پیام فارس

آخرين مطالب

روستاشهرهایی در مجاورت شیراز که کسی عهده‌دار مسئولیتشان نیست مقالات

روستاشهرهایی در مجاورت شیراز که کسی عهده‌دار مسئولیتشان نیست
  بزرگنمايي:

پیام فارس- روانه شدن مهاجرین از شهرها و روستاهای جنوب کشور به سمت شیراز باعث شده مناطق حاشیه ای این کلانشهر نیز رشد نامتعارف جمعیت را تجربه کنند.
گرانی قیمت مسکن و اجاره بهاء در شیراز بسیاری از این مهاجرین را در روستاهای اطراف شیراز ساکن کرده بنحویکه بسیاری از این روستاها بیش از 10 تا 20 برابر جمعیت 10 سال گذشته خود را میزبانی می کنند.
بعضی از این روستاها اکنون جمعیتشان از بسیاری از شهرهای کشور و استان فارس بیشتر است اما براساس تقسیمات کشوری هنوز روستا محسوب می شوند و شهرداری کلانشهر شیراز نیز هیچ خدماتی به اهالی این مناطق ارایه نمی‌کند.
بیش از 4٠ روستا در اطراف شیراز قرار دارد که اهالی این مناطق با انواع و اقسام مشکلات ازجمله نبود امکانات کافی مورد نیاز زندگی و فضاهای عموی فرهنگی و اجتماعی روبه رو هستند.
یکی از این روستاها سلطان آباد است که با جمعیتی بیش از 20 هزار نفر با مشکلات مختلفی ازجمله نبود آسفالت،جاده مناسب، عدم خدمات بهداشتی و درمانی و آموزشی مناسب، بوی نامطبوع فاضلاب، بی اّبی، سگان ولگرد و.... مواجه است.
ساکنین این مناطق به دلیل عدم الحاق به شیراز و رشد چشمگیر جمعیت در سالیان اخیر و عدم وجود زیرساخت کافی با مشکلات زیادی مواجه هستند.
اضافه شدن این روستاها به دلیل نزدیکی به شیراز به محدوده خدمات رسانی شهرداری این شهر آرزوی دیرینه اهالی این مناطق است.

مخالفت شورای ششم شیراز با الحاق روستاشهرها به شیراز
اعضای شورای اسلامی شهر شیراز یکشنبه 28 فروردین 1401 به الحاق روستاهای سلطان آباد، گردخون، اقبال آباد، شاپورجان، کیان آباد و ماه فیروزان به محدوده شهر شیراز مخالفت کردند.
نامه فرمانداری شهرستان شیراز، درخصوص تعیین تکلیف الحاق این روستاها به محدوده شهر شیراز ، در پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور 13 نفر اعضای شورا بررسی و درباره آن تصمیم گیری شد.    
در این نشست با الحاق روستاهای سلطان آباد، گردخون، اقبال آباد، شاپورجان، کیان آباد و ماه فیروزان به محدوده شهر شیراز موافقت نشد و اعضای شورای شهر شیراز به عدم الحاق روستاهای مذکور به محدوده شهر شیراز رأی دادند.

شورای پنجم هم مخالف بود
پیش از این،‌ پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز که با محوریت اصلاح‌طلبان اداره می‌شد، با الحاق این روستاها به کلانشهر مجاور مخالف بود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی دوره پنجم شهر شیراز اسفند 1399 در بیان علت مخالفت این شورا گفته بود: برای الحاق روستاهای مجاور شیراز به این کلانشهر، شهرداری باید بتواند هزینه های زیادی را برای کنترل، نظارت و ساماندهی این روستاها بپردازد اما در حال حاضر شهرداری حتی از عهده پرداخت مخارج و هزینه های شهر شیراز بر نمی آید.
نوذر امامی در آن زمان با یادآوری اینکه بودجه شهرداری شیراز برای سال 1400، حدود 6100میلیارد تومان است، گفت: شهرداری با این بودجه به سختی می تواند هزینه های متعلق به شهر شیراز را پرداخت کند، بنابراین با الحاق روستاهای همجوار شیراز به این شهر نه تنها مشکلات این مناطق حل نمی شود بلکه به مشکلات کلانشهر شیراز هم اضافه خواهد شد.
امامی افزود: با پیوستن این روستاها به شهر، قیمت زمین، مسکن و اجاره چندین برابر می شود و ما نمی توانیم خدماتی که به شیراز می دهیم را به این مناطق هم ارائه کنیم و این اقدام در نهایت نارضایتی عمومی را به دنبال دارد.
وی بیان داشت: شهرداری ها مؤسسات مردمی هستند که با بودجه مردم اداره می شوند و هیچ کمکی هم از سوی دولت برای انجام این اقدامات به شهرداری نمی شود، ما باید قبل از هر اقدامی در مورد نتیجه آن بیندیشیم.
عضو دوره قبلی شورای شهر شیراز معتقد است:‌ برای برطرف شدن مشکلات ساکنان این روستاها  باید از آنها حمایت شود و امکانات لازم در اختیار اهالی این مناطق قرار بگیرد تا این مشکلات منجر به افزایش روند شهرگرایی در میان روستاییان نشود.

نماینده مجلس: مخالفت‌ها با الحاق بی‌دلیل است
یک نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اسفند 1399 با بیان اینکه ملحق شدن به کلانشهر شیراز حق مسلم این روستاها است، گفته بود: روستاهای همجوار شیراز به دلیل اینکه در حریم شهر شیراز قرار دارند و هویت شهری پیدا کرده اند، باید به این شهر ملحق شوند. این امر موجب کاهش معضلات و مشکلات ساکنین این روستاها خواهد شد.
ابراهیم عزیزی در آن مقطع زمانی در رابطه با مخالفت برخی از افراد فعال در مجموعه مدیریتی شهر با طرح الحاق سه روستا به شهر، گفت: متأسفانه ما با اظهارنظر و مخالفت های بی دلیل برخی از افراد فعال در مجموعه مدیریت شهری مواجه هستیم و مخالفت این افراد در خصوص طرح الحاق روستاهای پیرامونی به شهر نشان می دهد که کار کارشناسی در این زمینه توسط این افراد انجام نشده است. مخالفت باید دلایل کافی و قانع کننده ای داشته باشد.

یا روستاها به شهر تبدیل شوند یا به شیراز ملحق شوند
جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان فروردین‌ماه 1401 در واکنش به عدم تصویب الحاق روستاهای حریم به شهر شیراز در فضای مجازی نوشت: الحاق روستاهایی با جمعیت بالای 10 هزار نفر واقع در حریم به شهر شیراز را از وزیر کشور سوال کردم؛ یا باید این روستاها از حریم خارج شده و شهر مستقل شوند و یا باید به شهر شیراز ملحق شوند.

فرماندار شیراز: وضعیت روستاهای اطراف شیراز سریعا تعیین تکلیف شود
فرماندار شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: نامه ارجاع شده به شورای شهر شیراز برای الحاق روستاهای سلطان آباد، گردخون، اقبال آباد، شاپورجان، کیان آباد و ماه فیروزان به محدوده شهر شیراز از پیش از مسئولیت من در این سمت و براساس بررسی‌های قبلی بوده است.
لطف الله شیبانی با اشاره به مخالفت مدیریت شهری شیراز با الحاق این روستاها، افزود: طی یک هفته آینده نشستی در این خصوص با حضور نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و مدیران شهری درباره تعیین تکلیف وضعیت این روستاها برگزار خواهد شد.
وی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت این روستاها،گفت: دو راه حل برای رفع مشکل این روستاها وجود دارد ابتدا اینکه این مناطق به محدوده خدمات رسانی شهرداری شیراز اضافه شود و یا اینکه اگر این کار انجام نمی شود وضعیت خدمات رسانی فوری به اهالی این مناطق توسط نهادهای متولی انجام شود.
فرماندار شیراز عنوان کرد: بهترین راه کار برای حل مشکلات مردم این مناطق الحاق به شیراز است اما باید نظر کارشناسی مسئولان و مدیران شهری نیز شنیده شود.

عدم الحاق، پاک کردن صورت مساله است
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری و عضو کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت شورای شهر شیراز نیز فروردین‌ 1401 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون که بحث الحاق این روستاها به حوزه خدمات رسانی شهرداری شیراز مطرح شده باید توجه داشت که به دلیل عدم کنترل و نظارت در سالیان اخیر بر این مناطق مشکلات کنونی برای اهالی این روستاها ایجاد شده است.
محمدحسن اسدی افزود: هیچ یک از ادارات و دستگاه های متولی در سالیان گذشته به وظایف قانونی خود در قبال اهالی این روستاها عمل نکره اند و اکنون این روستاها نسبت به طرح هادی روستا گسترش بی ضابطه ای پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه بعضی از این روستاها حتی تا 10 برابر بیش از طرح هادی گسترش غیرقانونی پیدا کرده است،اظهار داشت: ساخت و سازهای زیاد بی ضابطه و غیرقانونی بدون توجه به اصول شهرسازی و مقاومت و استحکام بخشی در این روستاها انجام شده است.
وی ادامه داد: در حریم شیراز نیز ساخت و ساز  تفکیک غیرقانونی و تجاوز به عرصه ملی و منابع طبیعی نیز انجام شده و مدیریت روستاها نیز که با دهیاری و شورای روستا بوده نیز به دلیل غیرتخصصی بودن قادر به کنترل و نظارت این وضعیت نیستند و هر روز بر دامنه مشکلات این روستاها افزوده می شود و اگر زودتر تعیین تکلیف این مناطق صورت نگیرد اوضاع وخیم تر خواهد شد.
عضو کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت شورای شهر شیراز به موضوع رد درخواست تعیین تکلیف و الحاق این روستاها به حریم شهر شیراز در جلسه اخیر شورا اشاره کرد و گفت: رای اکثریت اعضای شورا در جلسه گذشته بر این بود که این روستاها به شیراز الحاق نشود ولی این تصمیم پاک کردن صورت مساله است و مشکل همچنان باقی است.
وی اضافه کرد: قطعا بزودی با توجه به عدم حل مشکل اهالی این روستاها،‌ موضوع مجددا در شورای شهر مطرح خواهد شد و باید مساله بصورت اصولی و کارشناسانه حل شود.

روستاهای اطراف باید به شیراز الحاق شود
اسدی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه راه حل رفع مشکلات اهالی این مناطق چگونه ممکن خواهد بود،گفت: همه ادارات به وظایف قانونی خود عمل کنند و این روستاها به حوزه خدمات رسانی شهرداری شیراز نیز اضافه شود.
وی اظهار داشت: اداره راه و شهرسازی طرح حریم این روستاها را مشخص و دستگاه های دیگر از جمله آب و فاضلاب،برق،مخابرات،گاز،بهداشت و درمان و ... نیز به وظایف قانونی خود در قبال مردم این مناطق عمل کنند و تنها بار این جابجایی و الحاق به دوش شهرداری شیراز نباشد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: همه ادارات با محوریت استانداری فارس و به تبع آن، فرمانداری شیراز باید برای مدیریت وضعیت این روستاها وارد عمل شوند و هم راستای آن الحاق به حریم شیراز نیز انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/266486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی

انتقال بیمار 68 ساله با بالگرد به شیراز

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد

سرقت طلا و قتل شهروند آباده‌ای

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

قتل خانم 82 ساله در آباده و سرقت طلاجات او

موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع‌آوری خون از ناحیه جراحی

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

کی بود کی بود من نبودم؟!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بارش‌ شدید باران در تهران و 10 استان دیگر | هوا تا این روز سردتر خواهد شد

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه چهارم اردیبهشت

آغاز توزیع دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد