پیام فارس

آخرين مطالب

نقش «نان» در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان علمي

نقش «نان» در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان
  بزرگنمايي:

پیام فارس- دکتر سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به کلیه پژوهشگران و محققان کشور در رابطه با نقش نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر هدفدار کردن تحقیق در کشور و قرار دادن پژوهش‌ها در مسیر نیازهای کشور و برنامه تقدیمی دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی سامانه نظام ایده ها و نیازها "نان" با همکاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در آبان ماه سال 1400 به مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) محول شد.

دکتر فاضل‌زاده اظهار کرد: این سامانه یکی از ابزارهای قدرتمند جهت ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی-دولتی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است.

وی ادامه داد: از اهداف اصلی اجرای این طرح علاوه بر کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی، برانگیختن احساس مشارکت تمام آحاد کشور و ایجاد طوفان فکری ملی در ساختن ایرانی آباد و توسعه‌یافته است.

وی افزود: یکی از مسیرهایی که برای تحقق این اهداف باید طی شود، سوق دادن تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها به سمت نیازهای کشور از طریق حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های (پارساها) تقاضا محور است. در همین راستا، سامانه «نان» بستری برای تعریف و انجام این نوع پارساها را فراهم می‌کند. همچنین، بر اساس مصوبات وزارت عتف، مشوق‌هایی در آیین‌نامه‌های ارتقاء پایه تشویقی برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته شده است.

رئیس ISC گفت: تکلیف اجرای این سامانه مطابق مصوبات بالادستی بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) است. بر اساس مصوبه "سیاست‌های ایجاد و ارتقاء سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری" شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت عتف لازم است در راستای انجام تحقیقات نیازمحور نسبت به احصاء و تعیین نیازها، ایده‌ها و توانمندی‌های کشور و یکپارچه‌سازی سامانه‌های موجود پژوهش، فناوری و نوآوری در حوزه مرتبط با نیازهای کشور، نظام ایده‌ها و نیازها (نان) را برنامه‌ریزی و پیاده سازی کند. در تبصره 9 قانون بودجه 1401 مصوبه مجلس شورای اسلامی الزامی آورده شده که براساس آن دستگاه‌های اجرایی برای هزینه‌کرد یک درصد بودجه پژوهشی، لازم است که نیازهای پژوهشی خود را در سامانه نان ثبت کنند. این اقدام یک شفافیت و اطلاع‌رسانی یکسانی را بین مجموعه‌های مختلف ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در ماده 18 آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 5 شهریور 1401 به طراحی و راه‌اندازی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) توسط مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اشاره شده است. همچنین بر اساس ماده 7 آیین‌نامه اجرایی (ماده 5 قانون جهش تولید دانش‌بنیان) مصوب 6 آذرماه 1401 هیئت وزیران کلیه دستگاه‌ها موظف به ثبت اطلاعات دستاوردهای پژوهشی موضوع این آیین‌نامه در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) شدند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری نظام ایده‌ها و نیازها، گفت: به طور کلی، سامانه «نان» از سه بخش ارائه ایده و نیاز، محصول و اشتغال دانش‌بنیان تشکیل شده است. به دلیل تعدد سامانه‌های موجود و ساختارهای متفاوت در زمینه اطلاع‌رسانی طرح‌های پژوهشی و فناوری و نیازهای کشور و لزوم ایجاد ساختاری ساده، یکپارچه، سهل‌الوصول و تعاملی سامانه «نان» به عنوان پنجره واحد نیاز و ایده شکل گرفته است.

 با توجه به اهمیت موضوع، در دنیا نیز سامانه‌هایی مانند سامانه نان وجود دارد که به اطلاع‌رسانی نیازها و دریافت ایده‌ها می پردازند که از جمله این سامانه‌ها می‌توان به Innocentive و Incogneato اشاره کرد.

دکتر فاضل‌زاده اظهار کرد: ایده‌ها و نیازهای ثبت شده در سامانه «نان»، طیف وسیعی از موضوعات پژوهشی و فناوری را در بر می‌گیرد که در 7 حوزه موضوعی دامپزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، هنر، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم بهداشت دسته‌بندی شده‌اند و یکی از اقدامات دبیرخانه «نان» دسته‌بندی این ایده‌ها و نیازها در حوزه‌های موضوعی مربوطه است.

وی افزود: امکان پالایش ایده‌ها و نیازهای ثبت شده به تفکیک حوزه موضوعی، رشته، استان یا شهر مورد نظر، کارگزار مربوطه، فعال یا غیر فعال بودن نیازها و ... در سامانه وجود دارد تا دسترسی به ایده یا نیاز مورد نظر را برای کاربران آسان کند.

رئیس ISC خاطرنشان کرد: نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌توانند در این سامانه درخواست همکاری خود را تحت عنوان کارگزار ثبت کنند و در زمینه‌های دسته‌بندی، ارزیابی اولیه، ثبت ایده و نیاز در سامانه، برقراری ارتباط بین ایده‌ها و نیازهای متناظر، غربالگری و ارزیابی نهایی ایده‌های متناظر با یک نیاز و انتخاب ایده‌های مناسب، انتخاب داوران مناسب جهت ارزیابی ایده و نیاز، کمک به عقد قرارداد همکاری بین نیازپرداز و ایده‌پرداز، نظارت و ارزیابی بر اجرای قرارداد همکاری میان نیازپرداز و ایده‌پرداز و مستندسازی و ارائه گزارش پایانی همکاری کنند.

وی ادامه داد: از جمله کارگزارانی که در حال حاضر با سامانه «نان» همکاری می کنند، می‌توان به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها، سامانه‌های مرتبط از جمله سامانه مدیرت اطلاعات تحقیقاتی (سمات)، سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع)، سامانه ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه (ساجد)، سامانه توانمندی‌ها و اعلام نیازهای ایران (توانیران) و برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت و وزارت نیرو اشاره کرد. در حال حاضر نخستین درگاه ویژه برای وزارت نفت در سامانه «نان» با آدرس https://mop.nan.ac در دسترس قرار گرفته است. لازم به ذکر است ارائه بستر یکپارچه برای سایر وزارتخانه‌ها نیز در دست اجراست.

به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر فاضل‌زاده اظهار کرد: در راستای ترویج نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، علاوه بر ارائه کلیپ‌های معرفی، پوسترها و راهنماها تاکنون سه کارگاه مجازی آشنایی با نظام ایده‌ها و نیازها در آبان 1401 برای مخاطبین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی بصورت جداگانه برگزار شده است. هر یک از این کارگاه‌ها به ترتیب مورد استقبال 200، 60 و 140 نفر قرار گرفته است.
دکتر فاضل‌زاده در پایان افزود: طبق آخرین اطلاعات از سامانه «نان» تا نیمه آذر ماه 1401، تعداد ایده‌های دریافتی 580 ایده در قالب‌های طرح پژوهشی، توانمندی فناورانه، محصول دانش‌بنیان و پارسا (پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری) و تعداد نیازهای دریافتی توسط سامانه، 6321 نیاز به تفکیک نیازهای ثبت شده در دبیرخانه، سامانه، توسط وزارت نفت و کارگزاری‌هاست که در نمودارهای زیر قابل مشاهده هستند.

همانطور که در نمودار 1 مشخص است، بیشترین تعداد ایده‌ها در قالب طرح پژوهشی بوده و پس از آن توانمندی فناورانه، تعداد بیشتری از ایده‌های ثبت شده را به خود اختصاص داده است.

نقش «نان» در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

نقش «نان» در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

با توجه به نمودارهای تعداد نیازها (نمودار 2 و 3)، هم‌اکنون یکی از اهداف نظام ایده‌ها و نیازها که یکپارچه‌سازی سامانه‌های مشابه است، با اتصال آنها به این سامانه در قالب کارگزاری همکار برآورده شده است.

نقش «نان» در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کارگزاران با ثبت بیشینه تعداد نیاز در سامانه «نان» هستند.

در نمودارهای 4 و 5 تعداد ایده‌ها و نیازهای ثبت شده به صورت تجمعی برای چند ماه اخیر آورده شده است.

نقش «نان» در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

ایده‌ها و نیازهای ثبت شده به تفکیک حوزه‌های موضوعی در نمودارهای 6 و 7 قابل مشاهده است که نشان می‌دهد بیشترین ثبت ایده و نیاز در حوزه علوم فنی و مهندسی و علوم پایه صورت گرفته است. لازم به ذکر است که برخی ایده‌ها و نیازها مربوط به بیش از یک حوزه موضوعی هستند.

نقش «نان» در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

 

نقش «نان» در تکمیل زنجیره ارزش علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/283641/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر