پیام فارس
بررسی دیدگاه امام شافعی پیرامون محبت اهل بیت(ع)/ محبت به اهل بیت (ع) فرضی از طرف خدا و قرآن است
دوشنبه 8 خرداد 1402 - 11:19:48
پیام فارس - ماموستا جلال مرادی امام جمعه شهرستان دیواندره در گفت وگو با خبرگزاری تقریب، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا (ع)، اظهار داشت: واژه "اهل البیت" دو بار در قرآن کریم ذکر شده است، یک بار برای خاندان ابراهیم (ع) و آیه دیگر 33 سوره احزاب که در آخر این آیه، خداوند از اراده خود بر تطهیر اهل البیت، خبر می دهد، در طول تاریخ این آیه از جنبه های مختلف مورد بررسی دانشمندان علوم اسلامی قرار گرفته است که یکی از این جنبه ها و زوایا، تعیین مصداق برای اهل بیت (ع) است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ماموستا مرادی تصریح کرد: اصولا چند نظریه در این باره وجود دارد که مفسران شیعه با توجه به کثرت روایات موجود، مصداق اهل بیت را پیامبر (ص)، حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) و فرزندان معصوم ایشان می دانند.
وی خاطرنشان کرد: تقریباً همه تفاسیر اهل سنت در کنار بیان نظریات دیگر در شأن نزول این آیه (33 سوره احزاب) روایاتی نقل کرده اند که اهل بیت (ع) را پیامبر (ص)، حضرت علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین( ع) می دانند؛آنان روایت مشهور ام سلمه، آل کساء( عبا) و .. را نقل کرده اند. بنابراین همه آنان، پنج تن آل عبا را جزو اهل بیت (ع) می دانند،برای نمونه به برخی از تفاسیر اهل سنت که به این روایات یا مضمون آنها اشاره کرده و قبول کرده اند اشاره می شود:
1. تفسیر فخر رازی (مفاتیح الغیب)، ج‏25 ، ص 168، در بحث از آیه تطهیر
2. تفسیر ابن أبی حاتم،(تفسیر القرآن العظیم)، ج‏9، ص 3132 ، در بحث از آیه تطهیر
3. تفسیر نظام الدین نیشابوری،(تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان)، ج‏5 ، ص 460، در بحث از آیه تطهیر
4. تفسیر محمد بن جریر طبری،( جامع البیان فی تفسیر القرآن)، ج‏22، ص 5، در بحث از آیه تطهیر
5. تفسیر حسکانی،(شواهد التنزیل لقواعد التفضیل)، ج‏2، ص 18، در بحث از آیه تطهیر، وی احادیث موجود در کتب اهل سنت را در این باره به خوبی جمع آوری کرده است.
6. تفسیر سیوطی،(الدر المنثور فی تفسیر المأثور)، ج‏5، ص 198،در بحث از آیه تطهیر.
7. تفسیر ابن جوزی،(زاد المسیر فی علم التفسیر)، ج‏3، ص 462،در بحث از آیه تطهیر.
8. تفسیر ابن عطیه،( المحرر الوجیز)،ج5، ص 308، در بحث از آیه تطهیر.
9. تفسیر بیضاوی،( أنوار التنزیل وأسرار التأویل)،ج5، ص 12، در بحث از آیه تطهیر
10. تفسیر محیی السنه، أبو محمد الحسین بن مسعود البغوی (معالم التتریل)، ج6، ص 350
ماموستا مرادی در ادامه به محبت اهل بیت (ع) در میان بزرگان اهل سنت اشاره کرد و ابراز داشت: محمد بن ادریس شافعی (رض) ، معروف به امام شافعی یکی از پیشوایان اهل سنت است که در قرن دوم هجری می زیست که همواره محبت و علاقه خود را نسبت به ائمه اطهار ابراز داشته است.
این عالم اهل سنت خاطرنشان کرد: موضوع برتری اهل بیت (ع) و حبّ آنان از موضوعاتی است که در بسیاری از جاهای دیگر امام شافعی (رض) از اشعارش بر آن تأکید دارد؛ در حج محبت خود را نسبت به اهل بیت اعلام کرده و می گوید:
- ای سوارگان بر شنزارهای منی، سواره بمانید و به نشستگان درّه ها و بلندیها خبر دهید.
- به زائرانی که سپیده دمان بمانند رود خروشان فرات بسوی منی سرازیر می شوند، بگویید:
- اگر محبت اهل بیت رفض و کفر است، جنّ و انس بدانند که من رافضی هستم.
وی در ادامه اضافه کرد: امام شافعی (رض) محبت خاندان نبوت را از واجبات و فرائض می داند و می گوید: ای خاندان نبوّت، محبّت شما فرضی است که از جانب خداوند در قرآن آمده است، همین در عظمت شأن شما کافی است، آنکس شما را در نماز درود نگفت، نمازی ندارد، (نمازش درست نیست).
امام جمعه دیواندره افزود: از امام شافعی(رض) در مورد امام علی(ع) سؤال شد، ایشان گفت: ما چاکران آن جوانمرد هستیم که درباره ی او سوره ی (هل أتی – سوره ی انسان ) نازل شده؛ تاکی آن را پنهان کنم؟ تا کی؟ تا کی؟
ماموستا مرادی یادآور شد: امام شافعی(رض) به زیارت خانه ی خدا رفت، از کوهی بر نمیشد و به وادی ای فرود نمی آمد، جز اینکه می گریست و می خواند: آلُ النَّبــــیِّ ذَریــــــعَتی وَ هُــــم إلَیهِ وَسیــــلـَتی أرجُو بِهِــــم أُعطَی غَداً بِیَدِ الیـــَمینِ صَحیـــفَتی ؛ خاندان پیامبر دستاویز منند و ایشان وسیله ی رسیدن من به پیامبرند، امیدوارم به اینکه فردای قیامت، نامه ی اعمالم را به دست راستم بدهند.
این عالم اهل سنت بیان نمود: امام شافعی(رض) در مورد محبت به علی(ع) می فرماید: گویند: تو رافضی و مرتد شدی، گویم: هرگز رفض و ارتداد آیین من نیست، اما بی شک من بهترین امام و بهترین راهنما را دوست دارم؛ اگر محبت علی(که دوست خداست) دلیل بر رفض و بی دینی است، دنیا بدانند که من بی دین ترین مردمانم.
ماموستا مرادی در پایان افزود: امام شافعی(رض) در اشعاری که در درباره ی اهل بیت سروده، پس از ستایش خاندان پیامبر(ص) و ابراز محبت نسبت به آنان، محبت به اهل بیت (ع) را فرضی از طرف خدا و قرآن می داند و همه را بدور از هر نوع تعصب قومی و مذهبی به احترام گذاشتن، قدر دانستن و ارج نهادن به آنان ابراز می دارد تا آن جایی که نفرستادن درود و صلوات در نماز بر آل و خاندان پیامبر را موجب بطلان نماز شخص می داند.
انتهای پیام/

http://www.Fars-Online.ir/Fa/News/717147/بررسی-دیدگاه-امام-شافعی-پیرامون-محبت-اهل-بیت(ع)--محبت-به-اهل-بیت-(ع)-فرضی-از-طرف-خدا-و-قرآن-است
بستن   چاپ