شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۴
اجتماعی

قطعه گم‌شده آزادراه شیراز - اصفهان در انتظار بهره‌برداری

قطعه گم‌شده آزادراه شیراز - اصفهان در انتظار بهره‌برداری
پیام فارس - ایرنا / ۱۴ سال انتظار به پایان می‌رسد و قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان، این نگین گمشده کریدور ترانزیتی کشور، طی روزهای آینده با حضور مسؤولان ملی و استانی افتتاح ...
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایرنا / 14 سال انتظار به پایان می‌رسد و قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان، این نگین گمشده کریدور ترانزیتی کشور، طی روزهای آینده با حضور مسؤولان ملی و استانی افتتاح خواهد شد؛ استاندار فارس با بازدید پایانی از این پروژه عظیم، پایان درد دیرینه مردم این خطه را نوید داد.
آخرین پازل از پروژه آزادراه شیراز- اصفهان(قطعه هفت) با پیگیری‌های خستگی‌ناپذیر استاندار و اختصاص 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار، هم‌اکنون آماده گشایش نهایی است تا بزرگ‌ترین معضل ترافیکی غرب کشور را برای همیشه حل کند.
بازار



روایتی از یک آرزوی 14 ساله
داستان این آزادراه، قصه پر فراز و نشیب تلاش و امید مردم فارس است و از سال 1389 که نخستین کلنگ این پروژه بر زمین خورد تا امروز، مردم این خطه شاهد روزهای پرفراز و نشیب بسیاری بودند.
رانندگان قدیمی هنوز خاطرات مسیر پرپیچ و خم و خطرناک قدیم را به یاد دارند؛ جاده‌ای که هر سال قربانیان بسیاری می‌گرفت و زمان سفر بین 2 کلانشهر را به ساعت‌ها انتظار تبدیل می‌کرد.
مردم شهرهای مسیر هر روز شاهد بودند که چگونه ترافیک سنگین ورودی شیراز، زمان و انرژی آنها را هدر می‌دهد؛ کسب‌وکارها از افزایش هزینه‌های حمل و نقل می‌نالیدند و خانواده‌ها از خطرات مسیر قدیم هراس داشتند.
این معضل برای سال‌ها به عنوان دغدغه اصلی مردم استان فارس مطرح بود.

پیام فارس

شاهکار مهندسی در قلب زاگرس
قطعه هفتم با 13 کیلومتر طول، پیچیده‌ترین بخش این پروژه به شمار می‌رود.
اجرای 11 کیلومتر آزادراه جدید همراه با یک کیلومتر تعریض محور قدیمی، چالش‌های فنی بی‌شماری را به همراه داشت؛ مهندسان ایرانی با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا، این مسیر را از میان کوه‌های صعب‌العبور زاگرس گذرانده‌اند.
محمود رضایی کوچی، معاون عمرانی استاندار فارس در این زمینه اظهار کرد: عملیات اجرایی قطعه هفت به طول 13 کیلومتر به اتمام رسیده و طی چند روز آینده زیربار ترافیکی خواهد رفت؛ یک کیلومتر از این قطعه که تا سه‌راهی قلات ادامه دارد، به دلایل فنی در مسیر قدیمی اجرا شده است.
این قطعه شامل سه پل بزرگ، 2 تقاطع غیرهمسطح و 56 دهانه پل کوچک است.
عملیات خاکی پروژه شامل جابه‌جایی 2 میلیون و 500 هزار مترمکعب خاکبرداری و یک میلیون و 800 هزار مترمکعب خاکریزی بوده است.
برای اجرای این پروژه از 150 هزار تن آسفالت و 85 هزار تن قیر استفاده شده است.
امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس نیز افزود: این مسیر به طول 13 کیلومتر است که 11 و نیم کیلومتر آن آزادراه و یک کیلومتر آن تعریض محور قدیمی است که همزمان با تقاطع غیرهمسطح شیراز به سپیدان تکمیل می‌شود؛ کارهای تملک زمین اطراف برای اجرای این یک کیلومتر انجام شده و روند اجرایی آن هم در دستور کار است.
تحولی که پایانی بر دردهای مردم است با افتتاح این قطعه،تحولات شگرفی در انتظار منطقه خواهد بود؛ زمان سفر بین شیراز و اصفهان تا 45 دقیقه کاهش خواهد یافت و ایمنی مسیر تا 70 درصد افزایش می‌یابد.

پیام فارس

تحولی که پایانی بر دردهای مردم است
با افتتاح این قطعه، تحولات شگرفی در انتظار منطقه خواهد بود؛ زمان سفر بین شیراز و اصفهان تا 45 دقیقه کاهش خواهد یافت و ایمنی مسیر تا 70 درصد افزایش می‌یابد.
هزینه‌های حمل و نقل تا 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد و رونق اقتصادی و گردشگری در 12 شهرستان مسیر را به همراه خواهد داشت.
این پروژه موجب افزایش مبادلات اقتصادی بین استان‌های همجوار و توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای خواهد شد.

پیام فارس

آماده‌سازی برای فاز بعدی
همزمان با افتتاح این قطعه، تمهیدات لازم برای آغاز قطعه هشتم نیز فراهم شده است.
این بخش که آزادراه شیراز-اصفهان را به بوشهر متصل می‌کند، نقش کمربندی دوم شیراز را ایفا خواهد کرد و ظرفیت ترانزیتی جنوب کشور را دوچندان خواهد کرد.
برای این منظور، عملیات تملک اراضی آغاز شده و مطالعات فنی پروژه به پایان رسیده است.
طلوع عصری جدید در توسعه استان
افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان تنها یک رویداد عمرانی نیست، بلکه طلوع عصری جدید در توسعه کشور است.
این پروژه نماد عزم راسخ ایران اسلامی برای پیشرفت و آبادانی است و ثمرات آن برای نسل‌های آینده استان فارس باقی خواهد ماند.
این پروژه زمینه‌ساز توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه خواهد بود و تحولی شگرف در کیفیت زندگی مردم به وجود خواهد آورد.
همچنین موجب توسعه گردشگری و افزایش مبادلات فرهنگی بین استان‌های همجوار خواهد شد.

پیام فارس

معجزه مدیریت جهادی، الگویی برای پروژه‌های ملی ایران
افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان نقطه عطفی در تاریخ توسعه استان فارس محسوب می‌شود.
این پروژه که با پیگیری‌های مستمر استاندار و همکاری مسئولان ملی به ثمر نشسته، الگویی برای سایر پروژه‌های ملی خواهد بود.
ثمرات این پروژه نه تنها برای مردم استان فارس، که برای همه مردم ایران قابل بهره‌برداری خواهد بود.
این موفقیت نشان می‌دهد که با عزم راسخ و مدیریت جهادی می‌توان بزرگ‌ترین چالش‌های عمرانی کشور را حل کرد و گام‌های بلندی در راه توسعه و پیشرفت کشور برداشت.


نظرات شما