پیام فارس

آخرين مطالب

سیاست‌های تعدیلی به شرط ثبات اقتصادی اثرگذار است اقتصادي

سیاست‌های تعدیلی به شرط ثبات اقتصادی اثرگذار است
  بزرگنمايي:

پیام فارس- طی سال‌های 1387 تاکنون، اقتصاد محور اصلی تعیین نام سال از سوی مقام معظم رهبری بوده است، به استثنای سال 1392 که آن سال هم موازی با حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی آورده شد؛ از طرفی طی شش سال اخیر، ابعاد مختلف تولید به‌ عنوان شعار محوری سال، تعیین و امسال هم، دانش‌بنیان، به عنوان پیوستی برای تولید، از سوی معظم‌له انتخاب شده است، اما با نگاهی اجمالی به همه این سال‌ها و بررسی دیدگاه‌ها، نظرات و تفسیرهای ارائه شده از سوی اقتصاددانان، بدون نگاه جانب دارانه سیاسی، آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم، اقداماتی روبنایی، نمادین و مقطعی بوده است.

 در سه سال اخیر نیز مسئله معیشت مردم و سفره قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه به عنوان محور تمام موضوعات اقتصادی مطرح شده از همین رو آنچنان که باید به این موضوع پرداخته نشود. اهمیت موضوع تولید نقش و اهمیت آن در اقتصاد در کشور و وظیفه دولت‌ها آن در قبال آن موجب شد تا با "دکتر بهنام ایزدی"، اقتصاددان و کارشناس مالی مدرس و استاد دانشگاه گفت‌وگو کنیم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

ایزدی با مسلم انگاشتن افزایش فساد، ناهنجاری اجتماعی  و فرهنگی در صورتی که زمینه تولید و رشد اقتصادی فراهم نباشد، گفت: رهبری در دهه گذشته با نامگداری سال‌ها به عناوینی به مسئله اقتصادی بسیار توجه نمودند و بنابراین این وظیفه دولت است که تولید را صدر برنامه های خود بداند و به این مهم توجه کند.

این کارشناس و اقتصاددان تمرکز کردن بر تولید را نیازمند بسترهایی عنوان کرد و افزود: از جمله آنها و مهمترین موضوع ثبات است. ثبات به این معناست که ما شاهد نوسانات نرخ ارز نباشیم امکان تجارت وجود داشته باشد، تعرفه های صادراتی و وارداتی زیاد نباشد. پس در وهله اول باید شرایط در کشور به گونه‌ای باشد که ثبات داشته باشد اگر ثبات وجود داشته باشد شخص سرمایه‌گذار خود به خود بازار متناسب با مورد سرمایه‌گذاری را پیدا می‌کند و به سود مورد نظر دست پیدا می‌کند.

اخبار منفی سمت و سوی سرمایه گذاری را منحرف می کند 

ایزدی با مهم دانستن ژئوپلیتیک کشور و نقش آن در تولید گفت: دولت باید نقدینگی موجود در کشور را که ممکن است با اخبار منفی و با توجه به تنش‌های بین المللی به سمت و سوی دیگر منحرف شود با بسترسازی مناسب به سمتی ببرد که سرمایه گذران مولد را تشویق به سرمایه‌گذاری و با اهرم های تشویقی از آنها نیز حمایت کند.

این استاد دانشگاه، موتور رشد اقتصادی و تولید را توسعه سرمایه‌گذاری دانست و خاطر نشان کرد: اگر دولت بتواند بستر مناسب را برای هدایت نقدینگی مهیا کند خود به خود شاهد رشد و تولید اقتصادی هستیم.

بهتر بود طرح‌ جدید مالیاتی اجرا نشود

این مدرس و استاد دانشگاه با انتقاد از وضع مالیات های جدید در بخش تولید گفت: در شرایط کنونی اقتصادی و با توجه به اینکه به دلایل مختلف نظیر مقابله با بی‌ثباتی نرخ ارز و همه‌گیری کرونا و ..... دیگر رمقی برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، نمانده است، شاید بهتر این بود که مالیات افزایش نیابد.

ایزدی با اشاره به اینکه امروز غالب واحدهای تولیدی و صنعتی  با نصف و کمتر از نصف ظرفیت و با زحمت و مشکلات فراوان، فعالیت خود را ادامه می‌دهند، گفت: در شرایطی که گریبان بخش‌های مختلف تولید در دست مشکلات اقتصادی‌ست؛ دولت باید با تسهیل کننده شرایط با استفاده از راه‌های مختلف باشد تا وضعیت برای تداوم و رشد تولید مهیا شود، نه اینکه با وضع مالیات‌های جدید خود به فکر کسب درآمد بیشتری باشد. 

وی در ادامه با گریز به اجرای طرح جدید دولت سیزدهم به هدفمندترکردن یارانه ها یا همان حذف ارز ترجیحی به این موضوع اشاره کرد که باید از سه منظر به این موضوع نگاه کنیم. اول اینکه آیا کار دولت کار صحیحی بوده یا نه؟ دوم اینکه الان زمان مناسب برای آن بوده است یا نه؟ سوم این سازوکار که دولت سیزدهم برای اجرای طرح به کار گرفته است کشور را به هدف می رساند یا نه؟

این اقتصاددان با بیان اینکه بازار به تنهایی توانایی ایجاد عدالت اجتماعی را ندارد، خاطرنشان کرد: در کشور ما بازار رقابت کاملی که در کتاب های علمی وجود دارد، نیست، بنابراین وظیفه دولت اسلامی این است توازن را در جامعه ایجاد کنداز این رو توقع داریم دولت به توازن بازار ورود کند.

تعدیلی که به ثبات آسیب می زند

ایزدی گفت: آنچه که مسلم است با توجه به شرایط اقتصادی و نقدینگی زیاد تورم زیاد، شرایط بین‌المللی خاص و در حالی که پس از کرونا مردم تاره داشتند تجدید قوای روحی و مالی می‌کردند با پدیده جدیدی تحت عنوان اصلاح اقتصادی و اصلاح هدفمندی یارانه مواجه شدند. 

وی با اشاره به مبحث سیاست های تثبیتی و تعدیلی گفت: همیشه سیاست‌های تعدیلی باید پس از حاکم شدن سیاست‌های تثبیتی، لحاظ و دنبال و اجرا شود، زیرا در شرایط ثبات امکان اثرگذاری اقدامات تعدیلی و نمود نقش آن در ابعاد مختلف وجود دارد، اما دولت در این زمینه ابتدا سیاست تعدیلی را در پیش گرفت که این خود سبب دامن زدن به بی ثباتی اقتصاد شد.

اعتماد سازی از طریق ثتبیت 

ایزدی خاطرنشان کرد: ایجاد شرایط عدالت اجتماعی و اقتصادی نیازمند فراهم کردن بستر مناسب است که زمینه سازی برای  تولید بیشتر، خود به خود پذیزش شرایط تعدیلی را آسانتر می کرد.

این استاد دانشگاه گفت: در شرایط کنونی دولت باید سیاست تثبیتی را عملیاتی کند و اعتماد سازی در جامعه را حاکم کند و با تسهیل سرمایه گذاری دولتی و خصوصی شرایط سرمایه گداری خارجی را فراهم کند، کسری بودجه و تورم را کنترل کند و حل کند و بعد از طریق آن این اقدامات به سمت حذف ارز برود، اینگونه مردم نیز دولت را در انجام رسالت اقتصادی حمایت می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/269570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل در شیراز / دختر 11 ساله در مزون لباس فروشنده را کشت!

دستگیری دختر دهه نودی که فروشنده مزون لباس را به قتل رسانده بود

خرید تضمینی بیش از 21 هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس

قتل در مزون لباس

اخذ مجوز راه‌اندازی فصلنامه پژوهشی در دانشگاه آزاد مرودشت

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

جزییات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد

مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

قتل هولناک در مزون لباس | دختر 11 ساله قاتل شد | دستگیری قاتل و مادرش پس از فرار نافرجام

روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه

برادرکشی در کوه‌های اطراف فسا

جزئیات قتل فروشنده لباس توسط یک مادر و دختر در شیراز

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیمانکار ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز تا سوم اردیبهشت ​تعیین می شود

دختر 11 ساله فروشنده مزون لباس را با چاقو کشت

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

جزئیات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد

خرید تضمینی 21 هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس

منطقه زیبای پامنار خوزستان

بارش‌های رگباری استان فارس را در بر می‌گیرد

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

مادر و دختری که فروشنده لباس را در شیراز کشتند، دستگیر شدند

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

بازدید از اماکن تاریخی فارس، امروز رایگان است

استقلال و پرسپولیس، خلاص!

توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

راهپیمایی حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح، فردا در فارس

رفع تصرف 2700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

شکوفه‌های چشم نواز درختان لارستان به وقت بهار + تصاویر

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

نظر امام جمعه اهل سنت تالش در خصوص حملات موشکی ایران به اسراییل

اعزام 11 تیم امدادی از فارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

اعزام تیم های امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به سیستان‌ و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

احتمال وقوع سیل در این سه استان

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

فرصت مذاکره؟

توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در فارس

بررسی عملکرد مراکز مهر خانواده در سلماس