پیام فارس

آخرين مطالب

در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش«شهروند و اداره شهر» مطرح شد:

مشارکت شهروندان در اداره شهر به دنبال ترویج مشارکت درون سازمانی در شهرداری شهرداری تهران

مشارکت شهروندان در اداره شهر به دنبال ترویج مشارکت درون سازمانی در شهرداری
  بزرگنمايي:

پیام فارس - در نخستین جلسه شورای سیاست گذاری همایش«شهروند و اداره شهر» مواردی همچون فعالیت غرفه‌های نمایشگاهی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، لزوم ارائه ظرفیت‌های سازمان‌های شهرداری تهران به سایر دستگاه‌ها، مشارکت شهروندان در اداره شهر به دنبال ترویج مشارکت درون سازمانی در شهرداری و بیگانگی از شهر مانعی برای مشارکت اجتماعی شهروندان مطرح شد.

به گزارش شهر، نخستین جلسه شورای سیاست گذاری همایش«شهروند و اداره شهر» با حضور عطاء الله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، هاشم آرام، سرپرست معاونت مطالعات مدیریت، اقتصاد و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، احمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، سید موسی پورموسوی، مشاور عالی رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین، علی انتظاری، دبیر علمی همایش و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سبحان یحیائی، استادیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه عطاء الله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در خصوص فرآیند بحث حمکرانی مشارکتی گفت: هر نظریه‌ای برای دولت و اداره بخش عمومی به نظریه برای انسان وابسته است و بر اساس مبانی دینی مهم‌ترین خصوصیت انسان در تفکر فلسفی اسلامی تحول است.
وی با اشاره به اینکه وجه تمایز انسان از سایر مخلوقات متحول بودن آن است و عامل این تحول هم علم است، اظهار کرد: در دستگاه فلسفه اسلامی، انسان برابر با آگاهی است. بنابراین انسان تنها با علم متحول خواهد شد.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تاکید براینکه در نظام‌های اجتماعی، زندگی انسان‌ها می‌بایست همانند یک مدرسه باشد و انسان از لحاظ علمی رشد کند، عنوان کرد: انسان‌ها از یکدیگر یاد می‌گیرند، با این وجود هر اندازه مردم در اداره جامعه مشارکت داشته باشند، نشانگر رشد آن جامعه است در حالی که در کشورهای غربی به تبع آنکه انسان موجودی منفعت طلب تلقی می‌شود، جهان را یک بنگاه اقتصادی در نظر می‌گیرند.
رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در دفاع مقدس موفقیت زمانی حاصل شد که به تعبیر امام خمینی (ره)، جبهه به دانشگاه مبدل گشت. با توجه به اینکه یکی از دلایل وجود مشکلات عدم نقش آفرینی مردم در تصمیم گیری‌های اداره شهر است، بنابراین تفاوت نگاه ما در این است که اداره شهر می‌بایست یک امر مشارکتی باشد و تصمیم گیری‌ها از جانب مردم صورت گیرند.
وی ادامه داد: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به عنوان پشتوانه فکری شهرداری تهران، علاوه بر تعریف پروژه‌هایی در راستای تبیین حکمرانی مشارکتی، مجموعه همایش‌های سالانه سیاست گذاری و حکمرانی شهری را امسال با عنوان حکمرانی مشارکتی برگزار خواهد کرد و هدف از برگزاری این همایش علاوه بر تولید علم، جریان‌سازی و گفتمان سازی است.
فعالیت غرفه‌های نمایشگاهی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران
در ادامه این جلسه هاشم آرام، سرپرست معاونت مطالعات مدیریت، اقتصاد و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران سه مطالبه دارد، عنوان کرد: ساماندهی نخبگان از جمله مواردی است که به این مرکز محول شده و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در ساختار خود نیز این موضوع را لحاظ کرده است. اتصال به حوزه‌های دانشی و در نهایت گفتمان سازی و جریان سازی دو مطالبه دیگری است که به این مرکز محول شده است.
وی اتصال به مراکز دانشگاهی و حمایت از این مراکز را حائزاهمیت خواند و اظهار کرد: به دنبال اتصال با انجمن‌های علمی بوده و هستیم و ظرفیت‌های به کارگیری و اتصال به حوزه‌های دانشی را فعال خواهیم کرد.
آرام محورهای اصلی این همایش را محورهای اجتماعی، حوزه مشارکتی و اقتصاد شهر محور برشمرد و گفت: قالب دریافت آثار در این همایش مقاله است که تاکنون 75 اثر به دریافت شده است که اغلب در حوزه اجتماعی و مشارکتی است؛ با این حال پیش‌بینی می‌شود میزان آثار دریافتی به یکصد مورد برسد.
به گفته سرپرست معاونت مطالعات مدیریت، اقتصاد و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران وجه تمایز این همایش چاپ مقاله‌ها توسط چند مجله علمی پژوهشی است. همچنین این همایش در چهار پنل علمی برگزار خواهد شد که می‌توان از حوزه‌های اجتماعی در مدیریت اجتماعی شهر، حوزه مشارکتی، ارگان‌های مشارکتی و تجارب مدیران در موضوعات ویژه در سنوات گذشته نام برد.
وی ادامه داد: در همایش «شهروند و اداره شهر» غرفه‌های نمایشگاهی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی شهرداری و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران فعالیت خواهند کرد.
سرپرست معاونت مطالعات مدیریت، اقتصاد و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران افزود: آقایان حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران و علی رضاییان، استاد مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان سخنرانان ویژه در برگزاری همایش «شهروند و اداره شهر» مشارکت خواهند داشت.
سبحان یحیائی، استادیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، نیز با حضور در این جلسه گفت: با انجمن‌ها و موسسات علمی مذاکره شد و چند فصلنامه اعلام آمادگی کردند تا یکی از شماره‌های فصلی را با محوریت حکمرانی مشارکتی در شهر اختصاص دهند.
لزوم ارائه ظرفیت‌های سازمان‌های شهرداری تهران به سایر دستگاه‌ها
احمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فاصله بین علم و اجرا گفت: نکته اساسی میان دانشگاه و مجریان چگونگی بهره‌گیری از علوم و اجرایی سازی آن‌ها است و برآنیم در تمامی موضوعات این فاصله کاسته شود که مدیریت شهری نیز این امر مستثنی نیست.
وی افزود: در دهه 90 مجموعه مدیریت شهری به دنبال حقق مفهوم حکمرانی شهر بود و مطالعات حکمرانی مشارکتی انجام و زیرساخت‌های لازم آن نیز فراهم شد و امروز می بایست مطالعات صورت گرفته به روز رسانی و در اختیار مدیران قرار گیرد.
وی با تاکید براینکه باید بتوانیم داشته‌ها و ظرفیت خود را به افرادی که قصد ارائه راهکار دارند، ارائه کنیم، گفت: امروز در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران موضوعات فرهنگی پررنگ‌تر از مسائل اجتماعی بوده که این امر بیانگر تغییرات فضا است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در شهرداری دو موضوع مشارکت درون و برون سازمانی وجود دارد که مشارکت درون سازمانی مستلزم تغییرات و توجه است.
مشارکت شهروندان در اداره شهر به دنبال ترویج مشارکت درون سازمانی در شهرداری
سید موسی پورموسوی، مشاور عالی رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در جریان نخستین جلسه شورای سیاست گذاری همایش«شهروند و اداره شهر»، اتصال حلقه میان حوزه علم و اجرا را ضروری خواند و گفت: در اینجا می‌بایست مشارکت درون سازمانی در شهرداری تهران صورت گیرد که این امر در دامه منجر به مشارکت شهروندان می‌شود.
بیگانگی از شهر مانعی برای مشارکت اجتماعی شهروندان
علی انتظاری، دبیر علمی همایش و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با تاکید بر اینکه دانشگاه باید در تمامی حوزه‌ها و در استای رفع معضلات حضور فعال داشته باشد، گفت: جریان مشارکت باید یک جریان دو طرفه باشد و در صورتی که شهرداری به عنوان یک نهاد حکمران مشارکت را نپذیرد، بحران اجتماعی ایجاد خواهد کرد.
وی بحث رویکرد قالب را نکته حائز اهمیتی در شهرداری تهران خواند و گفت: رویکرد مهندسی زده در مقابل رویکرد اجتماعی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه گفت: بیگانگی از شهر مساله‌ای است که شهروندان با آن درگیر هستند و ریشه‌های مختلفی دارد که این امر مستلزم توجه ویژه است و آسیب‌شناسی آن شهر را به سمت مردمی‌سازی سوق می‌دهد و ما نیز به دنبال شهر اجتماعی هوشمند هستیم.
در پایان جلسه احکام اعضای شورای سیاست گذاری اولین همایش شهروند و اداره شهر توسط رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اعطا شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/718029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولویت‌دهی جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شیراز

توانمندی نظامی ایران را در عملیات وعده صادق باور کرد

ابعاد وعده صادق برای دانش‌آموزان تشریح شود

گره‌گشایی 16 بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل فارس

پرسپولیس بانکی شد، استقلال نفتی!

سیلی در استان فارس رخ نداده است

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

نارضایتی دبیران و آموزگاران از پرداخت شهریه جهت گذراندن دوره‌های مهارت آموزی

آغاز عملیات احداث شهرک جدید بومیز جهرم در آینده نزدیک

توضیحات منبع آگاه فارس درباره شایعات خبر مرگ یک دختر در وزرا

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس

بارش باران سبب طغیان رودهای فصلی و سیلاب در شهرهای جنوبی فارس شد

اوقات شرعی فردا بیست و نهم فروردین در شیراز

حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ

فارس به استقبال یادروز سعدی می‌رود

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور