پیام فارس

آخرين مطالب

کمپین موافقان و مخالفان واکسیناسیون اجباری در «فارس من»؛ رئوس دلایل طرفین چیست؟ مقالات

کمپین موافقان و مخالفان واکسیناسیون اجباری در «فارس من»؛ رئوس دلایل طرفین چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ بعضی‌ها معتقد به واکسیناسیون اجباری برای کاهش محدودیت‌های کرونایی هستند. با این استدلال که اگر بیشتر جامعه ایرانی واکسینه شوند، می‌توان به شکست ویروس امیدوار بود. مطالبه جدی در این‌باره دست‌کم میان اهالی بازار و کسانی که از تعطیلات حسابی لطمه خورده‌اند نیز وجود دارد. با این همه کم نیستند کسانی که مخالف هرگونه «اجبار» در فرایند واکسیناسیون هستند!
مطالبات هر دو گروه متواتراً در «فارس من» ثبت شده است.
چه آنها که برای تکمیل واکسیناسیون عمومی ولو اجباری اصرار دارند. چه آنها که معتقدند شهروندان را باید برای انتخاب واکسن مخیر گذاشت. هر دو گروه نیز استدلال‌های خود را ارائه می‌کنند. «فارس من» تنها یک پلتفرم بی‌طرف برای انتشار پژواک پویش‌های مردمی است. بر این اساس بد نیست مروری به بخشی از کمپین‌های طیف‌های متفاوت درباره واکسن داشته باشیم.
اول| مرور کمپین‌ مخالفان؛ چرا نباید واکسیناسیون را اجباری کرد؟
کمپین مخالفان بالای 50هزار امضا دارد. کسانی که سرسختانه با هرگونه اجبار در فرایند واکسیناسیون مخالفند. بعضی‌ها اساساً اثربخشی واکسن مقابل کرونا را قبول ندارند. برخی هم فکر می‌کنند با مجبور کردن مردم برای تزریق واکسن، آزادی‌های اجتماعی آنها محدود خواهد شد. در هر صورت مخالف هرگونه اجباری در این رابطه هستند. مرور آرا و نظرات آنها در این‌باره می‌تواند هرچه بیشتر به فهم این مطالبه یاری کند.

پیام فارس

رئوس استدلال‌های ارائه شده در کمپین آنها از این قرار است:
کلیه واکسن‌های کرونا مراحل کارآزمایی بالینی استاندارد را طی نکرده و فقط دارای مجوز اضطراری هستند. گزارشات مختلف از ایجاد عوارض کوتاه مدت و میان مدت از واکسن‌ها که حتما با عوارض دیررسی نیز همراه خواهد بود که در سالهای آینده مشخص می شود. وجود موارد منجر به مرگ ناشی از ترومبوز و لخته خون بعد از تزریق واکسن که موجب محدودیت و ممنوعیت مصرف برخی واکسنها در اروپا شده است و کشتن حتی یک نفر با واکسن، به مثابه کشتن همه مردم خواهد بود. با توجه به تأکیدات به استفاده از تجارب موفق درمان کرونا مبتنی بر تقویت سیستم ایمنی که تا به حال موجب نجات جان بسیاری از افراد از کرونا و‌ عوارض آن شده است. وجود نظرات اندیشمندان و پزشکان متعدد در کشورهای مختلف که با سیاستهای سازمان جهانی بهداشت در مورد پیشگیری و درمان کرونا همراهی ندارند و با واکسیناسیون مخالف هستند که آزاداندیشی، تعقل و تأمل، اقتضا می‌کند بدان‌ها نیز توجه شود.
پنجاه‌هزار امضا پای این مطالبه نشان از اهمیت ویژه آن برای بخش قابل توجهی از افکار عمومی است. طبعاً تک‌تک این موارد ابهامات اساسی مردمی است. ابهاماتی که ضروری است از جانب مسؤلین و کارشناسان پاسخ گفته شود. سرجمع این موضوعات باعث می‌شود گروه قابل توجهی مخالف واکسیناسیون اجباری باشند. سردبیر این پویش نیز در گفت‌وگو با فارس همین موضوع را گوشزد کرد؛ این‌که باید زمینه مناظره بین موافقان و مخالفان فراهم شود.
طالبی دارستانی به خبرنگار فارس می‌گوید: «برخی هموطنان به‌شدت نگران شرایط ایجاده شده در جریان واکسن هستند. جامعه علمی باید این نگرانی را برطرف کند. اینکه ما یک تصمیم بگیریم حتی اگر هم 100 درصد درست باشد اما نتوانیم افکار عمومی را اقناع کنیم، بسیار نامطلوب است. امروز کسانی که با تزریق واکسن مخالفت می‌کنند، موضوعاتشان کاملا علمی است و متخصص طب مدرن هم هستند.»

پیام فارس

مطالبه مخالفان واکسیناسیون اجباری نه تنها برای «فارس من» محترم است، بلکه روی میز پیگیری‌های همکاران من نیز قرار دارد.
دوم| موافقان مشروط؛ واکسیناسیون تنها برای بالای 18سال اجباری باشد
بعضی‌ها هم معتقدند واکسیناسیون برای افراد بالای هجده سال تنها الزامی است. کسانی که ناگزیر از حضور در اجتماع به بهانه‌های درسی یا کاری هستند. بنابراین این‌که دانش‌آموزان واکسن تزریق کنند، یا نکنند باید در اختیار خودشان باشد. اساسی‌ترین استدلال آنان نیز تازه بودن فرایند تزریق به زیر هجده‌ساله‌ها در کشورهای حتی مترقی است. آنها می‌گویند تکمیل واکسیناسیون این گروه سنی را دست‌کم تا تکمیل مطالعات می‌توان تعویق کرد.

پیام فارس

مثلاً این پویش معتقد است از آنجا که این گروه سنی به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند، چه لزومی به واکسیناسیون اجباری آنهاست؟ نویسنده این کمپین هم معتقد است از آنجا که والدین دانش‌آموزان نسبت به محتوای واکسن و آثار احتمالی آن روی نوجوانان اطمینان ندارند، این فرایند باید متوقف شود. این مطالبه هم معتقد است نباید شرط واکسن زدن را بعنوان اجبار برای بازگشایی مدارس یا حتی دانشگاه‌ها قرار داد.
سوم| مرور مطالبات موافقان؛ چرا واکسیناسیون اجباری شود؟
بعضی‌ها معتقدند اصلاً ارائه خدمات دولتی به مردم باید منوط به تزریق واکسن باشد. خدماتی از قبیل استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی یا خدمات بانکی. از آن رو که معتقدند تا زمانی که اکثریت شهروندان مقابل کرونا واکسینه نشود، امکان محدود کردن شیوع بیماری به‌طور محسوسی وجود ندارد. صاحبان کسب‌وکار و فعالان بازار که بویژه این ایام از تعطیلات کرونایی حسابی لطمه خوردند از این گروه محسوب می‌شوند.

پیام فارس

مطالبات زیادی در این‌باره در «فارس من» به ثبت رسیده؛ مثلاً این پویش که معتقد است نه تنها باید واکسیناسیون را اجباری کرد، بلکه دستگاه قضا وظیفه دارد با کسانی که واکسن‌هراسی می‌کنند، برخورد کند. بنابراین: «از مجلس شواری اسلامی درخواست داریم با تصویب قانونی خدمات دولتی و عمومی (مثلا مبادلات بانکی) برای افراد واجد شرایطی که از زدن واکسن امتناع می کنند، محدود شود.»
مطالبه بعدی را یک دانشجوی اپیدمیولوژی برای ما ارسال کرده و مفصلاً مبانی و دلایل واکسیناسیون اجباری را تشریح می‌کند: «واکسیناسیون همگانی، برای شرایط فعلی جامعه عملاً ضروری به نظر می‌رسد تا از طولانی شدن و « فرسایشی شدن» واقعه اپیدمی کرونا ( همه‌گیری کرونا) و عواقب ویرانگر فرسایشی شدن کرونا (که هزاران بار بدتر از عوارض واکسن است) جلوگیری شود.»

پیام فارس

نویسنده این پویش معتقد است هشتگ «نه به واکسیناسیون اجباری» عمدتاً از جانب رسانه‌های خارجی در راستای زمینه‌سازی برای وقوع یک فاجعه بزرگ در ایران طراحی و تبلیغ شده است: «آنها به خوبی می‌دانند که گمان و حالت روحی و فکری منفی، نسبت به یک واکسن، باعث می‌شود که بدن انسان نسبت به همان واکسن، دچار اختلال شود و نتواند از فایده آن واکسن، بهره‌مند شود.»
این سردبیر فارس من درنهایت با طرح چند سؤال وجدان حامیان کمپین «مخالفت با واکسیناسیون» را مخاطب می‌کند: «چرا برخی هموطنان عزیز و بزرگوار، فریب آنها را می‌خورند و هشتگ مشکوک و موذیانه «نه به واکسن اجباری» را ترویج می‌کنند؟ چرا افکار عمومی مردم اینقدر ساده و راحت در دام رسانه‌ای بیگانگان می‌افتد؟ آیا هنوز اثر وضعی رسانه بر فکر و روح و روان را نمی‌دانیم؟ آیا هنوز اثر وضعی «فکر، روح، روان» بر زندگی و وقایع زندگی را نمی‌دانیم؟»
پویش‌های مرتبط با واکسیناسیون در «فارس من» یکی‌دو تا نیست! تواتر مطالبات از طیف‌های مختلف آنقدر زیاد است که اهمیت ماجرا را برای افکار عمومی اثبات کند. فارغ از هر تصمیمی، عنایت جدی به همین «دغدغه» برای مردم ضروری است. همه باید برای رفع ابهامات مردم تلاش کنند. چه آنها که با تصمیم دولت برای واکسیناسیون اجباری همراه هستند، چه دیگران. «گفت‌وگو» تنها راه نجات ما است.
این کمپین دقیقاً همین موضوع را مطالبه می‌کند؛ این‌که رسانه ملی زمینه را برای مناظره متخصصان موافق و مخالف فراهم کند: «درخواست مردم این است که صداوسیما از موافقان و مخالفان تزریق واکسن کرونا برای حضور در رسانه ملی دعوت به عمل آورد و در تلویزیون به صورت آزاد مناظره‌ای بین این دو گروه یعنی اطبای سنتی و اطبای پزشکی مدرن برگزار کند تا تزریق واکسن کرونا، معایب و مزایای آن برای عموم، شفاف و روشنگری شود.»
«فارس من» تنها بستری برای انتشار مطالبات و دغدغه‌های افکار عمومی است. تک‌تک این پویش‌ها، همه حمایت‌های شما روی چشمان ما است. تلاش همکاران من رفع ابهامات و پیگیری خواسته‌های متنوع شما در حوزه واکسیناسیون است. اخبار تکمیلی را می‌توانید در پرمخاطب‌ترین خبرگزاری کشور دنبال کنید.
گزارش از محمد آزادی
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/236328/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید