پیام فارس
جهانی سازی پیام عاشورا از بُعد شعوری و معرفتی رسالت اصلی رسانه است
یکشنبه 9 مرداد 1401 - 9:08:43 AM
راه دانا
پیام فارس - یک کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه جهانی سازی پیام عاشورا از بُعد شُعوری و معرفتی رسالت اصلی رسانه ها است،گفت: رسانه ها باید در همه ابعاد در جهت صدور پیام عاشورا به جهانیان و تبیین عمق و محتوای پیام آن به همراه تجزیه و تحلیل علل و پیامدهای آن به مخاطبان در اقصی نقاط جهان تلاش کنند.
  سعید دست افشان کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و فعال رسانه ای اردبیل در گفتگو با سبلان ما ، با بیان اینکه جهانی سازی پیام عاشورا از بُعد شعوری و معرفتی رسالت اصلی رسانه ها در انواع مختلف آن است، گفت: ابزار و رسانه انتقال پیام عظیم عاشورا باید توجه خود را معطوف بُعد شعوری و معرفتی به همراه بعد احساسی این واقعه تاریخی کند.
دست افشان با بیان اینکه مخاطب پیام عاشورا محدودیت زمانی و مکانی ندارد، گفت: رسانه به عنوان جریانی سیال و فرا مرزی به خصوص در عصر انفجار اطلاعات با بهره گیری از اشکال نوین وسایل ارتباط جمعی در عمق بخشی به مکتب عاشورا در صورتی که تنها به نمود احساسی این واقعه عظیم تاریخی بسنده نکند، می تواندکمک شایانی توجهی به جهانی سازی پیام عاشورا کند.
این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه شیعیان و دوست داران اهل بیت (ع) نیز پا به پای گسترش ارتباطات در دنیای معاصر، به بهره گیری از ابزارهای اطلاع رسانی، روی آورده و به تشکیل پایگاه های شیعی در شبکه های مختلف اطلاع رسانی دست زده اند، افزود: در رسانه ها اغلب تحرکات در انتقال پیام های متعالی تفکر شیعه در شکل ظاهری آن توسعه یافته، به طوری که اغلب رسانه های تصویری صوتی و مطبوعات مجازی و غیر مجازی برای شناساندن جایگاه، اهداف و عملکرد اهل بیت (ع)به ویژه حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و حماسه عاشورا مجموعه ای از اطلاعات چند رسانه ای مانند: متون، نوحه ها و عزاداری ها، روضه ها، تصویر و قطعه فیلم هایی را به مخاطبان عرضه می کنند که اگرچه برای استفاده دوست داران و ارادت مندان اهل بیت (ع) سودمند است اما کمتر محتوا و حقیقت پیام ائمه و بویژه پیام نهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و پیام حادثه کربلا را به مخاطبان معرفی می‌کند.
وی افزود: ارادتمندان و علاقمندان مکتب عاشورا در تولیدات رسانه ای و هنری تا چه اندازه ای با محتوای خطبه حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا آشنا شدند، خطبه ای که پیام های بسیار ارزشمندی برای نسل بشر دارد اگر مورد توجه قرار بگیرد.
این فعال رسانه تاکید کرد: انتظار کارشناسی از رسانه ها در صدور محتوای پیام عاشورا صرفا" تشکیل هیئت‌هاى عزادارى و مجالس سوگوارى، سرودن اشعار و مراثى، گریه کردن و نوحه سرایى، اظهار حزن و اندوه نیست بلکه انتظار از این رسانه ها در هر قالب آن در صدور پیام عاشورا به جهانیان تبیین عمق و محتوای این پیام به همراه تجزیه و تحلیل علل و پیامدهای آن و نیز ارائه راهکارهای مختلف در عرصه های مرتبط با مخاطبان در اقصی نقاط جهان است.

http://www.Fars-Online.ir/Fa/News/273365/جهانی-سازی-پیام-عاشورا-از-بُعد-شعوری-و-معرفتی-رسالت-اصلی-رسانه-است
بستن   چاپ