پیام فارس

آخرين مطالب

لاشه‌های مردار و سفره شاهانه سگان در کوار فارس مقالات

لاشه‌های مردار و سفره شاهانه سگان در کوار فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس- دامنه‌های بکر و زیبای طبیعت شهرستان کوار در نزدیکی کلانشهر شیراز به محلی برای رهاسازی غیراصولی گاوهای مرده تبدیل شده موضوعی که از سالیان قبل موجب بروز مسائل زیست محیطی در  این شهرستان و دردسرهای بهداشتی برای اهالی شد و اکنون معضلی دیگر و هجوم سگ های ولگرد را به این شهر و محلات کوار به دنبال داشته است.

سگانی که دیگر چندتا از آن ها در محلات کوار مشاهده نمی شود و به صورت گله‌ای روانه کوی و برزن این شهر می شوند به نحوی که موجب هراس اهالی شده اند.

رهاسازی لاشه گاوهای مرده در چند سال گذشته محدود به یک دشت در دامنه کوه بود که به گفته اهالی محل یکی از زیباترین مناطق طبیعی شهرستان کوار بشمار می‌رود و این دشت در روستای فتح آباد شهرستان کوار که حدود 30 کیلومتر تا ورودی شرقی شیراز فاصله دارد محدود بود اما اکنون به گفته برخی اهالی و فعالین محیط زیستی به بعضی نقاط دیگر این شهرستان نیز گسترش پیدا کرده و در مجموع به محلی مناسب برای رشد و افزایش جمعیت حیوانات موذی تبدیل شده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از این منطقه حاکی از این است که به جز رهاسازی لاشه گاوهای آلوده، پسماندهای عفونی که می تواند خطرات بسیاری برای سلامت انسان در پی داشته باشد نیز در این محل به چشم می خورد.

اهالی روستای فتح آباد و اکبرآباد شهرستان کوار می‌گویند که بوی تعفن ناشی از رهاسازی این لاشه‌ها و هجوم گله ای سگ‌های ولگرد آسایش آنها را سلب کرده است.

لاشه‌های مردار و سفره شاهانه سگان در کوار فارس
شقه‌های رها شده و سفره هفت رنگ سگان

فعال محیط زیستی و سرپرست تشکل مردم نهاد حامیان طبیعت و محیط زیست کوار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:رهاسازی لاشه گاوها در اطراف شهر کوار  مشکلی چندین ساله است که حل نشده  و اینک جمعیت سگان ولگرد در این شهرستان  به قدری زیاد شده که در حال حاضر اغلب به صورت گله‌ای پرسه می‌زنند.

روح الله کریمی طسوجی دلیل اصلی این وضعیت را دفن نشدن اصولی لاشه‌های دام سبک، سنگین و طیور در اطراف شهر کوار دانست و افزود: لاشه‌ها بدون نظارت هیچ نهاد متولی در طبیعت، کنارجاده‌ها و در سایت زباله شهرستان کوار رها می‌شود و همین مساله موجب شده جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح این شهر افزایش زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: اعضای تشکل‌های محیط زیستی مردم نهاد شهرستان کوار در پی بروز این وضعیت و تشدید آن در ماه‌های اخیر پیشنهاد تشکیل کارگروهی خاص و تدوین برنامه‌ای ویژه به شهردار سابق ، دهیار و شورای منطقه داده‌اند اما تاکنون پیگیری لازم از سوی این نهادهای متولی انجام نشده است.

لاشه‌های مردار و سفره شاهانه سگان در کوار فارس
رهاسازی غیراصولی لاشه‌ها در سایت دفن زباله قصراحمد کوار

کریمی عنوان کرد: لاشه های گاوها در مناطق مختلفی از اطراف شهرستان کوار ازجمله سایت زباله قصراحمد،اکبرآباد،فتح آباد و ... بدون نظارت رهاسازی شده و جدا از هجوم سگان، خطرات زیست محیطی و بهداشتی نیز برای ساکنین به دنبال دارد.

راه حل: دفن اصولی لاشه‌ها،ایجاد پناهگاه یا عقیم سازی

سرپرست تشکل مردم نهاد حامیان طبیعت ومحیط زیست کوار توضیح داد: براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه توسط تشکل‌های زیست محیطی شهرستان کوار بهترین روش برای حل این مشکل دفع اصولی لاشه دام‌ها و ایجاد پناهگاه برای سگ های ولگرد است در صورتیکه این امکان در سطح شهرستان فراهم باشد.

وی ادامه داد: دیگر اقدامی که در این زمینه می توان انجام داد این است که در کنار دفن اصولی لاشه‌ها با نظارت دقیق نهادهای مربوطه ،عقیم سازی سگ‌های ولگرد نیز انجام شود.

لاشه‌های مردار و سفره شاهانه سگان در کوار فارس
گزارشی که جدی گرفته نشد و اوضاعی که وخیم تر شد

این فعال زیست محیطی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: حدود دو سال پیش گزارشی در این باره در خبرگزاری ایرنا مرکز استان فارس با تیتر "تفرجگاه نزدیک شیراز، همسایه با گاوان مردار" منتشر شد که در این مطلب کارشناسان و فعالین زیست محیطی درباره رهاسازی لاشه‌ها هشدار جدی داده بودند اما مسئولین به آن توجه نکردند و اکنون بعد گذشت دوسال همین لاشه‌ها باعث افزایش جمعیت سگان ولگرد شده است که تهدیدی برای سلامت و امنیت اهالی است.

وی اظهار داشت: اگر این مساله باز هم جدی گرفته نشود در آینده شاهد مشکلاتی ازجمله حملات سگ به انسان و تجاوزسگان ولگرد به حیات وحش منطقه خواهیم بود.

لاشه‌های مردار و سفره شاهانه سگان در کوار فارس

بهداشتی که به فراموشی سپرده شده است

یکی از اهالی روستای فتح آباد شهرستان کوار به ایرنا گفت: محلی که از سال های گذشته برای دفن لاشه گاوهای تلف شده در این منطقه در نظر گرفته شده در دامنه کوه و یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعی این شهرستان واقع شده که بهترین تفرجگاه کوار نیز محسوب می شود.

محمدعلی حسن زاده افزود: محل دفن لاشه‌ها در حدود 200 متری منازل مسکونی روستای فتح آباد قرار دارد که از گذشته گودالی در این محل حفر شده که دامداران دام های تلف شده خود را در داخل آن می اندازند و گاهی به آتش می کشند.

وی ادامه داد: بوی تعفن شدید، نزدیک شدن به این محل را با مشکل مواجه کرده و به همین دلیل دامداران دام های تلف شده خود را در این محل دفن و گاهی در اطراف این گودال رها می کنند.

هراس گاوداران از خبرمرگ، علت رهاسازی‌های شبانه

سرپرست فرمانداری شهرستان کوار در گفت و گویی اختصاصی در این باره با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد: لاشه‌های رها شده مردگان دام ها در منطقه فتح آباد این شهرستان که از سالیان گذشته بوده دردسرها و مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی و ایمنی برای اهالی به دنبال داشته است.

بهنام ناهید  ادامه داد: در حال حاضر حدود 14 هزار راس گاو در منطقه فتح آباد شهرستان کوار وجود دارد و این محل یکی از قطب های دامداری استان فارس محسوب می شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد و دامداران گاها در ضلع شمالی فتح آباد و در کنار دامنه کوه لاشه های مردار گاوها را رها می کنند که در این راستا تاکنون با دهیاری منطقه هماهنگی شده که در راستای ساماندهی این وضعیت اقدام شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان کوار افزود: در همین مدت کوتاه شروع مسئولیت چندین مرتبه با دهیار منطقه فتح آباد جلسات مشترکی در این راستا برگزار شده تا نسبت به جمع آوری لاشه‌های رها شده اقدام و به گودالی که به همین منظور حفر شده منتقل و به آتش کشیده شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دهیاری منطقه نسبت به انجام این کار اقدام کرده لیکن باتوجه به وسعت منطقه و تعداد گاوهای موجود مشکلاتی نیز هنوز وجود دارد.

ناهید با بیان اینکه موضوع رهاسازی لاشه مردار گاوها تنها در همین یک منطقه از شهرستان کوار رخ می دهد،گفت: به نظر گاوداران از اینکه کسی متوجه شود گاوشان مرده واهمه دارند و همین مساله به رهاسازی شبانه لاشه ها دامن زده است.

وی عنوان کرد: اغلب اشخاص و گاوداران در تاریکی شب اقدام به انتقال گاوهای مرده به این منطقه و رهاسازی آن می کنند.

آخرین اخطار!

سرپرست فرمانداری شهرستان کوار خطاب به گاوداران این منطقه اعلام کرد: کمترین وظیفه تولیدکنندگان و گاوداران این منطقه در قبال سلامت اهالی این است که باید لاشه‌ها را در گودالی که به همین منظور ایجاد شده منتقل کنند زیرا حیوانات موذی به این محل دسترسی ندارند چون اگر حیوانی به داخل این گودال برود دیگر امکان بالا آمدن وجود ندارد.

وی وعده داد: بزودی جلسه مشترکی با حضور مسئولان شهرستان ائم از فرماندار ،بخشدار ،دامپزشکی،دهیار،معتمدین شهرستان و گاوداران منطقه برگزار و آخرین اخطار به آنها داده و اتمام حجت خواهد شد که دیگر هرگز اقدام به رهاسازی شبانه لاشه‌ها در محیط نکنند.

وی تاکید کرد: برخورد قانونی با متخلفین و اشخاصی که لاشه گاوها را در این منطقه رهاسازی می کنند به جد در دستور کار مدیریت ارشد شهرستان قرار گرفته و پس از برگزاری نشست مشترک با دامداران که بزودی برگزار و با آنها اتمام حجت خواهد شد،متخلفین به دادستانی معرفی می شوند.

شهرستان کوار در فاصله حدود 40 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/258620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید