پیام فارس

آخرين مطالب

دشت مرودشت در معرض تهدید جدی فرونشست است مقالات

دشت مرودشت در معرض تهدید جدی فرونشست است
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


گروه استان‌ها - رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور گفت:تمام دشت‌های استان فارس دچار فرونشست هستند، اما دشت مرودشت به لحاظ وجود آثار تاریخی و باستانی و اینکه قطب کشاورزی است، فرونشست در آن با خطر بیشتری همراه است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، پدیده فرونشست زمین که این روزها همه استان‌ها را به نحوی درگیر کرده است، دیگر یک موضوع تازه نیست اما خطر آن همچنان تازه است.
براساس گفته‌های علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در حال حاضر پدیده فرونشست در همه استان‌های کشور ما به غیر از استان گیلان مشاهده شده است.
وی 29 آذرماه امسال در گفت‌وگو با تسنیم به موضوع ایجاد و گسترش فرونشست در تخت جمشید نیز اشاره کرده است. استان فارس یکی از مناطقی است که پدیده فرونشست در آن به حالت بحران درآمده و در سال‌های اخیر نیز بارها از سوی مسئولان مربوطه نسبت به آن هشدار داده شده است. 
دشت‌های مختلف استان فارس به ویژه دشت مرودشت و دشت داراب از جمله مناطق بسیار خطرناک به لحاظ فرونشست زمین هستند که این پدیده در مرحله نخست روستاها را تهدید می‌کند. 
طهمورث یوسفی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در گفت‌وگو با تسنیم از دیدگاه تخصصی به این پدیده پرداخته است. وی با بیان اینکه فرونشست دیگر یک پدیده تازه نیست و تمام دشت‌های استان فارس درگیر این موضوع هستند، اظهار داشت: دشت‌هایی که حاصل‌خیزی بیشتری دارند و آب بیشتری از سفره‌های زیرزمینی آن برداشت می‌شود این پدیده بیشتر است. 
وی با بیان اینکه دشت مرودشت، فسا و داراب بیش از دیگر دشت‌ها این فرونشست را نشان داده‌اند، گفت: برخی از دشت‌ها مانند دشت کوار و قیروکارزین نیز هستند که پدیده فرونشست در آنها اتفاق افتاده است اما خود را در سطح زمین نشان نداده و فرونشست در لایه‌های زیرین زمین است که دشت‌های شمالی فارس نیز از این جمله است. 
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با بیان اینکه در سال گذشته پایش سراسری در استان فارس به لحاظ پدیده فرونشست انجام شده است، افزود: نرخ فرونشست در استان فارس مشخص شده اما به دلیل فراگیری دیگر نمی‌توان یک عدد مشخص گفت اما بین 7 تا 17 نرخ فرونشست استان فارس است. 
یوسفی با بیان اینکه خطر در دشت مرودشت بیش از دیگر نقاط است، بیان کرد: دشت مرودشت به لحاظ وجود آثار تاریخی و باستانی و اینکه قطب کشاورزی است، فرونشست در آن با خطر بیشتری همراه است و دلیل این مسئله هم ضخامت آبرفت‌ها در این دشت است. 
وی با بیان اینکه ضخامت آبرفت در دشت مرودشت زیاد است و برداشت آب از آن هنوز ادامه دارد، تصریح کرد: در دشت‌های داراب و فسا که پیش از این فرونشست بیشتر بود اکنون ضخامت آبرفت کم شده و در حال حاضر برداشت آب از واحدهای آهکی زمین رخ می‌دهد در نتیجه فرونشست کم شده اما به معنای رفع خطر نیست. 
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور عنوان کرد: ضخامت آبرفت در دشت مرودشت 350 تا 400 است و همین امر در کنار برداشت آب از آن سبب شده فرونشست دشت مرودشت خطرناک باشد و زندگی مردم را تهدید کند. 
یوسفی با بیان اینکه این شرایط سبب شد که مطالعات تخصصی‌تری روی دشت مرودشت صورت گیرد، گفت: دشت مرودشت در 2 سال هم با نقشه‌های ماهواره‌ای و هم با 14 جی پی اس 2 فرکانسه فرونشستش به صورت دقیق بررسی شده و امسال هم با توجه به جی پی اس راداری مطالعات آب زمین‌شناسی و مهندسی زمین‌شناسی پایش شده است. 
وی در پاسخ به این سوال که برای کنترل فرونشست چه باید کرد، افزود: کنترل و مدیریت فرونشست نیازمند یک مدیریت یکپارچه است و با تصمیمات جزیره‌ای نمی‌توان با پدیده فرونشست مقابله کرد چراکه برای کنترل فرونشست باید میزان برداشت آب از میزان بارش و ورودی آب در یک دشت یا آبخوان کمتر باشد. 
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور تصریح کرد: مدیریت یکپارچه آب، برداشت مجاز چاه‌های مجاز و کنترل و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز نیز از دیگر اقداماتی است که باید برای مقابله با پدیده فرونشست انجام شود. 
فرونشست زمین بلای جان روستاهای استان فارس شده استفرونشست تمام استان‌های ایران به جز "گیلان" را درگیر کرده استبی‌توجهی به مدیریت صحیح آب فرونشست در کاشان را تشدید کرده است یوسفی با بیان اینکه با این اقدامات تنها فرونشست کنترل می‌شود چون فرونشست قابل بازگشت به حالت اولیه نیست گفت: تا دیر نشده باید کاری کرد و تاثیر آن در آینده مشخص است اینگونه نیست که با اقدامات اکنون فرونشست در یک منطقه جمع شود اما زندگی نسل آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
وی با بیان اینکه استان فارس نیز همتراز با اصفهان و تهران در پدیده فرونشست است، افزود: مزیت استان فارس این است که پدیده فرونشست هنوز به شهرها نرسیده اما در روستاها ورود کرده و شکاف‌های زمین زندگی در روستاها را تحت تاثیر خود قرار داده است بنابراین قبل از اینکه فرونشست وارد شهرها شود باید کاری کرد. 
انتهای پیام/424 /ی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/258875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید