پیام فارس

آخرين مطالب

زمان‌بندی آغاز آموزش حضوری دانشجویان در دانشگاه شیراز اعلام شد علمي

زمان‌بندی آغاز آموزش حضوری دانشجویان در دانشگاه شیراز اعلام شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس- مسلم باقری چهارشنبه در گفت و گویی افزود: دانشجویان مقطع کارشناسی هم می‌توانند برای فراگرفتن دروس عملی خود از خرداد ماه در دانشگاه حاضر شوند.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز افزود: ارائه آموزش به ورودی‌های 98، 97 و 96 دانشکده دامپزشکی از 20 فروردین به صورت کامل حضوری خواهد بود و ورودی‌های 1399 و 1400 پس از ماه مبارک رمضان و در اردیبهشت ماه می‌توانند آموزش حضوری خود را آغاز کنند.
باقری بیان داشت: در حال برنامه‌ریزی برای دانشکده کشاورزی هستیم تا بتوانیم پس از ماه مبارک رمضان و در اردیبهشت‌ماه شاهد برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری در این دانشکده باشیم‌.
وی عنوان کرد: درنظر داریم آموزش حضوری برای دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی 1399 و 1400 را در خردادماه آغاز کنیم و اگر خردادماه موفق به فراهم کردن شرایط حضور آنها در دانشگاه نشدیم سعی می‌کنیم پس از پایان امتحانات پذیرای آنان باشیم.
باقری با بیان اینکه حضور استادان در دانشگاه الزامی است، گفت: بدون شک با در نظر گرفتن امکانات و ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در شیراز اقدامات لازم برای حضور حداکثری دانشجویان در مقاطع مختلف انجام می‌شود و با افزایش امکانات و ظرفیت خوابگاه‌ها قطعا سطح حضور دانشجویان را ارتقا خواهیم داد.
وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از آموزش الکترونیکی در شرایط کنونی گفت: آموزش الکترونیکی هم می‌تواند کمک شایانی به عدم توقف آموزش در شرایط کنونی کند. البته ما به این موضوع کاملا واقف هستیم که کیفیت آموزش حضوری بسیار بالاتر از آموزش مجازی است و حتی استادان دانشگاه شیراز هم استقبال بسیاری از آموزش حضوری می‌کنند.
باقری یادآور شد: هدف ما این است که به سمت آموزش حضوری برویم، اگر محدودیت‌ها و مشکلات خوابگاه و کمبود بودجه برطرف شود قطعا می‌توانیم سطح حضور دانشجویان در دانشگاه را افزایش دهیم.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز اظهار داشت: بیش از 16 هزار دانشجو در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل هستند که حدود 200 نفر از این مجموع را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به برخی درخواست‌ها برای شتاب‌بخشی به آغاز فرایند آموزش حضوری در دانشگاه شیراز اظهار داشت: معاونت‌های آموزشی و فرهنگی این دانشگاه روز یکشنبه 14 فروردین ماه جاری اقدام به برگزاری نشستی مجازی با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی دانشگاه کردند که حدود 600 نفر از دانشجویان در این نشست حضور داشتند.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز اظهار داشت: ما در این نشست به تمامی ابهامات و پرسش‌های مطرح شده توسط دانشجویان در رابطه با بحث آموزشی و وضعیت خوابگاه‌ها پاسخ دادیم و در نهایت هم شاهد بازخورد مثبتی از برگزاری این نشست بودیم. البته جلسات پاسخگویی مسئولان دانشگاه شیراز به دانشجویان ادامه خواهد داشت.

دانشگاه در دوران کرونا، هیچ گاه به صورت کامل تعطیل نشد
باقری در خصوص اقدامات دانشگاه برای بازگشایی و آموزش حضوری دانشجویان گفت: در دوران کرونا هیچ‌گاه با تعطیلی کامل دانشگاه رو به رو نبودیم و در طول این مدت تلاش کردیم تا شرایط حضور برای برخی از دانشجویان که نیاز به گذراندن دروس آزمایشگاهی و انجام کارهای مربوط به پایان نامه داشتند را در دانشگاه فراهم کنیم.

حضور مستمر هزار دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه شیراز
وی اضافه کرد: دانشگاه در ایام کرونا تعطیل نبود و در این ایام حتی شاهد حضور بیش از یک هزار نفر از دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی بوده‌ایم.
باقری بیان داشت: مشکل ما در شرایط کنونی ارتقای سطح حضور دانشجویان در دانشگاه در وضعیتی است که هنوز هم با کرونا روبه رو هستیم و این بیماری به طور کامل از بین نرفته است.

ضرورت عدم بازگشایی شتاب‌زده دانشگاه
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز عنوان کرد: تعداد دانشجویانی که در دوران کرونا در دانشگاه حضور فیزیکی داشتند حدود یک هزار تا یک هزار و 300 نفر بود اما با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و حضوری شدن آموزش، این تعداد دانشجو باید افزایش قابل توجهی داشته باشد که به اعتقاد من بایستی این کار را با تدبیر و به صورت منطقی پیش ببریم و نباید شتاب‌زده عمل کنیم.
باقری افزود: اگر ما در شرایط کنونی و پس از دو سال آموزش ترکیبی به یک‌باره اعلام کنیم که همه دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه حضور یابند، قطعا با مشکلات عدیده‌ای روبه رو خواهیم شد.
وی گفت: بدون تردید بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه در تعطیلات نوروز به سفر رفته‌اند و امکان دارد ناقل بیماری کووید 19 باشند و ابتلای یک نفر از آنها و حضور فرد مبتلا در فضای عمومی دانشگاه ممکن است منجر به گسترش این بیماری شود.

ظرفیت آموزش حضوری متناسب با ظرفیت خوابگاهی
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز اظهار داشت: همچنین در شیراز از خوابگاهی تحت عنوان خوابگاه شهید مفتح بهره می‌بریم که یکی از بزرگترین خوابگاه‌های دانشجویی خاورمیانه محسوب می‌شود. متأسفانه در این خوابگاه به دلیل عدم بازسازی در طول سال‌های گذشته امکان حضور دانشجو در آن وجود نداشت.
وی افزود: مسئولان دانشگاه شیراز همواره تلاش بسیاری برای بازسازی این خوابگاه داشته‌اند که به دلیل کمبود بودجه نتوانستند عملیات بازسازی این خوابگاه را تکمیل کنند. لذا برای آغاز آموزش حضوری در بحث خوابگاه هم با مشکلاتی مواجه هستیم که سعی کردیم تمام این موارد را در نظر بگیریم و بر همین اساس برای بازگشایی دانشگاه برنامه‌ریزی کنیم.
باقری بیان کرد: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با همان میزان خوابگاهی که در اختیار داریم اقدام به بازگشایی دانشگاه برای آموزش حضوری کنیم.

آماده‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی برای ورود دانشجویان غیربومی
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز در این باره گفت: بدون تردید مهمترین دغدغه و نگرانی ما در وضعیت فعلی حفظ سلامت دانشجویان است و به همین دلیل تمام تلاش خود را برای آماده‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی به کار گرفته‌ایم.
علی حفیظی افزود: دانشگاه شیراز از تیرماه 99، یکی از نخستین دانشگاه‌هایی بود که اقدام به بازگشایی خوابگاه‌ها در دوران کرونا کرد و در این مدت حدود یک هزار و 300 دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌ها ساکن شدند.
وی افزود: با برنامه‌ریزی معاونت آموزشی سعی می‌کنیم از انتهای اردیبهشت ماه سطح حضور دانشجویان را به صورت هفتگی افزایش دهیم و با بهتر شدن شرایط بیماری کووید 19 از مهرماه سال 1401 نیز زمینه حضور همه دانشجویان را در دانشگاه فراهم خواهیم کرد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز بیان کرد: طبق نظرسنجی که توسط شورای صنفی دانشگاه شیراز در میان سه هزار نفر از دانشجویان انجام شد، تقریبا 48 درصد از دانشجویان مخالف بازگشایی و 52 درصد موافق بازگشایی دانشگاه در مقطع کنونی بودند که این نظر سنجی با پیش‌بینی‌های ما تقریبا مطابقت دارد.

مجهز کردن پنج درصد از خوابگاه‌ها به اتاق قرنطینه
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: ما تنها پنج درصد ظرفیت خوابگاه را می‌توانیم به اتاق قرنطینه اختصاص دهیم. البته با فعال شدن خوابگاه‌ها حضور و فعالیت‌های دانشجویان در این اماکن نیز گسترش می‌یابد، لذا اگر یک خوابگاه یا حتی چند نفر از دانشجویان درگیر کرونا شود با مشکل مواجه خواهیم شد زیرا ظرفیت اتاق قرنطینه خوابگاه‌های دانشجویی قطعا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز دانشجویان مبتلا به کرونا باشد.
وی با بیان اینکه در پیک‌های قبلی کرونا 70 درصد از افراد ساکن در خوابگاه‌ها پس از ابتلای یک دانشجو درگیر بیماری کرونا می‌شدند، گفت: در پیک قبلی کرونا در چند خوابگاه با مبتلا شدن یک دانشجو شاهد انتقال بیماری از این دانشجو به هم‌خوابگاهی‌هایش بودیم. این مسئله باعث شد با وجود اینکه معتقد هستیم آموزش مجازی به وضعیت علمی دانشگاه‌ها ضربه زده است اما برای حضور دانشجویان در این اماکن محتاطانه‌تر عمل کنیم.
حفیظی اضافه کرد: در دانشگاه شیراز حدود 6هزار و 500 دانشحوی غیربومی داریم که ساکن خوابگاه هستند که از این مجموع حدود 3هزار و 200 نفر را دانشجویان پسر و مابقی را دانشجویان دختر تشکیل داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز 24باب خوابگاه دارد، گفت: دانشگاه شیراز از 6 خوابگاه متعلق به دانشجویان پسر، 15 خوابگاه برای دختران و 3 خوابگاه متأهلی بهره می‌برد.
حفیظی افزود: تفاوت خوابگاه‌های دانشجویی موجود در شیراز با خوابگاه‌های سایر شهرهای کشور این است که خوابگاه‌های شیراز از ظرفیت بالایی برای پذیرش دانشجو بهره می‌برند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز ادامه داد: به عنوان مثال خوابگاه شهید مفتح شیراز که به عنوان نماد خوابگاه های دانشجویی کشور به شمار می‌رود ظرفیت 700 اتاق در 13 طبقه دارد که 12 طبقه آن مسکونی و یک طبقه رفاهی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی است.
وی افزود: ظرفیت خوابگاه مفتح نزدیک به دو هزار نفر است و می‌توان گفت این خوابگاه یکی از بزرگترین خوابگاه‌های دانشجویی کشور و حتی خاورمیانه محسوب می‌شود. اما متأسفانه پس از حدود 38 سال بهره‌وری از این خوابگاه شرایط انجام تعمیرات اساسی به منظور بازسازی آن فراهم نشده و همین امر موجب فرسودگی این خوابگاه شده است.
حفیظی با بیان اینکه بیش از 60 تا 70 درصد از ظرفیت دانشجویی پسر در دانشگاه شیراز در این خوابگاه ساکن می‌شوند، گفت: به دلیل اینکه تعداد قابل توجهی از دانشجویان ما هر ساله از همان ابتدای سال در این خوابگاه ساکن می‌شوند، فرصتی برای بازسازی این مکان فراهم نشده چراکه اگر این خوابگاه وارد فاز تعمیر شود عملا دانشگاه فلج می‌شود.

میزان پیشرفت عملیات بازسازی خوابگاه مفتح
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز اضافه کرد: با این وجود این خوابگاه از سال 98 با اعتباری حدود 12میلیارد تومان وارد فاز بازسازی شد و خوشبختانه در حال حاضر شاهد پیشرفت 98 درصدی بازسازی این خوابگاه هستیم. در واقع این خوابگاه چهار بلوک دارد و با به پایان رسیدن عملیات بازسازی بلوک A، می‌توانیم در اردیبهشت‌ماه 1401، دانشجویان را در این بخش اسکان دهیم.
این مقام مسئول گفت: از بهمن‌ماه 1400 نیز تعمیرات اساسی بلوک B این خوابگاه با برآورد اولیه 20 میلیارد تومان آغاز شد که اگر تأمین اعتبار شود این بلوک نیز تا یک سال دیگر آماده اسکان دانشجویان خواهد شد.
وی اظهار کرد: اقدامات لازم برای بهسازی بلوک‌های C  و D نیز با اعتباری نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان انجام شده و پیش‌بینی ما این است که این عملیات در 15 اردیبهشت ماه 1401 تکمیل شود و در انتهای اردیبهشت ماه بتوانیم پذیرای دانشجویان در این بلوک‌ها بر اساس برنامه‌ریزی معاونت آموزشی دانشگاه باشیم.
وی بیان داشت: تعمیرات اساسی خوابگاه های متأهلی را با کمک خیرین انجام دادیم؛ خوابگاه شهدای 2 از آذرماه سال 1400 به بهره‌برداری رسید. در واقع هزینه‌های بسیاری برای تعمیرات این خوابگاه پرداخت شد و در حال حاضر این مکان شرایط بسیار مناسبی دارد.

موکول شدن طرح بازسازی برخی خوابگاه‌ها به آینده با آغاز آموزش حضوری
حفیظی عنوان کرد: عملیات بهسازی خوابگاه شماره 4 ارم با اعتبار یک میلیارد تومان انجام شده و این خوابگاه در حال آماده‌سازی به منظور ورود دانشجویان است. تعمیرات خوابگاه شماره 9 هم که قدمتی نزدیک به 55 سال دارد آغاز شده است و این خوابگاه هم‌اکنون حدود 60 درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 1401 عملیات تعمیر این خوابگاه را نیز به پایان برسانیم.
وی با بیان اینکه سه خوابگاه در دانشگاه شیراز توسط خیرین در حال ساخت است، گفت: یکی از این خوابگاه‌ها در سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد و دو باب خوابگاه متأهلین با برآوردی نزدیک به 40 میلیارد تومان در حال ساخت است که به تازگی کلنگ ساخت این خوابگاه‌ها به زمین خورده است و در مرحله بتن ریزی فونداسیون ‌است که پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده شاهد بهره‌برداری از این خوابگاه‌ها باشیم.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز اظهار کرد: چند خوابگاه دیگر هم در طرح بازسازی و بهسازی داریم اما اجرای این طرح‌ها به دلیل آغاز آموزش حضوری به تابستان موکول می‌شود.
با مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، آموزش حضوری در دانشگاه‌های سراسر کشور از 14 فروردین ماه ازسرگرفته شد و دانشگاه‌ها پس از دو سال تعطیلی کرونایی و آموزش مجازی به صورت حضوری بازگشایی شدند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/266000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید