پیام فارس

آخرين مطالب

تاکید بر تقویت مواضع مشترک در نشست علمای اهل سنت و شیعه استان فارس سياسي

تاکید بر تقویت مواضع مشترک در نشست علمای اهل سنت و شیعه استان فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - لارستان- اصول وحدت و همدلی را رعایت کنیم، دشمن روی تفرق های مذهبی حساب باز کرده است، درباره رویگردانی نسل نو از دین تدبیراندیشی شود و روی مواضع مشترک پافشاری کنیم؛ این‌ها کلیدواژه‌های نشست صمیمی علمای اهل سنت جنوب استان فارس با مدیرانی از سازمان تبلیغات اسلامی کشور بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حاضران اعم از شیعه و سنی در این نشست که شامگاه چهارشنبه در شهرستان اوز در جنوب فارس برگزار شد، معتقد بودند که بهتر است که حرف ها صریح و بی پرده اما در چنین فضاهای صمیمی و با حضور علما و اندیشمندان و فرهیختگان دینی از اهل تشیع و تسنن بیان شود.
آنان تصریح کردند که هر چه فضای گفت وگو و مباحث و اختلاف ها به صورت دیالوگ و گفت و شنود میان اندیشمندان و علمای دینی از فرقه های مختلف مذهبی مطرح شود بی گمان هم دین از عوام زدگی ها در امان می ماند و هم البته می توان با نتایج بحث ها به یک فهم مشترک هم دست یافت.
علما و اندیشمندان شیعه و اهل سنت در این نشست برضرورت نفی تفرقات و تمرکز بر اشتراکات و لزوم همگرایی در میان فرقه های مختلف مذهبی تاکید کردند؛ آنان باور داشتند که نباید اجازه داد تا برخی اختلاف‌نظرها، اختلاف اجتهادها، اختلاف سلیقه‌ها و گاه کینه‌های شخصی و غرض‌ورزی‌ها بر مشی و رفتار عقلانی و دینی غلبه کند چون تفرقه افکنی و تعمیق شکاف میان مسلمانان در نهایت به سود دشمن است.

پیام فارس


عرصه تبلیغ دین با چالش جدی مواجه است
بیان این نکته و دغدغه جدی که امروزه عرصه تبلیغ دین به شدت دچار آسیب و خدشه شده است در همان شروع نشست از سوی یک مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور نشان داد که بحث ها داغ تر و چالش برانگیز تر از آنچه تصورش را داشتیم پیش رود و فضای جلسه را به سمتی سوق داد که راه گریزی برای مصلحت اندیشی ها باقی نگذاشت و همه هم روی همین موضوع یعنی بی پرده و بی تعارف سخن گفتن نیز تاکید ورزیدند.
حجت الاسلام محمد تقی سیفایی مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: واقعیت ها را باید پذیرفت؛ حرکت در مسیر بی‌دینی، شیعه و سنی نمی شناسد، چون کسی که بی دین شد اگر شیعه بود سنی نمی شود و اگر سنی بود هم شیعه نمی شود؛ او از دین خارج شده که البته مصادیق این امر هم فراوان است.
وی یادآور شد: آنچه مهم است و باید هدف مشترکمان باشد حفظ اصول و مبانی دین است که امروزه اصل دین مورد هجمه و خدشه قرار گرفته و دشمن هم البته راه های نفوذ را شناسایی کرده است.
او بیان کرد: راهمان ناهموار و پر از سنگلاخ است چون حفظ وحدت و انسجام و همدلی میان فرق مختلف مذهبی کار دشوار اما شدنی است و همه باید کمک کنیم که قلوب ها را به هم نزدیک و صفحه های جدید در این عرصه باز کنیم.
وی گفت که باید تعارف ها را کنار بزنیم و با صراحت وبی پرده به آنچه دغدغه اصلی دین است و چالش هایی که فرا روی مساله وحدت و همدلی میان فرقه های مختلف مذهبی و به ویژه اهل سنت و تشیع است تاکید ورزیم.
سیفایی یادآور شد: علمای دینی پیش قراولان و مجاهدان عرصه تبلیغ و حاکمیت دینی در عرصه های فردی و اجتماعی هستند و رسالتشان هم بسیار سنگین است.

پیام فارس


نمایندگان مذاهب، مراقب گفتار خود باشند
شیخ صالح انصاری رئیس مدارس علوم دینی و امام جمعه موقت شهرستان اوز نیز در این نشست گفت: علمای دینی و نمایندگان مذاهب مختلف به ویژه اهل تشیع و تسنن باید به شدت مراقب سرخی زبان خود باشند و با سخنان تفرقه انگیز بهانه دست دشمن ندهند.
وی با بیان اینکه باید قدردان و سپاس دان این اخوت و همدلی و وحدت در کنار امنیت حاکم بر جامعه و زیر سایه حاکمیت دین و قرآن بود، گفت: گاه برخی ناسپاسی ها و بی تقوایی ها سبب بروز چالش ها و بحران ها می شود.
وی تصریح کرد: اگر علمای دینی و نمایندگان مذاهب کارشان را به نحو شایسته و با اشراف و اخلاص انجام دهند و به مسایل حاشیه ای و اختلاف ها دامن نزنند کمترین مشکل و تنشی در بین امت و مردم هم به وجود نخواهد آمد.
او گفت: باید نمایندگان همه فرق و مذاهب اسلامی مراقب سخن و تحلیل و تفسیرهای دینی خود باشند و امت اسلامی را در نظر بگیرند و مصالح مردم را بر منافع و مصالح فرقه ای و مذهبی خود ترجیح دهند.
شیخ انصاری ادامه داد: شایعه پراکنی، شبهه افکنی، فتنه آفرینی و فربه کردن فتنه کار دشمن است و تلاشش بر این استت که مردم واُمت اسلام را در دام این تفرقه و فتنه ها بیندازد.
وی گفت: حرمت شکستن دین و فتنه انگیزی کار منافقان است؛ اما در مقابل مومنان در قبال دین خدا و مقابله بی امان با این فتنه انگیزی ها هم مسئولیتشان سنگین و خطیر است.
شیخ صالح انصاری افزود: امروزه ما به شدت نیازمند الگو برای تشخیص مومنان از منافقان هستیم، تشخیص آنکه فتنه ها را خوب بشناسیم و در دام نفاق نیفتیم و بر پایه و حول وحدت برخاسته از مکتب رسول الله از دین خدا که به صراحت ارمغان آن در آیات قرآن کریم آمده است؛ نیز مراقبت کنیم.

پیام فارس


امام جمعه عماد ده: عدالت؛ اصلی ترین نیاز مردم
امام جمعه اهل سنت روستای عماد ده بخش صحرای باغ لارستان هم گفت: عدالت گستری و تاکید بر موضوع عدالت امروزه مهمترین دغدغه و گمشده مردم و جامعه است .
سید احمد قتالی تصریح کرد: جامعه اگر می خواهد به قوام و دوام برسد باید بر مبنای عدالت و علم حرکت کند؛ علمی که بر پایه خشیت باشد.
خَشْیَت بیم و ترس آگاهانه همراه با تعظیم نسبت به خدا است که از توجه انسان به عظمت خدا از سویی و توجه به کوچکی و نقصان بنده از سویی دیگر حاصل می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: نباید اجازه داد که اختلافات بین شیعه وسنی و یا فرقه های مختلف مذهبی جنبه هویتی و ماهیتی یابد زیرا مسلمانان نقطه های مشترک فراوانی دارند.
اهل سنت همراه نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی است
یکی دیگر از علمای اهل سنت فارس نیز گفت: ما همواره سعی کردیم که همیشه همگام و همراه نظام و مطیع آرمان های این انقلاب باشیم.
شیخ وخشوری یادآور شد: اگر هم جایی اختلاف و یا نگرانی و دغدغه ای داشتیم به جای آنکه در رسانه و یا جاهای عمومی آن را فریاد بزنیم و مطرح کنیم با خود مسئولان سیاسی و اجرایی و دلسوزان و علمای شیعه در میان گذاشتیم.
وی تصریح کرد: نقطه ضعف دین اعم از شیعه وسنی دوری از وحدت و دامن زدن به اختلاف های جزئی است .
وخشوری یادآور شد: شیعه وسنی در بیش از 90 درصد موضوعات و مباحث دینی و عقیده ای هدفهایشان مشترک است و در برخی مباحث اختلافی هم می توانیم با مباحثه و تبادل نظر و گفت وگوهای فقهی و در یک فضای علمی به این مسایل پرداخت.
وحدت از کلام زبانی به باور قلبی تبدیل شود
شیخ سید احمد حیدری امام جمعه اهل سنت شهرستان خنج نیز گفت: موضوع وحدت و دین باید از لقلقه زبان بودن خارج و به یک باور قلبی و درونی همه ما اعم از شیعه و سنی تبدیل شود.
وی تصریح کرد: اهل تشیع و تسنن هر کدام قرائت و فهم خاص خود از دین را دارند و هر فرقه ای هم سنت ها و باورهایی دارند که باید به آنها احترام گذاشت و حدو مرزها را باید رعایت کنیم.
شیخ حیدری بیان کرد: امروز قرآن، اصول و پیامبر مورد تهاجم قرار گرفته و باید تمامی عوامل دست اندرکار دست به دست هم دهند و از اصل دین صیانت شود.
وی با بیان اینکه امروزه آسیب های اجتماعی به شدت در جامعه رو به افزایش و سیر صعودی یافته است، گفت: پرداختن به این مهم به عوامل متعددی بستگی دارد که البته باید نقش علمای دینی اعم از شیعه و سنی در این زمینه پررنگ تر باشد و یک آسیب شناسی و بررسی جامع و کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: برخی مواقع اجحاف هایی را می بینیم که سعی کردیم اینها را با خود مسئولان و متولیان امر در حوزه سیاسی در سطح منطقه در میان بگذاریم و به هیچ وجه این مسایل را در تریبون ها و جاهای عمومی اعلام نکنیم چون سبب سوء استفاده دشمن می شود.
دامن زدن به حاشیه ها، خطای راهبردی
معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی کشور نیز گفت: هدف و گام را باید بلند برداشت و وقتی نگاهمان به قله باشد برخی اختلاف ها و حاشیه ها هم قابل حل خواهد بود.
حجت الاسلام محمد مهدی تجریشی تصریح کرد: قله اصلی و موضوعات اساسی شیعه و سنی مساله دین و حاکمیت اسلام است و ما هم هدف های مشترک و هم دشمن مشترک داریم.
تجریشی بیان کرد:وقتی به این باور رسیدیم که هدفمان مشترک است برای تحقق هدف نیز هرگونه مساله و مانعی را می توان رفع کرد.
وی افزود: مساله امروزما این است که در دنیا، تلاش می‌شود که دین به تدریج به حاشیه رانده شود.
اهل سنت را در تصمیم سازی ها دخیل کنیم
وی با اشاره به برخی مسایل و نگرانی ها و دغدغه اهل سنت در برخی حوزه ها نیز گفت: ما معتقدیم که باید اهل سنت را در خیلی از تصمیم ها و مسایل دخیل بدانیم و باید به این باور برسیم که شیعه و سنی در حوزه های کلان و اهداف مشترک با هم و هم راستا به سوی تحقق اهداف اسلام حرکت می کنند.
حجت الاسلام تجریشی بیان کرد: با شناختی که ما از مسئولان و مقامات عالی کشور و علمای دینی شیعه داریم نگاه و رویکرد و هدفشان همواره بر حفظ وحدت و رعایت حریم و سنت ها و باورهای فرق مختلف و به ویژه اهل سنت بوده و اگر هم از سوی برخی افراد به یک سری مسایل حاشیه ای و فقهی دامن زده می شود بدانیم که قصد و غرضی در این کار نیست و یا اینکه موضع نظام و دوستداران و دلسوزان انقلاب چنین موضوعاتی نخواهد بود.
وی گفت: شیعه و سنی در حوزه مسایل سیاسی می توانند هدف های مشترکی را دنبال کنند و به عنوان نمونه اگر در یک جایی با هم اختلاف داریم اما در چند مورد دیگر اشتراک نگاه و هدف خواهیم داشت و مصداق بارز آن مساله فلسطین است.
وحدت مثال زدنی شیعه و سنی در فارس

پیام فارس


نکته حائز اهمیت در این رهگذر آنست که وحدت شیعه و سنی در استان پهناور فارس و مناطق و شهرهای جنوبی آن به ویژه لارستان به عنوان نخستین خاستگاه حکومت اسلامی نه تشریفاتی ، تئوری، از روی زور و تحمیلی بلکه مصداقی عینی، عملی برپایه مشارکت درونی و بر اساس اعتقادات و فرهنگ غنی و سرشار مردمان فهیم این سامان اعم از شیعه و سنی است.
مردم شهرستان های جنوبی فارس سالهاست که با درک و فهمی عمیق و بینشی ستوده از معنای حقیقی دین و ضرورت و اهمیت والای وحدت، زندگی مسالمت آمیز و دوری از کینه ورزی های بیهوده و منازعات مذهبی، الگویی تمام عیار و شاخصی مثبت در پیاده سازی مفاهیم و ارزش های واقعی اسلامیت ناب محمدی شده اند.
برچسب‌ها
اهل سنت اوز لارستان سازمان تبلیغات اسلامی فارس مناسک دینی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/266712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت