پیام فارس

آخرين مطالب

کارشناس ارشد مدیریت منابع آب مطرح کرد:

نکاتی که باید در سند جامع آب مد نظر قرار داد علمي

نکاتی که باید در سند جامع آب مد نظر قرار داد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس یک کارشناس ارشد مدیریت آب، با اشاره به اخباری مبنی بر تلاش برای تهیه سند مدیریت آب استان فارس، ضمن تجلیل از چنین اقدامی و تاکید بر توجه به نقش محوری مهندسان مشاور در تهیه این سند، به طرح نکاتی که می‌تواند در مطلوبیت این سند تاثیرگذار باشد، پرداخت.

داریوش مختاری در گفت و گو با ایسنا، گفت: پیشنهاد و در دستور کار قراردادن سند جامع آب استان فارس در زمانی که در آستانه یک کوچ (مهاجرت اجباری) ناشی از کم آبی و همین طور مخاطرات سیلاب‏‌های ناگهانی قرار گرفته‌‏ایم، اقدامی مهم و بسیار ضروریست.
مختاری با بیان اینکه بهتر آنست که مهندسان مشاور نقش طراز اولی در تهیه سند جامع آب و اصلاح رویه‌‏های اجرایی بخش آب استان داشته باشند، گفت: تهیه سند جامع آب می‌‏تواند در جلوگیری از اقدام‌‏های سلیقه‏‌ای در بخش آب استان فارس موثر باشد؛ بهتر است سند جامع آب در فحوای خود سند پیشگیری از انبوه مخاطرات کم آبی و کنترل سیلاب استان باشد.
این کارشناس حوزه آب گفت: این سند به عنوان یک سند بومی و محلی می‏‌تواند واجد اهمیت باشد. بنابراین بهتر است از یافته‏‌های گزارش ملی سیل که تجربیات سیل 1398 در آن گردآوری و تدوین شده، در تهیه این سند کمک گرفته شود.
او با بیان اینکه نکاتی را باید در تهیه هرگونه سند جامع آب برای استان فارس نکاتی را مد نظر قرار دهیم، گفت: اولین موضوع اینکه باید خاستگاه و ماهیت حقوقی و منابع حقوقی برای تنظیم سند جامع آب و نسبت آن با لایحه قانون جامع آب مشخص شده و این سند در ظرف دامنه اختیارات استانی که چندان اندک هم نیستند، تهیه شود. بهتر است این سند جنبه کمی پیدا کند و کمتر جنبه توصیفی، کیفی و راهبردی داشته باشد تا مرزهای آن با قانون جامع آب روشن شود.
مختاری ادامه داد: نکته دوم اینکه مادامی که اشکالات بنیادین قانون توزیع عادلانه آب برطرف نشود ارایه یک سند جامع آب می‌‏تواند بر خطاهای پیشین بیفزاید. از سال 1393 تاکنون تهیه لایحه قانون جامع آب در دستور کار قرار گرفته، اما متن نهایی آن بسیار بحث برانگیز بوده و یک عقب گرد جدی در حوزه قانون‏نویسی در بخش آب کشور بوده است. هرچند خوشبختانه این متن خام حقوقی در بخش آب کشور هنوز توسط مجلس تصویب نشده است.
این کارشناس ارشد مدیریت منابع آب اضافه کرد: سومین نکته آنکه بهتر است جایگاه پروژه‌‏های خام و غیرکارشناسی و بدون مطالعه، همانند شیرین‏ سازی و انتقال آب از دریا و توسعه بی رویه صنایع آب بر در استان تعیین شده و به طور مشخص در سند آب استان یادآوری شود که هیچگونه پروژه عمرانی بدون پیوست مطالعات جامع آب و سنجش مخاطرات آب اجرا نشود.
او در بیان نکته چهارمی که می‌تواند در تهیه این سند مدنظر قرار گیرد، گفت: پیوند طرح‌‏های تفصیلی شهری و طرح‏‌های هادی روستایی به این سند باید مشخص شود. شوربختانه طرح‌‏های تفصیلی شهری از مطالعات کافی مهندسین مشاور برخوردار نیست و در مرحله اجرا با دستکاری و تغییرات سلیقه‌‏ای توسط شهرداری‌‏ها بوده است.
مختاری اضافه کرد: توسعه بی رویه اراضی شهری و توسعه بی رویه بخش مسکن و نقش تقاضاهای روزافزون در بخش شهری برای نصب انشعاب‏‌های آب باید مشخص شود. توسعه کلانشهر شیراز به محدوده بسیار بسیار پرخطر دراک و تلاش شهرداری در دریافت منابع درآمدی ناشی از ساخت و سازهای این محدوده می‌‏تواند در ریزه‌‏کاری‌‏های سند جامع آب لحاظ شود.
او همچنین گفت: مخاطرات سیلاب‏‌های بزرگ ناشی از توسعه بی رویه کلانشهر شیراز به اراضی شیبدار شمال غرب و بسترسازی مدیران شهری برای رساندن این کلانشهر تاریخی به مرز 5 میلیون نفر جمعیت در سند جامع آب باید دیده شود. از طرفی وجه پاسخگویی مدیرانی که امروزه در جلوگیری از توسعه بی رویه ساخت و ساز در دراک تعلل می‌‏کنند می‌‏تواند در این سند درج شود. در همین رابطه ابهامات مربوط به تخریب فزاینده خانه‌‏های تازه ساخت با عمر 15 یا 20 ساله و تبدیل و تغییر کاربری آنها به ساختمان‏های چهار طبقه و بیشتر بررسی و آثار زیست محیطی این رویه خطرناک در مدیریت شهری و روستایی استان بر منابع آب و محیط زیست سنجش و ارزیابی شود. در همان حال نباید تاثیر سیلاب‌های بزرگ بر تخریب احتمالی بافت تاریخی شیراز را از نظر دور داشت. یک سند جامع لازم است همه ابعاد یک مسئله یعنی بخش آب را ببیند. 
مختاری در ادامه به نکته پنجمی که در تدوین سند جامع آب می‌تواند مد نظر قرار داشته باشد، پرداخت و با بیان اینکه پیوند این سند به نظام فنی و اجرایی کشور باید مشخص شود، گفت: هر روشی برگزیده شود، مهندسان مشاور از دو زاویه به این سند یا هر گونه سند فنی دیگر پیوند زده می‏‌شوند؛ از ناحیه همکاری و نقش‌‏آفرینی جدی در تهیه این سند و دادن نقش کلیدی و جدی به مهندسان مشاور در مطالعات هرگونه پروژه عمرانی در استان. به طوری که پیامدهای آن پروژه بر کم آبی استان سنجش و ارزیابی شود.
او در بیان ششمین نکته کارشناسی که می‌تواند در سند جامع آب استان فارس مورد توجه باشد نیز گفت: ارایه یک سند جامع نیازمند طیفی از آمارهای درست است؛ پیش از تدوین این سند نیازمند منابع آماری درست به ویژه منابع و مصارف آب و مسکن و جمعیت هستیم؛ حال آنکه شواهد موجود گویای خطای 20 تا 30 درصدی آمار منابع و مصارف آب در استان بوده و آمار روشنی از توسعه بخش مسکن در استان نداریم. بنابراین و با توجه به حجم ساخت و سازها نیازمند آمارگیری فصلی از توسعه بخش مسکن هستیم.مختاری گفت: البته در بخش ویژه سند، وضعیت بازگرداندن حقابه تاریخی دشت کربال و نقش منابع آبی چند هزاره رودهای کر و سیوند در شادابی این دشت و دریاچه‌‏های بختگان و طشک و آبیاری 50 هزار هکتار اراضی زراعی مرغوب و مناسب کشت گندم و همین طور نقش این حجم تولید محصول راهبردی گندم در رعایت حداقل خودکفایی غذایی در دشت کربال باید مشخص شده و اگر قرار است منابع آب در بخش کشاورزی دشت کربال استفاده نشود مواد 158 و 159 قانون مدنی در رعایت حقابه و وجه شرعی حقابه‏‌های سنتی در استان دیده شود.
این کارشناس ارشد حوزه مدیریت آب ضمن یادآوری اهمیت تهیه و تدوین سند جامع مدیریت آب برای استان فارس، تاکید کرد: در یک بخش تکمیلی، بهتر است نگاهی به بازنگری در سدهای ساخته شده و کمتر مفید استان شود و انجام مطالعات بازنگری توسط مهندسان مشاور در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، پیشتر احمدعلی افکاری؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از برنامه‌ریزی برای تهیه سند جامع آب فارس خبر داده بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/259002/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید