشر، نگاه حرفه مندی داشت نه اینکه به عنوان شغل به آن نگریست، تا بتواند نقش خود در خدمت به خدا و خلق خدا را به درستی انجام دهند.

امام جمعه شیراز علت گله مندی از تمدن اروپایی را نوع نگاه آنان به این حرفه مندی دانست و با بیان اینکه در گذشته اروپاییان هم اینگونه بودند، گفت: امروز خود غربی‌ها اعتراف می‌کنند که از زمانی که قداست حرفه‌ها را از دست داده اند به تمدن آنها ضربه خورده است.

آیت الله دژکام با اشاره به اهمیت جایگاه قضاوت از نگاه کلام خداوند، وظیفه قاضی را یک قسمت از خلافت الهی برشمرد زیرا بین بندگان خداوند حکم می‌کند، گفت: ما اگر در جامعه ابتدا باور نداشته باشیم که این جایگاهی که در آن قرار داریم مقدس است لطمه خواهیم خورد به واسطه این تبی که در اروپا بوده و بیماری که به ما سرایت کرده در همه دنیا جایگاه قاضی لطمه خورده است این یکی از وظایفی است که همه به عهده داریم و قسمت فرهنگی دستگاه قضائی ویژه به عهده اش قرار دارد، که این فرهنگ را تجدید کند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: از نقطه‌های تمایز تمدن اسلامی با تمدن آنها این است که در شهر ما قاضی جایگاهش رفیع و احترامش ویژه بود در 15 سال اخیر در آمریکا دوباره شروع کردند این قضیه را بازسازی کنند.

او با بیان اینکه اگر جایگاه قاضی و پزشک تنزل پیدا کرد اداره جامعه با مشکل مواجه می‌شود، گفت: نگاه اروپاییان دنیایی است اما نیاز را حس می‌کنند و ما نگاه آخرتی را به قضیه اضافه می‌کنیم که قاضی خلیفه الله است و در جایگاه حضرت داوود نشسته این کار تلاش می‌خواهد، اگر می‌خواهیم جامعه پردازی کنیم و در راستای تمدن سازی اسلامی حرکت کنیم باید تلاش کنیم تا این قسمت رشد کند و به جای خود برگردیم در ابتدا باید مراقب رفتارهای خود باشیم.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه یک روحانی باید رفتارش را طوری تنظیم کند که حیثیت روحانیت حفظ شود، گفت: این برای سایر حرفه‌ها هم ضرورت دارد، اگر مراقب جایگاه نباشیم و این جایگاه شکسته شود در اداره جامعه با شکست روبرو می‌شویم. اروپا را ببینید که این جایگاه را شکستند و نتوانستند جامعه را اداره کنند و امروز تصریحاً اعتراف می‌کنند که باید به قداست حرفه توجه داشته باشند.

او ادامه داد: البته مبانی فکری آنها این موضوع را نمی‌تواند توجیه کند چون قداست را درک نمی‌کنند آنها وقتی فقط نگاه دنیوی دارند، ضرورت را حس می‌کنند ولی قداست را درک نمی‌کنند. متوجه شدند که نیاز است حال چرا در جامعه ما به این موضوعات توجه کافی نمی‌شود.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: قاضی باید در شهر اعتماد ایجاد کند زیرا با ظاهر سازی نمی‌توانیم مردم را فریب دهیم، قداست حرفه قضات بالا است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در بعد مسائل فردی باید تلاش کنیم این 4 حرفه را بالا ببریم تا استوانه‌ها و میخ‌های انسجام اجتماعی مردم محکم در جامعه حضور داشته باشد، گفت: دشمن چون می‌داند از اینجا می‌تواند لطمه بزند شبانه روز کار می‌کند و برای تخریب روحانیت و دستگاه قضائی کار می‌کند و تهمت می‌زند. دشمن برای سلب کردن اعتماد مردم، سعی در ضربه زدن دارد، در مقابل باید تلاش کرد تا اعتماد مردم افزایش پیدا کند، این کاریست که در عرصه جنگ و نبرد بین تمدنی انجام می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: انشاالله اگر ما در عرصه ملی و بین المللی برای نظام به ثباتی رسیدیم تا دیگر نتوانند به ما ضربه بزنند مقداری فشارها کمتر خواهد شد اما امروز بار قضیه روی دوش شما بزرگواران است و تلاش کنید هر چه می‌توانید زهد و عدالت تابلو دستگاه قضائی شود تا دیگران به شما اعتماد داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/269671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت