پیام فارس

آخرين مطالب

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد:

لزوم ترویج کسب‌وکارهای نوپا برای رفع مشکل بیکاری اقتصادي

لزوم ترویج کسب‌وکارهای نوپا برای رفع مشکل بیکاری
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس، یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور را بیکاری فارغ‌التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات دانست و گفت: نرخ فزاینده بیکاری جمعیت دانشگاهی، کمبود نقدینگی بانک‌ها و ناتوانی دولت در ایجاد اشتغال از دلایلی‌ست که لزوم ورود کسب‌وکارهای نوپای خصوصی به عرصه‌های اقتصادی را ایجاب می‌کند.

یلدا راهدار یکشنبه 6 دی در نشست تخصصی چالش‌های تامین مالی جمعی در اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: کسب‌ و کارهای اینترنتی از یک‌ سو با چالش‌های اقتصادی عمومی مواجه‌اند و از سویی با چالش‌های اختصاصی مانند اینماد و صیانت که هر کدام از این معضلات نگرانی‌هایی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.
او افزود: هر چند اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق بازرگانی فارس نظرات اصلاحی بخش خصوصی را به مسئولان و سیاست گذاران کشور ارائه کرده اما در برخی از طرح‌ها علیرغم ایرادها و مخالفت‌های کسب و کارهای اینترنتی دولت بر اجباری شدن آنها در کشور اصرار دارد.
راهدار اظهار کرد: کراود فاندینگ، نوعی تامین مالی جمعی و گونه‌ای از جمع‌سپاری در حوزه تامین مالی کسب‌ و ‌کارهای نوپا و ایده‌های نوآورانه است که این فرآیند نوآورانه مردم‌ نهاد آنگونه است که فرد متقاضی، برنامه خود را در درگاه اینترنتی تامین مالی جمعی مطرح می‌کند. 
او اضافه کرد: اگر این برنامه از دید مخاطبین خود قابل قبول باشد، افراد مقادیری برای پشتیبانی از برنامه پرداخت می‌کنند که این مبالغ برای راه‌اندازی، اجرا و حمایت از برنامه مناسب خواهد بود.
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: می‌توان گفت تامین مالی جمعی فقط یک حرکت جمعی زودگذر نیست بلکه ابزاری خودجوش بوده که نیاز جامعه جهانی با استفاده از پیشرفت فناوری آن را به وجود آورده است. برخی دولت‌ها برای حفظ حقوق ذی‌نفعان و منافع حاصل از قدرت جمعی، آن را از طریق قوانین به رسمیت شناخته‌اند. 
راهدار عنوان کرد: این ابزار فرهنگ کارآفرینی و سرمایه اجتماعی را ارتقاء بخشیده و توسعه اقتصادی و اجتماعی را در جوامع تسریع می‌کند که پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی تامین مالی جمعی که در سال 2020 برابر با 12.2میلیارد دلار بوده است با نرخ رشد مرکب سالانه 11.2 درصد طی دوره 2021 تا 2027، در سال 2027 به 25.8میلیارد دلار برسد.
او گفت: روش‌های موجود برای جذب سرمایه جمعی در این حوزه، با استفاده از ویژگی‌های بی‌نظیر بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند مانند حذف شدن واسطه‌ها، عدم امکان تغییر داده‌ها،‌ امنیت داده‌ها، غیرمتمرکز بودن روند اجرایی، شفافیت، امکان تعریف شرایط آزادسازی منابع مالی در قرارداد هوشمند و امکان خرد کردن بسته‌های خرید به حداقل‌ها، پتانسیل‌های خوبی در حوزه تامین مالی نشان داده‌ اند.
راهدار با اشاره به بیان مزایا و تفاوت‌های تامین مالی جمعی و سرمایه گذاری خطرپذیر و نقش تامین مالی جمعی در اشتغالزایی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور، بیکاری فارغ‌التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات است به طوری که نرخ فزاینده بیکاری جمعیت دانشگاهی کشور، کمبود نقدینگی بانک‌ها و ناتوانی دولت در ایجاد اشتغال، همه ازجمله دلایلی هستند که لزوم ورود کسب‌وکارهای نوپای خصوصی به عرصه‌های اقتصادی و گرایش به سمت اقتصاد کارآفرین محور را تشدید می‌کنند.
او همچنین با اشاره به تشکیل انجمن بلاکچین و رمز ارز ایران بیان کرد: در سال‌های گذشته برای تسهیل فضای فعالیت و توسعه دانش در حوزه بلاکچین و رمزارزها با مشارکت حداکثری ذی‌نفعان این حوزه؛ برای تدوین خط‌ مشی آینده فناوری بلاکچین در کشور تلاش‌های بسیاری انجام شده است.
راهدار اظهار کرد: این درحالی است که با مجوز اتاق ایران انجمن بلاکچین و رمزارز ایران ایجاد شد که در این انجمن از حضور تمام ذی‌نفعان حوزه رمزارز و بلاکچین و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و این همکاری سبب می‌شود تا بتوان با اجماع نظر به پیشبرد اهداف این فناوری در کشور کمک کرد.
در ادامه این جلسه حمیدرضا احمدیان، مشاور فناوری، اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران نیز گفت: یکی از دلایل ظهور و گسترش تامین مالی جمعی به شکل سازمان‌ یافته بحران مالی سال 2008 است که پس‌ از این بحران و بواسطه کاهش تمایل بانک‌ها به ارائه وام، به‌ویژه به کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپا، کارآفرینان شروع به جستجوی راه‌های دیگری برای جذب سرمایه کردند و درنهایت سازوکارهای تامین مالی جمعی شکل گرفت.
او اضافه کرد: در ایران دستورالعمل تامین مالی جمعی در سال 1397 به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید که بر اساس این دستورالعمل و باهدف ساماندهی و نظارت بر سکوهای تامین مالی جمعی، شرکت فرابورس ایران در سال 98 اقدام به انتشار فراخوان برای متقاضیان عاملیت تامین مالی جمعی کرد. 
احمدیان ادامه داد: تا کنون شش شرکت ایرانی موفق به دریافت مجوز سکوی تامین مالی جمعی از فرابورس ایران شده‌اند که با ورود فناوری بلاک‌چین، توسعه قراردادهای هوشمند و افزایش اقبال عمومی ‌نسبت به این فناوری‌های نوین، روش‌های نوین جذب سرمایه جمعی بر بستر بلاک‌چین در جهان متولد شد و مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. 
او عنوان کرد: روش‌های موجود برای جذب سرمایه جمعی در این حوزه، با استفاده از ویژگی‌های بی‌نظیر بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند مانند حذف شدن واسطه‌ها، عدم امکان تغییر داده‌ها،‌ امنیت داده‌ها، غیرمتمرکز بودن روند اجرایی، شفافیت، امکان تعریف شرایط آزادسازی منابع مالی در قرارداد هوشمند و امکان خرد کردن بسته‌های خرید به حداقل‌ها، پتانسیل‌های خوبی در حوزه تامین مالی نشان داده‌اند.
احمدیان با اشاره به عدم حمایت واحدهای صنفی از تامین مالی جمعی، به منظور ترویج فرهنگ تامین مالی جمعی،موضوع راه‌اندازی کارگروه تامین مالی جمعی (کراود فاندینگ) را پیشنهاد داد.
مهرداد سهرابی، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس هم گفت: مرتفع سازی مشکلات مالی کسب و کارهای نوپا دغدغه‌ای مهم است که با توجه به عدم تمایل به مشارکت در سرمایه گذاری، مزیت تامین مالی جمعی را در راستای توسعه بازار موضوع مهم و موثری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/257237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید