پیام فارس

آخرين مطالب

طلاق توافقی دیگر به این آسانی ها نیست! فرهنگي

طلاق توافقی دیگر به این آسانی ها نیست!
  بزرگنمايي:

پیام فارس - بازار / طلاق توافقی یکی از روش‌های اتمام زندگی مشترک است که به‌دلیل مشکلات فراوان اجتماعی و مشکلات زناشویی، زوجین تصمیم به اقدام از این راه می‌گیرند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند چون هر دو طرف راضی هستند، پس این نوع از طلاق به سرعت و به آسانی انجام می‌شود؛ اما چنین نیست!
طلاق گرفتن به‌صورت توافقی همچون سایر انواع طلاق مراحل خاصی دارد و شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد. شما برای این نوع از طلاق باید مدارک تعیین شده را تهیه کنید و با مراجعه به مراکز قانونی، مراحل را پیگیری کنید. درغیر این‌صورت نمی‌توانید حتی با توافق دو طرف، به‌راحتی جدا شوید.‌
طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟
از زمانی که شما پروسه طلاق را آغاز می‌کنید تا زمانی که محل طلاق در شناسنامه ثبت می‌شود، چندین روز یا حتی چند ماه طول می‌کشد. شما فقط به 45 روز زمان برای مراجعه به مشاوره نیاز دارید. در این تایم اگر زن و ‌مرد سازش نکنند، باید به دادگاه بروند و دادخواست طلاق بنویسند. پس از صدور حکم عدم سازش، طرفین دعوی که زوجین هستند، تنها 90 روز فرصت دارند که در دفاتر طلاق، درخواست خود را ثبت کنند.
اگر وکیل طلاق توافقی داشته باشید، احتمال دارد مدت زمان طلاق گرفتن کاهش یابد؛ اما فراموش نکنید هیچ‌‌گاه 10 روزه نمی‌توان طلاق گرفت و اگر با چنین وعده‌هایی مواجه شدید، مطمئن باشید که دروغ و کذب است. حتی اگر طلاق به‌صورت توافقی باشد، باز هم در مدت زمانی اینقدر کوتاه امکان‌پذیر نخواهد بود. پس اگر کسی این کار را انجام می‌دهد، باید بدانید کار او غیر قانونی است و نباید به آن اعتماد کرد.
مهم‌ترین شرایط طلاق توافقی
در یک تقسیم‌بندی کلی شرایط طلاق توافق شده را به دو نوع شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می‌کنند.
شرایط عمومی طلاق توافق شده
برای جدایی توافقی لازم است ابتدا دادخواستی را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اخذ کنید و هزینه‌های دادرسی را بپردازید. هر دو طرفین باید در دفتر خدمات حاضر باشند و دادخواست طلاق را امضا کنند. این شرط در طلاق توافق شده کمی متفاوت‌تر از سایر انواع طلاق است؛ زیرا در سایر انواع طلاق زوج یا زوجه به تنهایی می‌تواند دادخواست طلاق را تنظیم کند؛ اما در طلاق و جدایی توافقی حضور هر دو طرف اجباری است.
از دیگر شروط جدایی زوجین به‌صورت توافقی این است که حقوق زوجه به‌طور کامل پرداخت شود. تنها در صورتی می‌توان حقوق زوجه را نپرداخت که خود زوجه توافقات لازم را با زوج کرده باشد. در نهایت گواهی عدم بارداری از سوی زوجه ارائه شده و دادخواست طلاق تنظیم می‌شود.
شرایط اختصاصی طلاق توافقی
زوج و زوجه برای طلاق توافق شده باید پیش از تقدیم دادخواست طلاق، برای اخذ گواهی عدم انصراف از جدایی به مشاور خانواده مراجعه کنند. یکی از شروط اختصاصی این است که زوج مستلزم رعایت حقوق زوجه بوده و تکالیف مالی و غیرمالی زوجه را به عهده دارد؛ بنابراین، باید توافقات لازم قبل از صدور حکم طلاق انجام شود.

پیام فارس

مدارک لازم برای طلاق توافقی
برای اینکه صیغه طلاق شما و همسرتان جاری شود، باید یک‌سری مدارک را آماده کنید و آن را به مراجع مربوط به طلاق توافق شده ارائه دهید. همان‌طور که اشاره شد، اولین و مهم‌ترین مدرک، دادخواست جدایی توافقی به دادگاه برای رسیدگی به طلاق از سوی دادگاه است.
زوجینی که این دادخواست را دریافت می‌کنند، دیگر راه برگشتی نخواهند داشت؛ بنابراین، باید تصمیم شما برای طلاق جدی باشد تا دادخواست ارجاع پیدا نکند‌. برخی دیگر از مدارکی که زوجین برای این نوع از طلاق نیاز دارند، مدارک زیر هستند:
اصل و‌ کپی تمام صفحات شناسنامه زوجین اصل و‌ کپی کارت ملی خانم و آقا اصل و کپی عقدنامه یا سند ازدواج رسمی زوجین چنانچه خانم باکره است، باید برای دریافت حق و حقوق خود گواهی سلامت و بکارت داشته باشد. گواهی عدم بارداری زوجه پس از ارائه این مدارک به دفترخانه، فرآیند طلاق گرفتن آغاز می‌شود و با چندین بار بررسی، طلاق به‌طور رسمی انجام می‌شود.

پیام فارس


مراحل جدایی توافقی چگونه است؟
شاید بپرسید چرا می‌گوییم طلاق توافقی دیگر به این آسانی‌ها که شما فکر می‌کنید نیست! دلیل آن واضح است. طلاق توافق شده همچون سایر انواع طلاق مراحل خاصی دارد. این مراحل اگرچه به داوری نیاز ندارند؛ اما مراجعه به مشاوره و دادخواست طلاق و صدور حکم طلاق می‌تواند زمان‌بر و سخت باشد. مهم‌ترین مراحلی که برای طلاق فوری توافقی باید سپری شوند، موارد زیر هستند:
مرحله اول: مراجعه به مراکز مشاوره خانواده
بنابر اطلاعیه‌های جدید دادگستری کل کشور، طلاق توافق شده زمانی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود که زوجین گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کرده باشند. اولین گام برای این نوع از طلاق، گرفتن نوبت مشاوره در سامانه ثبت طلاق است. در این سامانه، روز، ساعت و مرکز مشاوره تعیین می‌شوند.
پس از تعیین این موارد و حضور زوجین در جلسات، حدودا 5 جلسه مشاوره انجام می‌شود تا مشکلات زندگی زناشویی حل شود. اگر مشکلات حل نشوند، مشاور گواهی عدم انصراف از طلاق را به زوجین می‌دهد.
مرحله دوم: ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
در گام دوم باید دادخواست طلاق را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید. پس از این‌که مشاور به شما گواهی‌های لازم را داد، زوجین یا وکیل آن‌ها باید به این دفاتر مراجعه کند و پس از تنظیم دادخواست طلاق، آن را به دادگاه ارجاع دهد. در واقع از طریق دفاتر خدمات قوه قضاییه، دادخواست طلاق زوجین به یکی از نزدیک‌ترین شعب دادگاه ارسال می‌شود تا پیگیری‌های لازم انجام شوند.
مرحله سوم: حضور در جلسه رسیدگی دادگاه و صادر شدن رای طلاق توافق شده
یکی از دردسرهایی که طلاق توافقی همچون سایر انواع طلاق دارد، حضور در جلسه رسیدگی و صدور رای طلاق است. زمانی که پرونده شما به شعبه مربوطه می‌رسد و این پرونده تحت بررسی قرار می‌گیرد، زمان رسیدگی به پرونده به دو طرف یعنی زوج و زوجه ابلاغ می‌شود. این دو فرد باید در جلسه رسیدگی حضور پیدا کنند. قاضی پس از بررسی نظر کارشناس مشاوره و پس از چک کردن توافقات دو طرف، رای طلاق توافق شده را صادر می‌کند.
مرحله چهارم: حضور در دفترخانه طلاق و انجام صیغه جدایی
اشاره کردیم که پس از این‌که گواهی عدم امکان سازش و رای طلاق صادر شد، زوجین حق تجدیدنظر نخواهند داشت. آن‌ها تنها سه ماه وقت دارند تا طلاق خود را به‌طور رسمی به ثبت برسانند. در این نوع از طلاق لازم است که زوجین هر دو در دفترخانه حضور پیدا کنند؛ یعنی بدون حضور هر کدام از طرفین طلاق، صیغه طلاق جاری نخواهد شد. در نهایت جدایی رسمی شده و طرفین از یکدیگر طلاق می‌گیرند.
شما می‌توانید از یک ‌وکیل ماهر و باتجربه در انجام امور حقوقی طلاق توافق شده کمک بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن طلاق را به ثبت برسانید. آنچه که باید بدان توجه داشته باشید، این است که طلاق گرفتن در کمتر از 10 روز غیر قانونی و غیر رسمی شناخته می‌شود و نباید به این نوع وعده‌ها اعتماد کرد.
کلام پایانی
طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که امروزه طرفداران زیادی دارد. علی‌رغم تصور افراد، این طلاق به‌دلیل پروسه‌ای که دارد، آسان نیست. شما باید برای طلاق گرفتن به‌صورت توافقی، در جلسات مشاوره شرکت کنید. سپس با دریافت حکم عدم امکان سازش، دادخواست طلاق را تنظیم کنید و پس از آن در مراجع مربوطه حضور پیدا کنید تا طلاق ثبت شود.
برای انجام این مراحل شرایط و مدارکی نیاز هستند. چنانچه هر کدام از شرایط و مدارک را نداشته باشید، احتمال جدایی به واسطه طلاق فوری توافقی وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید از خدمات سایت وکیل خانواده در این زمینه استفاده کنید و به‌طور رسمی و توافقی از همسر خود جدا شوید.
منبع : https://vakil-khanevade.com/وکیل-طلاق

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/820914/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدای سشوار درمان کولیک

صادرات رب گوجه 75 درصد افزایش یافت

معاملات امروز بازار سرمایه طبق روال عادی انجام می‌شود

گام‌های فارس در مسیر محرومیت‌زدایی

پیش بینی هواشناسی هرمزگان 6 مرداد

مناسبت روز، شنبه 6 مرداد

رییس بنیاد شهید: ایثارگران در سامانه کاریابی بنیاد شهید مراحل اشتغال به کار را گذرانده‌اند

عوامل موثر در بروز بیماری کولیت روده

10 فرمان نظام حمایتی و رفاه

آماده باش کامل گروه‌های واکنش سریع صنعت برق

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد شهید کاملا هوشمند شده و تمامی خدمات را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد

سرمقاله ایران/ الزامات شکوفایی فرهنگی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ برای ایران عزیز

سرمقاله ابتکار/ دولت دکترپزشکیان چگونه دولتی است؟

سرمقاله جام جم/ افزایش نشاط اجتماعی با همدلی میان دولت و مجلس

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کابینه باید صدای بی‌صدایان باشد

شهادت 256 اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

سرمقاله کیهان/ قانون بومرنگ دیروز «دوحه» امروز «پاریس»

سرمقاله وطن امروز/ ماجرای هریس و دموکرات‌های جکسونی

سرمقاله فرهیختگان/ سختی‌های دفاع از انسانیت در جهان سیاست‌زدایی‌شده

سرمقاله شرق/ فیلترینگ و پیامدهای اقتصادی

سرمقاله اعتماد/ دفع این خطر فقط کار پزشکیان است

سرمقاله خراسان/ دولت سایه؛ حزب سیاسی یا...؟

احتضار در انتظار جوامع بدور از فریضه امر به معروف و نهی از منکر

آواها و نواهای هنرمندان و اقوام کشور، عاشورایی شد + تصاویر

پلاکارد اخراج افغان‌ها از روستای «دهنو» فارس

طبق اعلام آبفای شیراز مشکل قطعی آب صدرا به زودی مرتفع می‌شود

ظلم و ستم زمینه ساز سقوط جوامع بشری است

آواها و نواهای هنرمندان و اقوام کشور، عاشورایی شد

تغییر ساعت فعالیت نانوایی‌های شیراز به دلیل گرمای هوا

افزایش دمای هوا تمام مسابقات فوتبال و فوتسال فارس را تعطیل کرد

گزارش خبرنگار مهر از حال و هوای مراسم افتتاحیه المپیک

وضعیت ادارات استان فارس در هفته آینده مشخص شد

کاهش ساعت کاری ادارات در کیش

یک راهکار درمانی برای لطیف کردن کیسه صفرا

ظریف: شما مردم بزرگ در این انتخابات، ایران را پس گرفتید

اوقات شرعی شنبه ششم مرداد

گزارش خبرنگار مهر از محل برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک

صدور مجوز صنایع تبدیلی نیازمند وحدت رویه است

غار شگفت‌انگیز «زکریا» در خطر نابودی!

رسیدگی به پرونده‌ها در کمیسیون‌های مالیاتی بدون اطاله انجام شود

ساعت فعالیت نانوایی های شیراز به دلیل گرمای هوا تغییر کرد

گرما تمام مسابقات فوتبال و فوتسال فارس را تعطیل کرد

ساعت فعالیت نانوایی‌های شیراز به مدت 2 روز تغییر کرد

آب زیاد می خورم اما عطشم رفع نمیشه!

اموزش تصویری ماساژ کتف و گردن

کالای بنجل چینی و طرح شی برای انقلاب اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار 6 مرداد 1403

آب درمانی در منزل

بانک مرکزی جزئیات فروش ارز اربعین 1403 را اعلام شد