پیام فارس

آخرين مطالب

صنعتی شدن فارس؛ رویایی که محقق نشد/ کارگروه ها موثر نبودند مقالات

صنعتی شدن فارس؛ رویایی که محقق نشد/ کارگروه ها موثر نبودند
  بزرگنمايي:

پیام فارس- مسئولان فارس سالیانی است که برای صنعتی شدن تلاش می‌کنند و قصد دارند تا با حمایت از واحدهای صنعتی که در استان فارس قرار دارد، حرکت استان را از سوی کشاورزی خارج کرده و به سمت صنعتی شدن سوق دهد.

براساس برآورد صورت گرفته نزدیک به 5 هزار واحد صنعتی در استان فارس وجود دارند که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنندو این واحدها غالباً در حوزه‌های تولیدی و خدماتی هستند.

استان فارس سالیان گذشته به عنوان قطب به صنعت الکترونیک کشور قرار بود معرفی شود با توجه به فعالیت‌هایی که بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی در استان فارس انجام می‌دادند استان فارس بهترین گزینه برای قطب الکترونیک شدن ایران به شمار می‌رفت این در حالی است که واحدهای فناور و صنعتی دیگری نیز در استان وجود داشتند که به ترتیب و با توجه به عدم حمایت بخش دولت از این واحدها کم‌کم تعطیل شدند.

سوال اساسی اینجاست که چرا با توجه به کار گروه‌های متعددی که در راستای رفع موانع تولید در استان فارس ایجاد شده است باز هم استان در مقام مقایسه با سایر استان‌های کشور و واحدهای صنعتی که در کشور وجود دارد تنها یک واحد صنعتی برتر دارد.

فعالین اقتصادی عدم حمایت دولت را یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های می‌دانند که بخش خصوصی رغبتی برای حضور در عرصه رقابت ندارد از این رو می‌توان به عدم حمایت بخش دولت از بخش خصوصی و همچنین بیرون کردن بخش خصوصی از چرخه تولید را یکی از مهمترین عواملی دانست که بخش خصوصی در استان فارس نتوانسته جایگاه مطلوبی در کشور کسب کند

مدیران دولتی باید پاسخگو باشند

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان فارس   گفت: عدم حضور واحدهای اقتصادی استان فارس در عرصه‌های ملی و بین المللی نشان دهنده عدم اعتقاد هرم مدیریتی استان به این بخش بوده و هرم مدیریتی استان فارس باید پاسخگوی عدم حضور بخش صنعت فارس در عرصه کشور باشد.

سهراب شرفی تاکید کرد: پنج هزار واحد صنعتی در استان فارس وجود دارند که بخش قابل توجهی از آنان نمی‌توانند در عرصه ملی ایجاد رقابت مرده و جزو بنگاه‌های اقتصادی برتر کشور باشد اما تعلل مدیران صنعتی استان فارس موجب شد که واحدهای صنعتی استان در کشور هیچ مقامی نداشته باشند.

به گفته این مقام مسئول عدم حضور واحدهای صنعتی در عرصه رقابت ملی نشان دهنده آن است که بخش خصوصی نباید در این گونه رقابت‌ها حضور داشته باشد و استان از این فرصتی که برای رونمایی و بهره‌برداری از فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش صنعت ایجاد شده است باید بی بهره باشد.

شرفی معتقد است: زمانی که شرایط برای جذب سرمایه گذار و حضور در رقابت‌های ملی فراهم نشود استان و مردم استان متضرر خواهند شد.

او افزود: نباید انتظار داشت که بخش خصوصی بتواند در جامعه فعالیت مناسبی داشته باشد آن هم زمانی که هیچ گونه انگیزه و حمایتی از سوی بخش دولت برای حمایت از بخش خصوصی وجود نداشته باشد این در حالی است که حتی اگر مکاتبات برای حضور در عرصه‌های ملی صورت گرفته باشد باز هم عدم وجود انگیزه در میان بخش خصوصی موجب می‌شود که هیچ رغبتی برای حضور در اینگونه رقابت‌ها وجود نداشته باشد.

صنعتی شدن فارس؛ رویایی که محقق نشد/ کارگروه ها موثر نبودند

شرفی ادامه داد: جمله وظایفی که برای دولت و بخش دولت در نظر گرفته شده در حوزه اقتصاد آن است که دولت حمایت و انگیزه لازم را برای فعالیت بخش خصوصی و فعالان این بخش فراهم کرده تا این افراد بتوانند با جذب سرمایه گذاری زمینه توسعه فعالیت‌های صنعتی را در استان‌ها فراهم کند این در حالی است که بخش دولت به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است و نتوانسته انگیزه لازم را برای بخش خصوصی ایجاد کند.

رئیس اتاق صمت فارس خاطرنشان کرد: بخش خصوصی انگیزه برای فعالیت و رقابت در عرصه ملی را ندارد زیرا زمینه لازم برای وجود انگیزه فراهم نیست و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس باید حمایت لازم را از بخش خصوصی ایجاد می‌کرد که این مهم صورت نگرفته است اکنون سوال این است که چرا استاندار فارس نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و تاکنون حاضر به برگزاری جلسه‌ای برای بررسی مشکلات این حوزه و عدم حضور بنگاه‌های اقتصادی در عرصه رقابت ملی نشده است.

نباید به نامه اکتفا کرد

شرفی در ادامه با اشاره به اینکه نباید به نامه اکتفا کرد ادامه داد: نباید تنها به نامه و مکاتبات اکتفا کرد و اگر اینگونه باشد باید درب سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس را بست و آن را تبدیل به دبیرخانه کرد که تنها اقدام به ارسال نامه می‌کند.

وی افزود: پنج هزار واحد صنعتی در استان فارس وجود دارد، آیا نباید 5 واحد صنعتی استان فارس مورد حمایت دولت قرار بگیرند تا در عرصه‌های ملی بتوانند برای استان فارس و مردم استان افتخارآفرینی کنند و جز واحدهای برتر کشور باشند.

او یادآور شد: همه امکانات دست دولت است و بخش خصوصی نیازمند حمایت و تشویق بخش دولتی است باید شرایط و این‌گونه جشنواره‌ها برای واحدهای صنعتی تبدیل شود تا بتوان در این گونه رقابت‌ها حاضر بود و نام استان فارس را بر قله برد.

امتیاز اتاق مشترک عمان و ایران از فارس گرفته شد

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت فارس گفت: استان فارس به عنوان استان معین کشور عمان در کشور انتخاب شده است اما با توجه به تعلقات صورت گرفته در استان شاهد هستیم که امتیاز اتاق مشترک عمان و ایران که قرار بود در استان فارس ایجاد شود از استان گرفته شد.

صنعتی شدن فارس؛ رویایی که محقق نشد/ کارگروه ها موثر نبودند

وی خاطرنشان کرد: قرار بود هیئتی بلندپایه از استان فارس متشکل از استاندار و برخی از فعالین اقتصادی استان فارس در قالب هیئتی به کشور عمان سفر کرده و زمینه‌های گسترش فعالیت‌های اقتصادی میان کشور عمان و استان فارس و کشور ایران فراهم می‌گردد این در حالی است که پس از تعلقات صورت گرفته وزیر صنعت معدن و تجارت در قالب هیئتی بلندپایه به کشور عمان سفر کرد و هیچ یک از نمایندگان استان فارس وزیر را در این سفر همراهی نکردند.

به گفته این مقام مسئول مرحوم نکویی مهر از مدیران حوزه اقتصادی استان، حمایتگر بخش خصوصی بود و زمینه هماهنگی بین بخش دولت و بخش خصوصی را به بهترین وجه ممکن اجرایی می‌کرد و کشور و استان از این هماهنگی و همکاری بهره مند می‌شدند اما این همکاری و هماهنگی اکنون وجود ندارد و سوال اصلی اینجاست که چرا دولت و بخش دولتی شرایط کسب مجوزات لازم برای سفر به عمان را فراهم نکرد تا بخش خصوصی نیز زمینه و هزینه سفر مزبور را فراهم کند.

شرفی تاکید کرد: سایر استان‌های کشور با همکاری سازمان صمت به کشورهای هدف خود رفتند و وزارتخانه صنعت معدن و تجارت استان فارس را به عنوان استان معین کشور عمان انتخاب کرد ولی هیچگاه در فارس اقدامی برای جذب سرمایه گذاران عمانی و حضور در بازار عمان فراهم نشد.

دلالان در کمین اند

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت مرکز فارس در خصوص صدور مجوز توسط این خانه نیز گفت: پیش تر خانه صنعت معدن و تجارت استان فارس اقدام به صدور مجوز برای واحدهای اقتصادی می‌نمود و فرایند کسب مجوز نیز بیشتر از 15 روز به طول نمی‌انجامد و هزینه‌ای که برای صدور جواز تأسیس صادر می‌شد نزدیک به یک میلیون تومان بود.

وی افزود: اما اکنون با توجه به این که امکان صدور جواز تأسیس از خانه صنعت معدن و تجارت استان فارس گرفته شده و به سازمان صمت داده شده است شاهد هستیم که این فرایند بیش از یک ماه به طول می‌انجامد.

شرفی ادامه داد: دلالانی در 10 متری سازمان صنعت معدن و تجارت وجود دارند که فرایند کسب جواز تأسیس را بر عهده گرفته و مبالغ قابل توجهی نیز از فعالین اقتصادی دریافت می‌کنند.

صنعتی شدن فارس؛ رویایی که محقق نشد/ کارگروه ها موثر نبودند

مشاهدات خبرنگار خبرگزاری مهر نیز گواه بر این موضوع است که برخی از دلالان در حوالی سازمان صنعت معدن و تجارت حاضر بوده و با دریافت مبلغی نزدیک به سه میلیون تومان اقدام به کسب جواز تأسیس برای بنگاه‌های اقتصادی می‌کنند

مطالبه مردم از استاندار فارس

عدم حضور بنگاه‌های اقتصادی فارس در عرصه‌های ملی و رقابت در این حوزه و تنها حضور یک شرکت و برتر شدن آن در این رقابت این مطالبه را در میان مردم استان فارس ایجاد کرده است که استاندار فارس به نمایندگی از دولت و به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در استان فارس باید پیگیر این موضوع باشد تا مشخص شود که این اهمال کاری از سوی چه ارگانی صورت گرفته است.

این در حالیست که استان فارس می‌توانست با ایجاد اتاق مشترک عمان و ایران در استان زمینه جذب سرمایه گذاری‌های خارجی را در استان تسهیل کند و حضور مقتدرانه ای در بازارهای بین المللی و کشور عمان به عنوان یکی از بازارهای نوظهور در جهان داشته باش.

آنچه مشخص است استاندار فارس و رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت باید شفاف‌سازی لازم را در این حوزه انجام داده تا استان متوجه شود که چه افرادی به جای اینکه رفع موانع تولید کنند برای فعالیت واحدهای صنعتی ایجاد مانع می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/264682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید