سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴
اقتصادی

نخستین قطار حامل سوخت ایران وارد افغانستان شد

نخستین قطار حامل سوخت ایران وارد افغانستان شد
پیام فارس - فارس /ورود نخستین قطار باری حامل گازوئیل صادراتی ایران به ایستگاه روزنک هرات، دریچه‌ای نو به همکاری‌های اقتصادی دو کشور گشود. نخستین قطار باری حامل گازوئیل ...
  بزرگنمايي:

پیام فارس - فارس /ورود نخستین قطار باری حامل گازوئیل صادراتی ایران به ایستگاه روزنک هرات، دریچه‌ای نو به همکاری‌های اقتصادی دو کشور گشود.
نخستین قطار باری حامل گازوئیل صادراتی ایران، روز امروز (دوشنبه، 5 آبان) وارد ایستگاه روزنک در ولایت هرات شد. مصطفی رضایی، مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی ایران-افغانستان، اعلام کرد این رویداد، فصل تازه‌ای از همکاری‌های اقتصادی دو کشور را رقم می‌زند و ظرفیت ارسال ماهانه بیش از 30 هزار تن سوخت باکیفیت از طریق خط ریلی خواف-روزنک را فراهم می‌کند.
رضایی تأکید کرد که انتقال این محموله‌ها، بدون وابستگی به مسیرهای جاده‌ای و بدون توقف در مرز، گامی مؤثر در تسهیل حمل‌ونقل و کاهش هزینه‌های تجاری است. خط ریلی خواف-هرات، به عنوان گذرگاه امن و پایدار برای صادرات سوخت، نه تنها حجم مبادلات تجاری را افزایش می‌دهد، بلکه تامین پایدار سوخت و کالاهای اساسی افغانستان را تضمین کرده و بر بازار انرژی و ثبات قیمت مواد نفتی در هرات تاثیر مثبت می‌گذارد.
پارسال 60 هزار تن کالای صادراتی و ترانزیتی از طریق راه‌آهن خواف-هرات و گذرگاه مرزی «شمتیغ» در شهرستان خواف خراسان رضوی به افغانستان منتقل شد.
این گذرگاه که در سال 1399 در 50 کیلومتری خواف (267 کیلومتری جنوب مشهد) گشایش یافت، نقش کلیدی در ارتباطات منطقه‌ای ایفا می‌کند. خط خواف-هرات، بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب جهان است و مسیری 2 هزار کیلومتری از چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا ایجاد کرده؛ این مسیر، ترانزیت کالا و مسافر را تسهیل و وابستگی به حمل جاده‌ای را کاهش می‌دهد.با پیشرفت فاز دوم پروژه، انتظار می‌رود حجم ترانزیت به بیش از 6 میلیون تن در سال برسد و اقتصاد دو کشور را رونق بخشد.
بازار
گفتنی است که بنا به اعلام گمرک، ،‌همچنان ترانزیت سوخت عراق از مسیر ایران به افغانستان ممنوع است و طبق اخبار میدانی،‌ روسیه از طریق ریل ترکمنستان و قزاقستان به دنبال نفوذ در بازار سوخت افغانستان است


نظرات شما