پیام فارس

آخرين مطالب

فقر گل زنی در نیم فصل لیگ برتر فوتبال دوره بیست و یکم و چرایی آن ورزشي

فقر گل زنی در نیم فصل لیگ برتر فوتبال دوره بیست و یکم و چرایی آن
  بزرگنمايي:

در لیگ دوره 21 کلا 209 گل از خط دروازه ها گذشت اما در دوره بیستم 242 گل به ثمر رسیده بود که با افت حدود 14 در صدی مواجه بوده ایم درحالی که باید شاهد پیشرفت بازیها وزدن گل های بیشتر باشیم که اینگونه نشد.

همچنین دراین نیم فصل گادوین منشا از تیم مس رفسنجان با زدن هشت گل در صدر جدول گلزنان قرار گرفت در حالی که در دوره بیستم سجاد شهباززاده از سپاهان  12 گل در نیم فصل به ثمر رسانده بود که حدود 36 در صد نسبت به مدت مشابه گذشته افت داشته است.

حلقه مفقوه فوتبال ایران  

 هرچند در فوتبال امروز دنیا مرسوم شده که تیم ها ابتدا ساختار دفاعی خود را مستحکم کنند تا کمتر گل  بخورند اما در فاز تهاجمی هم تدابیری اندیشه اند که بازیها جذاب، تماشاگر پسند، پُرگل و پُر از موققیت باشد که در سطح اول فوتبال ایران این امر به صورت حلقه مفقوده درآمده  است.

نبودن ثبات در نیکمت مربیان و حتی مدیران باشگاه ها دست و پای آنها را بسته و محافظه کار شده اند برای همین هم آنها می آیند که نبازند و به یک مساوی چه در خانه خود و چه در خانه حریف قانع هستند و سخت نتیجه گرا شده اند.

 تغییرات زیاد روی نیمکت مربیان  

 دراین نیم فصل دربرخی از  تیم ها شاهد تغییرات زیادی درکادر فنی بوده ایم و حتی تیم هایی هستند که تاکنون سه بار مربی عوض کرده اند که این امر کار ساز نبوده است.

برخی کارشناسان ومربیان فوتبال براین باورهستند که نبود بازیکن خلاق که بتواند نتایج بازیها را رقم بزند، نبود هافبک های بازی ساز، کمبود مهاجمان گل زن و 6 دانگ، نبودن تماشاگران و وجود زمین های نامناسب از جمله مواردی بوده است که در سطح اول فوتبال ایران موجب فقرگل زنی شده است.

فقر گل زنی در نیم فصل لیگ برتر فوتبال دوره بیست و یکم و چرایی آن

گل زدن یک هنر ذاتی است که کمتر در فوتبال ایران دیده می شود

پیشکسوت و مربی سابق تیم های فارس می گوید: گل زنی  یک هنر ذاتی است و یک عده از بازیکنان با مهارت خود سلطان 18 قدم بودند و هر توپی که می آمد تبدلیل به گل می کردند که می توان به زنده یادان صفرایرانپاک و غلامحسین مظلومی همچنین پرویز مظلومی، حسین کلانی، فرشاد پیوس، هادی نراقی، غفور جهانی و رضا عنایتی اشاره کرد که هم اینک در فوتبال ایران کمتر دیده می شود.

اصغراکبری به خبرنگارایرنا گفت: همچنین بازیکنانی نظیر نوری خدایاری، حسن روشن، خدادا عزیزی، هم گلزن بودند وگل ساز اما برخی از بازیکنان هم مانند علی دایی با تمرین های و سخت وداشتن پشتکارتبدلیل به یک گلزن  6 دانگ می شدند.

وی اضافه کرد: در لیگ برتر تیم هایی نظیر استقلال، پرسپولیس، سپاهان، فولاد خوزستان، گل گهرسیرجان، مس رفسنجان و آلومینیوم اراک با برنامه و تاکتیک  کار می کنند و موفق تر ازسایر تیم ها هستند.

بازیکن اسبق تیم برق شیراز افزود: فوتبال زمانی پویا و تماشاگرپسند می شود  که تعداد پاس ها با سرعت بالا و زیاد باشد و با داشتن بازیکن خلاق،  کارهای گروهی و ترکیبی در جناحین و عمق دفاع حریف انجام  دهیم که در صورت تحقق این امر اینگونه تیم ها موفق تر هستند.

اکبری که به عنوان مربی تیم قشقایی و مرصاد شیراز تیم های پرسپولیس و استقلال تهران را شکست  داده است، افزود: از سویی دیگر تیم های خوب همیشه در یک سوم  دفاعی حریف، پرس و توپ گیری می کنند و بعد به گل می رسند که تنها چند تیم انگشت شمار در لیگ برتر ایران این کار تاکتیکی را خوب انجام می دهند.

نقش مدیران و مریبان باشگا ه ها

اکبری نقش مدیران و مربیان باشگاه ها در انجام فوتبال زیبا و شناور را مهم دانست و افزود: به عنوان مثال مصطفی آجورلو در تیم استقلال به عنوان مدیر عامل پس ازسال ها در تیم آرامش حکم فرما کرده و با استفاده از یک سرمربی جوان به نام مجیدی و یک مربی با دانش ایتالیایی از استقلال تیمی ساخته که در صدر جدول بدون باخت قرار دارد و بهترین خط دفاع و بهترین خط حمله راهم در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: نیم فصل دوم لیگ برتر به مراتب کار سخت تر می شود زیرا تیم ها از یکدیگر شناخت بیشتری پیدا کرده اند ضمن اینکه درنیم فصل نخست شاهد بازی های جذابی نبودیم.

اکبری که سابقه دعوت شدن به تیم ملی را دارد ،ادامه داد:زمانی لیگ برتر پویا می شود که برروی تیم های پایه کاراصولی شود و آن وقت در تیم ملی شاهد بازیکنانی خواهیم بود که از دل لیگ بیرون آمدند اما هم اینک ترکیب اصلی تیم ملی ایران را بازیکنان شاغل در لیگ های خارجی تشکیل می دهند و معلوم می شود که خوب کار نکرده ایم.

فقر گل زنی در نیم فصل لیگ برتر فوتبال دوره بیست و یکم و چرایی آن

مدیران باشگاه ها به جای کارهای فرهنگی درگیرچسبیدن به پست هستند

همچنین پیشکسوت و مربی فوتبال فارس به خبرنگار ایرنا گفت: امروزمشکلات اقتصادی، فرهنگی ومعنوی کشورمان جامعه  راتحت تاثیرقرارداده ومقوله ورزش وبه ویژه فوتبال هم ازاین قاعده جدا نیست.

جشمید غدیری ادامه داد: یک مربی فوتبال حداقل سه میلیارد تومان درآمدسالانه خود را ازحرفه مربیگری فوتبال بدست می آورد ومدیران باشگاه ها بجای کارهای فرهنگی ومعنوی درگیر منابع مالی و گرفتن پست و قدرت هستند و احتیاط درسرلوحه کار آنها قراردارد.

وی گفت: ترس از عدم نتیجه گیری، مدیران باشگاه ها را درحیطه غوغاسالاری و تنش و چالش انداخته و همینطور مربیان بخاطر وحشت از اخراج  و دور شدن ازقراردادهای نسبتا کلان دست به کارهای بنیادی وریشه ای نمی زنند و تنها با دادن بیانیه و حضور در شبکه های اجتماعی به یکدیگر می تازند و یا نیمکت مربیان شده محل اعتراض به نحوه قضاوت و گرفتن کارت های زرد و قرمز ضمن اینکه  در نیم فصل دوم این تنش ها ودرگیریها هم شدت بیشتری خواهد گرفت.

غدیری اضافه کرد: در لیگ برتر ایران تعدادی مربی خوب هم وجود دارد که فقط بدنبال ارتقای فنی تیم خود هستند از این رو فوتبال تهاجمی تبدیل به فوتبال تدافعی و پلان اول گل نخوردن می شود و در فاز حمله هم به دنبال اتفاق و اشتباه حریفان و زدن ضربات ایستگاهی هستند.

عدم حضور تماشاگران، دگرگون شدن ساختار باشگاه ها  

سرمربی تیم شایان دیزل کوار که در لیگ دسته سوم حضور دارد،گفت: بخاطرترس ازشکست و اخراج، هم مدیران وهم مربیان سطح هیجانی بازیکنانشان ازسطح اجرایشان بالاترهست و تمرکز و آرامش دریک سوم حمله حریف را ندارند و همینطور عدم حضور تماشاگران از جذابیت بازی های تهاجمی کاسته است.

غدیری بر این باور است که بازیکنان ایران  به دلیل حضوری موفق تروجذب شدن به تیم هایی همچون استقلال، پرسپولیس، سپاهان،گل گهر،تیم ملی، کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی اروپا بجای اینکه شتاب فنی داشته باشند، شتاب روانی دارند.

این پیشکسوت فوتبال در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: کم خوابی، کشیدن قلیان توسط برخی بازیکنان و شب نشینی در شبکه های مجازی بی تاثیر در گل نزدن و ارایه بازی های نازیبا نیست و به طور کلی باید ساختار فوتبال باشگاهی ایران دگرگون شود و طرحی نو دراندازیم.

فقر گل زنی در نیم فصل لیگ برتر فوتبال دوره بیست و یکم و چرایی آن

به مشکلات فوتبال ایران باید از چند منظر نگاه کنیم

بازیکن سابق تیم های برق، فجرسپاسی و تیم ملی نوجوانان با اشاره به اینکه به مشکلات فوتبال ایران باید از چند منظر نگاه کنیم در مصاحبه با  خبرنگارایرنا بیان داشت: ابتدا اینکه فوتبال مدرن و به روز حتما یک فوتبال روبه جلو و تماشاگرپسند نیست زیرا خیلی از مربیان به دنبال این هستند که در ابتدا گل نخورند و با گرفتن فضا و زمان از تیم حریف سعی در موقعیت گل ندادن به تیم حریف دارند، بنابراین وقتی موقعیت کمتر ایجاد  شود طبیعی است که گل هم کمتر زده می شود.

احسان راستی بیان کرد: دلیل دیگری که شاهد جذاب نبودن مسابقات هستیم این است که در تیم های لیگ برتری ما  بازیکنان خلاق و استعدادهای نخبه وجود ندارد.

مربی تیم نوجوانان بهمن شیراز ادامه داد: متاسفانه مدارس فوتبال و تیم های پایه  در امربازیکن سازی و پرورش استعدادها خیلی ضعیف کار می کنند و با دیدگاه نتیجه گرایانه دست به راهکارهایی می زنند که نتیجه آن کمرنگ شدن پرورش بازیکنان است.

بازیکنان پایه ها در کنترل توپ مشکل دارند

وی افزود : متاسفانه امروزه بازیکنان پایه ها در ایران در کنترل ها، زاویه دریافت و لمس اولیه توپ ناتوانند و به ندرت شاهد نخبه ها و بازیکنان خلاق گذشته هستیم.

راستی با اشاره به اینکه فوتبال جای خود را از زمین های خاکی و خیابانها که پُر از استعداد بود به مدارس فوتبال داده است،افزود: مدیران از ایجاد و تاسیس این مدارس فقط به امر درآمدزایی آن توجه دارند و پرورش استعداد را فدای نتیجه می کنند بنابراین کیفیت و عیار بازیکنان ما پایین آمده است.

بازیکن سابق تیم ملی نوجوانان ادامه داد: به عقیده من بعضی از راهکارهایی که می توان درنظر گرفت یکی مدیریت صحیح و دیگری بها دادن به مدارس فوتبال وهزینه کردن و فراهم آوردن زیر ساخت های مناسب و حرفه ای برای پرورش بازیکن در مدارس فوتبال و تیمهای پایه است.

انتخاب بهترین مربیان برای تیم های پایه 

راستی گفت: انتخاب بهترین مربیان کاربلد برای تیم های پایه، قوی تر ظاهر شدن در امر استعدادیابی و هموار کردن راه پیشرفت برای آنها، مدیریت درست و ایجاد و پرورش تفکر حرفه ای در بازیکنان از سنین پایه، مدیریت ذهن و کار کردن در زمینه روانشناسی از دیگرراهکارها برای رسیدن به فوتبال زیبا و پُرگل است.

فقر گل زنی در نیم فصل لیگ برتر فوتبال دوره بیست و یکم و چرایی آن

فقر گلزنی ناشی از نداشتن مهاجمان تمام عیار است   

ورزشی نویس  و مربی فوتبال هم به ایرنا گفت:  فقر گلزنی ناشی از عدم وجود مهاجمان شش دانگ و تمام کننده است که در سالیان اخیر در لیگ ما بیشتربه چشم می خورد.

محمد علیپور ادامه داد: البته گل نزدن مهاجمان نیز به نوبه خود دلایلی نظیر کمبود اعتماد به نفس، تکنیک ضعیف و عدم سرعت در تصمیم گیری دارد برای همین هم  مهاجمان کنونی تیم ملی همگی از لژیونرها هستند و به ندرت مهاجمی از لیگ برتر به تیم ملی دعوت می شود.

وی گفت: ضعف هافبک‌ها در تغذیه مناسب مهاجمان، تاکتیک های دفاعی اتخاذ شده توسط مربیان، احتیاط و محافظه کاری بیش ازحد آنها  و ترس از شکست  موجب شده که شاهد فوتبال زیبا و پُرگلی نباشیم.  

 ظهور ستاره ها، بکارگیری مربیان سطح بالای خارجی برای پایه ها    

علیپور بیان کرد: باید برای بازیکن سازی، زمان و هزینه صرف کرد و  سرمایه گذاری روی تیم های پایه و مدارس فوتبال که نخستین نهاد سازندگی بازیکن به حساب می آیند، بسیارمهم است.

وی گفت: به کارگیری مربیان خارجی سطح بالا برای نونهالان و نوجوانان و رشد مهارتهای تکنیکی و فردی آنان به طوراصولی و قرار دادن آنان در مسیر صحیح زندگی شخصی و ورزشی و پیشگیری از هدر رفتن این سرمایه ها از طریق توجه و حمایت مادی و معنوی مسلما باعث ظهور ستاره های درخشان در آسمان فوتبال ایران خواهد شد.

او ادامه داد:  سرزمین ایران  گنجینه ای غنی از استعداد و توانمندی هاست که فقط باید آنان را شناسایی و به بهترین شکل ممکن راهبری کرد، طبیعی است زمانی که بذری نکاریم، هیچ محصولی نیز برداشت نخواهیم کرد.

هم اینک در پایان نیم فصل فوتبال برتر تیم استقلال تهران با 35 امتیاز بدون شکست و با داشتن بهترین خط دفاع و حمله صدرنشین است ، تیم پرسپولیس با 32 امتیاز دوم  و تیم سپاهان اصفهان هم با 29 امتیاز سوم است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/260584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت