پیام فارس
چگونه طلسم راز سر به مُهر سند تحول شکسته می‌شود؟/ پای سند را به مدارس باز کنید
پنجشنبه 16 تير 1401 - 14:36:26
پیام فارس - محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره دلایل عدم اجرا شدن سند تحول، اظهار کرد: با نگاهی به کارنامه مدارس طی سال‌های اخیر می‌توان ادعا کرد که خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان گلایه‌های جدی از عملکرد واحدهای آموزشی دارند و برای دستیابی به مدرسه تراز نظام اسلامی باید هرچه سریع‌تر گام‌های قاطع و اساسی برداشته شود.
وی افزود: واقعیت آن است که ساختار اداری و ستادی آموزش‌ و پرورش بسیار صلب و حجیم است و انبوه مشکلات اقتصادی و روزمره، آن‌چنان ستاد را درگیر کرده‌ است که مصالح و منافع دانش‌آموز در لابه‌لای این پیچ‌وخم‌ها کمتر مجال رسیدگی و برنامه‌ریزی می‌یابد به‌همین دلیل تنها با رویکردی انقلابی می‌توان به موازات رتق‌ و فتق امور جاری با عزم و اراده‌ای قوی برای نوآوری و تحول‌آفرینی در مدارس گام‌هایی برداشت.
فرشیدی تصریح کرد: با پایان یافتن سال تحصیلی و فرا رسیدن فرصت تابستان انتظار می‌رود که آموزش‌ و پرورش از این فرصت برای برنامه‌ریزی تحول‌آفرین از مهرماه آینده حداکثر بهره‌برداری را کند چرا که دولت سیزدهم منادی تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی است و مردم منتظرند تا پیام و پیامد تحول را در مدارس نیز بشنوند و ببینند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه نقشه راه متقن و شفاف سند تحول در اختیار مسؤولان قرار دارد اما بی‌تردید یکی از مهم‌ترین دلایل مسکوت ماندن آن در دوره‌های قبل را باید سیطره همان نظام صلب اداری دانست و چاره کار در آن است که وزارت آموزش و پرورش فراتر از ساختار ستادی هم گامی بردارد و مدارس و معلمان و دبیران را مستقیماً به مشارکت برای اجرای سند تحول فراخواند.
دبیرکل کانون تربیت اسلامی اضافه کرد: نکته قابل‌توجه در این فراخوان آن است که موادی از سند مربوط به حوزه ستادی است اما برخی مواد را می‌توان مستقیماً در مدارس به اجرا در آورد به‌عنوان مثال مهارت‌آموزی، توسعه فرهنگ نماز و فعالیت‌های پرورشی، تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، ترویج فضائل اخلاقی، ترویج فرهنگ حیا و عفاف و حجاب، گسترش فرهنگ پژوهش، اعتبار بخشی به ساحت‌های گوناگون تعلیم‌ و تربیت و موارد متعدد دیگر را مدیران مدارس می‌توانند در برنامه‌های خود مورد توجه و اقدام قرار دهند.
وی ادامه داد: ضروری است که آموزش و پرورش با تشکیل گروه‌هایی از مدیران فرهیخته و باتجربه مدارس، نسخه کاربردی از سند را برای هر یک از مقاطع مختلف تدوین نماید و به مدارس ابلاغ کند تا بخش‌هایی از سند در مدارس عملیاتی شود.
فرشیدی افزود: شایسته‌ است با استفاده از فرصت تابستان و فضای مجازی، اهداف و کلیات سند برای تمامی مدیران مدارس کشور توضیح داده شود و بدین‌ ترتیب آموزش و پرورش مشارکت تحول‌خواهان را از درون خود آغاز کند.
وی تصریح کرد: گام بعدی برای تکمیل این حرکت نظات دقیق و گسترده بر عملکرد مدارس کشور است که باید توسط همکاران آموزش‌ دیده انجام شود تا عملیات اجرای تجربی سند با حداقل خطا به سامان برسد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امید است با گشودن پای سند به مدارس، طلسم این راز سربه‌مهر پس‌ از سال‌ها شکسته شود و تجربه اجرای سند به مدارس نشاط تازه‌ای ببخشد. دستاوردهای موفق برخی مدارس پیشتاز در زمینه بهره برداری از سند مؤید ضرورت این اقدام است.
انتهای پیام/

http://www.Fars-Online.ir/Fa/News/271072/چگونه-طلسم-راز-سر-به-مُهر-سند-تحول-شکسته-می‌شود؟--پای-سند-را-به-مدارس-باز-کنید
بستن   چاپ