پیام فارس

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

کوچکترین قوچ دنیا فرصتی برای اکوتوریسم/ قوچ مینیاتوری را دریابیم مقالات

کوچکترین قوچ دنیا فرصتی برای اکوتوریسم/ قوچ مینیاتوری را دریابیم
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- کوچکترین قوچ دنیا در منطقه هرمود در شهرستان لارستان فارس فرصتی مهم برای احیای اکوتوریسم و اقتصاد گردشگری محسوب می شود که تا کنون مورد استفاده جدی قرار نگرفته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: یکی از این مناطق مهم حفاظت‌شده استان فارس « هرمود » در لارستان است. این منطقه در 40 کیلومتری شرق لارستان در جنوب شرق فارس و جنوب رشته‌کوه‌های زاگرس قرارگرفته در مرز فارس و هرمزگان قرارگرفته و به علت شرایط اکولوژیکی و اقلیمی گرم و خشک، گونه‌های گیاهی و جانوری خاص مناطق گرمسیری همچون قوچ لارستان، جبیر ، هوبره و گربه شنی و… در این منطقه پیدا می‌شود.
کوچک‌ترین قوچ دنیا نیز در هرمود لارستان زندگی می‌کند که در سال 53 به علت اهمیت حضور این‌گونه حدود 150 هزار هکتار از منطقه به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده ارتقا یافت.
این نوع قوچ فقط در هرمود لارستان یافت می‌شود که زیستگاه آن حدود هفت هزار هکتار است. در دامنه کوه‌های کم ارتفاع زیست می‌کند و جفت‌گیری آن نیز از اوایل مهرماه آغاز شده و تا فروردین‌ماه نیز زایمان می‌کند.
این نوع قوچ جزو گونه‌های بومی محسوب می‌شود و دارای وزنی حدود 40 کیلوگرم است و شاخ‌های آن نیز بیش از 75 سانتیمتر نیست.

پیام فارس


در جریان سرشماری پاییزه سال 1399 تعداد یک هزار و 119 رأس قوچ لارستان، در این منطقه مشاهده شده است. این گونه یکی از گونه‌های بی نظیر و منحصر به فرد استان فارس است که متأسفانه به دلیل برخی از مشکلات در خطر انقراض است و باید برای حمایت از آن دست به کار شد البته می‌توان از این منطقه به عنوان یک منطقه خاص برای جذب گردشگر استفاده کرد.
اگر کسی در کل دنیا بخواهد کوچک‌ترین قوچ جهان را ببیند باید به منطقه هرمود فارس بیاید و غیر از منطقه مذکور قوچ مینیاتوری را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان مشاهده کرد.
در صورتی که برنامه خوبی با توسعه زیر ساخت و سرمایه گذاری مناسب برای آن فراهم شود می‌توان از این سایت برای ترویج اکوتوریسم استفاده کرد.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان فارس درباره گونه در خطر انقراض قوچ مینیاتوری و تهدیدهای آن به خبرنگار مهر گفت: این قوچ، کوچک‌ترین قوچ دنیا و بومی ایران است و بیشتر در نواحی جنوبی کشور از جمله فارس و هرمزگان دیده می‌شود البته باید به این نکته توجه داشت که جمعیت قابل توجهی از این گونه در منطقه لارستان است.
لیلا جولایی با اشاره به خطراتی که این گونه را تهدید می‌کند، توضیح داد: یکی از مشکلات و تهدیدات تمامی حیات وحش استان به ویژه قوچ لارستان خشکسالی است که متأسفانه مشکلاتی را در تأمین علوفه و منابع آب برای این گونه از حیات وحش به وجود آورده است.
وی یکی دیگر ازتهدیدات این گونه را ورود دام به منطقه حفاظت شده عنوان کرد و افزود: متأسفانه ورود غیر مجاز دام به منطقه حفاظت شده استان به ویژه هرمود لارستان باعث ایجاد رقابت غذایی بین گونه‌ها شده است، علاوه بر این ورود دام موجب انتقال بیماری به گونه‌ها طی چند سال گذشته شده که به عنوان نمونه می‌توان به انتقال یک بیماری از دام به قوچ‌های لارستان در سال 98 اشاره کرد که در این میان تعداد قابل توجهی از جمعیت قوچ‌ها در منطقه حفاظت شده به این بیماری مبتلا شده و تلف شدند.

پیام فارس


رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان فارس از جاده کشی به عنوان یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در به خطر افتادن زیستگاه‌های حیات وحش استان یاد کرد و ادامه داد: هرچند که قوچ مینیاتوری از گونه‌های حمایت شده در استان فارس است اما برای اینکه این روند ادامه داشته باشد باید از آن حمایت بیشتری کرد و زیستگاه را برای آنها ناامن نکرد زیرا جاده کشی و تخریب منطقه باعث ناامن شدن زیستگاه برای گونه‌های حیات وحش خواهد شد.
قوچ مینیاتوری رونق را به کسب و کار منطقه خواهد آورد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه وجود این گونه‌های نادر در فارس فرصت مناسبی برای اکوتوریسم است، توضیح داد: به طور حتم هستند کسانی که به حیات وحش علاقه مندند و می‌خواهند از این گونه‌های عکاسی کنند بر این اساس ضروری است که برای جذب گردشگر در این حوزه تدابیری اتخاذ شود زیرا بر این باوریم این کار علاوه بر رونق کسب و کار در منطقه باعث درآمدزایی برای محیط زیست شده و می‌توان این درآمدها را برای خود منطقه و حفاظت از خود گونه‌ها هزینه کرد.
جولایی با اشاره به اینکه بودجه خود محیط زیست بسیار ناچیز است، گفت: متأسفانه به دلیل بودجه بسیار کم هم اکنون ما حتی قادر به تعویض خودرو یا موتورسیکلت‌های منطقه نیستیم و بعضاً حتی برای تأمین علوفه حیات وحش این منطقه خیرین و مردم کمک می‌کنند از این رو می‌توان با جذب گردشگر برای مشاهده این گونه‌های حیات وحش که نادرند به اقتصاد منطقه هم کمک کرد.

پیام فارس


یک فعال حوزه محیط زیست نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: منطقه هرمود لارستان در قسمت منتهی علیه رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و در این منطقه ما وارد منطقه خلیجی عمانی می‌شویم و منطقه ایران توران نیست.
علی اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه در این منطقه بارندگی بسیار کم است، ادامه داد: با توجه به گرمای بسیار زیاد این منطقه و نبود علوفه کافی برای گونه‌های حیات وحش این امر باعث شده که جثه قوچ این منطقه بسیار کوچک باشد به گونه‌ای که از آن به عنوان کوچک‌ترین قوچ دنیا یاد می‌شود.
ظرفیت ارزآوری قوچ هرمود
وی با اشاره به اینکه این گونه طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد که حاضرند هزاران دلار خرج کنند تا از آن عکاسی کنند، توضیح داد: متأسفانه یکی از تهدیدات اساسی این گونه شکار غیرمجاز است که مشکلاتی را برای این گونه از حیات وحش به وجود آورده است.
به هر حال وجود چنین ظرفیتی می‌تواند هم برای اقتصاد گردشگری مؤثر باشد و هم می‌تواند منابع مالی را برای حفاظت از این گونه منحصر به فرد تأمین کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/247030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید