پیام فارس
مسعودی: مهارت محوری جایگزین تئوری محوری شود/ دانشگاه محل آرمانگرایی است، نباید اجازه دهیم آرمان‌ها شکست بخورد
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 - 11:47:36 AM
فارس
پیام فارس -   در یکی از روزهای اردیبهشت ماه تصمیم گرفتم به دفتر امید علی مسعودی سرپرست دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره بروم و در ارتباط با ابلاغیه وزارت علوم، مبنی بر مربی بودن اساتید و مهارت‌محوری آنها، سوال‌هایی از وی پیرامون عملی شدن این ابلاغیه بپرسم.
در بدو ورود و گذر از طبقات دانشکده، دانشجویان فعال و پویایی را دیدم که به دنبال پایان‌نامه‌‌های علمی خود بودند.
ب
به طبقه سوم دانشکده رسیدم و با ورود به دفتر ریاست، گفت‌وگوی‌مان را درباره ابلاغیه آغاز کردیم.
در سؤال اولم از وی پرسیدم: باتوجه به تئوری بودن کلاس‌های درسی، آیا دانشجویان به جز مباحث درسی، ارتباطی با اساتید ندارند؟ این موضوع امروز چالش جدی در حوزه آموزش شده است.
فارس: آیا دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره دربرابر این چالش تدابیری اندیشیده است؟
مسعودی: این موضوع یکی از مشکلاتی است که متاسفانه همانند رشد قارچ در مؤسسات آموزش عالی کشور دامن گیر شده است. زمانی که یک موسسه آموزش عالی می‌خواهد کارشناس کشاورزی را تحویل جامعه دهد، دانشجویان آن رشته نه زمین و نه باغستانی دارند که بخواهند در آن کشاورزی کنند.
برای رشته‌ای مثل دامپروری، یک ساختمانی را اجاره می‌کنند و استاد به صورت تئوری تدریس می‌کند. در نهایت، کار تمام می‌شود و دانشجو رسماً فارغ التحصیل آن رشته شناخته خواهد شد.در کنار همه این‌ها، حاشیه‌ای هم وجود ندارد که این مهد را تقویت کند و سوال اینجاست که این دانشجویان دامداری کجا و چگونه باید کار کنند؟
* تئوری محوری جایگزین مهارت محوری شود
فارس: به نظر شما چالش اصلی کجاست و باید در خصوص آن چه اقداماتی انجام شود؟
مسعودی: متأسفانه اغلب دانشجویان به برای اینکه مطالب به صورت تئوری تدریس شده است،‌ توانمندی فعالیت عملی را ندارند و مدارک خود را تئوری دریافت می‌کنند. موسسات آموزش عالی با افرادی که مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را خوانده‌اند مواجه است. دروس دانشگاهی محدود به کلاس نیستند و باید همانند جلسات، نشست‌ها و رویدادهای علمی برگزار شوند و نیاز است تا دانشگاه‌ها از اساتید فرهیخته و توانمندی که دارای تجربه و شناخت کافی از دانشجویان دارد استفاده کنند.
در دانشگاه فرهنگ و ارتباطات سوره، رشته‌های درباره ارتباطات است. رشته‌هایی که دائما درحال تغییر، تحول و پیشرفت است. از لحاظ فناوری‌ها و ارتباطات، نیاز داریم تا به صورت مداوم دانش و علم خود را به‌روز کنیم و از تحولاتی که در عرصه علم در دنیا اتفاق می‌افتد بی‌خبر نباشیم. از طرفی کلاس‌های تئوری خودمان را داشته باشیم و به صورت مداوم و مستمر نشست‌های علمی در دانشگاه‌ها برگزار کنیم.
* دانشگاه موزه نیست؛ دانشگاهی زنده است که در آن رویداد های علمی برگزار شود
دانشگاه موزه نیست که برخی از افراد فقط تماشا کنند و پس از دریافت مدرک بروند؛ دانشگاه‌ها با رویدادهای علمی، اساتید برجسته و ابتکارات زنده هستند؛ بنابراین ما باید به بهانه‌های متعدد کارگاه‌‌های پژوهشی برای دانشجویان فراهم کنیم. علم بر دو مبانی نظریه و پژوهش زنده است. با تحقیق و پژوهش، به نظریه خواهیم رسید و در این دو حوزه، جهان، به صورت مداوم در حال تغییر است و باید به روز باشیم و دانشگاهی زنده است که پر از رویدادهای علمی باشد. این رویدادها مشابه سلول‌های زنده‌ای هستند که با میکروب‌ها در حال جنگ است تا بدنه دانشگاه را تقویت کنند.
فارس: قطعاً در برخی از دانشگاه‌های کشور، از اساتید برجسته و برتر استفاده نمی‌کنند. با توجه به این نکته، راهکار چیست؟
مسعودی: اگر در یک دانشگاه، نمی‌توانیم از اساتید ممتاز استفاده کنیم، می‌توانیم از وجودشان به عنوان سخنران علمی در همایش و کنفرانس‌ها استفاده‌کنیم. خوشبختانه امروز فناوری اطلاعلات و ارتباطات به گونه‌ای شده که نه تنها از اساتید داخلی بلکه از اساتیدی که در خارج از کشور هستند نیز ‌می‌توان استفاده‌کرد.
اگر‌ دانشگاهی بخواهد پیشرفت کنند، باید بر این موضوع واقف باشد که علم ثابت است و با برگزاری رویدادهای علمی به روز می‌شود. نباید صرفاً به کلاس‌های تئوری تکیه کنیم؛ در این صورت شرایط را بسیار آسان از دست داده‌ایم.
* کارگاه‌های آموزشی، پژوهشی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، باعث ارتباطات بیشتر اساتید با دانشجویان است
فارس: برای ارتباط بیشتر بین استاد و دانشجویان چه تدبیری داشته‌اید؟
مسعودی: کارگاه‌های آموزشی، پژوهشی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، باعث ارتباطات بیشتر اساتید با دانشجویان است. در دانشگاه سوره، روابط عمومی وجود ندارد. به کارشناس‌های علمی، مدیرگروه‌ها و اساتید بیان کرده‌ام که هر کدام باید روابط عمومی دانشگاه باشید تا بتوانند با دانشجویان تعامل و ارتباط برقرار کنند.
* برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه سوره
فارس: برگزاری رویدادهای علمی به استاد چه کمکی می‌کند؟
مسعودی: در رویدادها بنده به عنوان استاد دانشگاه در کنار دانشجویان بودم و با گفت‌وگوهایی که داشتیم حوادث روز را تحلیل می‌کردیم. در اتفاقات اخیر، توانستیم دو انجمن بسیار خوب را تشکیل دهیم. نمی‌تواستیم نسبت به رویدادهای کلان و موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که در جامعه می‌گذرد بی‌تفاوت باشیم. دانشجویان ما به جای اینکه در خیابان‌ها فریاد بزنند، در کرسی‌های آزاد اندیشی که داشتیم خودشان را تقویت می‌کردند و به صحبت‌های یکدیگر گوش می‌دادند. اگر باهم در تعامل نباشیم و گفت‌وگو نکنیم، علم و دانش ابطر خواهد ماند. تمام تلاشمان این است که در سمینارها و کارگاه‌ها بتوانیم تعامل کردن را به دانشجویان بیاموزیم.
فارس: تعاملات در دانشگاه شما به چه شکلی است؟
مسعودی: امیدواریم تا در دانشگاه فرهنگ و ارتباطات سوره، باهمکاری مرکز مطالعات رسانه که مرکز بسیار مهمی در کشور است، تعامل معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دغدغه‌های روزنامه‌نگاران در رسانه‌ها بتوانیم به پیشرفت و بهبود در حوزه ارتباطات کمک کنیم. در تلاش هستیم با دانشگاه‌های دیگر در تعامل داشته باشیم.اگر دانشگاه‌ها در خطوط موازی جلو بروند، نمی‌توانیم بگوییم که علم ارتباطات در این دانشگاه‌ها رشد می‌کند. دو دانشگاه مهمی که امسال برای هفته ارتباطات با آنها ارتباط گرفته‌ایم جزو دانشگاه‌های برتر کشور هستند. دانشگاه‌های علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و اساتید برجسته این دو دانشگاه‌ در دانشگاه‌ما ارائه خواهند داشت.
فارس: آیا در کلاس خودتان به جز تدریس در مورد مسائل روز جامعه گفت وگو می‌کنید؟
مسعودی: مباحث فراوانی گریبان‌گیر حوزه ارتباطات است و مسائلی برای گفتن دارد. در هفته‌های اخیر بحث هوش مصنوعی مطرح شده که در بعضی از کلاس‌ها دانشجویان کلاس وارد هوش مصنوعی شده‌اند و ما درباره تهدیدات و فرصت‌های این موضوع در کلاس‌های خود گفت‌و‌گو می‌کنیم.
فارس: اساتید دانشگاه‌ها به موضوعات روز جامعه نیز توجه می‌کنند؟
مسعودی: ما اساتید دانشگاه مباحث و موضوعات روز را در داخل کلاس‌ها شاید به طور جدی بیان نکنیم، اما در بزرگداشت‌ها و نیکوداشت‌ها مطرح می‌کنیم، اساتید در دانشگاه‌ها باید بحث‌های سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی را در دانشگاه‌ها ارتقاء دهند تا دانشجویان بتوانند اطلاعات سواد رسانه‌ای را به خانواده‌ها و نهادها انتقال دهند. در جامعه ما در عین حال که فرصت‌های زیادی وجود دارد تهدیدهای زیادی هم وجود دارد.
یک سلسله برنامه‌هایی مانند در دانشگاه داریم نقد و معرفی کتاب و فیلم در دانشگاه داریم، مردم ایران بسیار مطالعه نمی‌کنند، این یک اتفاق نا خوشایند است برای ما مردم باید اصلاح شوند و مخصوصاً این اتفاق باید در دانشگاه‌ها رخ دهد. اگر در دست دانشجویان کتاب کاغذی نمی‌بینیم و نمی‌خوانند باید جایگزینش کتاب‌های الکترونیکی رابخوانند، جامعه‌ای که مطالعه نمی‌کند جامعه خشنی و عصبی است.
فارس: باز خورد اساتید و دانشجویان به چه نحوه ای بوده؟
مسعودی: دانشجویانی بازخورد‌های خوبی داشتنه‌اند در نشست‌های علمی چرا که دانشجویان در کنار اساتیدند و باهم در ارتباط‌ هستند، اگر چالشی هم به وجود بیایید بین استاد و دانشجو همانجا رفع می‌‌کنند.
* اگر ارتباطی نباشد فرهنگی هم شکل نمی‌گیرد
فارس: در رشته‌های مختلف اساتید به نظر شما چطور می‌توانند با دانشجویان تعامل داشته باشد ؟
مسعودی: برخی از رشته‌ها به ما نزدیک هستند، مثل رشته مطالعات فرهنگی، انسان شناسی و جامعه شناسی در این حوزه‌ها نیز ما توجه‌مان را به ارتباطات است ارتباطات بین دانشجو استاد و بلعکس چراکه اگر ارتباطی نباشد، قضیه فرهنگ شکل نمی‌گیرد.
فارس: با توجه به اینکه تمامی دانشجویان ارتباط برقرار نمی‌کنند شما چه تدابیری دیدید؟
مسعودی: بعضی از دانشجویان ما، در برقرار ارتباط باهمکلاسی‌های خود و اساتید دانشگاهیان دچار مشکل هستند و نمی‌توانند به درستی ارتباط برقرار کنند به دلایل مختلفی از جمله مشکلات عاطفی و روحی. دانشگاه ما بعد از حوادث اخیر پیش بینی می‌کرد که بساری از دانشجویان ما که رویاهای بزرگی و خیال‌های آرمانگرایانه‌ای دارند، اتفاق های بدی برایشان رخ دهد، الحمدالله اتفاقات بدی نیافتاده است.
* دانشگاه محل آرمانگرایی است،نباید اجازه دهیم آرمان ها شکست بخورد
با توجه به اتفاقات گذشته، دانشجویان نیازمند مشاوره هستند. حتی این تهدید را برآورد می‌کردیم که بعضی از دانشجویان به فکر خودکشی بیفتاند. دانشگاه محل آرمانگرایی است، نباید آرمان‌ها شکست بخورند،دانشجویان جوان هستند و اگرسر پناهی نداشته باشد دچار چالش‌هایی می‌‌شوند.
لذا بخش مشاوره در دانشگاه فعال کردیم، برای دانشجویان که حس می‌کنیم از خلقیاتی همچون گوشه‌گیری ،منزوی بودن شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم، البته این ارتباطات خیلی موثر بوده است و دانشجویان وارد دنیایی واقعی شده‌اند و از گوشی‌های موبایلشان که مدام در دستشان هست فاصله گرفتند.
فارس: با توجه به ابلاغیه وزارت علوم به عنوان نقش مربیگری ، اساتید چگونه می توانند این نقش را ایفا کنند؟
مسعودی: دانشجویانی را داریم که در بخش‌های اجتماعی و خانودگی آسیب دیده‌اند به عنوان مثال،پدر و مادر دانشجو از همدیگر طلاق گرفته‌اند و این دانشجو فرزند طلاق است چالشی همچون پرداخت شهریه برایش رخ می‌دهد. در این موقعیت باید اساتید کمک کنند و در اینجا نقش راهنما را ایفا کنند.
فارس : چگونه؟
مسعودی: اگر دانشجوی روزنامه نگاری است باید تمام تلاشمان را کنیم که در یک خبرگزاری و روزنامه‌ای مشغول به کار شود. اساتید باید رایزنی کنند، مخصوصاً در کلاس‌های کارورزی به عنوان یک استاد وظیفه خودمان میدانیم که 90 درصد از دانشجویان در همانجایی‌که کارورزی می‌کنند مشغول به کار و استخدام شوند در همان خبرگزاری یا روزنامه، اما بعضی از دانشجویان در کارشناسی بعد از کارآموزی می‌خواهند که کار پیدا کنند در این زمینه هم باز مشاورین ما هستند و سعی می‌کنند که دانشجویان را به هدف‌هایشان نزدیک کنند، اما بهترین راه تعامل در دانشگاه‌ها مجموعه های فرهنگی وانجمن‌های علمی است. 
فارس: با توجه به گفته‌های خودتان که بهترین راه تعامل انجمن های علمی است شما چه تدابیری برای دانشجویان خود دارید؟
مسعودی : هفته پیش رو هفته ارتباطات است، انجمن‌های روابط عمومی و انجمن روزنامه نگاری که از دانشجویان کارشناسی هستند و در روزنامه و خبرگزاری‌ها مشغول هستند. تمامی کارهای نشست دانشگاه را به آنها سپرده‌ایم، یک فرصتی به دانشجویان داده می‌شود تا با فضای کاری آشنا شوند. دانشگاه‌ها هر امکانتی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان خودشان افراد علمی هستندبه اصطلاحی سرشان درد می‌کند برای انجام کارهای علمی و نشست ها و رویدادها.
شاهد این موضوع هستیم که با موفقیت به اتمام می‌رسانند. برای ما خیلی حائز اهمیت است که کار بسپارند به خود دانشجویان، با این کار تعاملات بیشتری شکل می‌گیرد و ارتباط بین استاد و دانشجو رخ می‌دهد.
فارس : پیشنهاد شما برای دانشگاه‌های دیگر چیست؟
مسعودی: بازدید از رسانه‌ها، دانشجویان را در دل ماجرا بردن و آشنایی دانشجویان با پشت صحنه یک رسانه.
دانشجویایی که وارد یک هیأت تحریریه بزرگ نشده‌اند، چگونه می خواهند وارد فضای تحریریه شوند؟ فضای روزنامه نگاری تلخ و سخت است، اگر یک دانشجو اطلاعاتی در مورد رسانه‌ها نداشته باشد و فنون تعامل را به‌کار نگیرد دچار مشکل‌های فراوانی می‌شود. بنابراین بنده فکر می‌کنم که انجمن‌های علمی نه تنها برای ما برکت هستند ، بلکه توفیقی است برای هر دو طرف استاد و دانشجو هر دوطرف سود می‌برند. اساتید می‌توانند در این فضا چالش‌های دانشجویان را متوجه شوند و می‌توانند کمکشان کنند.اگر یکی از دانشجویان وارد فضای تحریریه یکی از خبرگزاری‌ها شوند با فضای تحریریه آشنا شوند و متوجه این شوند چه کسی خبر را از بیرون آورده؟ وضعیت پیش‌نویس‌ها را ببیند که شما چگونه پشت سیستم ها خبر را می‌زنید، این اتفاقات بسیار موثر است.دانشگاه‌ها باید آن مهارت آموزی را به دانشجویان خود یاد دهند. وظیفه ما اساتید نیست که دانشجویان را وارد بازار کار کنیم اما حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که، مهارت ها را به آنها یاد دهیم.
فارس: شما در حیطه کاری خودتان چه عملکردی دارید؟
مسعودی: دانشجویی که روزنامه نگار می‌خواهد شود، 4 سال پیش من استاد است، اگر من در قالب انجمن‌ها نتوانم ارتباط بگیریم، دانشجو به کجا پناه ببرد؟ ارتباط ما با وب سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و دانشگاه دیگر. دنیای الکترونیک یک دنیای دیگری است که هزاران کارمند دارد.
ارتباط متقابل ایجاد زمینه‌های رشد و توسعه دانشجویان در بازار کار خیلی موثر هستند، دانشجویان چالش‌های عمده را در دانشگاه برطرف می‌کنند، تا بتوانند در محل کار خیلی بهتر رفتار کنند. ما با سپردن کار به خود دانشجو، در گیرکردن دانشجویان برای هماهنگی های لازم برای نشست‌ها از دعوت اساتید، مکان برگزاری چگونه باشد و در چه زمانی باشد؟ چگونه در فضای مجازی افراد مختلف بتوانند با ما در ارتباط باشند، در این نشست‌های علمی شرکت کنند. طرز فکر دانشجو به این صورت است که دانشگاه این زمینه را داده است تا بتوانیم چالش‌هایی که داریم را بیان کرده و حتی چالش‌های که در ارتباط با گرفتن با افراد است را رفع کنند.
 

http://www.Fars-Online.ir/Fa/News/712526/مسعودی--مهارت-محوری-جایگزین-تئوری-محوری-شود--دانشگاه-محل-آرمانگرایی-است،-نباید-اجازه-دهیم-آرمان‌ها-شکست-بخورد
بستن   چاپ