پیام فارس - معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از مهمترین ارکان مدیریت شهری به شمار میرود که روزانه از طریق خدماتدهی در قالب مترو، اتوبوس، تاکسی و... با زندگی شهروندان در ارتباط است.
به گزارش خبرنگار شهر ، زمانیکه علیرضا زاکانی عهده دار مدیریت شهرداری تهران شد، قرارداد خرید 175 دستگاه اتوبوس در همان ماه نخست مدیریت شهردار تهران به سرانجام رسید و طی مراسمی 120 دستگاه اتوبوس از شرکت ایران خودرو تحویل شهرداری داده شد تا طبق شهردار پایتخت، همزمان با مراسم افتتاحیه، اتوبوسها وارد چرخه بهره برداری و فعالیت شوند.
بنابراین میتوان اینگونه گفت که نخستین اقدام حمل و نقلی زاکانی در حوزه اتوبوسرانی برابر با قرارداد خرید 175 دستگاه اتوبوس تک کابین، بود. این اقدام بزرگ در شرایطی صورت گرفت که مدیریت شهری پنجم فقط 2 هزار و 200 دستگاه اتوبوس تحویل دوره جدید داده بود که بیش از 90 درصد آن فرسوده بود و نیاز به اورهال و بهسازی داشت. شهردار تهران درباره 55 دستگاه باقی مانده میگوید: «قرار بر این بود که به شرکت سازنده ملک تحویل داده شود که مورد پسند سازنده نبود و از دستور خارج شد.»
در کنار خرید شهرداری تهران از شرکت ایران خودرو و پرداختی که تماماً خود به این شرکت داده بود، شهرداری مسیرهای دیگری برای تأمین اتوبوس از سمت دولت و بخش خصوصی دنبال کرده است. نتیجه این پیگیریهای مستمر و تلاشهای شبانه روزی، تعهد دولت مبنی بر تحویل هزار دستگاه اتوبوس و 400 دستگاه ون به شهرداری تهران بود. کاری که دولتهای پیشین طی 12 سال [از سال 1389] آن را نادیده گرفته بودند و هیچ اتوبوسی برای هیچ یک از کلانشهرهای کشور تأمین نکردند.
طبق این تفاهم نامه دولت 80 درصد هزینه و شهرداری 20 درصد هزینه هر دستگاه اتوبوس را باید بپردازد. به گفته شهردار تهران، پیش پرداخت این هزار دستگاه اتوبوس انجام شده و مرحله به مرحله به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه خواهد شد که در حال حاضر 10 دستگاه تحویل داده شده است.
مسیر دیگری که شهرداری تهران در یکسال گذشته برای تأمین اتوبوس طی کرد، مذاکره با بخش خصوصی بود تا اینکه یک شرکت داخلی ایدهای مبنی بر واردات اتوبوسهای کارکرده را مطرح کرد. درنهایت واردات 250 اتوبوس دوکابین کارکرده خارجی نهایی و 50 دستگاه اتوبوس وارد کشور شد. اما طبق گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، این اتوبوسهای کارکرده در گمرک ماندهاند و منتظر فرآیند ترخیص هستند.
همچنین به گفته زاکانی؛ بیش از هزار و 400 دستگاه اتوبوس برای بازسازی پیشنهاد شده بود که بر اساس منابع مورد توجه قرار خواهد گرفت تا به چرخه خدمت برگردند. شهردار تهران در اینباره میگوید: «هزار و 400 دستگاه وعده داده شده، 550 دستگاه در مهر و 550 دستگاه دی و مابقی آن اسفند وارد مدار میشود. این در حالی است که برای 550 اتوبوسی که مهرماه وارد میشود هزینه را نقدا پرداخت کردهایم.»
مدیریت شهری ششم همزمان با اقداماتی که در حوزه اتوبوسرانی انجام میداد، توسعه و بهبود وضعیت مترو تهران را در دستور کار اجرایی قرار داد تا در این میان، هم کارهای کوچک و بزرگ نیمه تمام را تمام کند و هم شروع کننده پروژههایی نو و خلاقانه باشد.
تعیین تکلیف 630 دستگاه واگن پس از 6 سال انتظار
تعیین تکلیف قانونی هزار و 50 دستگاه واگن از سال 1395 یکی از آن کارهای نیمه تمامی بود که روی زمین مانده بود. اما با جلسات متعدد در هیات دولت و پیگیریهای مستمر، مجوز 630 دستگاه واگن اخذ و کارسازی انجام شد تا ورود واگنها به نتیجه برسد؛ حداقل یک سال و نیم تا دو سال آینده 630 واگن مترو وارد تهران خواهد شد.
اقدام دیگر مدیریت شهری ششم در یک سال گذشته، پیگیری 113 دستگاه واگن از طریق اوراق مشارکت وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه بود که 77 میلیون یورو آن مصوب شد. همچنین قرار است که پس از اخذ تأییدیههای قطار ملی، 220 دستگاه واگن از طریق مپنا تولید و توسط شهرداری تهران خریداری شود.
زمانی که شهرداری دوره ششم مدیریت را تحویل گرفت، بسیاری از انبارها خالی از تجهیزات و قطعات مورد نیاز بودند که در همین راستا شهردار تهران دستور تأمین 800 میلیارد تومان را صادر کرد. درنهایت 800 میلیارد تومان تأمین اعتبار و بخشی از انبارها پر شد و البته همچنان این انبارها در حال پر شدن هستند. همچنین قراردادی با شرکتهای واگن سازی زنجان، اراک و تهران در حال انعقاد است که بازسازی واگنها در میان مدت انجام شود.
درحال حاضر برای تکمیل خطوط مترو بالغ بر 320 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که به گفته شهردار تهران این پول از طریق بازطراحی شهر به دست میآید. طبق اسناد قرار بود، متروی تهران در سال 1420 تکمیل شود که با برنامه مدیریت شهری جدید، در سال 1406 به اتمام میرسد. قرار است که با تلاشهای شبانه روزی و جهادی مدیریت شهری دوره ششم، ساخت چهار خط جدید مترو در عرض پنج سال به شرط تامین اعتبار تمام شود.
یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری جدید در حوزه توسعه حمل و نقل، امضاء تفاهمنامههای متعدد است که یکی از آنها تفاهمنامه با شرکت مپنا است. چند ماه گذشته شهرداری تهران با شرکت مپنا جلسات مقدماتی متعددی را برگزار کرد تا طی تفاهماتی شرکت مپنا در ساخت برخی خطوط مترو سرمایه گذاری کنند.
در حوزه تاکسیرانی هم وقتی مدیریت شهری اخیر آغاز به کار کرد تقریبا از بالغ بر 72200 دستگاه تاکسی و 6500 هزار دستگاه ون در شهر تهران 98 درصد ونهای موجود و بیش از 50 درصد تاکسیها فرسوده بودند که فعلا 2 هزار و 400 دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است.
انتهای پیام/